Gå til innhold
Fiskersiden

Noen som har erfaring Smith optics briller med linse polarchromic igniter?


Kenngu
 Share

Recommended Posts

Vurderer ny fiske briller mest rett mot overskyet vær, polarchromic virker veldig interessant. 

Planen var low light igniter, mye godt om den for overskyet vær. Problemet er at man da må ha med seg to par da den ikke er god mot sol.

Det mest optimale hadde vært kun et par som dekker alt. 

Noen som har brillene som vil dele sin erfaring med de?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg gikk til anskaffelse av begge brillene, for de som er interessert i å vite så holder polarchromic ikke mål for veldig overskyet vær.

Low-light igniter dekker alt mørkere etter overskyet, alt lysere dekker polarchromic.

Med begge brillene er alle forhold dekket, og ser ganske mye mer gjennom fiske dagene. Å kunne ha solbriller på hele dagen under fluefiske er også betryggende forsikring for øynene :) 

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Flott at du deler erfaringer. 

Jeg har minst tre par "fiskebriller", men jeg må innrømme at jeg verken vet hva de heter (Jeg har en vag ide om at det ene paret er A.Jensen) eller hvilken farge på glasset som passer under hvilke forhold. Jeg har dog erfart at etter timer med gule glass, får man en aha-opplevelse når brillene tas av; "er det slik verden ser ut!?". 

Ellers har jeg også fatt et mer bevist forhold til brillenes betydning som sikkerhet for øynene, etter at jeg tok opp (kråke-) kastingen med to-hånds ...  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Den 16.2.2022 at 13.45, TT skrev:

Heisann! Flott at du deler erfaringer. 

Jeg har minst tre par "fiskebriller", men jeg må innrømme at jeg verken vet hva de heter (Jeg har en vag ide om at det ene paret er A.Jensen) eller hvilken farge på glasset som passer under hvilke forhold. Jeg har dog erfart at etter timer med gule glass, får man en aha-opplevelse når brillene tas av; "er det slik verden ser ut!?". 

Ellers har jeg også fatt et mer bevist forhold til brillenes betydning som sikkerhet for øynene, etter at jeg tok opp (kråke-) kastingen med to-hånds ...  


Skulle bare mangle, gøy å dele info om slikt så andre får kanskje nytte av det. Jeg skulle ønsket jeg fant ut dette om briller tidligere, sånn typ 5 år tidligere.
Etter at jeg fikk low-light brillene skremmer langt ferre fisk helt inntil land ved solnedgang og overskyet vær.
Litt hardt å svelge at jeg kanskje har skremt fisk hele tida under disse forholdene alle disse årene :P 
Smalt også en stor jiggy i bakhodet som gjorde langt vondere enn jeg forestilte meg. Da slo tanken "tenk om jeg fikk den i øyet, hadde garantert blitt blind" det vekket noe i meg!

Low-light igniter ser gult ut, men de har fått til noe som jeg har vansker med å beskrive. Når jeg tar de på meg, så er det ikke så gult. Det er som det er mer lyst, men alt har en mer varm tone. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
11 hours ago, Tharayman said:

Så du kjøpte to Smith briller Low light ignite og en annen farge som heter "polarchromic"?
Low light ignite stenger ikke ut noe særlig sol, og må av hvis sola titter frem?

 "Må av" er nå å overdrive kraftig. Smith Low Light Ignitor har VLT på 40, som betyr at 40% av det lyset som treffer brillene slipper i gjennom på andre siden.

 

Det betyr at 60% av lyset blir blokkert.

 

Så selv om de ikke er i nærheten av like behagelige som briller med VLT på 10-12 i kraftig sollys, så er det bedre enn å gå uten briller. Samt at du fremdeles har polariseringen og UV filteret som fungerer individuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer som @Gabriel skriver, nå har jeg brukt de begge en stund og merker at jeg faktisk bruker low-light mest. 
Kan fint bruke de når det er klart eller lettere sol, bare tilpasser med å dra capsen litt lenger ned, som hjelper også med gjenskinn fra innsiden.

Var en del i Rena I fjor rundt starten av mai. På morra kvisten hvor sola akkurat hadde stått opp så var low-light helt overlegent. Spotta helt sjukt mye fisk, var først da jeg skjønte alt fusset med Rena :P 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Kenngu said:

Stemmer som @Gabriel skriver, nå har jeg brukt de begge en stund og merker at jeg faktisk bruker low-light mest. 
Kan fint bruke de når det er klart eller lettere sol, bare tilpasser med å dra capsen litt lenger ned, som hjelper også med gjenskinn fra innsiden.

Var en del i Rena I fjor rundt starten av mai. På morra kvisten hvor sola akkurat hadde stått opp så var low-light helt overlegent. Spotta helt sjukt mye fisk, var først da jeg skjønte alt fusset med Rena :P 
 

 

Har Costa Sunrise Silver Mirror selv, VLT på 25 så litt mer konservativ enn Low Light Ignitor men også mer behagelig gjennom hele dagen.

 

Low light briller er fantastisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gikk til innkjøp av disse fra Smith. Veldig behagelig lys og kontrast med dem på. Men synes ikke jeg ser særlig mye lenger ned i vannet enn uten. 

Oppdaget forresten at skjermen til ekkoloddet blir usynlig med polariserte briller! Det var ikke bra... Loddet er nok 10-15 år gammel. Er det noe med eldre type skjerm paneler som gjør at dem ikke vises når man har polariserte briller på nesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tharayman skrev:

Gikk til innkjøp av disse fra Smith. Veldig behagelig lys og kontrast med dem på. Men synes ikke jeg ser særlig mye lenger ned i vannet enn uten. 

Oppdaget forresten at skjermen til ekkoloddet blir usynlig med polariserte briller! Det var ikke bra... Loddet er nok 10-15 år gammel. Er det noe med eldre type skjerm paneler som gjør at dem ikke vises når man har polariserte briller på nesen?

De der var fete, vurdert de der bare i brun glass. Ser ut som de blokkerer mye lys da det dekker hele øyet.
Jeg har veldig lite peiling på ekkolodd, men de fleste "ute" skjermer har polarisering filter. Kanskje de har det også? Da blir det dobbling med lys filter, så kan være derfor den blir veldig mørk.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg må bare innrømme at jeg ikke liker disse low light brillene... Det sitter langt inne når man har kjøpt så dyre briller, men jeg føler det er en lettelse hver gang jeg tar dem av. Det er som om den økte kontrasten er slitsom for øynene mine. Ikke klarer jeg se noe lenger ned i vannet med dem heller, så føler ikke jeg har mye annet enn trøtte øyne igjen for å bruke dem :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Tharayman said:

Jeg må bare innrømme at jeg ikke liker disse low light brillene... Det sitter langt inne når man har kjøpt så dyre briller, men jeg føler det er en lettelse hver gang jeg tar dem av. Det er som om den økte kontrasten er slitsom for øynene mine. Ikke klarer jeg se noe lenger ned i vannet med dem heller, så føler ikke jeg har mye annet enn trøtte øyne igjen for å bruke dem :blush:

Kjøpte du Smith eller Costa?

Costa har jeg ingen problem med å bruke hele dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
Den 21.6.2023 at 11.02, Tharayman skrev:

Jeg må bare innrømme at jeg ikke liker disse low light brillene... Det sitter langt inne når man har kjøpt så dyre briller, men jeg føler det er en lettelse hver gang jeg tar dem av. Det er som om den økte kontrasten er slitsom for øynene mine. Ikke klarer jeg se noe lenger ned i vannet med dem heller, så føler ikke jeg har mye annet enn trøtte øyne igjen for å bruke dem :blush:

Hvilken modell er det du har? Hvis det er de du lenket til så er det dessverre ikke low-light. Det fås på rammer som guides choice, castaway, redmond og redding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Den 17.9.2023 at 19.49, Tharayman skrev:

Dem jeg lenket til ja. "Hi-viz" er ikke samme som low light altså. Vil low light kanskje oppfattes som mer behagelige å bruke?

Low-light vil være mer behagelig ved lite lys forhold, så under de forholdene skal de oppleves mer behagelig da det ikke blir så mørkt.

 

 

Den 18.9.2023 at 11.42, mariusse skrev:

Det var litt av noen priser på brillene det snakkes om her. Må man virkelig opp i disse summene for å få noe som duger? Er det voldsom forskjell på 99 kroners biltema-fiskebriller og 2000+ kroners andre?

Det går jo helt an på, jeg er sikker på at man finner briller fra 500-1000 kr som sikkert gjør det samme som 2000+
Noen merker legger all fokus på selve linsen, så mindre på ramme. Og da merkes det, men om man  tviler jeg på.

Det jeg merker størst forskjell på er hvor lang tid det tar før linsene begynner å få riper. Hvor klart glasset er, og mer kontrast.

Har et par polarisert Oakley briller og de funker bra, men Smith brillene er bare hakket bedre i alt i forhold til å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 25.9.2023 at 21.53, mariusse skrev:

Jeg skjønner det er forskjell på selve linsen og innfatningen og sånt, men effekten av polarisering - er den bedre på 2k+ enn på 99,- biltema?

Polarisering teknologi har vel ikke endret seg noe særlig, så hvis det ikke har kommet noe helt nytt som jeg har missa. Så tror jeg ikke effekten av polariserng i seg selv alene, ikke er markant bedre på 2k+ enn biltema. 

Kanskje med dyrere briller får de mer presis filter, etc under produksjon som gjør det noe bedre. Men ikke noe sånn wow.

For å røre litt i grøten så må man se på hele pakka for briller. Polarisering fjerner egentlig bare mye hvit lys vertikalt. Kombinerer man det med filter på foran og bak med antireflekt, kontrast, renere materiale for å minske forvrengning når man ser i vann. Så får man mindre forstyrrelser i det man ser, og i det gjør at 2k+ briller "ser mer"

Endret av Kenngu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Kenngu said:

For å røre litt i grøten så må man se på hele pakka for briller. Polarisering fjerner egentlig bare mye hvit lys vertikalt. Kombinerer man det med filter på foran og bak med antireflekt, kontrast, renere materiale for å minske forvrengning når man ser i vann. Så får man mindre forstyrrelser i det man ser, og i det gjør at 2k+ briller "ser mer"

Mm, det gir mening. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.