Gå til innhold
Fiskersiden

Tre og et halvt års torskefredning gjorde ingen forskjell.


Andreas Wold
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært inne på Havforskningsinstituttets internettsider. Og jeg fant blant annet denne artikkelen eller publiseringen:  Torskebestanden er fortsatt like svak | Havforskningsinstituttet (hi.no)

Dere kan jo lese selv det som står der. De presiserer riktignok at tre og et halvt års fredningstid er kanskje litt for kort tid til å trekke konklusjoner. Men det går også an å konkludere slik: Vi sitter nå med fasitsvaret. Torsken i Oslofjordområdet har vært totalfredet for alt fiske i tre og et halvt år. Men det hjalp ingenting. Torskebestanden viser ingen tegn til bedring eller vekst. Vi kan dermed konkludere med at tiltakene og fiskeforbudet som ble innført i juni 2019 var skivebom. Og forklaringen er enkel. Sportsfiske med stang eller håndsnøre har ikke hatt noe som helst betydning for nedgangen i bestanden av torsk eller andre fiskearter. Forbudet bør derfor vekk så raskt som mulig.

En annen ting som jeg har lagt merke til de siste årene er at selve forbudet har blitt viet veldig lite oppmerksomhet i massemediene her i Norge. All den tid forbudet har vært der. Det gjelder også de avisspaltene eller debattprogrammene der miljø, fiskeripolitikk og naturforvaltning har vært tema. Det kan være mange fiskere som ikke har fått med seg at dette er forbudt.

Et tredje moment er at et slikt forbud kan oppfattes som grovt diskriminerende. Hvorfor skal mennesker som er bosatt i den og den og den landsdelen ha lov til å fiske torsk med stang og snelle utenfor stuedøra si mens mennesker som er bosatt i landsdelen rundt Oslofjorden ikke skal ha lov til det? Det er også en problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lever relativt godt med at torsken er fredet i Oslofjorden, selv om virkningen kan diskuteres. Det handler litt om å ta ansvar og gi legitimitet for å kreve endringer også på andre områder (tråling mv ... :wacko:). 

Men at alt sjøfiske skal være forbudt på våren er ganske tøysete. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg er veldig overrasket. I likhet med TT har jeg ikke noe i mot fredningen av torsk i seg selv, men at det i praksis stanser alt sportsfiske unntatt SØ hele våren er helt idiotisk. At det har vært null, nada, zip og ingen oppsyn i perioden er like idiotisk. Det er egentlig ingen grunn til å konkludere med noe som helst, nettopp fordi fredning/ forbud sannsynligvis ikke er etterlevd blant de som uansett tar opp mest småtorsk.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Andreas Wold skrev:

 Det kan være mange fiskere som ikke har fått med seg at dette er forbudt.

Enig. I hvertfall sportsfiskere. Minstemålet på sjøørret (og andre arter) er og en hemmelighet som bare de mest intersserte sportsfiskerne vet om (eller bryr seg om).

Et tredje moment er at et slikt forbud kan oppfattes som grovt diskriminerende. Hvorfor skal mennesker som er bosatt i den og den og den landsdelen ha lov til å fiske torsk med stang og snelle utenfor stuedøra si mens mennesker som er bosatt i landsdelen rundt Oslofjorden ikke skal ha lov til det? Det er også en problemstilling.

Det argumentet synes jeg ikke holder helt. Ulike forrhold krever ulike regler. Sånn er det også med minstemål på ørret i ferskvann, jakt på mange fuglearter, dato for når piggdekkene kan settes på bilen og Finnmarksfradraget for å nevne noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 28.1.2023 at 19.08, Tikka 512 skrev:

 

Akkurat torskefredningen mener jeg det er skilta om en del steder. Blant annet henger det et slikt skilt (på norsk, engelsk og noe jeg tipper er polsk) på den lokale brygga på Nesodden jeg tidvis frekventerer. 

Informasjon om minstemål på sjøørret kan jeg ikke huske å ha sett. På den svenske vestkysten henger det infoskilt om minstemål, fredning og fangstbegrensninger for sjøørret på en hver vei, sti eller brygge i kystsonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mulig tre og et halvt år er for kort tid til å konkludere. Men selv om forbudet kanskje har gått en del mennesker hus forbi, har dette neppe hatt noen betydning for effekten, rett og slett fordi tiltaket uansett var å begynne i helt feil ende. De som eventuelt har brutt forbudet utgjør antagelig så få mennesker, og det er uansett så lite torsk i fjorden, at dette ikke utgjør mange kiloene med torsk. Da er det langt viktigere å rette fokuset mot hvor tåpelig dette forbudet fungerer med tanke på fiske etter andre arter, som Erik er inne på. Og det burde fokuseres langt mer på hvilke tiltak som faktisk kunne ha hjulpet torsken. Sånn som det er nå virker dette nærmest som en sovepute; man har innført et tiltak for å vise at man gjør NOE, selv om tiltaket neppe utgjør noen forskjell fra eller til. Kun et spill for galleriet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, TT skrev:

Akkurat torskefredningen mener jeg det er skilta om en del steder. Blant annet henger det et slikt skilt (på norsk, engelsk og noe jeg tipper er polsk) på den lokale brygga på Nesodden jeg tidvis frekventerer. 

Så bra at det er skilta. Jeg har aldri fiska i Oslofjorden. De eneste skiltene jeg har sett her på Sør-Vestlandet er "Grense Elv Sjø"-skiltene som er utenfor munnungene til lakseelvene. De skiltene opplyser (som kjent) ikke om at det er forbudt å fiske i elveosen. Det må fiskerne forstå selv.

Endret av Tikka 512
...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

https://www.dagbladet.no/nyheter/er-syk-og-blir-verre/78674322

Overgjødsling, Renseanlegg, Selbestand, Makrellbestand osv

 

Men vedrørende Makrell, Mr. Røed sier at han så en makrell stim i nærheten av Slemmestad brygge?

Vet at Makrellen overvintrer og man kan få den på isen, men går Makrellen så nære land altså? På vinteren?

Noen som har fått noe Makrell fra land? Dvs Makrell som overvintrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har "alltid" overvintret makrell i feks Indre Oslofjord. Delvis frivillig, og delvis fisk man antar ikke finner veien ut igjen i tide. Vi fikk feks flere under isfiske ved Hvalstrand i helgen, men det er ikke noe nytt. Jeg har mange makrell som bifangst ved fiske etter sjøørret fra land i vinterhalvåret også, både med flue- og spinnstang som "våpen". Den følger byttefisken så er det feks brisling et sted er neppe makrellen langt unna, også i vinterhalvåret. 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Enig i det som blir sagt her, men litt synsing fra min side. Har båt liggende mellom kjerringvik og Ula i larvik kommune. Ser rett mot Færder, Rauer, Sverige og danmark.

10-15 år siden fikk vi fisk hele tiden og sjøbunnen frisk og rask. Fikk vel stort sett all slags fisk, flatfisk i mange forskjellige utgaver, lange, steinbitt, torsk (stor opptil 6 kg), lyr, hvitting, sei, makrell, sjøøret etc.

I dag får vi kun makrell, sjøørret, berggylte og fjesing. Bunnen er dekket av spytang(eller hva det heter), ingen blåskjell, kun stillhavs østers. Hvor all fisk er blitt av har jeg ingen peiling på. Det merkelige er at etter fredningen av torsk med garnfiske etc , har det ikke blitt noe bedre bare ennå mindre fisk, noe også fiskerene(de med fiskebåter) i ula sier. Det eneste det har vært mye av de siste årene er 100 vis av leppe fisketeiner i området, noe som kanskje påvirker økosystemet.

Tror vel ikke utslippene påvirker så mye her ute hvor jeg har båt da vannmassene skiftes ut så ofte, men heller klima, samt leppe fiskerene, spytanga og stille havs østeren påvirker de lokale forholdene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.