Gå til innhold
Fiskersiden

215 måter å knekke stanga på ( + noen til ?)


Rolf.B
 Share

Recommended Posts

  • Svar 201
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm har blitt noen til....

306 - Pendelum med Kjs karpestang. knakk tvers av....

307 - Pendelum med ei Dam steelpower surfstang. Tuppen fløy i hvert fall 40-50m :)

308 - Pendelum med feederstang.... ikke smart.....

Må vel kanskje lære meg å kaste litt roligere med stenger som ikke er bergnet for de helt ville kastene.... (eller lære meg å gjøre pendelum riktig)

Glemte nesten en knekkelyd til:

309 - bunnapp med mustad multitipp... løfta litt og lite tålte den. Knakk rett over holken. (ligger vel et bilde i vestlandstrefftråden....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

310: Kjerringa skulle legge inn barne vogna bak i bilen og der lå self stanga mi

har altid den med på tur.Så det var den tuppen (komentar oi den knakk vist)

311: Trur du ikke hu klarte det igjen (komentar oi den knakk vist den og synes jeg så ett lite smil ) :wacko: sÅ nå ligger stengene mine inni bilen

312:Fisket etter lake og etter ett helt rått røst nappa jeg til og stanga knakk på midten (tok jeg for mye møllers tran) :-P

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Som de fleste andre her har jeg noen stenger på samvittigheten etter bildører, føtter på feil sted, skliing på glatt underlag osv...

Bildørepisodene er heldigvis en saga blott etter at absolutt alle stengene mine har fått harde rør, men...

NR 313:

Men det flauseste stangbrekket jeg har hatt skjedde for noen uker siden når jeg var nede ved elva og skulle prøvekaste min nyerhvervede 15' Loop Greyline.

Kastinga gikk veldig bra, men da det var tid for en liten røykepause begynte det å regne litt.

Gidder selvfølgelig ikke å stå oppreist mer enn nødvendig.

Ville jo heller ikke bli blaut i ræva, så da ser jeg stangposen liggende pent på en stein tenker jeg at det må være et fint sitteunderlag.

Er jo bedre at trekket blir litt bløtt enn at jeg skal bli blaut i ræva tenker jeg....

De som har kjennskap til Loop Greyline vet sikkert at denne kommer med en ekstra topp. Det tenkte ikke jeg på før jeg setter meg ned på stangtrekket og hører et sprøtt knekk.

Resultatet ble plutselig tre ekstra stangtopper, hvorav den ene delen fungerer ypperlig som bokmerke.

Resten av tuppen fikk etter en ekstra runde med knekking plass i garantikonvolutten som fulgte med stanga,

og vips så var ny tupp på plass uka etter.

Lenge leve garantiordninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke knekt en fluestang på flere år, men for et par dager siden klarte jeg det igjen!

315: Kjørte over den ene stangdelen på femmerstanga. Fant den i grusen utenfor huset, hadde sikkert mistet den når jeg lossa bilen for diverse utstyr et par dager før.

Det er en ganske grei garantiordning på stanga, Prima-Villmark sender ny del for 250,- uansett skade (håper jeg).

/JanA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

317 Pakka opp teleskopstang til annen gangs bruk, og tuppen var knekt

Viste fram den nyknekte stanga til butikkmannen, som henta en ny.

318 Han dro til i tuppen for å sjekke om denne hadde samme svakhet, KNEKK

Han henta enda en ny

319 Han dro til i tuppen for å sjekke om denne også hadde samme svakhet, KNEKK (IGJEN)

Det gikk på neste forsøk. Stanga funker fint enda, og jeg var fornøyd med kundeservicen.

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

317 Pakka opp teleskopstang til annen gangs bruk, og tuppen var knekt

Viste fram den nyknekte stanga til butikkmannen, som henta en ny.

318 Han dro til i tuppen for å sjekke om denne hadde samme svakhet, KNEKK

Han henta enda en ny

319 Han dro til i tuppen for å sjekke om denne også hadde samme svakhet, KNEKK (IGJEN)

Det gikk på neste forsøk. Stanga funker fint enda, og jeg var fornøyd med kundeservicen.

Det var ikke tilfeldigvis en Berkley Select Lightning Rod MVP 5,6 fot, 2 - 10 gr.?????

Etter det fjerde kastet med min splitter nye, knakk den nemlig i et kast med 6 gr. martin spinner etter at den samme snørelengden hadde gått ut fra spolen som det hadde nappa på i kastet i forveien. (Var den mulig å forstå, tro?) Den knakk i overgangen til feste for toppringen. Et meget "reint" brudd.

Produksjonsfeil????

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonsfeil????

Ja. Temmelig sikkert. Alt tyder på det i alle fall. Ny stang, rent brudd, brukket under liten belastning... Med forbehold om at den ikke har vært utsatt for noe som kan forårsake bruddet da...

Uansett, tipper du får ny stang. eller ny tupp.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Temmelig sikkert. Alt tyder på det i alle fall. Ny stang, rent brudd, brukket under liten belastning... Med forbehold om at den ikke har vært utsatt for noe som kan forårsake bruddet da...

Uansett, tipper du får ny stang. eller ny tupp.

Mvh Oz

Jeg har kanskje et problem i den forbindelse.

Stanga er kjøpt sammen med en god del annet utstyr på noe som jeg er rimelig sikker på var et opphørsalg for mange måneder siden på en fiskeutstyrsforetning på Høvik. Den har derfor ligget pent og rolig i sitt trekk og "topphetta" på, på ei hylle siden da, men ble tatt fram for å "kjenne på`n" for et par uker siden. Derfor er jo også kvittering nogså fjærnt. Tror du løpet er kjørt, eller har du/ dere tips på hvor jeg henvender meg.

Mvh Bad2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje et problem i den forbindelse.

Stanga er kjøpt sammen med en god del annet utstyr på noe som jeg er rimelig sikker på var et opphørsalg for mange måneder siden på en fiskeutstyrsforetning på Høvik. Den har derfor ligget pent og rolig i sitt trekk og "topphetta" på, på ei hylle siden da, men ble tatt fram for å "kjenne på`n" for et par uker siden. Derfor er jo også kvittering nogså fjærnt. Tror du løpet er kjørt, eller har du/ dere tips på hvor jeg henvender meg.

Mvh Bad2

Du kan jo ta kontakt med den norske importøren, hvis det var så at det var en Berkley-stang må du kontakte PureFishing.

http://www.purefishing.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

321. Skulle meite med en matchstang, men det var så forferdelig mye brennesle der jeg skulle sitte, men av en eller annen grunn så rigget jeg både stang og "stol" (tubertinisak) før jeg skulle fjerne brennesle. Svett og jøvlig 10 min senere etter nedhogging av brennesle setter jeg med ned på setet. Der var visst stangen under stolbenet gitt... "KNEKK".

322. Gikk etter en kamerat når vi fisket ved en elv, og jeg var overbevist om at han hadde delt stangen i 2 når vi gikk inne i vegetasjonen.. Problemet var at det hadde han definitivt ikke gjort, så når jeg skulle dra en kvist til siden, så viste det seg at dette slettes ikke var noen kvist.. "KNEKK"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har knekket flere stenger (kun sluk/markstenger).

De første var ABU-stenger, da produsenten fant ut at holken ikke skulle være forsterket. Produksjonen ble sendt til Midt-Østen :blush:

Har også opplevd å knekke 2 steinsterke Gaulastenger (superstrong) etter mange års slitasje. Den første gikk rett av etter utallige forsøk på å løsne festet fra bunnen. Ikke lett å slite av 0.60 line eller rette ut en 4.0 beakangel (og egentlig ganske betryggende) :P Men stanga hadde vært gjennom utallige støt på steiner etc. så den holdt utrolig godt.

I år gikk den andre Gaulastanga heden, etter at en storlaks beit på og jeg rykket noe fandenivoldsk til ;)

Og den gikk rett av der snellefestet var, og grunnen er nok at jeg flere år tidligere hadde bòret en gjennomgående skrue tvers gjennom snellefestet da det var løst og snurret rundt. Men tross det, begge disse 2 stengene hadde kjørt på mang en laks, og ikke minst bunn, så de holdt mål og vel så det.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

328. Jobbet i sportsbutikk og skulle demonstrere hvor sterk stanga var for en kunde. KNEKK!!!! Det hører med til historien at kunden kjøpte maken stang

329. Hadde lånt en 50 LBS havfiskestang, satte fast i bunnen og prøvde å røske det løs. BRAAAAAAAK!!!

Har aldri knekt en stang jeg eier selv....

Mulig jeg telte feil her... men prøvde å få oss tilbake på rett kjøl med tellingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

330. Drar med fiskestang rundt halve jordkloden til Thailand, via Sri Lanka. Drar på guidet fisketur. Guiden trør på stanga....knekk.

331. Får en fin liten torsk, men klarer ikke å besteme meg for å bløgge den der og da eller sette den ut igjen. Hiver den i en liten dam for noen kast til mens jeg bestemmer meg...fisken forsvinner under en stein. Prøver å bruke stangtippen til å jage fisken fram med...knekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

332. Klassikar. Bagasjeromsdør.

333. Same stong, kjøyrt over.

334. Sit på speilblank fjord og mysar på mikronapp (lusuer?) med ei Kinetic 20-30 lb (?) stang, gir eit lite tilslag, stanga smell tvert av rett foran snellefestet med eit smell som sender eit ekko rikosjerande frå eine sida av fjorden til den andre. Eg trillar bakover i båten, og heile stanga (delen foran snella), hoppar på sjø og stoppar i svivelen 120 meter lenger nede. :D ...Ingen fisk i enden av snøret, berre bannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

335 Bunnnapp på knattvold og litt lat med rimelig tynn fortom så sveiver jeg litt langt før jeg ryker på andre måter. Snella knekker i to, men ikke sveiva men annet mystisk sted. Blir så forbanna da at jeg kyler stanga i bakken med bunnen først, så stangdelene festes hardere enn noensinne. Når den ikke går fra hverandre blir jeg enda mer pissed og knekker stanga ved å spenne den mellom to steiner og hoppe på den. Fox (3.5)karpestenger knekker ikke uten kamp. Hører med til historien at stangtuppen var knekt fra før som gjorde den siste avgjørelsen noe enklere.

336 Fikla litt mye på tuppen på alivio UL-stang og knakk toppringen. Orker ikke klage, og limer ny tupp neste gang jeg trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

337 og 338. Veksler på å fiske med spinner og toppknytt meitestang i et fjellvann. Lurer meg ut på en odde med meitestanga...*knekk*...der lå spinnerstanga med støvelavtrykk i str. 43 over en most toppdel.

Får senere kjøpt ny toppdel til stanga, en Shimano Perfection, og har glede av denne en del år før det igjen sier: *knekk*. Poden kaster stein omkring brodern sin, som står og fisker med stanga mi, og unngår såvidt å treffe brodern sin med den skarpe kvartsbiten, men sneier borti stanga.. Ser ingen skader på stanga, men noen dager senere er vi igjen på fisketur, og da kommer gutta løpende med ei noe kortere stang... Fikk nok et lite sår av steinen noen dager før. :)

339. Ut på tur med laaang toppknytt meitestang (9,1 m), som etter et bittelite møte med et gjerde var "bare" 9 meter...

Endret av Oter'n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.