erik Posted December 30, 2024 Report Share Posted December 30, 2024 Tradisjoner er til for å holdes, og vår kombinerte årskavalkade for 2024 med fremtidsvisjon for 2025 er intet unntak. Les mer på bloggen: https://teamcolibri.blogspot.com/2024/12/fortid-og-litt-mulig-fremtid-hva-med.html?m=1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 2 Report Share Posted January 2 Under denne fanen passer det vel å ønske godt nyttår til alle på FS, ikke minst de ildsjelene som holder liv i forumet. For egen del var 2024 et av de dårligste fiskeårene på lang tid, og intet som er verdt noen kavalkade. Således kan det bare gå en vei i 2025. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted January 2 Report Share Posted January 2 Godt nytt år til alle her ja. 2024 var ganske midt på treet fiskemessig, så litt forbedring ville vært å ønske. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 2 Report Share Posted January 2 1 time siden, Ølgylt skrev: Godt nytt år til alle her ja. 2024 var ganske midt på treet fiskemessig, så litt forbedring ville vært å ønske. Du gruset meg i alle fall i Havfiskern med din solide 233’ plass vs meg på 242 … Jeg hadde faktisk seriøst trua på at jeg skulle få inn flere arter i år. Jeg brukte bla. en helg i høst på «klassisk» havfiske i indre fjord, primært på jakt etter bergylt. Fikk en litt aha-opplevelse da, ettersom to dager med relativt aktivt agnfiske fra båt ga ett eneste napp. Totalt fravær av f.eks. hvitting på 17 cm var faktisk litt overraskende, alle dommedagsprofetiene til tross. Symbolsk nok var den ene fisken som nappa, selvsagt en torsk. En art som kan meldes inn på Havfiskern, men som jo er freda her i øst. Etter de to dagene gikk jeg lei og gikk tilbake til sjøørreten. Da er det i det minste et og annet napp å få. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 2 Author Report Share Posted January 2 (edited) Godt nytt år! Vi satser på nytt år med Havfiskern. Fruen har saltvann i årene så det er bare å gønne på. Jeg gir meg selv samme mål som 2024, 20 tellende arter og minst 1500 poeng. Jeg klarte det ikke i 24, til tross for ganske iherdig innsats. Så lenge det ikke blir drastiske forverringer økonomisk legger vi opp til en tur vestover og en tur nordover. Edited January 2 by erik 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted January 3 Report Share Posted January 3 Da får målet mitt bli minst tre arter …. Dvs de vanlige sjøørret og makrell pluss minst en til. Det gjelder å sette seg realistiske nyttårsforsetter … 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 5 Report Share Posted January 5 Gleder meg godt til dette året. Kjøpte en kano i fjor høst og i år skal den bygges om til fiskemaskin. Midtmontert sete, masse stangholdere, livescope og sonar samt en "Anchor Wizard" som er et helt fantastisk anker til mindre fartøy. (Utrolig raskt og enkelt i bruk) Det har også blitt handlet inn latterlig mye annet snacks, blant annet en BFS Baitcaster combo med snelle og stang samt at jeg oppdaget JDM-markedet og da tok jo ting helt av.. Så det er kjøpt inn en Daiwa Presso Air AGS XUL-stang som veier 45 gram med kastevekt 0.4 til 3g. En Daiwa Gekkabijin AGS med kastevekt 0.6 til 8g. Denne ble kjøpt på tilbud og stjålet med regner med en ny kommer snart. Blir også kjøpt inn en Palms Sylpher stang i glassfiber, Japanere har fått opp øynene for moderne glassfiberstenger så det må selvfølgelig prøves ut. Dette er fantastisk spennende stenger. Og i Japan bruker man også helt andre kasteteknikker enn det vi bruker med haspelstenger i Norge, noe som virkelig har åpnet opp øynene mine mtp nye teknikker. Men noe av det virkelig morsomme er jo alt av sluker og liknende, feks denne rakkeren: Dette er en Smith BTK, eller "Bottom Knock Swimmer". Den ser veldig simpel ut, men den er en av de mest spennende slukene jeg har sett på lenge. Den har tungsten i fremre del av sluken slik at den stuper nedover, mens den har luft i den bakre delen. Det skaper en aksjon hvor den hopper opp og stuper ned gang på gang og nesten aldri setter seg fast i bunnen. Og denne slukboksen, full av sluker mellom 0.4 og 3g. Godt nytt år og skitt fiske! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ølgylt Posted January 5 Report Share Posted January 5 1 time siden, Gabriel skrev: Gleder meg godt til dette året. Kjøpte en kano i fjor høst og i år skal den bygges om til fiskemaskin. Midtmontert sete, masse stangholdere, livescope og sonar samt en "Anchor Wizard" som er et helt fantastisk anker til mindre fartøy. (Utrolig raskt og enkelt i bruk) Det har også blitt handlet inn latterlig mye annet snacks, blant annet en BFS Baitcaster combo med snelle og stang samt at jeg oppdaget JDM-markedet og da tok jo ting helt av.. Så det er kjøpt inn en Daiwa Presso Air AGS XUL-stang som veier 45 gram med kastevekt 0.4 til 3g. En Daiwa Gekkabijin AGS med kastevekt 0.6 til 8g. Denne ble kjøpt på tilbud og stjålet med regner med en ny kommer snart. Blir også kjøpt inn en Palms Sylpher stang i glassfiber, Japanere har fått opp øynene for moderne glassfiberstenger så det må selvfølgelig prøves ut. Dette er fantastisk spennende stenger. Og i Japan bruker man også helt andre kasteteknikker enn det vi bruker med haspelstenger i Norge, noe som virkelig har åpnet opp øynene mine mtp nye teknikker. Men noe av det virkelig morsomme er jo alt av sluker og liknende, feks denne rakkeren: Dette er en Smith BTK, eller "Bottom Knock Swimmer". Den ser veldig simpel ut, men den er en av de mest spennende slukene jeg har sett på lenge. Den har tungsten i fremre del av sluken slik at den stuper nedover, mens den har luft i den bakre delen. Det skaper en aksjon hvor den hopper opp og stuper ned gang på gang og nesten aldri setter seg fast i bunnen. Og denne slukboksen, full av sluker mellom 0.4 og 3g. Godt nytt år og skitt fiske! Grundige forberedelser! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 6 Author Report Share Posted January 6 Kan se ut som det undertegnede bruker på å reise til Lofoten også kan brukes på å sende utstyr fra Japan til Norge. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vango Posted January 6 Report Share Posted January 6 Godt Nytt år til alle. De to siste årene ytterst i Sandefjords fjorden har vært helt håpløse. Fisket relativt mye til meg å være fra hytta, men kun makrell, fjesing og berggylter har det blitt. Der en tidligere fikk hvitting, sild, sei, taretorsk, torsk, Steinbit, lange etc er det bare dødt. Fikk heller ingen horngjel. Alt virker borte, selv innkjøpt ekkolodd bedret ikke fangsten. Det eneste som er sikker fangst igjen nå er krabber. Selv på dykk er det sjeldent å se fisk (dykker samme sted hele tiden), så det kan jo være grunnen. Fredning i 5 år ser heller ikke til å ha bidratt noe. Allikevel så sitter en her og drømmer om nytt utstyr til sesongen og å få tatt noen kast igjen. Regner med at i 2025 så snur det. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 6 Report Share Posted January 6 14 hours ago, erik said: Kan se ut som det undertegnede bruker på å reise til Lofoten også kan brukes på å sende utstyr fra Japan til Norge. Heh, jo, pengene ryker fort når man holder på. Har rundet 35 så langt, inkl. importavgifter. Men kommer til å roe seg nå, har i praksis kjøpt alt jeg hadde lyst på så langt.. Men angrer ikke i det hele tatt på noen av kjøpene, jevnt over så har absolutt alt så langt gitt et positivt inntrykk. Hver eneste sluk og wobbler har hatt et enormt høyt nivå på utførelse og kvalitet. Og alt, inkl. små sluker, spinnere og wobblere er jevnt over mer gjennomtenkt enn det man normalt ser på det norske markedet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
erik Posted January 7 Author Report Share Posted January 7 (edited) Har brukt noen kroner på JDM-utstyr opp gjennom årene selv. Der har mye artig utstyr og er generelt mer "frempå" med utstyr som skal kastes langt enn oss, så for min del ble det mye utstyr til ørret og sjøørret derfra. Går du inn i en norsk sportsbutikk og sier du skal fiske etter de artene og kaste langt blir du presentert en sildesluk, og det finnes unektelig veldig mye annet og mer spennende man kan bruke. Edited January 7 by erik 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gabriel Posted January 7 Report Share Posted January 7 5 hours ago, erik said: Har brukt noen kroner på JDM-utstyr opp gjennom årene selv. Der har mye artig utstyr og er generelt mer "frempå" med utstyr som skal kastes langt enn oss, så for min del ble det mye utstyr til ørret og sjøørret derfra. Går du inn i en norsk sportsbutikk og sier du skal fiske etter de artene og kaste langt blir du presentert en sildesluk, og det finnes unektelig veldig mye annet og mer spennende man kan bruke. Uten tvil, som nevnt, BTK er utrolig simpel og samtidig avansert.. Spesifikt laget for ørret og bunnfiske. Og Wobblerene er en histore for seg selv, jeg har kjøpt enormt mye fra Duo men det er jo knapt nok et top10 merke innenfor JDM. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BLacK Ro0oSe Posted January 31 Report Share Posted January 31 On 1/5/2025 at 8:14 PM, Gabriel said: I'm really looking forward to this year. I bought a canoe last fall and this year it will be converted into a fishing machine. Mid-mounted seat, lots of rod holders, livescope and sonar as well as an "Anchor Wizard" which is an absolutely fantastic anchor for smaller vessels. (Incredibly fast and easy to use) I've also bought a ridiculous amount of other snacks, including a BFS Baitcaster combo with reel and rod and I discovered the JDM market and then things really took off.. So a Daiwa Presso Air AGS XUL rod has been purchased, weighing 45 grams with a casting weight of 0.4 to 3g. A Daiwa Gekkabijin AGS with a casting weight of 0.6 to 8g. This was bought on sale and stolen, and I expect a new one will arrive soon. I will also be purchasing a Palms Sylpher rod in fiberglass, the Japanese have opened their eyes to modern fiberglass rods so of course I have to try them out. These are fantastically exciting rods. And in Japan they also use completely different casting techniques than what we use with reel rods in Norway, which has really opened my eyes to new techniques. But some of the really funny stuff is all the slurs and the like, like this rascal: This is a Smith BTK, or "Bottom Knock Swimmer". It looks very simple, but it is one of the most exciting lures I have seen in a long time. It has tungsten in the front part of the lure so that it dives downwards, while it has air in the back part. This creates an action where it jumps up and dives down again and again and almost never gets stuck on the bottom. And this lure box, full of lures between 0.4 and 3g. Happy New Year and dirty fishing! Hello ! I am sorry for not speaking Norwegian ( yet ). JDM is crazy,yeah. But to be honest I am a bit afraid to order. What would happen if there is a factory defect or the product gets damaged on the way ? I ordered a rod from Amazon. St Croix Trout series TFS56UL. Good rood. Starting to cast from 0.99g , the weight 68g. The last 3 guides are misaligned and to send it back to Amazon, it costs 145$ ( the rod was 180 haha). So I contacted St Croix for warranty and we will see how it goes. St Croix used to have a good reputation for their warranty claim. now I decided myself to buy a Daiwa Presso Air AGS 510 XUL, the same as the one you have. Amazing rod, especially because of the guides ( I don’t really like microguides) and tubular tip. I asked a shop in Bergen if they can order it for me, because I am still afraid after the experience with Amazon. You won’t get disappointed by that rod, you will see.Gekkabijin is still good. I am curious about the other rod. Keep us updated By the way from what website did you buy all the JDM stuff ? Is it jdmtackleheaven ? What reel did you plan to use? For Presso Air AGS XUL I heard Daiwa Presso 2000 fits perfect, balances really well. But in the same time Shimano is kind of more user friendly when it comes about maintenance. So maybe a Shimano Soare XR ( btw… the rod is also nice ). A spool SS or even SSS and also long it’s amazing. You will feel the ultralight fishing to the next level. That tackle box looks amazing. Keep us updated and Skitt Fiske Do you know when the fishing season starts ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts