Gå til innhold
Fiskersiden

Test av Attraqua-Torsk, men ikke etter torsk


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Attraqua-Torsk-test

Når jeg går i båten lukter det makrell, og når jeg går i kjelleren lukter det makrell, og når jeg glemmer meg og tar fiskeklær inn , lukter det makrell.

Og vel forbinder jeg lukten med noe positivt, men det er ikke til å komme utenom at man blir grundig lei av denne lukten.

Enkelte hevder at løsningen er gummi. Men gummi er lite effektivt til statisk fiske, som er det jeg bedriver mest. Og kunstagn. Vel så langt har jeg ikke funnet noe som duger. Derfor synes jeg det er spennende når Attraqua skal lansere et nytt, basert på solid forskning og testing. Og denne prosessen ville jeg være med på.

Etter noen hyggelige mailer fikk jeg tilsendt en prototype på Attraqua – Torsk, som er det nærmeste i sortimentet til småhai. Og så var det ut for å teste.

Kriteriene jeg vurderer ut fra er følgende

-Agnet trenger ikke overgå naturlig agn, men være såpass effektivt at det er et alternativ når jeg ønsker å unngå makrelllukt eller ikke får tak i agn.

-Fingrene må ikke lukte død og fordervelse etter bruk

-Agnet må ha en konsistens som er lett å tre på krok og lett å tilpasse i størrelse, og ikke detter av kroken i utide

Første forsøk gikk på Bontelabo, med to identiske tackler, ett med makrell og ett med Attraqua, plassert mindre enn fem meter fra hverandre. Dessverre var det hvittingkveld som gjør at det ikke var noe fornuftig resultat å få, bortsett fra at de nappet på makrellbiten hele tiden og ikke rørte Attraquaen. Ingen god start, tenkte jeg, men fant grunnen til det labre resultatet senere.

Deretter testet jeg Attraqua på blindfiske etter kutling. Med null resultat.

Men så var det å teste fra båt, som var det jeg var mest spent på. Jeg knøt igjen to identiske tackler, to-kroks, med makrell nederst og Attraqua øverst på det ene, og motsatt på det andre. Jeg drev for mye til å få fisket med to stenger. Men fikk allikavel et solid gjennombrudd.

På ca 150 meters dyp valgte denne å svømme over makrellbiten på bunn og bite på Attraquaen:

april15%20005_zpsac8uw36f.jpg

Vanligvis er ikke en Svarthå det man jubler over, men denne beviste da ikke bare at Attraquaen faktisk funker så dypt, men også så bra at fisken valgte den fremfor makrellbiten.

Deretter testet jeg litt på grunt vann, med de samme bitene, men enten var de oppbrukt, eller så var det ikke fisk akkurat der, men noe falt de i smak hos:

aprfemten%20006_zpsdpmovfuh.jpg

Neste test var kikkfiske etter Svartkutling. Og det kan bare oppsummeres som en klar suksess.

april15%20009_zpsf6ldm8wc.jpg

Kutlingene oppførte seg akkurat som de gjør med naturlig agn i vannet. Bortsett fra at jeg måtte sette Attraquaen litt nærmere dem før de reagerte. Der de kommer sigende når agnet ligger en halv meter unna måtte jeg ha det 20-30 centimeter unna med Attraqua. Det utgjør dog ingen forskjell på kikkfiske.

En prikketorsk var innom og snuste, men den var ikke interessert i Torske-Attraqua. Og det gjør jo at jeg lurer på hvilken Torsk det er rettet mot. Taretorsk, Kysttorsk og Skrei har jo ikke det samme kostholdet.

Neste test var etter leppefisk. Det er litt tidlig på året til at de skal være så veldig i farten, men det var nå nå jeg testet. Som vanlig var denne karen først ute

aprfemten%20004_zpsrbjvhqcm.jpg

Og denne var heller ikke vanskelig å be

aprfemten%20022_zpsnnvk4ywv.jpg

Og denne syntes også Attraquaen var attraktiv

aprfemten%20013_zpsmrx86sp1.jpg

Utvetydelig konklusjon; Attraqua funker til dette. Men det er lurt å huske å ha med en saks for å klippe til bitene.

Da gjenstod en vesentlig test, kystmeite der detaljer sjekkes.

Jeg valgte en plass det garantert er fisk, og så begynte testingen av kasteferdighetene til Attraqua.

Først testet jeg dette:

aprfemten%20010_zps6nykzouc.jpg

Det ville nok vært digg å ha på bunnen, men selv om det tålte røsket i kastet ut, klarte det ikke landingen. Akkurat det var ikke så overraskende, så da testet jeg med Impact-shield. Men måtte skuffende nok konstatere at det ikke holdt det heller.

Så testet jeg med litt fingerbandasje på

P4050044_zps1tenmrso.jpg

Og da ble det hengende på, men allikavel knust. Noe som sannsynligvis reduserer effektiviteten betraktelig.

Greit nok. Vanlig agn sitter ikke allverdens på kroken det heller, så da brukte jeg blåskjellmetode.

P4050045_zpsghoysvvi.jpg

Først fingerbandasje brettet dobbelt og så surretråd , og da tålte det landingen fint. Men så mye tråd påvirker lukten. Vanligvis pleier jeg å gi surringen en dusj av rekespray for å kamuflere den ”medisinske” lukten av trådene, men denne gangen skulle det testes om Attraqua lukter nok i seg selv.

Det ble en del napping, men det ble også med det.

Jeg mistenker at det kan tilskrives misforhold mellom mengden Attraqua som burde til for å få tydelig nok duftspor og mengden jeg fikk surret på.

Så til kystmeitebruk trenger Attraquapølsa et pølseskinn.

Med dette hadde jeg brukt opp de boksene jeg fikk tilsendt, og det er på tide å trekke konklusjon.

- Attraqua virker!

- Til båtfiske kan det være et alternativ til naturlig agn

- Til mikrofiske er det et alternativ til reke. Med et fortrinn på at det er så enkelt å lage passe biter og få dem på kroken. Samt at en liten boks er mye lettere å få med på tur enn en stinkende agnpose.

- Til kystmeite må det mer testing til for å finne måten å få en stor nok bit helskinnet ut.

Et par ting hadde jeg lyst å teste videre. For eksempel gjenbruk. Hvor mye av duften forsvinner? Kan man fiske noenlunde effektivt med Attraqua som har vært dypere enn 30 meter? Hvor lenge avgir Attraqua duft ved forskjellige dyp?

Hvor lenge kan en boks Attraqua ligge i båten før den er ubrukelig?

Og selvfølgelig hvorvidt de andre sortene virker bedre.

I forhold til mine kriterier:

Så langt ser det ut til at Attraqua faktisk virker omtrent like bra som naturlig agn.

Det lukter nok av boksen til at man ikke vil ha den ved siden av yndlingspålegget sitt i kjøleskapet, men ingenting i forhold til makrell.

Størrelse og konsistens er bra. Bortsett fra at det ikke tåler behandlingen ved kystmeite.

Så jeg kan trygt oppsummere med at jeg blir å bruke Attraqua fremover, forutsatt at ikke prisen blir hinsides, og gleder meg til å la forskerspiren i meg boltre seg med de forskjellige typene, både mot målart og utenfor boksen.

Helge Gabrielsen

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du prøver å finne ut om det fungerer. Det hadde vært noe for f.eks. AoF å følge opp - en ordentlig kvantitativt begrunnet sammenligning mellom ulike kunstige agn, og vanlige agn. For en fiskebiolog kunne det også vært en artig skoleoppgave kanskje..

Og så ser jeg at vi har noe forskjellig krav til agnet. Jeg ønsker meg fremfor alt på denne jord (med mulig unntak av fred) et kunstagn som ikke småhaien tar, men som allikevel fungerer på alt annet. Det tror jeg blir vanskelig gitt dens altspisende natur, men det er lov å håpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du prøver å finne ut om det fungerer. Det hadde vært noe for f.eks. AoF å følge opp - en ordentlig kvantitativt begrunnet sammenligning mellom ulike kunstige agn, og vanlige agn. For en fiskebiolog kunne det også vært en artig skoleoppgave kanskje..

Og så ser jeg at vi har noe forskjellig krav til agnet. Jeg ønsker meg fremfor alt på denne jord (med mulig unntak av fred) et kunstagn som ikke småhaien tar, men som allikevel fungerer på alt annet. Det tror jeg blir vanskelig gitt dens altspisende natur, men det er lov å håpe.

Antiagn er nok noe som kommer det og. Jeg ville foretrukket et som holdt brosmen unna.

Ser at jeg har glemt å skrive at det er prototype jeg har testet, og ikke det ferdige produktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var så pass heldig at jeg traff Døving ( grunnlegger av Atraqua) ganske tidlig i fasen. Han hadde peiling på hva han drev med !!! Jeg personlig er vant til å teste 1 haug med ting & tang , især med kunstig agn.

Den gang kom jeg ganske høyt opp i listene ( artsfiske ) og ved å bruke produktene Døving skapte : " Made in Norway" For dem som syns gulp sine produkter er greit : Prøv disse og bli overrasket !!

Det skal sies at for min del funket det best innaskjærs ( Den gang , kan hende 5- 8 år tilbake i tiden) Håper at Atraqua får den fremtiden produktet fortjener.

Ingenting slår allikevel naturlig agn , men som ekstra attraktor kombinert med naturlig agn : Anbefales fra min side , selv om det ikke er verktøyet som lager en god håndverker...Det er håndverkeren selv som står for jobben ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.