TT

Ny båt

Recommended Posts

Som antydet i andre poster, har jeg en stund sett etter en høvelig alubåt. Slik jakt har likhetstrekk med skyting på bevegelig mål, men nå er jeg nærmere enn noen gang.

Westsystem har holdt av en slik båt til meg ut fredag: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=130793601

Selv om båten var på salg og i et begrenset antall, fikk jeg altså reservert den. All honnør til Westsystem for det.

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en enda lettere båt, kanskje til og med at typen som kan fraktes på tak. Fordelen med denne båten, kontra for eksempel den enkleste versjonen av Alumarine 14 fot, er at den kan laste nesten 600 kg og 6 personer. Hvilket betyr at jeg faktisk kan få hele familien oppi, om det en sjelden gang skulle være aktuelt. Dessuten er denne båten CE godkjent i kategori C og ikke bare D, som de fleste andre mindre alu.båter. Det bør bety at den takler litt mer vær.

Båten veier 78 kg, og selv jeg skjønner at jeg ikke kan basere meg på å frakte den på taket (selv om bilen min er godkjent for 100 kg). En båthenger av enkleste sort står derfor på handlelista. Hengeren bær være så lett som mulig, slik at hele lasset kommer under grensen på 300 kg, og lar seg frakte i 80 km/t. Westsystem fører hengere også, og det gir jo en svært fristende logistikk, men jeg ser an noen dager for å se om det dukker opp noe brukbart på Finn.

Jeg har en 3,5 hk motor liggende, men selv om jeg prøver å innbille meg at jeg skal forsøke båten med den motoren, så ville det overraske meg om det ikke dukker opp en større i løpet av vinteren. Jeg tror 3,5 hk blir ganske nitrist .. Båten er godkjent for 20 hk.

Om noen har svært gode argumenter for at jeg bør holde meg unna denne båten, så skrik ut før fredag ...

TT

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er samme båten som jeg solgte, bare ett hakk større. Jeg må si at med tanke på størrelse og vekt så ble jeg imponert over stabiliteten, jeg kunne stå og fiske i den jeg hadde uten problemer. Det man må ha litt i bakhodet er at motstykket til lav vekt er tynn aluminium. Dette er ikke en båt man fester bak traktoren med en taustump og så drar den over stokk og stein inn til det fjellvannet man ønsker. For all del, den tåler fint litt mishandling, men dras den mye over skarpe steiner vil du før eller siden få så grove riper at det er fare for sprekkdannelser. Jeg løste det med en kanotralle, men siden du skal ha båthenger er ikke det noe å tenke på.

Sørg for at båthengeren har vippe bak, ikke bare en enkel rulle som båten må dras "over". Da slipper du å kjøre så langt ut i vannet, og får båten opp og ned uten at den blir stående i stor vinkel mot hengeren, med den konsekvens at akterspeilet garantert skraper bunnen ved mindre hengeren nettopp er langt ut i vannet.

Ellers vil jeg sterkt anbefale henger med skjermer du kan stå på, det drar opp vekten men gjør jobben med å lempe inn og ut av båten til en lek. Jeg har hatt begge variantene, og kjøper aldri en henger med plastskjermer igjen. Neste punkt er lys/ skilt, dette bør være slik at det ikke må tas av hengeren for sjøsetting, ideelt sett skal det ikke behøves å gjøres noe som helst før du rygger ned på rampa, annet enn å fjerne sikringsstroppene. Det som ikke behøver å gjøres, er noe man ikke glemmer....

Apropos lys så bør disse stå så høyt på hengeren at de ikke kommer i kontakt med vannet på normale ramper. Strøm+vann= lyspærer som ryker i ett sett. Det er en fordel om hengeren har lys på siden av skjermene, helt ytterst. Da er det lett å vite hvor hengerens ytterpunkter er når man rygger i mørket. 

Hvis hengeren har wire på vinsjen, så be om å få det skiftet til bånd hos forhandler. Bånd er konge, særlig når man er alene på rampa.

Siste punkt er hvor høyt båten ligger på hengeren. Her er det forbausende store forskjeller. Fordelen med en henger hvor båten ligger lavt er lavere tyngdepunkt så hengeren ligger bedre i svinger. Men ulempen med lavtliggende båt er at motoren må tiltes opp for ikke å ta nedi. Motor som tiltes opp må sikres, både så den ikke skal knekke tilten og ramle ned, og for at ikke belastningen på akterspeilet skal bli stor når hengeren spretter fra fartsdump til fortauskant via diverse hull i veien. Kan du ha motoren tiltet ned så den "henger" på den delen av motoren som er festet i båtens akterspeil behøver du ikke å tenke på dette i det hele tatt, og du får også lavere risiko for at fjotten i bilen bak deg skal plante panseret sitt rundt propellen din. 

Jeg er nok mer kresen enn de fleste når det kommer til henger, men det er rett og slett fordi jeg bruker den mye. Trailer man hver gang båten skal brukes, blir fort hengeren enten en sak du tenker svært lite på, eller noe du irriterer deg over på hver fisketur. Jeg er for gammel til å irritere meg. :D

Endret av erik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke helt samme båten som den du hadde. Dette er en større versjon av den: https://www.westsystem.no/p/12907/alumarine-14-fot

Denne veier 59 kg og er 140 cm bred og CE godkjent som D. 1,2 mm alu. 

Den jeg ser på har noe høyere fribord, veier 78 kg, er 152 cm bred og godkjent i C. Jeg tror den har 1,4 (sider) og 1,6 (bunn) mm alu,  men her er jeg ikke helt sikker. 

Jeg er heller ikke pur ung, tror faktisk jeg slår deg med noen år, men jeg er en newbie på båt ... 

Takk for tilhengertips uansett. Jeg tar det med i betrakting. Men finner jeg noe billig på Finn, slår jeg kanskje til. Det er jo uansett en veldig lett båt ... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er båten bestilt (moro!) og betalt (litt mindre moro ...).

Satser på å hente den neste uke. Når det blir vannkjenning er jeg mer usikker på.

Jeg har også en henger "på hånden". Mer om dette senere.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå