Gå til innhold
Fiskersiden

215 måter å knekke stanga på ( + noen til ?)


Rolf.B
 Share

Recommended Posts

254:

Hadde stengene stående mot en av "tverrstagene" i en gammel glassfiberkano....Jeg satt bak stanget, stengene sto foran stanget.

Jeg skulle reise meg og la padleåren på paralellt med staget OG med stengene mellom staget og åren. Dro så, med godt grep rundt åre og stag den tunge baken min opp fra kanobunnen....og hørte en merkelig knusende lyd.....

En stk fem.delt fluestang ble brått ti-delt...

Godt med livsttidsgaranti....

Forøvrig, jeg skjønner ikke, når jeg nå beskriver dette hvorfor jeg gjorde det....hvorfor tok jeg ikke bare direkte i tverrstaget???????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En gang falt jeg stygt, med sekken på, nedover en fjellskråning. Åpna sekken, og der lå fiskestanga knekt i 6 deler, men så kom jeg på... selvsagt, stanga var jo 6-delt... :rolleyes: En usann historie fra uvirkeligheten, men joda jeg har knekt jeg også, samme type stang flere ganger, fabrikasjonsfeil den ene, den andre gangen et kvinnfolk (jada), og den tredje gangen ei bikkje. Kvinnfolket slapp unna med samvittigheten, mens bikkja fikk inndratt hundeforet i 3 dager.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le (gjenkjennende) av flere historier her, og min ligner forsåvidt på noen:

Nyinnkjøpt fluestang skulle prøves ut i en elv i Trysil. Tidlig avgårde med nykokt kaffe på termosen, men hverken harren eller ørreten lot seg imponere av stangen. Derimot nappet en svær furu skikkelig, og det høyt oppe på furuleggen. Satte stanga på bakken, og dro til.... flua løsnet, men stanga kilte seg fast i en rot og ble med ett delt i to. Bannet intenst (hjalp ikke), røsket til meg fiskeveska og gikk tilbake til bilen for å hente ny stang. Hadde bare med en slukstang som jeg rigget til, men bestemte meg så for å dra høyere opp. Ankom nytt sted, åpnet sidedøra for å ta ut støvlene - smalt igjen døra, og et ekkelt knekk hørtes. Bannet enda mer intenst (hjalp enda mindre), og bestemte meg for å roe ned med en kopp kaffe - bare for å finne at termosen var falt ut av fiskeveska (fant den aldri igjen....). Fy og f...

Så mine bidrag er:

256: Fluestang knekk i et forsøk på å få løs flua

257: Slukstang knekk i bildør

i løpet av samme tur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

258. DAM 5m toppknytt, skulle vise en kar hvordan man fisket med toppknytt, og hvor følsomt det kunne være. For å virkelig bevise det hele, så rigger jeg opp ett tackle med 0.25 fireline.. Det var fantastisk det, inntil det beit på noe som jeg aldri så, og som stanga ikke ville ha. KNEKK

259. Milo Spinlite 300, skulle meite ett sted der det var heller gjengrodd av brennesle. Så da må man jo som kjent fjerne litt brennesle før man setter seg ned, så sittekassa med lange spisse ben og utstyret ble slengt av på samme plass. Ble visst sliten av å fjerne ugress, så jeg setter meg ned på kassa. Beklageligvis lå stangtuppen under... KNEKK

Nesten flaut at jeg ikke har tatt meg av fler.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

260: Jeg får vel bidra (enda en gang) med trådens hittil ferskeste stangbrudd ;)

Pakket sekken med en agnmakrell og satte meg på sykkelen nedover mot Lysaker/Fornebu for å prøve noen kast. Valgte Lysaker, og dro utover mot Gjensidige. Gikk av sykkelen, og skulle ta av meg sekken for å starte klargjøring...

*KNEKK*

angry.jpg

litt irritert på meg selv.. nederste del av stangtuppen hadde kylt seg fast mellom noe tre/stein. Bye bye, beastmaster, bye bye.

(håper mr shimano har en ekstra stangtupp..)

Endret av permagnar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

261: En bråte stenger stablet i gangen før avreise. Drev og bar det meste bort til bilen - stengene alltid til slutt. Pga at de bytter panel på alle huset her så har de også fjernet kroken som holder døren oppe om det blåser: Døren blåste selvsagt igjen og klemte sammen ring nr 3 fra bunn på en TFO TICR #8 så innlegget i ringen knakk og spratt ut og ringen deformerte seg ellers.

262: Med på turen ble derfor en St. Croix Legend Ultra # 8 i stedet. Denne fanget både lyr, makrell, sei, torsk, sjøørret, og horngjel før en lyr fulgte etter for så å svinge unna på inntrekket. Stoppet instinktivt opp og lot fluen synke. Da fluen forsvant av syne strammet det plutselig opp, tilslag ble gjort og den røk tvers av med et smell 20 cm nedenfor nederste skjøt.

På hjemveien ble garantien på begge stengene benyttet og begge stengene er komplette igjen. Takk og lov for gode garantiordninger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

267. Skulle på fluefiske kurs. Jeg og min kone var "litt"uenig om at jeg skulle på kurs da vi hadde en nyfødt hjemme + en toåring i trass.. :) . Jeg satte stanga mot husdøra, husker ikke detaljene men døra ble åpnet og lukket igjen av min kjære kone. PS! Jeg kom meg på kurs da jeg hadde en syver stang i tillegg.. og vi er fortsatt gift. :D

268. Tråkket på min G.Loomis da min kamerat fikk SØ på kroken. Takk til Nordic Outdoor for gode garanti ordninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

269.

Hadde kjøpt et combikjøleskap som jeg la i min vw caravelle. Skapet var langt, så jeg måtte ha bakdøra litt åpen. Nok til at alle stengene jeg hadde i bilen raste ut på ringveien når jeg ga litt gass. Bilene bak klarte ikke å svinge unna, så de kjørte over stengene. 4 stenger ble knekt, en klarte jeg å reparere. Det ble et j..... dyrt kjøleskap. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

269.

Hadde kjøpt et combikjøleskap som jeg la i min vw caravelle. Skapet var langt, så jeg måtte ha bakdøra litt åpen. Nok til at alle stengene jeg hadde i bilen raste ut på ringveien når jeg ga litt gass. Bilene bak klarte ikke å svinge unna, så de kjørte over stengene. 4 stenger ble knekt, en klarte jeg å reparere. Det ble et j..... dyrt kjøleskap. :angry:

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet under en bru på vei til Nordmarka.Hadde stappet tuben(type myk plast) som inneholdt 1 stk 8,6 fot aftm 5-6 Greys of alnwick splitcane,oppi sekken.Kjente at jeg "hang litt igjen" idet jeg syklet under brua.

3 timer senere og langt pokkerivold inne i Nordmarka ble det anledning til en heavy deppe-session,Blir fortsatt litt trist når jeg tenker på den stanga....splitcane og greier :lol:

Ca 14 år senere(3-4 uker siden) presterte jeg å gjøre akkurat det samme med to quiverstenger.

Sykle under bru,glemme å bøye seg;KNÆÆS!

Nå har jeg ihvertfall fått årnings på råmateriale til ismeite-stenger.. øh vel.

Edit:Glemte den her: Satte fast stick-dupp i overhengende gren under trotte session etter Harr.

lirke sånn passe forsiktig for å få den løs:SNÆPP!

Adios Maver Falcon 115 7 m,Fortsatt dypt savnet og ennå ikke erstattet.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke billappen enda så er nødt til å kjøre moped om jeg skal på fiske på steder lengre bort enn jeg gidder å sykkle eller gå.

første gangen H E L T kliss ny beastmaster, starter opp mopeden og holder stanga i ventre handa tryker inn kluchen og hører krack...trodde bare det var en av mange ulyder fra mopeden og kjører til elva.

andre gangen skulle jeg vise meg litt og dro opp på bakhjulet i ca 2 sek før jeg hører noen helt jævlige lyder.

stopper opp å ser at pappas loomis til 11000 som jeg teipet til sykkelen med gaffa og er kommet inn i bakhjulet og kjedet, den engang 3 delte stangen er nå i så mange biter at jeg ikke engang gidder telle :lol:

siste gangen var nå på lørdag.

var innom esso for å fylle bensin og kjøpe meg noe snacks før turen gikk opp i elva.

hadde det litt travelt etter som at 4 kompiser ventet på meg opp der vi skulle fiske og jeg hadde nøkklene til bommen og hytta.

heiv meg på å dro på ut fra bensin stasjonen, vel fremme merker jeg at stanga er borte! :lol:

kjørte tilbake og der ligger den ikke knekt men MOST av trailere og biler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL.....vi har alle vært amatører en gang. heldigvis er de dagene bak oss :lol:

Ja de dagene er jo GARANTERT bak oss :lol:

Dama knakk ny stang i går forresten ,beastmaster det også..."se så sterk den er" ..tok tak i stanga 10 cm under toppringen og dro til...KNEKK!

Holdt på å le meg ihjel(ikke spesielt populært akkurat).

Men det gikk greit å bytte stanga,heldigvis,produksjonsfeil...kremt..

:lol:

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...

Drar opp denne igjen med å fortelle om mine stangbrekk..

271: Ei rimelig berkley 8 fot som var nevøen min sin. Gikk akkurat igjennom skiposen og fram i konsollen på bilen.. Bråbrems, og der gikk tuppen.

272: Skulle ta imot ei Shimano Alivio fra brygga og ned i båten. Nye stanga til nevøen, tok tak i tuppen av stanga og da slipper han bak.. Knekk..

273: Satte fast i bunn i et ferskvann. Tica Seatrout 10 fot. Skal legge til at det var 0,15mm sene på. Stanga knakk rett ovenfor skøyten da jeg skulle rykke laus sluken.

274: Shimano Speedmaster 270ml. Kjørte tuppen rett i veggen når jeg skulle dele stanga.

275: Elbe gul tykk glassfiberstang. Knakk i skøyten under normal kasting, hadde rett og slett løsnet etter 100 kast den dagen.

276: Sølvkroken teleskop sett. Fattern fikk ikke stanga sammen igjen og da knakk jeg av toppen på den i forsøket.

277: Abu Garcia Bronco. En av mine første stenger som jeg stuka tuppen i asfalten imens jeg sykla. Mista selvfølgelig balansen og gikk i asfalten selv i 30kmt.. Har beviset i panna i form av et par sting som måtte til etter det ja.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liste jeg også..

1. Skal feste sluken i nest øverste ring (da jeg var ung og dum), og det gikk som det måtte. Strammet snøret litt for mye....

2. Fluestang fra 2 til 3 deler i løpet av biltur. Synderen er fortsatt på frifot, men jeg har mine mistanker..

3. Fluestang.. Tupp knakk i en god "trynings".

4. Lang teleskopstang.. Laksen biter på i en kulp, men slipper rett etter ett lite tillslag. Ender med makken hengende høyt oppe i ett tre.. Stangen knekker selvsagt når jeg i frustrasjonen nøkker til for å få den løs fra treet.

Den morsomste: Kompis som er frustrert etter ikke å ha fått fisk. Begynner å kaste stein i vannet, og med full kraft klarer han å treffe tuppen på stangen sin som står oppstilt i vannkanten. Tuppen knekker tvert av. Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

288. Være med kim i båt: knekke stang i bunnapp.

299. Være med kim på brygge, knekke fisk i tilslag

300. Være med kim fra land, knekke stang i bunnapp

Det var en tøff høst sammen med kim...

haha! men du haler arter selv om jeg gjør alt for å ødelegge for deg........

mine knekte stenger....

1. -fiske med Gjørs- kort båtstang gikk tvert av...

2 -fiske med øystein? eller var det Gjørs? Beastmaster knakk i tuppen etter spettepers :):)

3- la todelte 13 fotere ligge å slenge i bilen.....tuppen knakk med toppringen. går greit å fikse, igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.