erik

Alternativer båt 5 meter og alu?

Recommended Posts

Folkets foreløpige reaksjon er: spennende! 

Men du har altså droppet planen om å beholde den gamle motoren? Det kan bare bety at du vil ha en større ...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timer siden, TT skrev:

Folkets foreløpige reaksjon er: spennende! 

Men du har altså droppet planen om å beholde den gamle motoren? Det kan bare bety at du vil ha en større ...?

Korrekt. Delvis er det nok lettere å selge gammel båt med motor, og delvis har det skjedd litt på motorfronten som gjør at det er en bestemt motor jeg har fått veldig lyst på. Hvilken skal jeg holde for meg selv litt til. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minutes ago, erik said:

Korrekt. Delvis er det nok lettere å selge gammel båt med motor, og delvis har det skjedd litt på motorfronten som gjør at det er en bestemt motor jeg har fått veldig lyst på.

De nye Honda jet motorene?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riktignok fisker jeg endel grunt, men ikke nok til å ville miste 20-30% effekt i en jet. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, ok :)

Mener å huske at du klaget over mange grunne områder i Vänern en tid tilbake.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var nok Vansjø, men nære nok. :) Men etter å ha knekt endel propeller, bøyd en propellaksling og knukket en drivaksel der, begynner jeg å bli nogenlunde kjent.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som noen sikkert har sett allerede er fasit på båt Starweld Fusion 16DC:

bredisde.PNG

 

Motor er ikke bestemt enda.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir mye dorging med den båten der ? I såfall hadde jeg valgt Suzuki. Går stille, går billigt, og virker hver gang.

Min har gått 16-1700timer siden juni 2016 uten ett eneste feilslag. Svært mye kjøring på 1500-3000rpm og ett snitt bruk på 3L/T (lean burn virker imellom 2-4000rpm)

Hercury er kun brukanes til løpskjøring, etec er 2takt som blir sur og "må blåses rein" med litt høyt turtall, Yamaha er ikke det det engang var, Suzuki overasker gang på gang

Det eneste jeg har gjort med min motor var 20t service. Ellers bytter jeg olje ca hver 200time (hver 2uke når det virkelig står på) og tennpluggene bytta jeg på ca 1000 timer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen planer om å bruke den store motoren til trolling, så god råd har jeg ikke. Den er kun for transport.

Generelt er det min oppfatning at moderne påhengere stort sett er veldig bra alle sammen. Siden jeg aldri har hatt en større påhenger lengre enn 800 timer er jeg nok heller ikke blandt de som merker eventuelle problemer først. Det er de små motorene mine som får mange timer, der løper det gjerne på noen tusen timer før jeg rekker å skifte motor. Med et snitt på 300 timer i båten hvert år, og nå 600 timer på den store Sukien min fra 2010 sier det seg selv hvilken motor som får timene. :) 

Suzuki er vel det eneste motormerket som definitivt er utelukket. :D Har en DF80 (2010) på dagens båt. Mekanisk meget bra, men jeg irriterer meg grønn over det elektriske. Om det er generator, likeretter, kondensator eller hva det er som er problemet er uvisst, men bra er det ikke. Det mest irriterende er at det virker som feilen er «random», noen motorer gir mye støy mens andre mindre. Min er heldigvis blandt de som gir mindre, men fra 4000 omdr er den merkbar. En bekjent fikk så mye støy allerede på tomgang at motoren gikk rett i retur til forhandler. Umulig å bruke ekkolodd eller VHF med motoren i gang. (Min VHF er ubrukelig over 4500 omdr.) Men jeg stiller nok også hakket høyere krav til det elektriske enn folk flest.

Evinrude er i praksis utelukket også, siden G2 begynner på 150HK. G1 er teknisk på et nivå jeg ikke er interessert i. Men hadde G2 kommet som 100HK eller deromkring kunne den vært et spennende alternativ.

Pt er det nok Yamaha eller Mercury som er det mest nærliggende, men jeg skal «prute og preike» litt mer med begge før jeg tar en avgjørelse. En Merc 115 Pro XS kunne vært artig å prøve, ufornuftig men artig. En bekjent har Fourstroke noen HK mindre, som er samme blokken med annen CPU og trimmet ned, og den synes jeg er riktig så trivelig. (Han bruker dog sin til trolling, men han er håndtverker så han har sikkert bedre råd enn meg....) Jeg har ikke hatt større Merc siden 2005 og det har skjedd litt siden den gangen. Hadde en 20HK kjøpt det første året den kom med EFI, brukt frem til 2015-16 uten snev av problemer. Ikke minst har de tilsynelatende kvittet seg med korrosjonsproblemene de slet med en periode.

Yamaha har jeg ikke hatt siden totaktens tidsalder. 

 

Edited by erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er planen fremdeles å ha båten stående i hagen?

Gir ikke det en litt høy terskel for småturer, feks bading og annen "allmenn" hygge? Er det plasser i Bærum der man kan sette ut egen båt og også ha bil og henger stående for en stund?

Edit; Bærum kommune har vel brukt 3-4 år på Kadettangen nå, og fremdeles ser stedet ut som et steinbrudd. Så det å kunne komme seg utpå virker fristende ...

TT

Edited by TT

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joda, båten blir fortsatt å likestille med en prydplante når den ikke er i bruk. Nå mer enn noen sinne egentlig, siden den tross alt er åpen. Med tanke på sikring mot tyveri er det store fordeler med å ha den hjemme, noe som gjenspeiler seg i lavere premie også. Hjemme er den innenfor husets WIFI-sone, så både kameraovervåkning og sporing/ bevegelsesalarm er billig og enkelt.

Jeg er så vant til å traile at jeg bruker omtrent samme tid på den prosessen, som på å gå mellom bil og fortøyd båt med alt det som må ut av båten hvis den skal ligge ute. Nå er forøvrig ikke Starweld et alternativ hvis man skal ha båten liggende permanent i saltvann, det står faktisk i liten skrift på nettsidene at den ikke skal ligge i saltvann over lengre perioder.

Kadettangen går fremover, selv om det tilsynelatende går stadig tregere. Ellers er Holmen, Vækerø, Sjøflyhavna (ved kroa), Halden Brygge og Kongen greie alternativer. Kongen er en personlig favoritt, siden den er bratt nok til at du knapt behøver saltvann på dekkene for å sjøsette. (Dog ikke noe sted for biler uten 4WD, eller for de som ikke liker tilskuere til ryggeøvelsen... Ryggingen ved Kongen er krevende og du har garantert publikum.) Halden Brygge er slettes ikke værst, mens Kadettangen var for slakk så jeg er spent på om ny rampe der blir bedre. Holmen var også for slakk for Evadaen, men jeg vet ikke engang om det er mulig å bruke Holmen lengre etter nybygget der. Den ved Sjøflyhavna har jeg aldri bruk, men den ser OK ut.

Når jeg parkerer på disse stedene setter jeg hengeren på plassen ved siden av bilen, og legger dobbel P-lapp i ruten med "HENGER" og en pil på den ene lappen. Jeg har aldri fått gebyr med den praksisen, men den krever at man er tidlig ute så man får bil og henger ved siden av hverandre. Tviler på at det vil fungere hvis de står i hver sin ende av parkeringsfeltet. :)

Edited by erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mercury 2.1 har fungert smertefritt to sesonger hos meg med mye timer, har 115 utgaven.Oppleves sterkere også sammenlignet med 1749cc som sto i Yamaha/Mercury tidligere. Yamahaen som tilbys nå er også fin men man får mye elektronikk for mellomlegget ;)

Gratulerer med spennende båt valg og lykke til på motor jakt :)

 

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Da er Starwelden min hentet, og helgen ble brukt til litt rigging. I morgen leveres båten til Oslo Marineservice for å få på påhengeren og Securmark. Så har jeg endel jobb fremover med å koble opp påhengeren og alt det elektriske. Men det nærmer seg en fiskebåt nå...

CA2938D1-CFA0-4E49-9817-0CFC30C7C749.thumb.jpeg.fbafd86ad30924baadaa2d9ec8483017.jpeg

Bildet over er fra hentingen, rett før jeg var ferdig med å tilpasse hengeren.

Noe av det første jeg gjorde etter hjemkomst var å teste kalesjen. Den ser unektelig litt gubbete ut, men stort pluss med god ståhøyde for mine 185cm:

99309B13-8DED-4FC9-84E0-6E4C20752D78.thumb.jpeg.eaf0cc28485be1add280bf18e9a8d3b8.jpeg

I helgen hadde Dag Christer og jeg et aldri så lite Starweld-treff i hagen min så han fikk montert sin kalesje også. Naboen så litt paff ut da det kom enda en båt rullende inn.

7B106373-F4D0-457A-AD60-31C8200331E6.thumb.jpeg.4f875c81151b691363d96d4c5bab2274.jpeg

Jeg bruker skinner og utstyr fra Berts Custom bakerst for å ha enkel bruk og montering av dypriggen, en på hver side:

21FFBE17-36C0-4B38-9B31-4D5B9D215488.thumb.jpeg.ba5f5e4641294f3eee481fda4fd044a2.jpeg

Det virker som de fleste forhandlere av Mercury 115 Pro XS regner 20-25 timer på å montere opp alt av elektronikk og morro som hører til den motoren. Jeg er mer enn bare litt spent på hvor lang tid en glad amatør kommer til å bruke da. 

Edited by erik
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gratulasjoner sendes over fylkesgrensa til Vestviken!

Hvor mye fart tåler egentlig det "husteltet"? Kan du kjøre på full guffe med det oppslått?  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minutter siden, TT skrev:

Gratulasjoner sendes over fylkesgrensa til Vestviken!

Hvor mye fart tåler egentlig det "husteltet"? Kan du kjøre på full guffe med det oppslått?  

Det gjenstår å se. :D

Jeg regner egentlig med det, av to årsaker. Den ene er at det ikke står noe i bruksanvisningen om at du ikke kan kjøre fort med den, og dette er ting som selges primært i USA så jeg antar at det hadde stått en zillion advarsler over alt ellers. Den andre er at dette virker forbausende solid. Det er også strekkavlastere som går ned og frem på hver side for å holde igjen mot fartsvinden. Men jeg tar det nok litt pent til å begynne med uansett. :) Håpet her er toppfart rundt 43-44 knop.

Leverte forøvrig båten for motormontering som planlagt i morges. Vi har (dessverre) andre planer enn å skru båt denne helgen, men til neste helg er det igjen planlagt en økt med båtmekking. Da blir pri en å få motoren operativ, så får resten avvente.  

 

Edited by erik

Share this post


Link to post
Share on other sites

Der var beistet boltet på, og både den og båten merket med Securmark og DNA hos Oslo Marineservice. Skryt til de for å stille opp på noe kort varsel midt i værste høysesong. Alt annet med motoren gjenstår dog, så jeg har fortsatt mange timer igjen før jeg kan vri om nøkkelen og starte.

B43F2D52-1C7C-4EFB-9C99-1A0E120512F5.thumb.jpeg.6f9d72eb212aae70d3345f7a9bb7e762.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter å ha brukt (alt for mye) tid på familie, slekt og flagg, ble dagen i dag brukt til å koble opp Mercuryen. Vi tok den helt ut denne gangen, med nesten alt Mercury har å by på for denne motoren. Ulempen med det er at det er ganske mye som skal kobles sammen og tres gjennom skroget. Det begynner å bli fult i kabelgangene og under dashen ser det mest ut som et kråkerede for tiden. En av tingene som går ut er det originale turteller/ tankmåler-instrumentet som stod i båten. 

5D641ACF-10B0-4BFA-A843-C8EE4A132B8E.thumb.jpeg.34ed3b10202bbaee009312c9a56ff0dd.jpeg

Her har jeg tatt bilde av baksiden, delvis for å huske hvilke ledninger jeg senere kan renske ut, og delvis for å huske hvilken som er tanken. Den skal kobles inn i Mercury sitt Smartcraft-nettverk senere, så jeg får opp tanknivå på multifunksjonsskjermene.

Her kobler jeg inn en trim-begrensningsmodul. Den skal inn mellom motorens eksisterende sensorer og trimmotor, og styringen av trim. Poenget er at man kan legge inn øvre og nedre grense for trim/ tilt. Særlig nyttig i båter med trang motorbrønn. Men i mitt tilfelle en del av Active Trim.

E771A6BA-E4BF-4062-83E9-A0B154B87985.thumb.jpeg.6396fa4b8ced3936b7cab686dc908d7c.jpeg

Det føles litt rart å klippe strips og røske løs kabler og koblinger i en splitter ny påhenger, men det må til. Heldigvis er det meste annet «plug and play», selv om det kan være litt vrient å finne ut av hvor det skal plugges...

Det gjenstår endel fortsatt, resten av Active Trim, drivstoff og diverse sensorer. Men med litt flaks er det i boks i løpet av kommende helg så motoren kan kjøres inn.

Jeg gleder meg som en unge til prøvestart, spent på om alt fungerer som det skal. Jeg har montert noen påhengere før, men ingen med så mye kabler og leketøy til.

Edited by erik
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

I går var det jomfrutur, for anledningen i Tyrifjorden.

99F474B6-0CA8-4F71-A912-3DB4AD89E3DF.thumb.jpeg.e8b4299ea4975f79946b0627a62e6b88.jpeg

Begge ungene var med, sånn passe ivrige på å finne ut av hva det egentlig er jeg har brukt et par dager på.

Allerede etter noen minutter ble det klart at jeg måtte justere gasskabelen. 1300 omdr i fri var litt i overkant. Men med gasskabelen justert var vi nede på mer korrekte 700 omdr i fri, som så kan justeres ned til 550 med trolling-mode funksjonen.

Ungene synes dette var helt topp, og hylte av fryd hver gang jeg dro på litt turtall. Noe som skal gjøres ca hvert tiende minutt i innkjøringen, så det ble en hel del hyl og glis på den 1,5 timen vi holdt på.

ECFB2197-9412-4D1D-BF85-2401EEE1D457.thumb.jpeg.8d0ac2466d3d14dbb89d0a902b068d35.jpeg

Kastedekket foran var tydeligvis en favorittplass, ikke minst i plan. :D

Som forventet var propellen jeg hadde montert for liten (15 stigning på fire blader), så den må skiftes. Men bortsett fra det fungerte ting veldig bra. Det er imponerende trøkk i påhengeren, båten gjør et merkbart byks fremover når man drar på.

Luka foran rommer forresten en 8-åring, sånn i tilfelle man føler for å komme seg unna sola et øyeblikk:

BF320919-2773-42C4-B19C-92197B43967B.jpeg

 

 

Edited by erik
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt oppdatering her. Siden jeg lagde en tråd om rigging av Evadaen fortsetter jeg på denne med rigging av Starwelden.

Tid er mangelvare så jeg er fortsatt ikke i nærheten av å være ferdig med rigging. Motoren er på plass, men det gjenstår å montere Active Trim og diverse sensorer. I går strakk jeg kablene for det, og siden jeg da må demontere den flush-monterte gir-/gass-spaken dro jeg litt andre kabler i samme slengen. Så nå er det to ethernetkabler og backbone for NMEA2000 dratt frem til konsollen. Pt er det noe kaotisk under konsollen siden jeg ikke kan feste kablene før alt er dratt og montert:

IMG_5238.thumb.jpg.a5b3cc702fa9cf88a5d1995c77308f42.jpg

På bildet over henger også den gamle tenningslåsen og dingler. Jeg skifter denne til Mercurys egne men da må også litt av det andre som amerikanere tydeligvis mener skal styres fra tenningen dras om og kobles mot sikringspanelet jeg har montert under dashen. Feks var radioen koblet mot tenningen, noe jeg personlig synes er upraktisk.

Bakpå er det limt og skrudd to plastplater som jeg igjen skal feste ekkoloddgivere på:

IMG_5473.thumb.jpg.9d737ed2cddd69c95ce875356c21b430.jpg

Merk forøvrig kavitasjonsplaten som på bildet over er helt i plan med skrogets dypeste punkt. Testkjøringen tyder på at motoren skal heves, så på Dag Christers båt ble motoren hevet ett hakk (ca 2 cm) i går, og hvis det fungerer bra hever jeg min egen to hakk så får vi testet det også. 

Ekkoloddgiverne vil gå til bakre stuerom på styrbord side. I dette rommet sitter det ellers et bensinfilter men ikke noe annet. Jeg har tre moduler som skal inn; GoFree WIFI, StructureScan 3D og Sonarhub, og modulene vil igjen tilknyttes HDS-skjermene lengre frem i båten med ethernetkabler. Strømnoden til NMEA-nettverket vil også havne i dette stuerommet som i praksis blir båtens "tekniske rom". 

Den første HDSen kommer på dashen, jeg fikk akkurat bekreftet at en HDs 9 Gen 3 er på vei og den skal på på RAM-braketten i D-størrelse som jeg fikk kilt ned mellom dash og girspak med sånn ca 2mm klaring.

IMG_5428.thumb.jpg.50d29ad99db2a782a9af552b8ae086c2.jpg

Kabelgjennomføringen til denne HDsen er unødvendig lukseriøs, her har jeg brukt Scanstruts svindyre kabelgjennomfølring for fler-kabel. (20mm passer til Lowrance/ Simrads ethernetkabel.) Her er det strøm, NMEA og ethernet som skal opp og frem.

IMG_5427.thumb.jpg.84cdbc8681595e6012ec9f598be87815.jpg

Gjennomføringen er knallfin den, men til 7-800 kroner blir den en "artig å prøve, men ikke heeeelt verdt å kjøpe flere"-opplevelse. tre stykk Biltema-gjennomføringer på rekke gjør samme nytten.

Noe av det som gjenstår:

  • Montere Motorguide Xi5 24V/80LBS 
  • Montere Simarine Pico batteriovervåkning
  • Montere HDS nummer to på dashen og HDS nummer tre i front ved elmotoren
  • Montere LED-lys i alle luker.
  • Montere USB-ladere for mobil/nettbrett/kamera
  • Montere diverse RAM-kuler i B-størrelse for kamera
  • Dra strøm og montere sikringspanel i teknisk rom
  • Montere ekkoloddgivere. (Structurescan 3D, TM150M, P66)
  • Koble om strøm til ymse brytere på dashen for horn, lanterner, livewell etc
Edited by erik
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

De to siste postene lest i sammenheng kan tyde på at du har hatt denne fakosten på vannet uten ekkolodd? Det var mildt sagt overraskende! Det må vel ha vært om lag som å gå på jobb uten bukser?

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Korrekt, båten har nå vært på vannet 4 ganger uten ekkolodd eller kartplotter. Kun mobil og nettbrett som back-up for personlig lokalkunnskap. I nøden spiser fanden fluer....

Noe overraskende (not) viser det seg at det også er mulig å få seg kveldsmat uten båten full av marin elektronikk:

IMG_5462.jpg

 

Makrelltur i Oslofjorden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Litt småpyssel i styrbord bakre stuerom. Jeg har grublet litt på plassering av moduler, og endt med at jeg plasserer de her. (Ref forrige innlegg om å dra nettverkskabler fra konsoll og bak til dette rommet.)

2638E6F1-F0CE-4E25-BC0F-6A30198C1D6B.thumb.jpeg.239d0284fe5db2059eeecdda008669e8.jpeg

Tre moduler pluss strøm til NMEA, og så regner jeg med at det vil komme en USB-lader bak her også. Da passer BlueSea sitt sekspunkt panel med to til overs.

E65037BC-E83D-43EC-866C-09F71D357417.thumb.jpeg.dd5006de0aaf9b8976a9ea6f502477e0.jpegD9B43AFD-BAFE-4DE8-BC69-975936494C1B.thumb.jpeg.352ea9197c38d7183c319e1d5e1ee7f8.jpeg

Her har jeg brukt 6 kvadrat kabel via båtens hovedstrømsbryter. Selvfølgelig etter å ha målt avstand og beregnet spenningsfall. (Panelet under konsollen har 10 kvadrat kabel.) 

Et aldri så lite slag i trynet er at jeg ikke fikk tredd kabelen til ekkoloddgiveren for StructureScan 3D gjennom til denne luken. Kabel krever hull med 3cm i diameter, noe jeg forsåvidt har. Men i det hullet ligger det nå to bensinslanger (til og fra filteret i det øverste bildet) og to 10 kvadrat kabler. Vips så ble det trangt. Å ta ut alt det for å få tredd kabelen til ekkoloddgiverne er uaktuelt, så jeg må jeg lage et hull eller to til. 

Edited by erik
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg skal egentlig tekke om taket på huset, men siden det er meldt regn i ettermiddag ble det et par timers pyssel i båten i steden. 

BAD5EDD3-5FFF-47C0-8FF7-556FFBC2A6EC.thumb.jpeg.5aa47a6ca28616081d31966bcdc62874.jpeg

Resultatet av de timene ble at Active Trim harnessen til Mercury kom på plass. Sammen med noen sensorer og en GPS-mottager sørger systemet for å styre trim/ tilt, og jeg er spent på å prøve det. 

Med Active Trim måtte jeg også skifte koblingsmodulen, den originale hadde fire porter mens den nye har seks.

9B584613-58CE-4ACD-AAAA-AA11F55E0B59.thumb.jpeg.7791fe3650f441409ec7b0519803d345.jpeg

Her plugger jeg inn harness fra motor, AT, VW Link, VW Mobile og tenning/ kontrollboks. Enkel «plug & play»-montering med en slik modul, og lett å utvide systemet eller skifte om på hva som er tilkoblet. 

Da er jeg snart kommet såpass langt at jeg kan rydde opp i kabelsalaten under konsollen også. Det er jaggu på tide for nå henger det så mye kabler og bokser under der at jeg ikke får inn føttene under prøvekjøring. :D

Edited by erik
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Etter beising av panel må man slå ihjel litt tid før neste strøk. Da passer det å montere Motorguide Xi5 80LBS/24V i front, sammen med en HDS.

Jeg ville helst hatt hjulvispen over mot babord, siden jeg har mine primære 2D-givere på styrbord og vil ha turbulensen fra propellen på motsatt side av kjølen i forhold til giverne. Men der har en idiot av en designer hos Starweld plassert så mye annet at jeg endte mot styrbord.

3C61E06B-53DA-4F1C-8740-58FF3412F777.thumb.jpeg.078c9c1c77feeb02e7e3de658dd19163.jpeg

Motoren festes med gjennomgående 6M og er forsterket med en tynn plate aluminium på undersiden. Mellom dørk og motorfot bruker jeg gummiskiver som tar opp vibrasjoner. Jeg monterte med minste mulige klaring mellom motorstamme og ripe for å få så lite overheng som mulig:50CAEC6D-D6AE-4238-9588-E2133E0DD60A.thumb.jpeg.e704bf31ae1d90364820564e9b5cba87.jpeg

Hvis bare min HDS 9 dukker opp (Postnord....) så skal den på dashen og den HDS 8 som står der nå skal frem. Men foreløpig har jeg satt en HDS 5 foran.

2975F9B9-B220-4F8D-B288-8F56EC1F9AEE.thumb.jpeg.5d8e3afc676a65dd7c567cf59a2edd9c.jpeg

På bildet over sees også kombinert horn og lanterneholder mellom HDSen og braketten til hjulvispen. HDSen er på RAM, delvis for å få den opp og nærmere mine øyne når jeg står og fisker, og delvis fordi at RAM-kula vil bli brukt som kamerafeste når den større HDSen skal frem. (Den større HDSen skal ikke på RAM.) 

 

Edited by erik
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...