Ny båt


Recommended Posts

I prinsippet skulle man vel hatt en haug med propeller, og så byttet for hver tur avhengig av turformål, passasjerer og last og vær og føreforhold .... :o

Nå tar jo kun et par minutter å skifte propell på en påhenger (på land), men det er jo grenser for hva man gidder å drive med. Dessuten har det jo en kostnadsside. I tillegg vil de fleste av oss være fornøyd med «godt nok». Jeg hadde neppe bytta propellegenskaper, om jeg ikke hadde ødelagt den forrige ...
 

Men tipset om turteller tar jeg med meg. Jeg vurderer å installere dette på hyttebåten som har styrekonsoll og motoren hengende på hele sesongen. Jeg har en mistanke om at også den motoren skulle hatt litt mindre stigning (gammel, tung Rana halvplaner). Men det får bli et 2021 prosjekt, for hytta er i Sverige, båten på land og grensen stengt .... 

Link to post
Share on other sites
  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

De beste julegavene er som kjent dem man kjøper selv. Her fra far til far, snart ferdig utpakket:

Barskap til venstre og toalett til høyre. For øyeblikket på en blikk stille Bunnefjord, så begge oppfører seg eksemplarisk 

Og når du har drukket tomt kjøleskapet for øl, så trenger du kanskje også noe sånt, så du kan gå på do  

Posted Images

  • 1 month later...

Hvem sier man ikke kan ha kjøleskap i båten, selv om den er liten?! 7E330177-5439-4DCA-9660-38FE577EB5E5.thumb.jpeg.848030a80f835de23d0fa6547926de4a.jpeg
 

Bare kom med (lett-)øl! 

  • Haha 1
Link to post
Share on other sites
On 6/21/2020 at 1:06 PM, TT said:

Hvem sier man ikke kan ha kjøleskap i båten, selv om den er liten?! 7E330177-5439-4DCA-9660-38FE577EB5E5.thumb.jpeg.848030a80f835de23d0fa6547926de4a.jpeg
 

Bare kom med (lett-)øl! 

Og når du har drukket tomt kjøleskapet for øl, så trenger du kanskje også noe sånt, så du kan gå på do

Quote

CIMG0497.thumb.JPG.5715506ad2bfc7311b1fdc50729ff300.JPG

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

Barskap til venstre og toalett til høyre. For øyeblikket på en blikk stille Bunnefjord, så begge oppfører seg eksemplarisk 99BEE316-E370-4D96-B866-89763596A87E.thumb.jpeg.afbffbc8817fca99158fcbee192c6627.jpeg

  • Like 1
  • Haha 1
Link to post
Share on other sites

Ellers var jeg alene i båten I går, for første gang etter propellskifte. Det avdekket at jeg nådde turtallssperra et godt stykke før full gass, og rett under 18 knop. Jeg tror en stigning på 10 er fint når hele familien er i båten, men det er definitivt for lite med meg alene (selv om jeg er en tjukkas). Vurderer å forsøke 11. En propell i backup er uansett greit å ha. 

Link to post
Share on other sites
  • 4 months later...

Da er båten vinterarkivert under presenning og motoren har fått service i form av oljeskift mv. Siden jeg hadde stående en spray med vinter-guffe fra Biltema, så jeg etter tennpluggene for å spraye inn i sylinderne. Heldigvis kom jeg ganske kjapt på at denne motoren jo ikke har tennplugger .... :blink:
 

Det er spyleplugg på motoren, og jeg spyler stort sett alltid igjennom med vann etter at den er brukt i saltvann. Men i dag brukte jeg spylemuffe og lot motoren gå ganske lenge. 

689B99B0-E1F7-4FEB-8A21-B0938B7EF8D0.thumb.jpeg.ecdcc126c838c549a6b9f3dd8a087673.jpeg
 

Som jeg har skrevet over, så møter jeg turtall-sperra en god stund før full gass, med 10’ propell og kun meg i båten. Jeg kjøpte en nærmest ubrukt 11’ på Finn i sommer, men har ikke fått testa den. I dag ble den i alle fall montert. Håper på å få se 20 knop ... Propellen kosta 400 kr, så noen fordeler skal små-folket ha! 
 

Jeg fant et klistremerke da jeg rydda i esken til ekkoloddet, så nå er båten pimpa litt: 104951AC-2DAD-4970-85C5-DB2C77CAA380.thumb.jpeg.81f32b5d67c234fab0bcd27c8a1c9d6e.jpeg

Jeg fant for øvrig også et C-map kart over karibien. Tviler på at det vil bli benyttet ...

Ellers vurderer jeg å flytte ekkolodd-skjermen over til andre siden. Når jeg kjører «fort» sitter jeg vendt nesten 90 grader mot venstre og da har jeg ryggen mot skjermen der den står nå. Og det er litt upraktisk. 8266F654-6241-411B-B571-099851954D05.thumb.jpeg.4087c15256c605b945c541aaf8bd06da.jpeg
 

I prinsippet kunne jeg hatt to skjermer, for jeg har en TI2 7 tommer liggende, men jeg er usikker på om TI og TI2 «snakker sammen», dessuten er jo ikke dette akkurat et skip ... 

Nå håper jeg vinteren kommer snart, for hver dag med mildvær gir litt anger mht at båten er lagt bort for vinteren. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Ti og Ti2 snakker ikke sammen for å dele 2D-ekkolodd og kart dessverre - det krever to Ti2.

Da jeg rigget Blikkboksen hadde jeg fast montering av skjermen, og oppdaget de samme ulempene som du ser. I Jonyachten har jeg derfor skjermen(e) på en boks og flytter boksen etter hvor jeg sitter. Som en bonus trengte jeg da også færre RAM-deler mellom mine farkoster og det som i praksis er en portabel løsning for andre farkoster og isfiske også. "Keep it simple stupid" er en tilnærming jeg har blitt stadig mer tilhenger av.

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Jeg har forøvrig tenkt jeg skulle skifte hjullagere på hengeren til våren. Er det noen som har tips om hvordan jeg finner ut hva slags lager jeg skal kjøpe? Det er jo en skog der ute, og jeg har ikke funnet en måte å søke på. 

Link to post
Share on other sites

Det har jeg aldri gjort selv, så der er jeg blank. Jeg har forstått det som at det står et nummer på lageret som er det du søker etter, men her må andre kime inn.

Link to post
Share on other sites
2 timer siden, TT skrev:

Jeg har forøvrig tenkt jeg skulle skifte hjullagere på hengeren til våren. Er det noen som har tips om hvordan jeg finner ut hva slags lager jeg skal kjøpe? Det er jo en skog der ute, og jeg har ikke funnet en måte å søke på. 

Jeg kom på at jeg har sett en blogg om dette tidligere: https://www.teamkrokodille.no/post/gjør-det-selv-bytte-av-hjullager-på-båthenger 

Kanskje noen tips der? (Jeg er helt blank på dette, så vet ikke om det er noe å hente i den artikkelen for din del)

Link to post
Share on other sites
46 minutter siden, kilhak skrev:

Jeg kom på at jeg har sett en blogg om dette tidligere: https://www.teamkrokodille.no/post/gjør-det-selv-bytte-av-hjullager-på-båthenger 

Kanskje noen tips der? (Jeg er helt blank på dette, så vet ikke om det er noe å hente i den artikkelen for din del)

Tnx, men jeg har lest denne. Jeg tror ikke selve skiftningen skulle by på all verdens problemer, men jeg hadde håpet jeg kunne kjøpe nye lagre før jeg går løs på jobben. Dvs at jeg slipper å demontere først. 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites

Produsenten/ importøren av hengeren bør kunne komme med noe fornuftig her?

Bare ta det du får av svar med en klype salt. Min erfaring er at hengere gjerne er mer eller mindre helt produsert i Kina og at de ikke nødvendigvis har stålkontroll i Norge eller Sverige på om det de selger faktisk stemmer med delenummer og sprengskisser de sitter med. (Klok av skade etter å ha gjort om elektrisk anlegg på min henger, det jeg så foran meg da liknet ikke engang på koblingsskjemaet jeg fikk fra forhandler.)

Edited by erik
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...