erik Posted July 22, 2018 Author Report Share Posted July 22, 2018 (edited) Litt tidligere i uken gjorde jeg også en innsats i lukene foran og bak. Jeg kjøpte plastfliser for terrassegulv på Biltema og la det ned i lukene. Siden lukene ikke er skikkelig tette blir det fukt på gulvet nedi der, og den fukten blir stående hvis det ikke kommer luft mellom dørk og det man har i lukene. (Det har lett for å bli en hel del nedi der når en utstyrstulling skal på tur.) Det var en møkkajobb å klippe til flisene med avbiter, men resultatet ble veldig bra. Her under legging i luken foran: Neste steg var å få ferdig det «tekniske rommet» bak på styrbord, også her bruker jeg gulvbelegget. På bildet under er WIFI-modulen på plass (grå boks) og plastdekselet på et BlueSea sikringspanel med seks punkter synes så vidt. Du ser også bensinfilteret til Mercuryen og litt diverse ethernet- og NMEAkabler. Luken var dessverre for grunn til at modulene kunne monteres stående så jeg lagde meg en liten ramme i tre (kjekt å pusse opp hus, garasjen og terrassen er fylt med planker, bjelker, listverk etc) som modulene er skrudd i. Sonarhub, StructureScan 3D og strømnode til NMEA2000 bor i luken sammen med WIFI-modulen nå. Da er det to ledige punkter igjen på sikringspanelet, den ene skal jeg bruke til en USB-lader den dagen jeg kommer så langt. Jeg har kjøpt en svindyr vanntett sak som skal testes, men mer om det etterhvert. Båten må brukes også, her i Vikersund. Der ble det test av diverse utstyr og oppsett, og gummi fra Optimum. Artig nok bikket jeg ENDELIG 40 knop, og det med god margin også. 41,5 knop er jeg veldig fornøyd med, og Holeshot på 4 sekunder er bare helt konge. Resultatet over er med Trophy Plus 4-bladig propell på 13 3/4X 17. Jeg skal egentlig ikke over 6300 omdr så det spørs om ikke jeg må teste en 19 hvis jeg skal fortsette med Trophy Plus eller holde meg på 17 men gå for en propell som er litt mer tungdrevet. Utvalget propeller til Mercury er helt topp, dette er den tredje (og til nå beste) jeg tester. Edited July 22, 2018 by erik 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle Høidalen Posted July 22, 2018 Report Share Posted July 22, 2018 Ser veldig pent ut Erik. Må være gøy å bygge opp en båt fra bunnen med alle detaljer slik du vil ha det! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted July 22, 2018 Report Share Posted July 22, 2018 For oss med litt enklere utstyr: hva betyr «holeshot»? Akselerasjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted July 22, 2018 Author Report Share Posted July 22, 2018 Takk Atle. Det tar lang tid å bygge opp men så langt er jeg rimelig happy. Holeshot er aks ja TT. 0-20 miles/h. (Jeg bruker knop da, europeisk orientert som jeg er.) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted July 28, 2018 Author Report Share Posted July 28, 2018 (edited) I våres skrev jeg litt om Simarine Pico: http://teamcolibri.blogspot.com/2017/11/nyheter-fra-metstrade-simarine-pico.html?m=1 Nå er en slik på vei inn. Tanken her er overvåking av batteribanken til elmotoren i front, spenningskontroll på startbatteriet, tankmåler og barometer. Siden det begynner å bli fult på styrbord side monterer jeg denne på babord. I esken fra Ramotech (norsk importør) var det tre mindre esker. Selve skjermenheten, en shunt (kobles på batteribanken) og en modul for volum, temperatur og spenning: Til skjermenheten er det en koblingsboks, og det er til den ymse moduler og shunt etc skal plugges. Man kan ha fire moduler tilkoblet siden dette er Plus-varianten av Pico. Den svarte kabelen går til skjermenheten, den rød-sorte går til batteri for strømtilførsel: Skjermvarianten jeg har er for flush-montering, dvs det skal lages et aldri så lite hull på 98X98mm. Heldigvis kommer den med en god mal, og for en gangs skyld var malen i litt halvstivt og ganske tykt papir også så den var god å jobbe med. For å huske hvor ytterpunktene er borrer jeg alltid opp i hvert hjørne først. Dette er særlig viktig der man ikke får streket opp på underlaget. Så er det frem med et multiverktøy og skjære gjennom aluminiumsplaten og inn i rommet i relingen. (Rommet er egentlig ment for oppbevaring av fiskestenger så det er ganske romslig.) For å se hvor jeg må finjustere setter jeg inn skjermen fra innsiden først, da er det lett å se hvor man må skjære litt til, eller kanskje bare file ned en ujevn kant Pelsen gjør det litt vrient å se godt hvor kantene er, men med skjermen tredd inn fra innsiden gikk tilpasningen veldig lett. En ting jeg liker her er at monteringen IKKE skjer med skruer i hvert hjørne og et plastdeksel utenpå som dekker skruene. Her er det «skikkelig» flush med stativ man skrur fast i enhetens bakside og dermed står den i spenn og holdes fast. En ting jeg misliker er de latterlig små mutterne Simarine benytter her, det er sikkert gjort for å motvirke at de strammes for hardt men mister du en av disse kan du glemme å finne den igjen. Slik ser den ut ferdig montert, skjermbildet er det innebygde voltmeteret som viser spenningen på batteriet den er koblet til. Under listes det opp spenning på andre batterier via ST107-modulen men den hadde jeg ikke koblet ferdig da jeg tok bildet så der viser alle 0 volt. Du ser Pico-skjermen på babord side omtrent ved matrosstolen. Simarine skal ha for at den ser lekker ut. Nå skal den testes med ymse batterier og batteribanker, så kommer det nok en artikkel om hvordan den fungerte i praksis etterhvert. Edited July 28, 2018 by erik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 10, 2018 Author Report Share Posted August 10, 2018 (edited) Det gledes! I går hentet jeg ut en aldri så liten pakke på Posten. Bildet viser dette batteriet: http://www.alternativenergi.no/336_-_abat_12volt_57ah_lithium_batteri_med_innebygd_bms.html Men ikke helt det batteriet.... Det viste seg at Alternativ Energi var tomme for det batteriet jeg trodde jeg kjøpte, og at jeg fikk ny modell. Ny modell har litt annet design men er ellers svært likt. På den positive siden har det nye bærehåndtak. På den negative siden har det batteripoler som er høyere enn øvrige deler på batteriet, så det er lettere å kortslutte det dersom noe havner oppå batteriet. Her må jeg med andre ord til med batterikasse og skikkelig lokk, noe jeg ellers prøver å unngå siden jeg vil ha god lufting rundt batteriene mine. Nå står det uansett til lading og skal testes mot elmotor på helgens røyetreff. På sikt skal det monteres inn sammen med båtens startbatteri, og fungere som forbruksbatteri for modulene og litt annet snacks. Pris inkludert porto var 3900,- Edited August 10, 2018 by erik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 13, 2018 Author Report Share Posted August 13, 2018 (edited) For de som måtte lure holdt batteriet i en time og 40 minutter med min Motorguide R3-40 på full gass. (Jeg har modellen uten digital strømstyring.) Toppfarten var 1,8 knop med den på Starwelden, kontra 2,7 med samme motor på min Alumarine 10. Akkurat det var litt skuffende nettopp fordi motoren trekker så mye strøm på maks. Jeg la også merke til at de originale kablene på Motorguiden ble merkbart varmere enn omgivelsen etter en time eller tre på full gass, så de må jeg skifte til grøvre skyts. Ellers fungerte røye-trolling meget bra med nybåten. Det ble en 38 på Håvard og en 39 på meg på lørdagens økt på Randsfjorden. Edited August 13, 2018 by erik 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Martin S Posted August 13, 2018 Report Share Posted August 13, 2018 Som Moderator kan jeg av en eller annen grunn ikke trykke "Liker", men jeg liker mye av dette Erik. Fine røyer da, og Håvard kledde jo båten 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 13, 2018 Author Report Share Posted August 13, 2018 Håvard hang med på lørdagen for litt kunnskapsutveksling. Så får vi se om han nå legger opp en karriere innen dypriggtrolling etter storrøye eller ei. Det ble i hvertfall mye preik rundt det, og hvordan rigger kan monteres. Søndagen bøttregnet det så da kjørte jeg bare for å logge et par timer før jeg ga meg og dro hjem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 20, 2018 Author Report Share Posted August 20, 2018 Ny dings montert: Scanstruts latterlig dyre men også ganske så forseggjorte vanntette USB-lader kom på plass i går. Det fine med denne er at den er tett også under lading, i motsetning til de fleste andre som bare er tette med plastdekselet på. Den har to porter, en på 2,1Ah og en på 1Ah. Sistnevnte er såpass svak at nytten kan diskuteres, men alt er bedre enn ingenting. Det jeg IKKE har klart å finne ut av fra spesifikasjonene er om den på 2,1 fortsatt gir 2,1 dersom porten for 1 er i bruk eller om den på 2,1 da reduseres til rundt 1. (Slik fungerer de fleste USB-ladere.) Når jeg kommer så langt får jeg spørre ScanStrut. Ellers har jeg gjort to feil som må fikses. Den ene er synlig på bildet over, jeg freste ut hull for USB-laderen for langt «inn» mot dashen så jeg rakk ikke frem inne i relingen med armen på baksiden for å skru den fast. Skikkelig tabbe, og ordtaket «measure twice, cut once» burde jeg ha tatovert i panna for tilsvarende har jeg gjort før også. Uansett så får hullet mot dashen bli kabelgjennomføring for HDSen som skal dit etterhvert. Feil nummer to er krypstrøm etter overgangen til to batterier, ett kombinert AGM forbruk og start med et rent Lithium forbruk i tillegg. Jeg har en anelse om at problemet er to brytere som står for nære hverandre og må isoleres eller flyttes. Frem med voltmeteret for drive med litt feilsøking. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 20, 2018 Author Report Share Posted August 20, 2018 For de som måtte lure (sikkert samtlige FS-brukere tenker jeg) så er laderens totale kapasitet 3,1Ah så punktene er uavhengige av hverandre. Meget bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted August 25, 2018 Author Report Share Posted August 25, 2018 (edited) Guttungen ville «kjøre racerbåt» som han sa, så vi tok en minitur på Øyern i dag. Der møtte vi tilfeldigvis DC og Kyrre med sin tilsvarende båt. Dessverre ble det fort såpass mye vind og sjø at en matros på 2,5 år ville hjem igjen. Jeg fant årsaken til krypstrømmen, mine to hovedstrømsbryteren stod for nære hverandre så Lithium-batteriet ble tømt over i kretsen til startbatteriet. Det var faktisk såpass kraftig strøm at 60Ah-batteriet ble helt tømt på en ukes tid. Skumle greier, særlig hvis man har båten på vannet. Edited August 25, 2018 by erik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 4, 2018 Author Report Share Posted September 4, 2018 Båten begynner å bli såpass ferdig nå at den ble brukt som plattform for en minifilm om HA-fiske i helgen. Resultatet kommer på en skjerm nær deg etterhvert som klippingen er ferdig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 11, 2018 Author Report Share Posted September 11, 2018 (edited) På vei hjem fra NM i abborfiske i helgen kjørte jeg ekvipasjen min innom en vekt. Selv om den øvelsen er nervepirrende vil jeg sterkt anbefale alle som trailer å gjøre dette så man får sjekket hva man virkelig har av vekt på hengerens aksling(er). Det er mange som har fått seg skikkelige overraskelser. I dag hadde båten ikke elmotor eller batterier til elmotor, og bare halv tank etter å ha rast rundt på Hurdalsjøen i noen timer. Vekta ble (pussig nok) ganske nøyaktig som forventet. Hengeren min har tillatt totalvekt på 1350 kg og egenvekt på 349kg. Jeg er med andre ord fint innenfor hengerens tillate totalvekt selv med full tank og mer utstyr i båten. Jeg er også veldig glad for at jeg valgte nettopp denne båten, og ikke noen av alternativene som veier 100-150kg mer, for da hadde jeg kommet farlig nære ulovlig totalvekt. (Bilen min kan bare dra 1350.) Edited September 11, 2018 by erik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 11, 2018 Report Share Posted September 11, 2018 ... så de 200 kg med abbor ble sluppet ut igjen? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 11, 2018 Author Report Share Posted September 11, 2018 Team Colibri 2 karret seg inn på en 20. plass av snaue 80 lag. Vi var langt unna 200kg, var strengt tatt langt unna 2kg også dessverre.... Hurdalsjøen og jeg har blitt bedre kjent siden mine første forsøk der, men vi er mer som bekjente enn som venner. #møkkasjø Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 11, 2018 Report Share Posted September 11, 2018 (edited) 22 minutter siden, erik skrev: Hurdalsjøen og jeg har blitt bedre kjent siden mine første forsøk der, men vi er mer som bekjente enn som venner. #møkkasjø Jeg har noen vage minner om noen heller traurige isfiskekonkurransen på Hurdalsjøen ... Om jeg får meg en flyttbar farkost, skal jeg jaggu vurdere å bli med neste år. Man lever jo i den troen at alle med en Snoopy-stang og en jigg kan fiske abbor. Edited September 11, 2018 by TT Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 11, 2018 Author Report Share Posted September 11, 2018 Jeg vet at Villmarksbutikken ser etter alternativ arena, men akkurat det er ikke helt enkelt. Man må ha en sjø og et område på land som er stor nok til å håndtere 80 ekvipasjer og samtidig skal området være lite nok til at man har kontroll. Vi får bare vente og se hva gutta finner på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted September 11, 2018 Report Share Posted September 11, 2018 Nå er det jo for så vidt fint at sjøer som kanskje ikke er de mest interessante sportsfiskemålene, gjøres interessante gjennom konkurranser. Men det er klart, en og annen fisk bør man jo få for ikke å miste motet ... Storsjøen i Odalen er kanskje en kandidat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 11, 2018 Author Report Share Posted September 11, 2018 Korrekt, den sjøen er så vidt jeg hører den heteste kandidaten for å ta over. Men det er mye ryktebørs i dette. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 18, 2018 Author Report Share Posted September 18, 2018 Jeg kjøpte en HDS 9 Gen 3 da de ble solgt ut i våres, men av ymse grunner har den ikke blitt levert til meg før nå. (Mest min egen feil.) Men min lett aldrende HDS 8 Gen 2 er nå erstattet: Den fikk sin ilddåp allerede i helgen som var, og ble selvfølgelig oppdatert til softwareversjon 18.2 som gir Genesis Live. Siden Gen 3 (og Carbon) ikke leker veldig godt sammen med eldre HDS så tok jeg min HDS 5 Gen 2 i fronten av ethernet nå. Jeg har i praksis to HDS Gen 2 (5 og 8) til salgs som en konsekvens av dette, men de legger jeg under annonser her litt senere. Tanken er å erstatte de to med en nyere modell til våren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle Høidalen Posted September 18, 2018 Report Share Posted September 18, 2018 Synes det har vært mye tull med den oppdateringen Erik. Har Lowrance offisielt sagt at gen2 ikke er kompatibel i nettverk med gen3/carbon? For hvis det er tilfelle så burde de opplyse om det? Har koblet ut nettverksekkolodd på begge mine gen2 og gen3 enheter og likevel fryser ekkoloddet på hver tur jeg er på. Ser det er mange som opplever det samme... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 19, 2018 Author Report Share Posted September 19, 2018 (edited) Det eneste de har sagt offesielt er at Gen 3/ Carbon går i Legacy-modus dersom det er eldre enheter i ethernet-nettverket. Dvs Gen 3/ Carbon går tilbake til samme type signalbehandling som tidligere modeller. Jeg er helt enig i at Navico bør gå ut med langt mer tydelig informasjon enn de har gjort, siden ett av HDS-seriens fortrinn rent historisk nettopp har vært at de er kompatible på tvers av generasjoner. Jeg har ikke brukt det interne ekkoloddet i min Gen 3 enda. Jeg har en P66 som skal kobles til HDSen etterhvert men har ikke kommet så langt . Edited September 19, 2018 by erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle Høidalen Posted September 19, 2018 Report Share Posted September 19, 2018 (edited) 10 minutter siden, erik skrev: Det eneste de har sagt offesielt er at Gen 3/ Carbon går i Legacy-modus dersom det er eldre enheter i ethernet-nettverket. Dvs Gen 3/ Carbon går tilbake til samme type signalbehandling som tidligere modeller. Jeg er helt enig i at Navico bør gå ut med langt mer tydelig informasjon enn de har gjort, siden ett av HDS-seriens fortrinn rent historisk nettopp har vært at de er kompatible på tvers av generasjoner. Jeg har ikke brukt det interne ekkoloddet i min Gen 3 enda. Jeg har en P66 som skal kobles til HDSen etterhvert men har ikke kommet så langt . Ok, blir spennende å se om alt funker knirkefritt hos deg. Har skjedd veldig mye rart hos meg. Siste tur så låste hele HDS7gen3 seg for meg, og viste hds5gen2 som kilde på det fryste ekkoloddbildet selv om nettverksekkolodd var slått av på begge enheter. I menyen hadde jeg valgene til Arimar-giveren selv om denne ikke er koblet til gen2 enheten. Var nære på å kaste hele skiten på sjøen da... Ser det rapporteres om lignende problemer både på svenske og amerikanske forumer på nettet. Edited September 19, 2018 by Atle Høidalen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted September 19, 2018 Author Report Share Posted September 19, 2018 Jada, problemene er opplagt reelle og ikke brukerfeil. Siden det har vært helt stille fra Navico antar jeg de ikke vil gjøre noe med det og selger mine gamle. Med litt flaks vil de to gamle mer eller mindre dekke en 7» Gen 3 til fordekket og da er jeg forsåvidt happy jeg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.