Gå til innhold
Fiskersiden

Har Fiskeridirektoratet en skjult agenda?


Andreas Wold
 Share

Recommended Posts

Jeg har surfet på internett og jeg fant fram til denne siden her: Å fiske torsk på venstre side av båten er lovlig, til høyre er det forbudt – NRK Vestfold og Telemark – Lokale nyheter, TV og radio

Dette er et intervju med blant annet Jon Lenæs. Denne mannen var tidligere redaktør i magasinet Alt om fiske. Et bra og interessant magasin eller blad. Så ham skal vi lytte til. Dere kan jo lese selv hva han mener. Det er også et intervju med en person fra Havforskningsinstituttet. Han sammenligner økosystemet i Oslofjorden med en bankkonto, bare at det er veldig lite penger på den kontoen. En underlig sammenligning etter min mening. Men siden han jobber i Havforskningsinstituttet så er det kanskje noe i det han sier. Det er også et intervju med selveste fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran. Hans uttalelse nederst i artikkelen er veldig påfallende og kanskje ulogisk. "I Oslofjorden vil en stans i fritidsfisket kunne gi en rask effekt." Det er et faktum at torsken i Oslofjordområdet har vært totalfredet for fritidsfiske i mer enn fire år. Men som det framgår av artikkelen: En evaluering utført nylig viste ingen bedring i bestanden. Tiltakene og forbudet ble derfor forlenget på ubestemt tid. Hva slags tidsperspektiver ser Bjørnar Skjæran for seg her? Jeg vil si at mer enn fire år er en lang tid i denne sammenhengen. Men det mener kanskje ikke han. Jeg frykter eller mistenker at Fiskeridirektoratet og departementet allerede har bestemt at det SKAL være forbudt å fiske torsk i dette området i årevis framover uansett og uavhengig av om denne torskefredningen kan forventes å gi noen merkbar økning i bestanden eller ikke. At det har blitt en slags politisk prestisjesak for dem. Det er i så fall veldig beklagelig hvis det virkelig er slike hensyn og agendaer som ligger bak innføringen og videreføringen av dette fiskeforbudet. En annen ting i denne saken er at det virker som at NJFF litt for lett bare kjøpte og godtok innføringen av dette fiskeforbudet uten å en gang protestere eller stille kritiske spørsmål til lovgiverne i Fiskeridirektoratet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok lite fruktbart å spekulere hvorvidt forvaltningen av Oslofjorden er styrt av en slags konspirasjon. At torsken er fredet er helt uproblematisk som Erik er inne på. Det er jo knapt torsk igjen i Oslofjorden. Men det er fortsatt uklart hvorfor dette bør gå ut over fiske etter andre arter. Her burde nok NJFF tatt en mer aktiv rolle. Men det største problemet er og blir at myndighetene ikke evner å ta tak i de faktorene som i første instans har ødelagt Oslofjorden og torskebestanden der. Helt greit at sportsfiskerne også må ta sin del av støyten, men det er helt utrolig provoserende at de forsøker å ramme sportsfiskere samtidig som de ikke evner å skjære gjennom og utarbeide en dramatisk men høyst nødvendig "hestekur" for å forsøke å reparere det ødelagte økosystemet. Det de driver med nå er bare å skyve problemet foran seg.

Det er nok fullt mulig å reetablere et fungerende økosystem i Oslofjorden, for man har klart tilsvarende andre steder i verden. Men vi må være forberedt på at systemet aldri vil komme tilbake dit det en gang var. Det vil være et "nytt" økosystem, kanskje med lite eller ingen torsk. Men det er egentlig OK forutsatt at systemet fungerer, delvis med andre arter enn det var før. Det viktige er med andre ord ikke hvilke arter som er der, men at økosystemet er velfungerende og sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Den 10.10.2023 at 19.08, TT skrev:

Tja, journalisten var vel først og fremst budbringer. 
 

Politikere som uttrykker begeistring for lettvinte løsninger, skal man dog være litt bekymra for, jf. Venstre-fyren fra Bærum. 

Hehe..  du prøver å vektlegge en politisk retning for å favorisre lettvinte og kortsiktige løsninger eller ?

Da er du enten rik eller fattig spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sjøsprøyt skrev:

Hehe..  du prøver å vektlegge en politisk retning for å favorisre lettvinte og kortsiktige løsninger eller ?

Da er du enten rik eller fattig spør du meg...

Hm, jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønte spørsmålet. 

Poenget mitt var at når det dukker opp sånne quick fix-løsninger som dette, og politikere uavhengig av "farge" uttrykker stor begeistring, gir det i mitt hode bekymring for at andre tiltak kommer i skyggen. F.eks. så er det vel et mål å få nitrogenrensing i samtlige kommuner langs Oslofjorden, men det koster flesk. Og da er det jo beleilig for de respektive kommunene å kunne peke på at nå skal noen jo sirkulere litt vann i Paddehavet ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.