TT

Ny båt

Recommended Posts

Som antydet i andre poster, har jeg en stund sett etter en høvelig alubåt. Slik jakt har likhetstrekk med skyting på bevegelig mål, men nå er jeg nærmere enn noen gang.

Westsystem har holdt av en slik båt til meg ut fredag: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=130793601

Selv om båten var på salg og i et begrenset antall, fikk jeg altså reservert den. All honnør til Westsystem for det.

Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg en enda lettere båt, kanskje til og med at typen som kan fraktes på tak. Fordelen med denne båten, kontra for eksempel den enkleste versjonen av Alumarine 14 fot, er at den kan laste nesten 600 kg og 6 personer. Hvilket betyr at jeg faktisk kan få hele familien oppi, om det en sjelden gang skulle være aktuelt. Dessuten er denne båten CE godkjent i kategori C og ikke bare D, som de fleste andre mindre alu.båter. Det bør bety at den takler litt mer vær.

Båten veier 78 kg, og selv jeg skjønner at jeg ikke kan basere meg på å frakte den på taket (selv om bilen min er godkjent for 100 kg). En båthenger av enkleste sort står derfor på handlelista. Hengeren bær være så lett som mulig, slik at hele lasset kommer under grensen på 300 kg, og lar seg frakte i 80 km/t. Westsystem fører hengere også, og det gir jo en svært fristende logistikk, men jeg ser an noen dager for å se om det dukker opp noe brukbart på Finn.

Jeg har en 3,5 hk motor liggende, men selv om jeg prøver å innbille meg at jeg skal forsøke båten med den motoren, så ville det overraske meg om det ikke dukker opp en større i løpet av vinteren. Jeg tror 3,5 hk blir ganske nitrist .. Båten er godkjent for 20 hk.

Om noen har svært gode argumenter for at jeg bør holde meg unna denne båten, så skrik ut før fredag ...

TT

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er samme båten som jeg solgte, bare ett hakk større. Jeg må si at med tanke på størrelse og vekt så ble jeg imponert over stabiliteten, jeg kunne stå og fiske i den jeg hadde uten problemer. Det man må ha litt i bakhodet er at motstykket til lav vekt er tynn aluminium. Dette er ikke en båt man fester bak traktoren med en taustump og så drar den over stokk og stein inn til det fjellvannet man ønsker. For all del, den tåler fint litt mishandling, men dras den mye over skarpe steiner vil du før eller siden få så grove riper at det er fare for sprekkdannelser. Jeg løste det med en kanotralle, men siden du skal ha båthenger er ikke det noe å tenke på.

Sørg for at båthengeren har vippe bak, ikke bare en enkel rulle som båten må dras "over". Da slipper du å kjøre så langt ut i vannet, og får båten opp og ned uten at den blir stående i stor vinkel mot hengeren, med den konsekvens at akterspeilet garantert skraper bunnen ved mindre hengeren nettopp er langt ut i vannet.

Ellers vil jeg sterkt anbefale henger med skjermer du kan stå på, det drar opp vekten men gjør jobben med å lempe inn og ut av båten til en lek. Jeg har hatt begge variantene, og kjøper aldri en henger med plastskjermer igjen. Neste punkt er lys/ skilt, dette bør være slik at det ikke må tas av hengeren for sjøsetting, ideelt sett skal det ikke behøves å gjøres noe som helst før du rygger ned på rampa, annet enn å fjerne sikringsstroppene. Det som ikke behøver å gjøres, er noe man ikke glemmer....

Apropos lys så bør disse stå så høyt på hengeren at de ikke kommer i kontakt med vannet på normale ramper. Strøm+vann= lyspærer som ryker i ett sett. Det er en fordel om hengeren har lys på siden av skjermene, helt ytterst. Da er det lett å vite hvor hengerens ytterpunkter er når man rygger i mørket. 

Hvis hengeren har wire på vinsjen, så be om å få det skiftet til bånd hos forhandler. Bånd er konge, særlig når man er alene på rampa.

Siste punkt er hvor høyt båten ligger på hengeren. Her er det forbausende store forskjeller. Fordelen med en henger hvor båten ligger lavt er lavere tyngdepunkt så hengeren ligger bedre i svinger. Men ulempen med lavtliggende båt er at motoren må tiltes opp for ikke å ta nedi. Motor som tiltes opp må sikres, både så den ikke skal knekke tilten og ramle ned, og for at ikke belastningen på akterspeilet skal bli stor når hengeren spretter fra fartsdump til fortauskant via diverse hull i veien. Kan du ha motoren tiltet ned så den "henger" på den delen av motoren som er festet i båtens akterspeil behøver du ikke å tenke på dette i det hele tatt, og du får også lavere risiko for at fjotten i bilen bak deg skal plante panseret sitt rundt propellen din. 

Jeg er nok mer kresen enn de fleste når det kommer til henger, men det er rett og slett fordi jeg bruker den mye. Trailer man hver gang båten skal brukes, blir fort hengeren enten en sak du tenker svært lite på, eller noe du irriterer deg over på hver fisketur. Jeg er for gammel til å irritere meg. :D

Endret av erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke helt samme båten som den du hadde. Dette er en større versjon av den: https://www.westsystem.no/p/12907/alumarine-14-fot

Denne veier 59 kg og er 140 cm bred og CE godkjent som D. 1,2 mm alu. 

Den jeg ser på har noe høyere fribord, veier 78 kg, er 152 cm bred og godkjent i C. Jeg tror den har 1,4 (sider) og 1,6 (bunn) mm alu,  men her er jeg ikke helt sikker. 

Jeg er heller ikke pur ung, tror faktisk jeg slår deg med noen år, men jeg er en newbie på båt ... 

Takk for tilhengertips uansett. Jeg tar det med i betrakting. Men finner jeg noe billig på Finn, slår jeg kanskje til. Det er jo uansett en veldig lett båt ... 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er båten bestilt (moro!) og betalt (litt mindre moro ...).

Satser på å hente den neste uke. Når det blir vannkjenning er jeg mer usikker på.

Jeg har også en henger "på hånden". Mer om dette senere.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Status

Siden denne båten https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=131621189 ble "bittelitt" over budsjett for meg, ble det altså en 13 fots alu.båt. Planen er å hente den førstkommende lørdag.

Som nevnt over, var jeg også på jakt etter en henger, og den er nå i boks. Erik øste av sin erfaring, og kom med en rekke anbefalinger til hva en henger måtte ha av egenskaper. Jeg tror jeg klarte å bryte med samtlige av dem, da jeg gikk for en billig, gammel Buster-henger jeg fant på Finn. Pris og logistikk ble avgjørende. I tillegg har hengeren relativt nye dekk (faktisk piggfrie vinterdekk ....) på alu.felger, nye baklys og nye bremseklosser. Ja, hengeren har faktisk bremser, selv med en makslast på 345 kg. Jeg er usikker på om det er noen fordel, for det innebærer mer som kam gå i stykker, men det betyr om ikke annet at jeg ikke trenger å bry meg om 300 kg-grensa for kjøring i 80 km/t. Billige, små hengere i Oslo-området forsvant for øvrig som dugg for solen på Finn i høst, så når jeg utpå vårparten innser at Erik hadde noen poenger, så er den enkel å bli kvitt ... Men vi snakker altså om en båt på 78 kg - en vekt jeg for noen år siden (flere enn jeg vil innrømme) ganske enkelt løftet over hodet -  så å få den opp på hengeren bør være en kurant sak.

I henger-prosessen oppdaget jeg at strømkontakten på bilen min ikke er helt frisk. Det er jo litt kjipt, men egentlig ikke særlig overraskende. Litt googling tilsier at å bytte kontakten er billig (+/- 50 kr ...)og relativt kurant, bare man holder tunga rett i munnen mht å koble rett. Google sier også at jordinga bør sjekkes. Google sier også at sikringen bør sjekkes, men i og med at det er noe strøm som når ut, er det vel ikke der problemet ligger (blant annet blinket bremselysene vakkert når jeg satte på blinklyset....). Jeg har testet med flere hengere, så jeg er rimelig sikker på at feilen ligger i bilen.

Har man kjøpt båt, er veien til snusing på motorer kort. Båten er som nevnt godkjent for 20 hk. En 20 hk veier +/- 55 kg, mens 9,9 (9,8-10) veier fra 37 kg og opp til et stykke opp på 40-tallet, men mer om man skal ha en som kan bygges om til 15/20 hk. Jeg ser for meg at jeg kommer til å ta motoren ganske mye av og på, da båten blir stående en del på hengeren i urbane strøk, noe som tilsier en lett motor. Jeg innbiller meg også at 9,9 hk gir mer enn nok kraft til meg alene ev. meg og et par barn i båten, men at det kanskje kan røyne litt på om hele familien entrer farkosten. Pris er selvsagt også en faktor. Foreløpig ser det ikke ut til at 15 hk er noe alternativ, for så vidt jeg kan bedømme, er 15 hk'er enten en pimpa 9,9 hk eller en 20 hk på prozac (Dvs samme vekt, og nesten samme pris).

Siden båten som nevnt trolig blir stående en del gatelangs i urbane strøk, og da noen km unna heimen for å finne gratis parkering, så har jeg med interesse lest Eriks artikkel om GPS-sporing  http://teamcolibri.blogspot.com/2018/04/testet-tk-star-tk905-gps-tracker.html En slik dings koster jo nesten ingen tinghttps://www.dx.com/p/tkstar-tk905-vehicle-car-truck-gps-tracker-w-powerful-magnet-449179#.W83MWzqpUaU men spørsmålet er om jeg har for mange digitale tommeltotter ... Med såpass lav pris, er jeg villig til å teste.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

At du gjør noe annet enn jeg anbefaler lever jeg godt med. :P Alternative ideer og utprøving av de danner grobunn for interessante fremtidige foruminnlegg om ikke annet. Det er nok ikke lenge før vi ser deg på V-sjøene med ti stenger ute....

Trackeren over lever i beste velgående den, og hvis man som jeg nå sitter på toget og vil se at båten venter på en hjemme i hagen, er visshet bare noen tastetrykk unna.

47F24724-45A7-418C-AB84-A7B28EA5D807.thumb.jpeg.4f21e3994422261d2f3fbc923cdca613.jpeg

Endret av erik
  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger stående på offentlig vei noen km unna, gir om ikke annet rom for kombinert tilsyn og trim. Her fra joggetur:BC26834D-2023-4E42-9398-78ACEB5E0ECD.thumb.jpeg.0a7f69833466c7d4ec600c1d83faf489.jpeg

Jeg har tatt av alt som er løst, inkl nesehjul og skilt/lysplanke. Men nå begynte jeg å lure på om skiltene må være på når den står parkert på offentlig sted? Noen som vet?

Apropos trim:

Den 22.10.2018 at 16.33, erik skrev:

Trackerne over lever i beste velgående den, og hvis man som jeg nå sitter på toget og vil se at båten venter på en hjemme i hagen, er visshet bare noen tastetrykk unna.

Strekningen Oslo sentrum - Høvik, aka Tour de Finance, skal vel helst utføres på sykkel? Hilsen Oslo Kommune 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, jeg burde ha syklet. Kanskje ikke så mye for å blidgjøre MDG og byråkrater som for min egen helses skyld. Jeg tar (dessverre?) bedre vare på båten enn kroppen om dagen. Siden ny båt var forsett for 40-årskrisen så kanskje ny kropp bør være det for 50-årskrisen? :D

Ja, du må ha skilter på for å kunne plassere den på offentlig parkering over tid. Og som du sikkert vet er du pliktig å etterse parkert kjøretøy en gang i døgnet så lenge den står på offentlig parkeringsplass. Verdt å lsese:

https://lovdata.no/artikkel/borttauing_av_kjoretoy_uten_kjennemerker/995

Jeg ser du bruker lås på kulehansken, og det er bra. Men jeg vil anbefale at du kompletterer den med kjetting og hengelås som du drar gjennom felgen og rundt ramma på hengeren også så det blir umulig å få hjulet til å gå rundt uten å kappe kjettingen. Verden er dessverre full av tullinger, og det skal ikke mer til enn at en av de gir hengeren din en dytt ut i veibanen fordi han er sur og mener han burde fått parkert der, og vipps har du masse trøbbel å se frem i mot. Kjettingen gjør det også enda værre å stjele hengeren. 

Ikke bruk brekket på hengeren over tid. Legg noe under dekkene så ikke hengeren ruller i steden. Bremsene vil låse seg hvis hengeren står med brekket på over tid, det er kun ment som en korttidsløsning.

 

Endret av erik

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående motor så har jeg lite relevant erfaring i klassen mellom 6 og 20 HK så der får andre kime inn. Lars på teamet har den helt nye-nyeste Mercury 20HK med skikkelig girspak på tiller-håndtaket og den digger jeg. Som alle de nyeste fra Merc (som ellers er mye større, det er bare 15/20 som er fornyet av de mindre) har den forbausende bra bånndrag for størrelsen og det er et poeng med tanke på planingsterksel. Men den er som nevnt helt ny så den finner du ikke på bruktmarkedet.

Jeg har også hatt forrige generasjon 20HK (Fourstroke EFI) og har ingenting å utsette på den. Den stod på en 13 fots Båtsman aluminiumsbåt som i dag har en 30HK Suki.. Den var en av de første 20HK på markedet med EFI, som igjen var grunnen til at jeg kjøpte akkurat den. Den nye er helt klart hakket stillere og har også blitt litt lettere uten at det har stor betydning. Merc 15/20 før EFi hadde jeg personlig vært litt mer forsiktig med, særlig hvis det skal dorges mye. Selv om de er 4T så sotet de endel før EFI.

Endret av erik
  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, erik skrev:

Joda, jeg burde ha syklet. Kanskje ikke så mye for å blidgjøre MDG og byråkrater som for min egen helses skyld. Jeg tar (dessverre?) bedre vare på båten enn kroppen om dagen. Siden ny båt var forsett for 40-årskrisen så kanskje ny kropp bør være det for 50-årskrisen? :D

Ja, du må ha skilter på for å kunne plassere den på offentlig parkering. Og som du sikkert vet er du pliktig å etterse parkert kjøretøy en gang i døgnet så lenge den står på offentlig sted. 

Jeg ser du bruker lås på kulehansken, og det er bra. Men jeg vil anbefale at du kompletterer den med kjetting og hengelås som du drar gjennom felgen og rundt ramma på hengeren også så det blir umulig å få hjulet til å gå rundt uten å kappe kjettingen. Verden er dessverre full av tullinger, og det skal ikke mer til enn at en av de gir hengeren din en dytt ut i veibanen fordi han er sur og mener han burde fått parkert der, og vipps har du masse trøbbel å se frem i mot. Kjettingen gjør dte også enda værre å stjele hengeren.

Ikke bruk brekket på hengeren over tid. Legg noe under dekkene så ikke hengeren ruller i steden. Bremsene vil låse seg hvis hengeren står med brekket på over tid, det er kun ment som en korttidsløsning.

 

Jeg krøp ut av vektrommet og begynte å jogge i en alder av 42, og den viktigste drivkraften er at det er så utrolig mange fisketurer jeg ikke har vært på ennå og det hadde vært trist å daue av infarkt når man omsider får litt fritid igjen ...

Jeg får sette på skiltet igjen. Jeg har tilsyn et par ganger i uka. Det får duge. Lengre perioder med oppbevaring skal skje et annet sted. Men først må det noe oppå hengern ...

Om man ser nøye på bildet, så kan man skimte en feit kjetting gjennom hjulet nærmest fortauet. Så dette hadde jeg faktisk tenkt på. Brekket skal av, ja. Takk for tipset!

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, erik skrev:

Angående motor så har jeg lite relevant erfaring i klassen mellom 6 og 20 HK så der får andre kime inn. Lars på teamet har den helt nye-nyeste Mercury 20HK med skikkelig girspak på tiller-håndtaket og den digger jeg. Som alle de nyeste fra Merc (som ellers er mye større, det er bare 15/20 som er fornyet av de mindre) har den forbausende bra bånndrag for størrelsen og det er et poeng med tanke på planingsterksel. Men den er som nevnt helt ny så den finner du ikke på bruktmarkedet.

Jeg har også hatt forrige generasjon 20HK (Fourstroke EFI) og har ingenting å utsette på den. Den stod på en 13 fots Båtsman aluminiumsbåt som i dag har en 30HK Suki.. Den var en av de første 20HK på markedet med EFI, som igjen var grunnen til at jeg kjøpte akkurat den. Den nye er helt klart hakket stillere og har også blitt litt lettere uten at det har stor betydning. Merc 15/20 før EFi hadde jeg personlig vært litt mer forsiktig med, særlig hvis det skal dorges mye. Selv om de er 4T så sotet de endel før EFI.

Jeg merket meg den rorkulten på Mercury. Den kan til og med vinkles sideveis, så man får den nøyaktig der man vil ha den. Fiffig!  Ellers er det vel flere motorer nå som har flyttet girspaken frem. Yamaha sin sitter på håndtaket og ligner på Mercury sin. Honda har vel i det minste plassert den i front, men ikke utpå selve kulten. Suzuki har en variant der man girer med selve gassen, dvs. at man bare vrir "feil vei" for revers. Men jeg er usikker på hvor anvendelig dette er for fiske, eller mao hvor følsom overgangen mellom fri og gir er og om motoren smetter i fri når man slipper gassen. Dorgefiske foregår jo i det nedre "gass-sjiktet" ...

Ellers blir jo motorer generelt tunge (og dyre ...) når man er oppe i 20 hk. Men Suzuki ser ut til å ha en EFI-modell på 9,9 hk og 44 kg, som kan bygges om til 15/20 Hk og ikke koster langt opp på 20-tallet. Men den gir-varianten må da granskes først ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir i gasshåndtaket har jeg hatt tidligere, på kicker på større båt fungerer det optimalt siden du ikke trenger å strekke deg så langt ned "bak" båten for å gire med den løsningen. Det er et merkbart steg mellom girene så det er ingen fare for at den går i fri uten at du bevisst har giret.

På alle påhengere er det ellers en skrue som gjør at du kan stille motstanden på gasshåndtaket, dvs hvor lett eller hardt det er å vri rundt. Så du kan fint justere dette slik at gassen holder seg på gitt turtall selv om du slipper håndtaket. (Bør selvfølgelig kombineres med dødmannsknapp i plan siden du i praksis gjør båten din autonom ved å stramme her.....) Tilsvarende er det også mulig å justere hvor mye som skal til for at motoren skal dreie rundt seg selv, med andre ord svinge.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, erik skrev:

Gir i gasshåndtaket har jeg hatt tidligere, på kicker på større båt fungerer det optimalt siden du ikke trenger å strekke deg så langt ned "bak" båten for å gire med den løsningen. Det er et merkbart steg mellom girene så det er ingen fare for at den går i fri uten at du bevisst har giret.

Det høres jo bra ut! Jeg skal tafse litt på Suzuki-motoren når jeg henter båten.

23 minutter siden, erik skrev:

På alle påhengere er det ellers en skrue som gjør at du kan stille motstanden på gasshåndtaket, dvs hvor lett eller hardt det er å vri rundt. Så du kan fint justere dette slik at gassen holder seg på gitt turtall selv om du slipper håndtaket. (Bør selvfølgelig kombineres med dødmannsknapp i plan siden du i praksis gjør båten din autonom ved å stramme her.....) Tilsvarende er det også mulig å justere hvor mye som skal til for at motoren skal dreie rundt seg selv, med andre ord svinge.

Jo'a, jeg både kjenner og bruker disse skruene. Men selv om man selvsagt kan justere underveis, blir det fort en "trade-off" mellom hensynet til at alt skal gli trinnløst og mostandsfritt og ønsket om at båten går rett fram med jevn fart selv om man slipper motoren. Det er vel her hydraulisk styring kommer inn i bildet ... Dette minner forresten om videoen av han fyren som kjører på ei gjedde mens båten er i fart, og ca hvert tredje sekund må strekke seg for å justere kursen og alt blir et salig kaos. Dere har sikket sett den ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

NFB-styring (No FeedBack) har defintivt sin plass på en tiller, men kanskje litt overkill i denne klassen siden systemene for dette typisk koster mer enn selve motoren? :D

Kikket ellers på en artig SeaPro med dette:

IMG_8650.JPG

Den der har samme motorblokk som min egen Pro XS 115, men trimmet  ned og i SeaPro-innpakning med de endringene det betyr i oljepåfylling etc. Helt konge for de som skal ha danseplass i båten, modellen tas da også inn til Norge med nettopp yrkesbruk i tankene. Men en slik kombinert med autopilot hadde ikke vært helt feil til sportsfiske heller. 

Endret av erik
  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da var tiden for henting av båt kommet, men først måtte det litt hengermekk til. 

Den bakerste kjølrullen, den som båten dras opp på, var tydelig skeiv og rullet dårlig. Da jeg demonterte viste det seg at det ikke var noen skikkelig aksling der, men en jalla-løsning. 

Lokal «mekk» med tydelig bøy:54AE6934-36AC-478D-B274-23F469721211.thumb.jpeg.dfab1c628fc7c68bee4e0daabfb3d8bf.jpeg

I tillegg til å sette inn en skikkelig aksling, var planen å bytte selve rullen også. 

Kul farge, men også høyere kanter og mer markert midt:2666A2B2-9537-4274-B7F5-23CC8E50463B.thumb.jpeg.006a985b007b44f0a82dcf221d8a078d.jpeg

Desverre hadde jeg ikke målt skikkelig, og det viste seg at den var bittelitt for stor i diameter. Heldigvis fungerte den gamle fint med ny aksling, så da ble den skrudd opp igjen.

Klar til dyst:0BEC8051-810A-4712-9C03-BF01D6C831A7.thumb.jpeg.ee65b77e76b15841f09b93503c8fe62e.jpeg

Båten ble hentet på WestSystem, og fikk sin plass på hengeren. Noen små justeringer av støttene, og den kunne bringes hjem. 

Trailer-trash:12437D92-4768-4296-BAB2-102CAFBD748D.thumb.jpeg.7750e710736696036f08739ee0a67e38.jpeg5F84EDA6-AFDB-42E6-B5A8-81515BBD9FDF.thumb.jpeg.fce05275e9702950ef2e81727403e35e.jpeg

Gutta måtte selvsagt få tørrtrene. Legg merke til hvor høyt det er fra tofta opp til rælingen. Jeg tror dette vil virke trygt for store og små også med vann under båten.D821024D-7C7F-4047-8B6F-F685B5453DB9.thumb.jpeg.3179698d217e4e73fa51b2a6ece346b8.jpeg

Godkjent for 6 pers og nesten 600 kg, men veier ikke mer enn 78 kg.65FE9F53-FD43-4EF4-B0F2-2B49AF391D17.thumb.jpeg.eaf86a44aef321f9761f4bd465d4339b.jpeg

 

Båten har nå fått vinteropplag på privat grunn, så da slipper jeg trimmingen for å holde tilsyn med hengeren. 

Før våren setter inn, bør en motor i hus..

Endret av TT
  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snasen!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor

Båten ligger med buken i været i landlige strøk, men det betyr ikke at jeg ikke tenker på den.

Det mest omfattende neste skritt, er å skaffe båten en høvelig motor. Siden jeg trolig vi ta motoren en del av og på er vekt en faktor. De letteste 9,9 (Tohatsu 9,8) veier bare 37 kg. Men disse har bare litt over 200 ccm og kan ikke justeres opp i effekt. Standard 20 hk firtakt veier nesten 20 kg mer enn dette, og det er ganske tungt ... I de senere årene har det imidlertid dukket opp flere 9,9-15-20 alternativer med direkte innsprøytning, motor på 330 ccm +/- og vekt godt nede på 40 tallet. Foreløpig har jeg funnet tre:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=135847534

Tohatsu veier bare 43 kg og gir 15 hk uten kostnad. "Min" butikk i Oslo fører foreløpig ikke denne nyeste utgaven, og prisen på den jeg har funnet ligger 3000 kr over Suzuki:

https://www.westsystem.no/p/17060/suzuki-df-99-hk-sport-4-takt

Vekt 44 kg og bare 16.500 kr. Westsystem kan oppgradere til 15 hk for 750 kr.

Den tredje versjonen er Mercury:

https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=128929921

Vekt 45 kg. Den billigste med kort stamme jeg har funnet koster 18.300 kr, og da må jeg en snau time ut av byen. Usikker på hva oppgradering til 15 hk koster. Denne motoren har imidlertid en kjempekul styrekult som kan justeres både sideveis og i høyden. Det trekker opp.

Alle disse motorene kan oppgraderes til 20 hk. For Suzukien innebærer det bytte av "hjerne" ECU, og det koster noen tusenlapper. Jeg antar det samme kan gjelde de andre. Foreløpig ser jeg på dette som en opsjon.

Ut ifra pris og logistikk heller jeg mot Suzukien.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lars på teamet har Mercuryen så han kimer sikkert inn med litt erfaringer derfra. Så vidt jeg vet er forøvrig Merc og Tohatsuen fra samme fabrikk, uten st det behøver å bety noe i det hele tatt.

Siden du snakker om å ta av og på så tenker du manuell start og uten motorlading? I så tilfelle er Sukien grei den også men skal du ha lading er det greit å styre unna Suki frem til de løser problemet sitt med elektrisk støy som forstyrrer alt annet i båten. (Ekkolodd spesielt, men også VHF og AIS.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Den ‎15‎.‎12‎.‎2018 at 19.22, erik skrev:

Siden du snakker om å ta av og på så tenker du manuell start og uten motorlading? I så tilfelle er Sukien grei den også men skal du ha lading er det greit å styre unna Suki frem til de løser problemet sitt med elektrisk støy som forstyrrer alt annet i båten. (Ekkolodd spesielt, men også VHF og AIS.)

Jepp, manuell start var tanken. Jeg brukte en 15 hk Suzuki med el.start i fjor sommer, og det var ganske digg å bare trykke på en knapp. Men ikke 5-6000 kr digg ...

De fleste med manuell start leveres uten motorlading (jeg tror det er standard på Honda), men det an ettermonteres. Jeg har selv gjort det på Tohatsuen på hytta i Sverige. Men helt gratis er ikke disse smådelene. Til Tohatshu'en betalte jeg rundt 1400 kr og for Suzuki 9,9 koster delene over 2000 kr. Det er bare ekkolodd jeg trenger strøm til (pluss kanskje en enkelt hvit lanterne). I første omgang tenke jeg å klare meg uten motorlading. Det batteriet jeg har i dag er på 17 amp, og jeg tror det bør holde i rundt 8 timer. Som alternativ til lading kan man jo kjøpe et batteri til. Eller vurdere solceller.

Jeg har lest om forstyrrelser med Suzuki, men samtidig er det jo flere ""trollingmaskiner som bruker denne motoren.  

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Quote

Det batteriet jeg har i dag er på 17 amp, og jeg tror det bør holde i rundt 8 timer. Som alternativ til lading kan man jo kjøpe et batteri til. Eller vurdere solceller.

Hei

Jeg brukte solcelle sammen med min forrige motor som ikke hadde lading, men jeg brukte et betydelig større batteri. Det fungerte helt greit gjennom hele sommerhalvåret, jeg hadde nok strøm til ekkolodd og gps uten å ta ut batteriet og lade det.
har forøvrig en suzuki DF 60 selv, og har ikke merka noe til disse problemene, men jeg har dog ikke et avansert opplegg som erik, kun ekkolodd og gps med helt enkel kabeltilkoblinger. Driftsmessig så er jeg veldig fornøyd med suzukien.

Endret av cannonbang
  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I en større (trolling)båt opererer man gjerne med eget forbruksbatteri og ikke minst dras kabler til motor på motsatt side av båten kontra kabler til følsom elektronikk. Dermed kvitter man seg med det meste av problemer knyttet til ladestrømmen. Samtidig er det liten tvil om at mange Suki-eiere sliter med problemet, de er bare ikke klar over det selv. Problemet stiger med økende turtall, og mange tror at grunnen til at ekkoloddskjermen gror igjen er turbulens fra skroget fordi farten øker, mens det dessverre like gjerne er motoren som er problemet.

Men med et litt enklere oppsett hvor motoren skal mye av og på er jeg helt enig i at det er like greit å droppe lading. Man må som kjent ha batteri tilkoblet hvis man først har lagt opp lading.

  • Like 1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gratulerer med båt!

Skjønner at du kanskje er på jakt etter nyere motor, men vil bare slå et lite slag for eldre totaktere! Kjøpte for noen år siden en Yamaha 15, totakt/forgasser, tipper 80-tallet, til en mindre aluminiumsbåt... Selv om jeg har oppgradert til en mye større Yamaha er jeg sikker på jeg kunne klart meg med 15-hesteren resten av livet. Tror det skal godt gjøres å ta knekken på den. Og på så små motorer er bensinforbruket og støy (om man er redd for det) ubetydelig i mine øyne... I tillegg er det ikke noe vedlikehold å tenke på om man ikke ønsker å drive med det (kan gjøres med en hammer), motoren veier lite og har masse krutt!

Eneste minuset jeg kan komme på er farten på tomgang i aluminiumsbåten, som er noe høy for trolling/dregging.. (med IKEA-pose derimot)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, MacMT skrev:

Gratulerer med båt!

Skjønner at du kanskje er på jakt etter nyere motor, men vil bare slå et lite slag for eldre totaktere! Kjøpte for noen år siden en Yamaha 15, totakt/forgasser, tipper 80-tallet, til en mindre aluminiumsbåt... Selv om jeg har oppgradert til en mye større Yamaha er jeg sikker på jeg kunne klart meg med 15-hesteren resten av livet. Tror det skal godt gjøres å ta knekken på den. Og på så små motorer er bensinforbruket og støy (om man er redd for det) ubetydelig i mine øyne... I tillegg er det ikke noe vedlikehold å tenke på om man ikke ønsker å drive med det (kan gjøres med en hammer), motoren veier lite og har masse krutt!

Eneste minuset jeg kan komme på er farten på tomgang i aluminiumsbåten, som er noe høy for trolling/dregging.. (med IKEA-pose derimot)

Takk!

Jeg hadde faktisk en Yamaha 9,9 to-takter på hyttebåten før. Den var utrolig lettstartet - startet alltid på et halvt drag uavhengig av hvor lenge den hadde stått. Dessverre var den svært lunefull på andre områder, og ga meg flere ro-turer og en rekke grå hår. Jeg tror noe av problemet med to-taktere er nedsoting ved dorging samt at bensinen i motoren dunster bort og etterlater seg motorolje som seig guffe når motoren blir stående lenge.

Bruktprisene på "nyere" Yamaha 9,9 to-taktere er forresten helt sinnsyke. Jeg tror jeg har sett dem helt oppi 16.000 kr, og da snakker vi minst 12 år gamle motorer ....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Verden vil bedras....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en Linder 400 sportsman med 20hk Mercury (2014 mod). Veldig fornøyd med motoren det lille den er brukt (en sommer og en vinter) før større båt ble kjøpt. Båten går som et piska skinn med en mann og holder god fart selv med tre store mannfolk og mye bagasje (type 400kg i båten). Motoren bruker veldig lite og funker godt på dorgefart også.

Dette skal selges samlet eller hver for seg, så om noen er interessert er det bare å si fra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå