Gå til innhold
Fiskersiden

Team Colibris julekalender 2023


erik
 Share

Recommended Posts

1 time siden, erik skrev:

Luke 4 viser hvordan man oppdaterer på Lowrance sine enheter.

 

 

Dette var en god påminnelse. Jeg har ikke tenkt på oppdateringer på lang tid. 
 

Er det alltid nok å oppdatere med siste versjon, selv om det er tidligere oppdateringer man ikke har lastet inn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, TT skrev:

Dette var en god påminnelse. Jeg har ikke tenkt på oppdateringer på lang tid. 
 

Er det alltid nok å oppdatere med siste versjon, selv om det er tidligere oppdateringer man ikke har lastet inn? 

Jepp. Du kan hoppe over oppdateringer og gå rett på den siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I luke 6 får Erik nerde fritt. Her snakker han om mobile ekkolodd generelt, viser han frem sin egen mobile rigg og andre alternativer. Riggen hans er den samme riggen du har sett i utallige filmer og artikler, og som brukes til det meste av testing av elektronikk, og selvfølgelig til isfiske.

 

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak denne julekalenderen! :)

Og morsomt å nerde med elektronikk! Det er ingen tvil om at et bedre lodd gir mer informasjon. Men har du reflektert om dette egentlig har gitt deg mer fisk opp gjennom årene, Erik? Jo mer elektronikk vi drar rundt på, jo mindre mobile blir vi, og jo mer tid bruker vi på å glane på en skjerm fremfor å forsøke å få fisken til å bite... jeg har også et slikt ekkolodd, om enn en mye enklere utgave. Men jeg har fortsatt ikke landet om jeg får noe mer fisk av dette... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Det kommer nok litt an på hva det skal fiskes etter. For klassisk "borr deg ihjel"-fiske etter tusenbrødre så er min rigg helt ubrukelig og man kan diskutere om ekkolodd egentlig er noen fordel i det hele tatt. Jeg tipper at svaret blir nei, fordi tiden man bruker på å pause og starte ekkoloddet, samt flytte giveren, gir tapt fisketid som ellers hadde gitt mer fisk ved raskere forflytning. 

For fiske der man uansett bruker mer tid per hull vil jeg påstå at det gir like mye eller mer fisk. Feks fiske etter røye eller sik, der jeg uansett sitter rimelig stille eller kanskje borrer 10-ish hull i løpet av en dag. Da er informasjonen jeg får fra ekkoloddet kontra tiden det "stjeler" å bruke det bedre. Ikke minst fordi dette er fisk som gjerne kan være der men ha bettperioder og jeg blir da sittende ved et hull jeg vet det er fisk under - selv om de ikke biter nå, kontra å flytte meg fra et hull med potensiale.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.