Gå til innhold
Fiskersiden

Mini marshmallows med ulike smaker/lukter som ørretagn


Sunnmøringen
 Share

Recommended Posts

Kan starte med å si jeg ikke liker å sette slimete mark på kroken. Så har prøvd å finne alternative agn til det, enten naturlige agn som fiskebiter eller reker eller kunstige agn som fiskefluer eller sluker/spinnere.

Det jeg nå holder på med nå er å undersøke om marshmallows kan bli brukt som agn med suksess her i Norge og gjerne med en lukt/smalstilsetting.

Her er noen sitat fra et Google søk:
marshmallow trout :
"
Several angler advice sites say trout, for example, responds well to marshmallow!"
"
trout fishermen across the west have been catching trout on marshmallows for years, and they still work."

Legger en link til en artikkel om marshmallow og ørret:
https://shopkarls.com/blog/use-marshmallows-catch-trout

Her nevnes det: "Scented marshmallows work even better, and when loaded with a strong fish attractant like garlic, those trout will be lining up to bite your hook"

Jeg har ellers funnet nevnt andre lokkestoff som  ulike krydder som til dømes hvitløk (som nevnt ovenfor), anis, ingefær, kanel og til og med oregano.

Ser det reklameres for visse kunstige agn som Berkley Powerbait med ulike smaker/lukter:
Link: https://www.fishingmegastore.com/powerbait/berkley-powerbait-spices-trout-bait-dough~78272.html
Berkley Powerbait Spices Trout Bait Dough Oregano
Berkley Powerbait Spices Trout Bait Dough Cinnamon
Berkley Powerbait Spices Trout Bait Dough Curry
Berkley Powerbait Spices Trout Bait Dough Barbeque
Berkley Powerbait Spices Trout Bait Dough Chilli Pepper

Jeg tenkte å bruke mini marshmallows som base og tilsette ulike krydder som smak/lukt.
Meny: https://meny.no/varer/snacks-godteri/godteri/marshmallows-mini-7044771213774

Kiwi har hvite og rosa fargete i sin pose.

Holder meg til nevnte Berkley Powerbait smaker/lukter ovenfor og noen til:
- Anis (Anise)
- Hvitløk (Garlic)
- Ingefær (Ginger)
- Kanel (Cinnamon)
- Karri (Curry)
- Chilipepper (Chili pepper)
- Cayennepepper (Cayenne pepper)
- Paprika (Paprika)
- Kardemomme (Cardamom)
- Muskat (Nutmeg)
- Koriander (Coriander)
- Andre?

Kommer til å kjøpe inn små tette beholdere og legge mini marshmallows i dem og legge til en krydder av nevnte liste ovenfor. Så kan dette godgjøre seg fremover til sommeren. Så håper jeg å finne et vann med ørret og teste dette. Prøver ut Berkley Powerbait og eventuelle nevnte andre på nettet som andre har hatt suksess med. Anis og hvitløk er 2 smaker/lukter som blir testet først.

AliXpress har flytende smakt/lukter til salgs som jeg kjøpte noen av i fjor, Mulig jeg blander dette med og prøver, men da gjør jeg det dagen før eller 2-3 dager før så det ikke blir liggende å stinke.

Her er noen som jeg vil prøve å teste med mini marshmallows:
Link: https://www.aliexpress.com/item/4000749125059.html

- Kreps (Crayfish)
- Blekksprut (Squid)
- Reke (Shrimp)

Nå er dette bare et testforsøk fra min side. Det vil bli preppa ulike smaker/lukter så dei har tid til å godgjøre seg til sommeren, Så får vi se da.

Men, er det noen som har lyst til å prøve dette så er det bare å sette i gang. Noen tette plastbokser av ulike slag, ulike krydder og annet og mini marshmallows er det hele som behøvs, Gudd løkk i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig med nybrottsarbeid. (Dog kan det være verdt å nevne at det en amerikaner kaller "trout" ikke nødvendigvis er det vi kaller "ørret", dvs Salmo trutta.)

At ørret spiser mye annet enn bare mygg kan jeg skrive under på, jeg har feks fått flere ørret på både brød og mais som bifangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, erik said:

Artig med nybrottsarbeid. (Dog kan det være verdt å nevne at det en amerikaner kaller "trout" ikke nødvendigvis er det vi kaller "ørret", dvs Salmo trutta.)

At ørret spiser mye annet enn bare mygg kan jeg skrive under på, jeg har feks fått flere ørret på både brød og mais som bifangst.

 

Brød og mais i bevegelse, eller stillestående? Har testet litt forskjellig selv, da tester jeg alltid med stillestående snøre ettersom det fungerer med makk og maggot. Har aldri klart å få ørret til å bite på feks Berkley Gulp eller Mais med stilleståend snøre, kun ved bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Sunnmøringen said:
snip

Må husker på at i USA blir ofte ørreten foret opp i mye lengre tid enn i Norge, og det resulteter ofte i at ørreten blir vant til tørrfor, perlefor i større grad enn hva den er i norge.

 

Mye av hemmeligheten til feks Berkley Powerbait er at ørreten i USA allerede er vant til å spise det. Mens i Norge sliter man med å få det til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Gabriel skrev:

 

Brød og mais i bevegelse, eller stillestående? Har testet litt forskjellig selv, da tester jeg alltid med stillestående snøre ettersom det fungerer med makk og maggot. Har aldri klart å få ørret til å bite på feks Berkley Gulp eller Mais med stilleståend snøre, kun ved bevegelse.

Brød har vært i bevegelse, driftende ned en rolig elv. mais har vært begge deler. Både liggende stille på bunnen (målet var karuss) og mens den sannsynligvis har vært i bevegelse på vei ned til bunnen. Men for all del, hvis målet har vært ørret har ikke mais eller brød vært førstevalget av agn. :whistle:

I dammen i Dyreparken (Kristiansand) foret jeg ørret med pølsebiter, men de fiskene der er nok vant til å spise det som ramler i vannet ved bryggene.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, erik skrev:

(Dog kan det være verdt å nevne at det en amerikaner kaller "trout" ikke nødvendigvis er det vi kaller "ørret", dvs Salmo trutta.)

Interessant punkt.
Googlet litt og fant en artikkel om europeisk ørret utsetting i USA.
Ser ut som den importerte ørreten overtok mye av dominansen på østkysten i USA.
https://www.smithsonianmag.com/science-nature/native-trout-are-returning-to-americas-rivers-160317057/

Endret av Sunnmøringen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, erik said:

Brød har vært i bevegelse, driftende ned en rolig elv. mais har vært begge deler. Både liggende stille på bunnen (målet var karuss) og mens den sannsynligvis har vært i bevegelse på vei ned til bunnen. Men for all del, hvis målet har vært ørret har ikke mais eller brød vært førstevalget av agn. :whistle:

I dammen i Dyreparken (Kristiansand) foret jeg ørret med pølsebiter, men de fiskene der er nok vant til å spise det som ramler i vannet ved bryggene.

Jeg bruker stillestående vs bevegelse som en litmus test på diverse agn, min tanke er at hvis det er bevegelse så er det naturlig å anta at det er bevegelsen som fungerte. Mens hvis agnet tas helt uten bevegelse kan man anta at det er farge, smak og lukt som gjorde jobben.

Har feks aldri fått Berkley Gulp makk til å fungere stillestående, men får den veldig fint til å fungere når den er i bevegelse. Da stiller jeg meg veldig tvilende til Berkley sine påstander angående attraktor lukt/smak.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sunnmøringen skrev:

Interessant punkt.
Googlet litt og fant en artikkel om europeisk ørret utsetting i USA.
Ser ut som den importerte ørreten overtok mye av dominansen på østkysten i USA.
https://www.smithsonianmag.com/science-nature/native-trout-are-returning-to-americas-rivers-160317057/

Joda, «vår» ørret finnes i store deler av USA. Men de kan også finne på å kalle diverse andre arter for trout. Feks det vi kaller bekkerøye og canadarøye kalles trout i deler av USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har latterlig mange ørretraser i USA, og ikke bare rene raser men også kryssraser som ikke er reproduserende. Det er vel bortimot 10 forskjellige kjente som går under "Trout" navnet men noen av dem er røye, andre ligger nærere laks. Og så har du en hel bråte med sjøgående lakseraser også.

Enkelte av dem er til og med isolerte stammer som Golden Trout som kun finnes på oppsiden av en enkelt foss i et enkelt elvesystem i USA, de ble isolert der for tusenvis av år siden og utviklet sin egen farge. Så har du Gila og Apache som knapt går an å finne fordi de nesten ble utryddet pga utsetting av brunørret. Man trodde vel at Apache var borte for bare noen få år siden, men så oppdaget man at noen få i et lite område hadde overlevd og nå sprer seg igjen.

Du har til og med hybrider, som Splake som er en krysning av Brook Trout og Lake Trout. Men også Tiger Trout som er en krysning mellom en brook trout (canadarøye, hannfisk) med en brunørret (hofisk)..

Må si jeg er litt misunnelig på hvor mye variasjon de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har holdt veldig mye på med lukt/smak på agn også til ørret. 
Først kan jeg si at det enkleste du kan gjøre er å fiske med reke. Særlig om du forer litt (hiver ut noen rekebiter i området) så kan det fungere glimrende, også fisket helt statisk. 
Når det gjelder marchmallows med  krydder over ville jeg begynt med hvitløk og chilli og muligens bukkehornkløver (fenugreek)  
En annen nyttig ingrediens ville kunne være fiskesaus, eller "fish sauce" fra en asiatisk butikk. Dette er fermentert ansjos. Ta en med høy andel fisk. "Squid brand" er bra. Inneholder ikke "squid" på tross av navnet, men ansjos.   Om du kan vente så holder jeg på med et agn på tube som kommer i butikkene i løpet av våren. Det er beregnet på å smøre på sluk men ingenting i veien for å smøre det på marshmallows (dette er sikkert reklame, om det fortsatt finnes moderatorer her så får de gi beskjed :-) )
Her er en video med tube-agn på jigg og sluk:

 

Endret av Fiskemannen
la til video
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.