Gå til innhold
Fiskersiden

Det ekke vanskelig å få laks vettu!


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Bare kødda! hehe

Yes, da har et stk fornøyd fisker kommet hjem fra en liten tur i Gaula, og da må man vell mekke en liten rapport...

På Fredag avtalte jeg og Silver at vi skulle ta oss en runde etter laksen i helga. Avtalen ble til at jeg skulle komme opp på Lørdagskvelden. Dette gikk også etter planen. Etter jobb og fotballkamp på Lørdagen, var det endelig tid til å pakke sekken, telt, fiskeutstyr, og åke til Revehiet. Jeg hadde virkelig trua denne helga, nå skulle min første laks bli tatt! Også slapp jeg og ha en artsfisker i hælan da :fish:

Jeg ankom revehiet i ni tiden, og satte opp teltet i en fart. Deretter rigget jeg slukstanga, fant fram Buchen og på med vaderne. Jeg hadde hørt rykter om at det sto en eller annen rev i elva og fisket med mark. Så jeg tok turen opp til han for en liten "peptalk".

Vi tenkte å bare ta noen kast på kveldinga før vi la oss. Dette resulterte ikke i noe, så vi la oss i 24 tiden.

7385314186_5a9724cb13.jpg

Vakkert ved Gaula by Sigba, on Flickr

Var forresten nydelig ved Gaula nå!

Vekkerklokken ble stilt til 02.45, så jeg kunne starte fisket klokken 03. Elva hadde gått opp endel, og hadde blitt noe mer brun. Jeg gikk ned på Sølvrevens spesialplass 2, som han hadde forklart kvelden i forveien. Her gikk jeg en runde med 30grams salamander. Det eneste jeg så her var en bever som kom svømmende ett par meter ifra meg. Jeg tenkte å bevege meg videre langs elva, og på veien møtte jeg reven som tenkte at vi skulle prøve noen runder på samme plass. Han fisket med doggis, og jeg tok på en rød spinner. Etter x antall runder, og 3 laks som vi så senere, ble plutselig reven ivrig. "Kom Sigve, vi tar en her" og pekte bortover elva. Han tøffet oppover i et høyt tempo, virket nesten som om at han fulgte etter en laks.. :shifty: Vi forsatte med den samme redskapen på Sølvrevens spesialplass 1, og her hadde begge ståltrua. Hvertfall når vi i tillegg så en laks lenger ned. Etter en runde der, skjønte Silver at det måtte stå laks der! Bombesikkert!

Han hadde størst trua på marsken, så han gidde med markbøtta, og jeg fikk låne stanga. Jeg stilte meg på nytt på toppen av plassen, og etter 5-6 kast kjente jeg at søkke stoppet opp. Noen rolige drag og jeg senket stanga, smelte til, og der var vi i gang!

Noen hissige drag fulgte, men laksen sto mest og stanget i hardstrømmen. Jeg pumpet den inn ettpar ganger, og den gjorde som vanlig et utras da. Etter 7-10min(?) virket det som at laksen var klar, og jeg rygget sakte bakover. Laksen sklei sakte på land, og Reven dro den på land, imens filmkameraet gikk! Et lite jubelrop kom ut. Endelig! Min første laks etter 1 og en halv-2 sesonger. Suksess!

Den ble bløgget, og kakket, og Reven tok noen fine bilder av den! Merket at han hadde tatt bilde av laks før ja.. Vekten var 7kg.

7385274198_b65a0ed5e4.jpg

My first salmon by Sigba, on Flickr

Min første laks. 7kg!

7385273340_9154ed13cf.jpg

Salmon by Sigba, on Flickr

Suksess!

Da var det bare å sove noen timer før far kom å hentet meg i 10 tiden.

Jeg reiser tilbake i kveld, og skal fiske i morgen, så vi får se om en til laks er litt sulten på mark... :angel:

Takk for guiding, lån av utstyr, og at du enda hadde troa på meg Silver! Hehe :rock:

Denne var DEILIG!!!

7385313590_ef134c61d8.jpg

Gaula by Sigba, on Flickr

Endret av Sigve A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GRATULERER SIGVE!

Helt herlig! Superfenomentalistisk!

Dette var vel fortjent, jeg vet du har lengtet lenge på at dette skulle skje.

"De sa til meg, stakkars deg, nå er det slutt for deg. Nå har du fått en laks, du er på fortapelsens vei"

Om ikke så alt for lenge vil du skjønne hva det betyr.

Og en takk til Sølvreven for god ivaretagelse av ett medlem av "Ego non salmo capere".

Endret av KjellArne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æ får tåra i øyekroken :shifty: Helt målløs ! Grattis Sigve, og endelig får man si ! Skal jeg nevne at du skalv som et aspeløv etter at laksen var berget når du skulle hekte av markbøtta mi ? Nei, jeg gjør ikke det. Laksefiskere skjelver ikke av en storlaks :lolu: Men artig å se at det var en aldri så "liten" reaksjon på gang. Spørs om du er aldri så lite hekta hehe. Video av hele seansen følger snart, og mange kommentarer som egentlig burde vært redigert bort. Men jeg liker det som er ekte, der og da ! Kos dæ med røykalaksen Sigve, jeg husker min første storlaks fra Orkla i 1987. Den var også nøyaktig 7 kg. Og gjett om jeg var kry og spiste hver bit av laksen med andakt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Borten Losen interkommunale *lachseakademi" leverer resultater :

Gratulerer til elev Sigve A. med mastergraden. Med tålmod og innsatsvilje kom belønningen, også honnør til Rektor Silver! (Mulig universitetsstatus og professorat er i vente nå) :-)

* Måtte finne noe finere enn skole :P

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må begynne å tenke litt mere økonomisk heretter, hvilke potensiale som ligger ved lakseelva egentlig ! Guide garvede laksefiskere som slenger langt uti hardstrømmen når laksen passerer 3 meter fra land og ikke har skjønt dette helt enda. Og kjører dansker med storlaksen sin opp til fryser`n hos grunneier, mens de sjøl sitter og nyter rødvin, snaps og bayer ved elvebredden og ikke er kjørbar før neste dag. Makan til "mas". Mao`s tanker om å sette opp pølsebu ved bredden er heller ikke dum altså. Kaffe og vafler, varm mat og drikke. Må jo bli suksess i juni, særlig når kulda setter inn. Laksefiskere er jo noen "rike" skapninger, så 100 kroner for en kopp kaffe pluss vaffel med rømme og jordbær skulle jo vært lett match. Og 50 kroner for en grillpølse med brød vil bli Megasuksess ! Får tenke litt på dette til neste år :blush: Sylfersk video er forøvrig under opplastning og kjæm snart.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En smånervøs galing bak kameraet, men totalt unødvendig får man si. Denne gutten hadde alt under kontroll og man kan jo tydelig se at han hadde vært på fisketur og kjørt endel fisk tidligere. Jeg er imponert :shifty: Silver tenkte å kose seg med en hinkas mens Sigve fisket, men det ble det brått slutt på hehe. Beklager mye jabbing, men man blir litt lett revet med. Så jeg ordnet en rullings og filmet i vei mens Sigve ordnet biffen stort sett sjøl. Uklippet, ekte og akkurat slik det er langs elvebredden når smågale rever er ute og går grytidlig på morran :shifty: Spørs om det vil gå hardt utover feitmarken nå fremover, men ka gjør det !

http://youtu.be/qxEK5ctun-8

100 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott laks !

Det lå vel i kortene at den ikke var langt unna når du har funnet deg en så god lakse guide. :jig:

Takk :) Ja, var heldig som fant han luskende...

GRATULERER SIGVE!

Helt herlig! Superfenomentalistisk!

Dette var vel fortjent, jeg vet du har lengtet lenge på at dette skulle skje.

"De sa til meg, stakkars deg, nå er det slutt for deg. Nå har du fått en laks, du er på fortapelsens vei"

Om ikke så alt for lenge vil du skjønne hva det betyr.

Og en takk til Sølvreven for god ivaretagelse av ett medlem av "Ego non salmo capere".

Takk KA. Ble ikke et så langt opphold i Ego non salmo capere, men tror det hjalp :D

"Borten Losen interkommunale *lachseakademi" leverer resultater :

Gratulerer til elev Sigve A. med mastergraden. Med tålmod og innsatsvilje kom belønningen, også honnør til Rektor Silver! (Mulig universitetsstatus og professorat er i vente nå) :-)

* Måtte finne noe finere enn skole :P

Hehe, takktakk!

Gratulerer så mye til mentor og elev. Det er ikke mye som er morsommere enn at det lykkes for de unge.

Takk! Ikke mye som er morsommere enn å fiske laks...

En smånervøs galing bak kameraet, men totalt unødvendig får man si. Denne gutten hadde alt under kontroll og man kan jo tydelig se at han hadde vært på fisketur og kjørt endel fisk tidligere. Jeg er imponert :shifty: Silver tenkte å kose seg med en hinkas mens Sigve fisket, men det ble det brått slutt på hehe. Beklager mye jabbing, men man blir litt lett revet med. Så jeg ordnet en rullings og filmet i vei mens Sigve ordnet biffen stort sett sjøl. Uklippet, ekte og akkurat slik det er langs elvebredden når smågale rever er ute og går grytidlig på morran :shifty: Spørs om det vil gå hardt utover feitmarken nå fremover, men ka gjør det !

100 %

Haha, flott klipp da :) Ja, vi er ikke helt normale... Fant litt doggiser i kjellern å, så jeg kan sikkert gå et par runder med marken. "Lånte" bare seks mark av deg for å få denne da.. :D

Grattis!! Vakkert :)

Takk!

Gratulerer så mye med flott laks,Sigve! Sikker på at du ikke har gjort dette noen titalls ganger før? :shifty:

Takk, Noodles! Da har det i tilfelle vært i drømmene...

Endret av Sigve A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, guten har fått attityd ! Brukte bare 6 mark. Og laksefiske er ikke vanskelig ! Hm, ta med 6 mark ikveld du Sigve, regner med det holder for deg hehe. Ligner mere å mere på en oppstanasig rev du, men det er en meget god egenskap når man skal fiske laks. Og en offensiv holdning er slettes ikke dumt :shifty: . Må ha trua, viktig det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, guten har fått attityd ! Brukte bare 6 mark. Og laksefiske er ikke vanskelig ! Hm, ta med 6 mark ikveld du Sigve, regner med det holder for deg hehe. Ligner mere å mere på en oppstanasig rev du, men det er en meget god egenskap når man skal fiske laks. Og en offensiv holdning er slettes ikke dumt :shifty: . Må ha trua, viktig det ja.

Haha, positiv må man jo være.. Tja, usikker. Brukte vell 400 mark før dette da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor stas!! Gratulerer Sigve! Dette var vel fortjent! Veldig artig å følge med på hva dere unggutta driver med, (du og Vegard). Jeg må også si at dere imponerer begge to, både når det gjelder kunnskap og evner i praktisk fiske, men like mye med måten dere formidler dette her på sidene. Hatten av for dere begge!

Ellers så må jeg jo si at dere har vert utrolig heldige med en lakse-mentor som Sølvreven. Her er det enorme mengder kunskap som han villig vekk deler med dere. Man kan lese seg til mye, men ingenting kan måle seg med det å være i elva med en "ringrev". Så jeg vil gratulere Sølvreven også :) er sikker på at dette er en av laksene han kommer til å huske spesiellt godt fra sessongen 2012. Suksess :)

Gratulerer til fisker og mentor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får man håpe de danske drenge slår Tyskland ikveld, så det blir fest i natt. Og halve elva for oss selv i morra Sigve :jig: .

Jeg har ekstra markkopp, kroker, søkker etc. Sigve. Og tar med en god porsjon feitmark ikveld til morgendagens fiskeøkt. Men ta med den marken du har uansett, den duger sikkert. Synd du skal på skole i morra Veg, hadde vært kjekt med 2 gutter på godplassen i morra, ser ut til at elva blir like stor i morra tidlig og panserforhold til marken (igjen). Men skynd dæ hvis du har skumle planer om å perse igjen før du fyller 16 år :shifty: Da blir det nok ikke gratisfiske lenger er jeg redd.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.