waidmannsdank

Hvilken stang kaster lengst og presis med 6 grams sluk

Recommended Posts

Hei, jeg fisker ørret på 200 gram. Jeg er på jakt etter den stanga som jeg kan kaste lengst med og som også er presis. Har sett på en shimano fireblood, men liker ikke det dele håndtaket på den. Jeg kjøpte en fenwick stang for et par år siden med delt håndtak og det vil jeg ikke ha. Er det noen stenger som har vanlig håndtak som dere kan anbefale.  Jeg fisker bare med blue fox vibrax størrelse 2 . Jeg bruker lukket sneller, da jeg er lei av at snøret tuster seg på en shimano stradic ci4 2500 som jeg hadde. Så gikk tilbake til zebco omega og daiwa lukkede sneller. 

Edited by waidmannsdank

Zenag Spirado Blackarts har utroligt nydelige stanger för den kriterierne.

Men de är odelede vilket kan vara litt dritt.. Men utrolige fiskeverktöy :)

Med lukket haspel trenger du vel triggerstang?

Det er vanskelig å finne i den vektklassen. Stort sett må man da stort sett til import fra utlandet for å finne gode stenger. 
For eksempel Kuying Teton 662L 2-10gr burde funke. 

Eventuelt Tsurinoya Proflex 632LC 3-12 gr. Den har helt korkhandtak, og får god omtale. Har en Tsurinoyastang selv som jeg liker godt i 1-7 grams

Dere har sparket liv i en et år gammel tråd;)

23 minutter siden, abbor skrev:

Da var det jammen på tide at den ble besvart!

• Haha 3

11 timer siden, abbor skrev:

For å sparke litt videre, så er vel den største utfordringen til trådstarter mht kastelengde, forutsetningen om at det må benyttes lukket haspel?

13 minutter siden, TT skrev:

For å sparke litt videre, så er vel den største utfordringen til trådstarter mht kastelengde, forutsetningen om at det må benyttes lukket haspel?

Ved mindre det har skjedd noe drastisk her som jeg ikke kjenner til; ja, utvilsomt.

Her er det bare å varmt anbefale konvertering til multiplikator. Desto før desto bedre siden det allerede har gått ett år.... :D

Med snørekluss for haspel tør jeg ikke tenke på hvordan det kan bli med multiplikator;)

Guttungen på 3,5 kaster bedre med multiplikator enn åpen haspel, riktignok med magnetbremsen på maks. Dette har nok noe å gjøre med at multiplikator virker mindre følsom for slakk sene enn haspel. Når minstemann fisker blir det  slakk sene både titt og ofte da det er litt for mye spennende å se på til å huske å sveive hele tiden. Jentungen på 9 håndterer derimot åpen haspel fint.

Min erfaring er at man unngår snørekluss på åpen haspel hvis man ved bytte av sene, spoler ny sene knallhardt på

Hvis man spoler på riktig mengde sene på riktig måte så forstår ikke jeg hvordan det er mulig å få snørekluss på haspel. Men nå bruker ikke jeg billige drittsneller. 

38 minutter siden, abbor skrev:

Hvis man spoler på riktig mengde sene på riktig måte så forstår ikke jeg hvordan det er mulig å få snørekluss på haspel. Men nå bruker ikke jeg billige drittsneller. 

Nå er vel ikke den haspelsnella trådstarter skriver om noen drittsnelle. Men om han utelukkende bruker spinner, kan det jo dra på seg en del senetvinn etterhvert ....