Gå til innhold
Fiskersiden

PeterSL
 Share

Recommended Posts

Turrapporter er vel ikke min aller sterkeste side, men med denne rapportkonkurransen som går nå for tiden blir jeg litt fristet til å skrive. Og med dagens fangst fikk jeg en god mulighet til akkurat det.

For noen uker siden tok jeg denne karen, på plassen jeg vet det er tatt en del kveite fra land. https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=65093#entry726043

Som sikkert de fleste har fått med seg i vinter, så fikk Kim Rasmussen en flott kveite fra land på akkurat samme plassen jeg fisket på i dag.

I den tråden jeg linker til rett over var den en lur kar (Genervo) som skrev: Gratulerer der har du en baby kveite ja. Da er det nok noen store i nærheten.

Og tro det eller ei, et par uker etter min første kveite noensinne så fikk jeg den største fisken jeg noensinne har fått. En Kveite, fra land.

Etter ca. tre kvarter med agnet i sjøen fikk jeg et heftig run på den ene snellen. Jeg gikk bort, tok opp stangen, og lurte på hva jeg skulle gjøre. For dette så ut som kraftige saker. Jeg strammet opp, og satt tilslag. Skapningen i den andre enden svarte med panikk og begynte å dra kraftig før den dro "80-90 meter" snøre med seg utover. Jeg var ikke sikker på om jeg kom til å klare å få dette beistet i land, og tanken om at dette var kveite gikk gjennom hodet. Selv om jeg ikke turde å håpe på noe som helst.

Etter en rimelig sinnsvak kamp, en kamp som ikke lignet noe annet jeg har vært borti, fikk jeg fisken inn mot land. Den prøvde nok å gjemme seg på bunn inntil fjellveggen, noe som skapte problemer. Plutselig satt alt bom fast. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, og jeg kjente at jeg begynte å bli fortvilet. Denne fisken måtte på land, snøret skulle ikke røskes løs, dette skulle på land, koste hva det koste vil. Jeg løsnet bremsen og etter en kort stund begynte fisken å gå rolig ut fra berget. Optimismen kom litt tilbake, og jeg satte igang et nytt forsøk for å få fisken på land. Denne gangen klarte den ikke å komme seg inn til berget før vi så den i overflaten. En Kveite. Det jeg hadde trodd, og var nesten sikker på at dette måtte være, men ikke helt turde å håpe på, det var det. Etter et mislykket håvingsforsøk klarte min far å få håvet fisken bakfra og nedi gikk den akkurat.

Og der var fisken på land. 7,04 kg viste vekten min alle de tre gangene den ble veid og 90cm lang.

1829147093_2013-04-13-2196(2).thumb.jpg.4ba33d0f4887c645a0168ded9ef7e0df.jpg

Kveite 7040 gram - Øygarden

 

En helt vanvittig opplevelse!

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Jeg kan bekrefte at dette er noe jeg ikke glemmer med det første. Min far kommenterte at jeg skalv etter fisken var kommet på land. Og makan til fight har jeg ALDRI vært borti før, dette var noe jeg egentlig ikke turde å håpe på i mine fjerneste drømmer engang!

Dette, blandet med at det virket som jeg skulle miste fisken var helt sinnsykt. Men nå er jeg fornøyd, så nå kan det regne så mye det bare orker, det gjør ikke meg noe! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fangst! Du har ikke tenkt på at du kan ha hatt dobbelthugg, da? Hvis fisken tok 90 meter snøre, mener jeg. En kveite er selvsagt i stand til å gjøre dette selv, men hvis en syvkilos gjorde det på egenhånd har du i alle fall litt lett brems på, evt litt lett utstyr. To syvkiloser, som svømte sammen, og tok hvert sitt agn, og så flyktet samme vei? Sjansene er sikkert små, men det hadde vært en SKIKKELIG kul fangst :)

Det virker som kveitebestanden er litt på vei opp i sør, og ingenting er bedre enn det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På det første utraset hadde jeg bremsen ganske svakt på, så motstanden for kveiten var ikke spesielt stor. Jeg måtte også få kommandert mine turkamerater til å få opp de andre stengene og finne ut hvor jeg kunne lande fisken.

Om det var 60 eller 110 meter vet jeg ikke, men den tømte nesten snellen som holder nesten 300meter, og da lå agnet på ca 35 meters dyp og 50 meter fra land.

Takk for gratulasjoner ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! ^_^

Jeg kan forresten nevne at Kveiten ble tatt på 2/0 Mustad J-kroker med 0.50 mono fortom. Noe som kanskje høres litt puslete ut, men det gikk bra likevel! :innocent:

Skarpe tenner på dronninga ja, men noe er ment for å gå bra. hadde en liten trippelkrok og 0,45mm fortom da jeg fikk den på profilbilde, men ved et lite rist på hode ved land, rev den snøre rett av som om det var kutta med kniv...

gratulere igjen! satt 2/0-en dypt i kjeften?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! ^_^

Jeg kan forresten nevne at Kveiten ble tatt på 2/0 Mustad J-kroker med 0.50 mono fortom. Noe som kanskje høres litt puslete ut, men det gikk bra likevel! :innocent:

Bra det holdt hele veien da! ^_^ Vet ikke hvilken Mustadkrok du brukte, men 2/0 er kanskje litt liten krok til kveite av det kaliberet, de har relativt grov kjeft og sparker bra ifra når de raser ut. Mustad o'shaughnessy samt big game er sterke kroker, men Mustad cod og Mustad viking er for svake kroker til kveitefiske (og annet fiske, bortsett fra flyndre) etter min mening. Har mistet flere fisk på de to sistnevnte; kroken har rettet seg helt ut...

Tok min på 7/0 Owner long shank, satt dypt og godt. Var det makrell som var agnet eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroken var egentlig tenkt for flyndre... men en god bit makrell ble satt på i håp om en torsk.

Det er vel disse krokene her: http://www.baardsen.no/produkt/fiske-utstyr/fiskekroker/mustad-worm-hook-34042bln

Ikke akkurat idéelt for kveitefiske for å si det mildt, men denne gangen gikk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Owner har veldig gode kroker, spesielt Mutu Light har jeg brukt MYE. Men prisforskjellen mellom Owner og f.eks Mustad er en god del større enn kvalitetsforskjellen, etter min mening. Jeg skal nok kjøre en fisk alvorlig hardt før kroken ryker, vil jeg tro. Men når jeg skal fiske etter Kveite og stor fisk bruker jeg mye kraftigere kroker enn flyndrekroker, det var bare det at denne ganger gikk det over all forventning :D

Endret av Schizofrenia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.