Gå til innhold
Fiskersiden

Softbaits?


OsloFisker
 Share

Recommended Posts

Hittil nå har jeg prøvd: Mark, bunnmeite, wobler, spinner, skje, sluk. Jeg får veldig sjelden fisk og kun på dupp med mark. 
Nå har jeg kjøpt soft baits/jighead for å prøve det ut. 

er det noen som har fått fisk på det? Evt Hvilken metoden og knute bør en bruke på soft baits? 
det jeg har sett er å la den synke til bunnen og dra den sakte innover og la den hoppe i vannet med jevne mellomrom. 
jeg tar gjerne tips om knute for å bruke med multi snøre. Jeg opplever ofte at «palomar knot» løsner hvis sluken setter seg fast. Så lurte på hva slags knute jeg burde bruke isteden på multi snøre?

IMG_6064.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, FatCat skrev:

Når jeg fisker slike softbaits bruker jeg dem enten med jigghode og uniknute og monosene, eller så knyter jeg dem som dropshot. Dropshot er min favorittmetode, den kan også prøves med mark i stedet for softbaits.

Jeg har kjøpt jigghode 10 og 5 gram. Mistet 2 stykker igår fordi palomar knute kom seg løs på multi sene. Kan prøve uni knute neste gang. 
Hva slags fisk pleier du å få på softbaits?

Og hvordan bruker du dropshot med mark? Altså hvordan får du kun mark til å kast langt der det vaker? Hva slags vekt bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker utelukkende monosene til slikt fiske, @OsloFisker Da er det enklere å få knutene til å sitte. 

Søk opp Dropshot på google, da ser du hvordan det fungerer. Man har et søkke nederst og en krok knytt i en spesiell knute litt opp på sena. Det finnes også egne dropshotkroker, for eksempel denne: https://gero.no/produkt/mustad-ultrapoint-no-twist-drop-shot-krok/

Da fester du bare marken på kroken, har ønsket lengde sene ned til søkke og kaster ut. Man kan sikkert få mange arter på dette, men for min del er det hovedsakelig abbor. Jeg prøvde det for en stund siden på Rokosjøen og fikk masse småabbor, mistet tellingen etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kan du lese litt om hvordan dropshot fungerer: https://teamcolibri.blogspot.com/2016/10/dropshot-i-ferskvann-teori-og-praksis.html?m=1

Ellers kan det være en ide å si noe om hva du fisker etter. :) Gummi kan du bruke etter de fleste arter vi kaller predatorer, men teknikken er gjerne litt forskjellig alt ettersom hva man fisker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FatCat skrev:

Jeg bruker utelukkende monosene til slikt fiske, @OsloFisker Da er det enklere å få knutene til å sitte. 

Søk opp Dropshot på google, da ser du hvordan det fungerer. Man har et søkke nederst og en krok knytt i en spesiell knute litt opp på sena. Det finnes også egne dropshotkroker, for eksempel denne: https://gero.no/produkt/mustad-ultrapoint-no-twist-drop-shot-krok/

Da fester du bare marken på kroken, har ønsket lengde sene ned til søkke og kaster ut. Man kan sikkert få mange arter på dette, men for min del er det hovedsakelig abbor. Jeg prøvde det for en stund siden på Rokosjøen og fikk masse småabbor, mistet tellingen etterhvert. 

Ok sånn ja. Det har jeg prøvd tidligere med mark, uten å vite hva det het :D Jeg har alltid mono i sekken, men bruker det sjelden. Kanskje jeg skal begynne med det som fortum.

16 minutter siden, erik skrev:

Her kan du lese litt om hvordan dropshot fungerer: https://teamcolibri.blogspot.com/2016/10/dropshot-i-ferskvann-teori-og-praksis.html?m=1

Ellers kan det være en ide å si noe om hva du fisker etter. :) Gummi kan du bruke etter de fleste arter vi kaller predatorer, men teknikken er gjerne litt forskjellig alt ettersom hva man fisker etter.

I utgangspunkt er det ørret men har egentlig gitt opp da jeg aldri får noe stor fisk jeg kan steke. Planlegger en tur til Katnosa med en kompis, da vi har hørt så mye om det. 
Utenom ørret har jeg begynt å fiske etter gjedde også, da det skal være lett å lure de?..har jeg hørt.

 

Var på en tur istad til 2 vann der det sies å ha både ørret og gjedde. Jeg brukte (sjekk bildet) og frosk som flytter på vannet. Fikk ingen fisk haha

IMG_6067.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummi er nok ikke førstevalget mitt etter ørret i små og mellomstore vann. Dropshot med mark fungerer dog, men må fiskes saktere enn der jeg bruker gummi etter abbor etc. 

Jakter jeg ørret med litt størrelse på, er det sluk og woblere det går i, eventuelt bombarda og fluer. 

Monofilament bruker jeg kun ved dorging. Ved alt fiske som involverer kasting bruker jeg multifilament, dog med fortom av fluorkarbon.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at når du ikke får fisk på noe så gjør du kanskje noe feil. Jeg ville nesten ha anbefalt feks å kun fiske med 12g skjesluker ala aura flake og sølvkroken classic frem til du knekker koden. 

 

Det kan feks være at du velger dårlige plasser, eller feil tidspunkt, eller fisker for fort, eller for sakte. 

 

Det er noe i å gjøre ting enkelt til du får det til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, erik skrev:

Gummi er nok ikke førstevalget mitt etter ørret i små og mellomstore vann. Dropshot med mark fungerer dog, men må fiskes saktere enn der jeg bruker gummi etter abbor etc. 

Jakter jeg ørret med litt størrelse på, er det sluk og woblere det går i, eventuelt bombarda og fluer. 

Monofilament bruker jeg kun ved dorging. Ved alt fiske som involverer kasting bruker jeg multifilament, dog med fortom av fluorkarbon.
 

Jeg pleier ikke å bruke gummi selv men når alt annet ikke funket så tenkte jeg, hvorfor ikke gummi? Har jo prøvd alt annet. Enten er det ikke fisk i disse vannene ellers så gjør jeg noe fullstendig feil

1 time siden, Gabriel skrev:

Jeg vil tro at når du ikke får fisk på noe så gjør du kanskje noe feil. Jeg ville nesten ha anbefalt feks å kun fiske med 12g skjesluker ala aura flake og sølvkroken classic frem til du knekker koden. 

 

Det kan feks være at du velger dårlige plasser, eller feil tidspunkt, eller fisker for fort, eller for sakte. 

 

Det er noe i å gjøre ting enkelt til du får det til 

Jeg har fisket med så å si alt. Igår gikk jeg rundt hele vannet, og kastet i halv sirkel fra hvert plass, slik jeg dekket alt det jeg kan nå fra land. Jeg har prøvd ved soloppgang, solnedgang, midt på dagen.  Fisket fort og sakte. Jeg forstår bare ikke hva det er jeg gjør feil at fisken ikke biter, selv når det vakker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, OsloFisker said:

Jeg pleier ikke å bruke gummi selv men når alt annet ikke funket så tenkte jeg, hvorfor ikke gummi? Har jo prøvd alt annet. Enten er det ikke fisk i disse vannene ellers så gjør jeg noe fullstendig feil

Jeg har fisket med så å si alt. Igår gikk jeg rundt hele vannet, og kastet i halv sirkel fra hvert plass, slik jeg dekket alt det jeg kan nå fra land. Jeg har prøvd ved soloppgang, solnedgang, midt på dagen.  Fisket fort og sakte. Jeg forstår bare ikke hva det er jeg gjør feil at fisken ikke biter, selv når det vakker..

Når det vaker mye er fisken ofte på sitt mest kresne. Da er det gjerne en spesifikk type innsekt fisken går etter og ikke noe annet i det hele tatt.

 

Og uten å se deg i aksjon blir det vanskelig å si noe mer.

 

Men hvis du kan jo gjerne si i fra hvis du ønsker deg en fisketur. Jeg bor i Årdal og det er mye bra fiske her i området. Samt en del jakt og fiskehytter eid av Årdal JFF.

Endret av Gabriel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gabriel skrev:

Når det vaker mye er fisken ofte på sitt mest kresne. Da er det gjerne en spesifikk type innsekt fisken går etter og ikke noe annet i det hele tatt.

 

Og uten å se deg i aksjon blir det vanskelig å si noe mer.

 

Men hvis du kan jo gjerne si i fra hvis du ønsker deg en fisketur. Jeg bor i Årdal og det er mye bra fiske her i området. Samt en del jakt og fiskehytter eid av Årdal JFF.

Takk for tilbudet. Årdal ligger ca 4.30 timer unna. I såfall må jeg planlegge en tur sammen med en kompis jeg alltid fisker med, som er like elendig som meg :D er det fjellvann du fisker i der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, OsloFisker said:

Takk for tilbudet. Årdal ligger ca 4.30 timer unna. I såfall må jeg planlegge en tur sammen med en kompis jeg alltid fisker med, som er like elendig som meg :D er det fjellvann du fisker i der?

 

Ja, alt ligger 1000+ moh.

Og hvis du føler for å ta en tur så ligger det som sagt en del jakt og fiskehytter i området som kan bookes billig. Med 4 sengeplasser i hver. :) Så å ta med noen er null problem.

https://www.inatur.no/fiske/50ee8921e4b0eb579d78a324 Ligger nederst på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, OsloFisker said:

Jeg har ikke båt, men går det ann å dorge med dupp ytterst og oppheng med sluker? Hvis du kaster langt nok

Nei, ikke med dupp, den vil dra seg inn mot land.

 

Men du kan gjøre det med stangparavan/stangoter.

https://stangoter.no/

 

Jeg har en slik en, artig greie, og av og til er den akkurat det som skal til for å få fisk. Kan også bytte ut snøret og ha på wobblere, da kan du dorge fra land med 3 wobblere. Å bruke med sluk går, men sluken vil da synke og gjerne sette seg fast. Ikke morro.

 

Største utfordringen er at dette vil gå under regler for oterfiske som gjerne er ulovlig, eller som krever at du har et eget fiskekort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, OsloFisker skrev:

Jeg har ikke båt, men går det ann å dorge med dupp ytterst og oppheng med sluker? Hvis du kaster langt nok

Det jeg sliter med er at hvis jeg fisker fra land med takkel så henger det seg opp i taren på vei inn.

Hvis du har fisk på da så vil den dø en lang og smertefull død, og du vil miste takkelet.

 

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sjøsprøyt skrev:

Du bruker ikke dupp ved saltvannsfiske, da bruker du lodd eller sluk.

Ferskvann og ørret? Da er jeg på bar bakke...

Nja, flue og dupp er meget effektivt til sjøørret. Og det er ikke noe i veien for å bytte ut flua med et gummidyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde 4 oppheng med ulike fluer og en 25g dupp ytterst.

Slik at jeg kan kaste langt nok og at fluene ikke synker. De sank likevell da men selve riggen funket bra. Skal kjøpe inn midlet som gjør at fluene flyter bedre. 
 

Til saltvann bruker jeg bare sluk eller makrell-rig. Har aldri prøvd å fiske etter sjøørret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 22.7.2023 at 1.23, OsloFisker skrev:

Jeg har ikke båt, men går det ann å dorge med dupp ytterst og oppheng med sluker? Hvis du kaster langt nok

Ja, men dropp duppen, agn og lodd. Du endrer dybden ved hvor fort du sveiver inn.

Lodd for å kaste langt, lodd en meter før eller en meter etter agnet er helt opp til deg.

Endret av sjøsprøyt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sjøsprøyt skrev:

Må jobbe litt selv vet du, hvis du skal finne ut av dette gjelder det å sanke erfaringer.

Ingen erfaringer er bedre en dine egne...

Jeg har tapt flere tusen kr på å prøve selv før jeg begynte å fokusere på tips og triks på nette. Jeg bare takker for tipsene og prøver de selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, sjøsprøyt skrev:

Jada, jeg er ikke fasiten kamerat. Det er "du" som er fasiten.

Men det er dette som gjør det interresant ikke sant?

Jeg er ikke ute etter fasit men heller tips. Tipset og metode du kommer med kan være helt annerledes fra en annen fisker. Dermed ingen fasit svar. Men interresant å høre din filosofi rundt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.