Gå til innhold
Fiskersiden

Ser etter en kort, billig stang med god kastevekt.


Gabriel
 Share

Recommended Posts

Kort fortalt så ser jeg etter en stang som skal brukes med Deeper Chirp 2 kastesonar. Den veier omtrent 100 gram.

 

De stengene jeg normalt bruker egner seg ikke til å kaste så tung vekt. Den skal kun brukes til sonar og ikke til fiske, så det jeg ser etter er en stang på feks 6-7 fot som kan kaste 100g uten problemer.

 

Sliter litt med å finne gode alternativer, det jeg finner er enten veldig dyre stenger eller 10-11 fots stenger. Og i mitt tilfelle blir begge deler feil.

 

Er det noen som har gode anbefalinger?

 

 

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du skal ha haspelsnelle på? Så korte stenger og så høy kastevekt betyr ofte stenger designet for gjeddefiske eller fiske i tropiske farvann, og de er som du sier typisk noe som koster fra en drøy tusenlapp og oppover. Biltema hadde faktisk en 7-8-ish fot stang for jerk-fiske før, men finner den ikke på nettsidene nå så den har sikkert gått ut. 

Korte stenger for havfiske med multiplikatorsnelle finnes det i bøtter og spann, men du får en utfordring med de første stangringene hvis du skal bruke haspelsnelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant frem til trolling-stengene selv nå, spesifikt denne her som passet med kastevekt og var oppgitt som at den kunne brukes til spinnfiske. Det var en av de få som hadde oppgitt kastevekt så endte opp med den, forhåpentligvis en grei stang. Men ser jo at feks Ugly Stik har en billigere versjon jeg kanskje skulle ha gått for.

 

https://www.skittfiske.no/maxximus/206742/maxximus-solid-carbon-shadow

 

Vi får se, nå er den bestilt så jeg får bare prøve. Det blir den stangen i 40-100g og 6 fot, med en 2500 snelle og 0.40 mono. Det skal forhåpentligvis gi alreite kasteavstander.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
On 6/1/2023 at 10:21 AM, Gabriel said:

Jeg fant frem til trolling-stengene selv nå, spesifikt denne her som passet med kastevekt og var oppgitt som at den kunne brukes til spinnfiske. Det var en av de få som hadde oppgitt kastevekt så endte opp med den, forhåpentligvis en grei stang. Men ser jo at feks Ugly Stik har en billigere versjon jeg kanskje skulle ha gått for.

 

https://www.skittfiske.no/maxximus/206742/maxximus-solid-carbon-shadow

 

Vi får se, nå er den bestilt så jeg får bare prøve. Det blir den stangen i 40-100g og 6 fot, med en 2500 snelle og 0.40 mono. Det skal forhåpentligvis gi alreite kasteavstander.

Snuser litt på den Deeper selv, men har aldri med stang over 15g, så det er litt dealbreaker å "måtte" ha tyngre stang. Jeg fisker kun fra land.

Hvordan ville det funket å bare åpne haspelen/trigger'n og pælme for egen maskin? :D

Og sånn ellers er du fornøyd med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
On 9/21/2023 at 8:29 PM, mariusse said:

Snuser litt på den Deeper selv, men har aldri med stang over 15g, så det er litt dealbreaker å "måtte" ha tyngre stang. Jeg fisker kun fra land.

Hvordan ville det funket å bare åpne haspelen/trigger'n og pælme for egen maskin? :D

Og sånn ellers er du fornøyd med den?

 

Det å få Deeper sonaren ut der du vil ha den er en utfordring.

Jeg har prøvd litt forskjellig, har en 10 fots 10-35 grams stang som er den jeg bruker mest. Og jeg har gjort en del lobbekast hvor Deeperen henger 3 meter under stangtuppen og jeg lobber den med en sakte bevegelse. Da kan du kaste relativt langt med den stangen du bruker ellers.

Har også forsøkt å åpne haspelen og pælme, men kan absolutt ikke skryte av resultatene der.

En annen utfordring er rett og slett hvordan du monterer mobil, stangfestet fra Deeper fungerer godt men det tar en stund å montere.

Det hører også med til historien at du i praksis kaster på en 100 grams sluk til 4000 kroner, som du så absolutt ikke har lyst til å miste! Du kan tenke deg følelsen av at Deeper sonaren flyter bort uten at du har mulighet til å få tak i den.  Så du vil gjerne ha en skikkelig tykk line når du holder på.

Du kan heller ikke montere mobilen din på selve karbondelen av stang, men må montere holderen på stanghåndtak. Ikke alle stenger egner seg til dette. Hvis den øvre delen av håndtaket blir for lite så blir det dårlig.

 

Så etter mye testing og frem og tilbake endte jeg opp med å kjøpe meg en Fladen Maxximus 40-100g, med en billig Shimano 2500 snelle og 0.35 multifilament line. Deeperen står nesten permanent montert på denne stangen. Den ble valgt av flere grunner. For det første er den 1m80 lang, og en 1 piece stang.

Noe som gjør den kort nok til at man slenge den inn i bilen uten å demontere den.

Den har også et håndtak som egner seg godt til å montere stangen på, og er nesten umulig å knekke. Da er det veldig greit å bare ta stangen ut av bilen og ta noen kast med sonaren. Og det har jo vert veldig intressant til tider. Spesielt når man feks havner i situasjoner hvor du kaster i timesvis på samme sted, og så etter å bruke sonaren finner man ut at det bokstavlig talt står hundrevis av fisk på dypet akkurat der man kaster men de står kanskje 40 meter nede i vannet.

Men de beste opplevelsene med Deeper har vert når man fester den i båt, har flere ganger hatt Deeperen ute mens jeg har vert i packraft. Da fester jeg den bare helt enkelt med litt fiskescene til båten og lar den flyte rundt. Da finner man fort ut hvilket dyp og hvor langt ut fra land fisken står. Noen ganger finner man ut at fisken går høyt, andre ganger står den veldig langt nede, det er god informasjon å ha.

 

Ellers så vil jeg anbefale deg å pensjonere 15 grams stangen, ørreten er ikke redd for store sluker. Jeg har selv 1.5 til 4.5g stang, 4-16g stang, 5-20g teleskopstang, 5-25g stang, 10-35g stang, 15-45g teleskopstang og 20-60 grams stang og det er 5-25 og 10-35g stangen som leverer best, gang på gang ved fjellfiske etter ørret.

 

Og stengene med høyere kastevekt er mye bedre allroundstenger, med 5-25g stang kan du fint kaste små spinnere nære land men du har også muligheten til å denge 25 grams sluker 120 meter ut i vannet. Det gir deg mye bedre muligheter til å tilpasse deg etter forholdene.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.