RedBloodCat Posted May 4, 2024 Report Share Posted May 4, 2024 Har en 8 fot stang (7-30g) med 0.10 J-braid på, har problemer med at det ryker hele tiden, veldig ofte under selve kastet på både tyngre (25g) og lettere sluker. Tenker derfor å gå opp i størrelse, er et vann med mye store gjedder i så hadde vært fint om det kunne klart og tatt noen av de mindre gjeddene også men er i hovedsak en stang for ørret og røy fiske. Tenker kanskje noe rundt .15-.16? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted May 4, 2024 Report Share Posted May 4, 2024 Jeg kaster 30g sluker en del med 0,10 braid. Det går alltid bra hvis knutene mine er I orden. Kan det være en skade i en av stangringene dine? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedBloodCat Posted May 4, 2024 Author Report Share Posted May 4, 2024 Er litt skade i toppen så er mulig at den er delskyldig, men ofte opplevd at det har kuttet seg helt nede i mellomrommet ved snelle og første ring. Tror også noen av de er vinden sin skyld, opplevd flere ganger at ting har "knyttet" seg rundt en av stangingene (som kan løses uten å møtte knyte opp en knute). Ligger med et bilde av hvordan tråden så ut etter den var kuttet, kanskje brukbart informasjon å hente? (kuttet "helt perfekt") Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FatCat Posted May 4, 2024 Report Share Posted May 4, 2024 35 minutter siden, RedBloodCat skrev: Er litt skade i toppen så er mulig at den er delskyldig, men ofte opplevd at det har kuttet seg helt nede i mellomrommet ved snelle og første ring. Tror også noen av de er vinden sin skyld, opplevd flere ganger at ting har "knyttet" seg rundt en av stangingene (som kan løses uten å møtte knyte opp en knute). Ligger med et bilde av hvordan tråden så ut etter den var kuttet, kanskje brukbart informasjon å hente? (kuttet "helt perfekt") Ikke godt å si hva som skjer. Du kan jo prøve 0,16 braid og se om det hjelper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted May 4, 2024 Report Share Posted May 4, 2024 Høres mest ut som produksjonsfeil på sena. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fiskebaronen Posted May 4, 2024 Report Share Posted May 4, 2024 J-braid er dårlege greier. Veit at den har komt ok ut i ein test, men eg har fleire uforklarlige senebrudd på 0.13 mm. Styrer unna. Gå for eit anna merke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedBloodCat Posted May 19, 2024 Author Report Share Posted May 19, 2024 Fikk prøvd det på en annen stang, der røyk det etter 3 kaste med 24g sildsluker. Tror rett og slett at det er enten for tynt eller at merket er dårlig. Så tror neste steg blir å kjøpe noe .12 eller .14 braid, siden jeg er rimelig lei å miste sluker og å være redd for å kaste med noe som helst styrke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted May 19, 2024 Report Share Posted May 19, 2024 Mange som har dårlige erfaringer spesifikt med J-braid. En kompis kjøpte i fjor og det gikk veldig dårlig, mistet flere sluker på en tur enn det jeg mistet på en sesong. Berkley x9 eller fireline fused har jeg god erfaring med. 0.10 eller 0.12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedBloodCat Posted May 20, 2024 Author Report Share Posted May 20, 2024 Ok, prøver meg på 0.12 av en annen fabrikant, så får vi håpe at det fungerer mye bedre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts