Blydonkern Skrevet January 19, 2007 Rapporter Share Skrevet January 19, 2007 485 har utrolig bra plass i forhold til størrelsen. Med en Eber D2 får du det komfortabellt der. Skal en kjøpe ny båt som og samtidig ha det bra i dårlig vær skal det godt gjøres å komme unna billigere enn med en Ocqueteau 485. Vil anbefale Yamaha eller Suzuki i stedet for Honda. Honda 50 er 3 sylindret, de 2 andre er 4 sylindret. zuki50 er 3 sylindraDn BESTE dorge motoren er og blir Honda. Yamaha er det mye krøll med, særlig hvis en brukern til dorging...de tåler ikke dorging over lang tid..bare spør importør...det har vært mye reklamasjons krangler ang det. (ikke nekt eller spør hvorfor...jeg har altfor gode kontakter om dette) Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 19, 2007 Rapporter Share Skrevet January 19, 2007 Har hatt Yamaha F50 i 5år selv, har også en kamerat som har en som har gått veldig mange timer. Blandt trollere på Mjøsa har Yamaha veldig bra rykte, Mercury er den som sies å havarere hvis den ikke får renset oljekanalene før 1000 timer. (Vet at Yamaha og Mercury har samme blokk) Honda skal dessuten være noe kranglete å skru på. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovejan Skrevet January 19, 2007 Rapporter Share Skrevet January 19, 2007 Regner med at vi snakker om nye 4 taktere her, da slipper du å skru på en Honda, så kan den være så kranglete den vil Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 19, 2007 Rapporter Share Skrevet January 19, 2007 Nye 4-takter blir også gamle en gang de også. Solgte min 10 år gamle Yamaha F50 i høst, var egentlig litt bekymret for at det snart kunne begynne å bli behov for reperasjoner. Motoren gikk fortsatt helt nydelig, men en vet ikke hva som hender når ting begynner å bli gamle. Hadde totalhavari på motoren i min 8 år gamle BMW sist vår Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.U Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 485 har utrolig bra plass i forhold til størrelsen. Med en Eber D2 får du det komfortabellt der. Skal en kjøpe ny båt som og samtidig ha det bra i dårlig vær skal det godt gjøres å komme unna billigere enn med en Ocqueteau 485. Vil anbefale Yamaha eller Suzuki i stedet for Honda. Honda 50 er 3 sylindret, de 2 andre er 4 sylindret. Suzuki,Johnson og Honda 50hk er 3sylindret Merc og Yamaha 50hk er 4sylindret Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsperrud Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 - Det står forøvrig en ny Antares 650 i Kongsberg, (MC & Fritidssenteret) men abbor skrev tidigere at den ville veie rundt 2 tonn ferdig rigget- Hvis jeg skulle kjøpt denne båten måtte jeg i tillegg få meg ny bil og nytt førekort. Så i avgift Norge vil det si en dyr affære Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest trolle36 Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 mye Suzuki på Gjøvik, har ikke hørt om noe spesielt problemer med den... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 dorgemotor: 1.Honda 2.Suki 3.Johnson 4.Evinrude I enkelte strøk av landet trur pokker meg innbyggere at Yamaha oversatt japansk til norsk betyr "jegmåha" Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovejan Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 Når det gjelder Yamaha 2-takt som i alle år her vest har blitt regnet som det beste. Det viser seg på bruktmarkedet også at disse motorene holder seg noe bedre i pris enn andre merker. Min erfaring tilsier at Yamaha har alltid vært best. Men når det gjelder nyere 4-takt, så kan jeg ikke uttale meg p.g.a disse har jeg ikke erfaring med. Tror gjerne denne her "jegmåha" henger igjen hos enkelte ? og gammel vane er vond å venne Det viktigste med en motor uansett merke er jo det vedlikeholdet og stellet den får. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 dorgemotor: 1.Honda 2.Suki 3.Johnson 4.Evinrude I enkelte strøk av landet trur pokker meg innbyggere at Yamaha oversatt japansk til norsk betyr "jegmåha" Du får ta deg en tur inn på baatplassen.no og utfordre Yamaha menigheten der. De vil rive deg i småbiter Det er alt for enkelt å generalisere merkene som du gjør. Det er store forskjeller i teknologien som brukes i de forskjellige modeller og årsmodeller fra samme leverandør. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 Du får ta deg en tur inn på baatplassen.no og utfordre Yamaha menigheten der. De vil rive deg i småbiter Det er alt for enkelt å generalisere merkene som du gjør. Det er store forskjeller i teknologien som brukes i de forskjellige modeller og årsmodeller fra samme leverandør. .Presiserer for de som icke kan lese at det er som d-o-r-g-e-m-o-t-o-r jeg utaler meg om. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 (endret) Tviler på om en motor merker forskjell på om en kjører sakte med eller uten snører i vannet. Mange andre som også kjører mye på lav hastighet. Eksempelvis ville jeg gått for en motor med elektronisk insprøyting. Hondaene opp til og med 90hk har forgassere. En forgassermotor går ikke så rent som en innsprøytningsmotor, etter lang tid på tomgang når en gir full gass veldig raskt kan en risikere at en forgassermotor hoster litt og eventuellt stopper. Et annet problem med forgassermotorer er at det er vanskelig å finjustere hastigheten, en justerer litt opp, ingenting skjer, så litt til opp, fortsatt skjer det ingen ting, etter tredje forsøk skjer det mye og farten blir alt for høy. Ser fram til den dagen det blir vanlig med elektronisk gass, Verado har det allerede, da kan vi få cruise kontroll basert på GPS hastighet. PS Så lenge jeg har brillene på kan jeg lese så jeg så at du skrev dorgemotor, saken er at Yamaha menigheten på baatplassen ikke bryr seg om slike små detaljer, de retttroende tolerer ikke et eneste negativt ord om Yamaha Endret January 20, 2007 av abbor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.P Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 dorgemotor: 1.Honda 2.Suki 3.Johnson 4.Evinrude I enkelte strøk av landet trur pokker meg innbyggere at Yamaha oversatt japansk til norsk betyr "jegmåha" Vis du legger til vekten til listen vil forsatt Honda stå øverst? Jeg trenger å bytte ut min totakter med en 4takt og æ må ta hensyn til vekta siden den skal bakpå en gammel mørebas. (gamle S.U sin) For tung motor = svært lite fribord der baki! Tenker på motorstørrelse rundt 60 hk + - 10 hk. Har en 80 hk der nå. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.U Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 Vis du legger til vekten til listen vil forsatt Honda stå øverst? Jeg trenger å bytte ut min totakter med en 4takt og æ må ta hensyn til vekta siden den skal bakpå en gammel mørebas. (gamle S.U sin) For tung motor = svært lite fribord der baki! Tenker på motorstørrelse rundt 60 hk + - 10 hk. Har en 80 hk der nå. Suzuki,Johnson sin 70 hk er en perfekt motor.. 4takt.. ca 27knop i topp fart Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 (endret) Vis du legger til vekten til listen vil forsatt Honda stå øverst? Jeg trenger å bytte ut min totakter med en 4takt og æ må ta hensyn til vekta siden den skal bakpå en gammel mørebas. (gamle S.U sin) For tung motor = svært lite fribord der baki! Tenker på motorstørrelse rundt 60 hk + - 10 hk. Har en 80 hk der nå. Trofastheten er kriteriet ja...vekta betyr nada (uten hensyn til båt type)Seff merker man forskjell under dorging fra motortype til motortype. "jegmåha" har en tendens til at topplokket går. men under normal bruk (ikke dorging) er "jegmåha" uslåelig. Honda banker det meste mtp trofasthet men tunge har de gjerne vært ja. suki er klar fav nr 2 for meg ja...og jeg eier jo pokker ikke noen av de nevnte merkene men har skrudd de i flere år (vokst opp på båtverksted) Edit: Steinar hadde en 100hk på den i sin tid :-) Båtplassen må gjerne rive meg i filler da flere av de er kunder på gammern`s verksted. Sef "erter" en på seg en eier av en merke en ikke taler positivt for...skjønner det jeg. taler bare fritt for hva jeg mener(og det er ingen bibel for alle her). Endret January 20, 2007 av Blydonkern Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Pikopath Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 Jaggumeg bra jeg dorger lite, da Møkkaguri ikke er på lista til O'Store Motor Guru her. Michael Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.P Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 (endret) Suzuki,Johnson sin 70 hk er en perfekt motor.. 4takt.. ca 27knop i topp fart Har vært å lukta på suzuki sin, ja. Motoren blir jo dobbelte av verdien på båten, så,,, Ny båt å.. 100 hk, på basen!! gikk unna det S.U :-) Trofastheten er kriteriet ja...vekta betyr nada (uten hensyn til båt type) Seff merker man forskjell under dorging fra motortype til motortype. "jegmåha" har en tendens til at topplokket går. men under normal bruk (ikke dorging) er "jegmåha" uslåelig. Honda banker det meste mtp trofasthet men tunge har de gjerne vært ja. suki er klar fav nr 2 for meg ja...og jeg eier jo pokker ikke noen av de nevnte merkene men har skrudd de i flere år (vokst opp på båtverksted) Edit: Steinar hadde en 100hk på den i sin tid :-) Båtplassen må gjerne rive meg i filler da flere av de er kunder på gammern`s verksted. Sef "erter" en på seg en eier av en merke en ikke taler positivt for...skjønner det jeg. taler bare fritt for hva jeg mener(og det er ingen bibel for alle her). Tusen takk for godt svar! Setter pris på din frittalenhet! Endret January 20, 2007 av J.P Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 Jeg er ikke del av Yamha menigheten, ikke har jeg Yamaha lenger heller, men fortsatt gode minner fra mine år med F50. Ble faktisk litt skremt av reaksjonene jeg fikk på båtplassen etter at jeg påpekte at Yamaha ikke alltid er best. Saken er at alle de 3 store japanske produsentene lager gode motorer. Disse motorene er basert på bil og MC teknologien til disse firmaene. Det er sjelden det kommer nye båtmotorer siden markedet er lite sammenlignet med bil/MC, derfor er det mye teknologiutvikling fra bil/MC området som blir introdusert ved nye modeller eller store oppgraderinger. Derfor er modeller som er nye eller har gjennomgått store oppgraderinger er å foretrekke. Så til JPs spørsmål, Suzuki DF70 er som SU skriver et bra alternativ for deg, vekten er 154kg og motoren har EFI. Johnson 70 som blandt båtfolket i USA kalles Johzuki er samme motor. Honda BF75 med sine 172kg blir nok tung for deg. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
J.P Skrevet January 20, 2007 Rapporter Share Skrevet January 20, 2007 Honda motoren hadde jeg nesten slått fra meg pga vekten. <måtte nesten ned i 40/50 hk for å kunne forsvare det å ha den bakpå. Har flytta batteriet og bensin taken fram for å kunne sett en 4 takt på. Men har en honda motorsykkel og driftsikkerheten på den er helt utrolig. Pasert 110 tusen no og ingen feil enda! Så om påhengerne er like bra, ja da er jeg inponert! Er det noe prisforskjel av vesentlig grad mellom Jonson og suki? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 21, 2007 Rapporter Share Skrevet January 21, 2007 (endret) Bare fargen og navnet er forskjellige ellers er motorene like Listepriser: Suzuki DF70 - 82.772 Johnson 70PL4 - 84.000 Jeg kjøpte Suzuki, forbinder Johnsen navnet med stinkende gamle totaktere Endret January 21, 2007 av abbor Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ovejan Skrevet January 21, 2007 Rapporter Share Skrevet January 21, 2007 Jeg er ikke del av Yamha menigheten, ikke har jeg Yamaha lenger heller, men fortsatt gode minner fra mine år med F50.Ble faktisk litt skremt av reaksjonene jeg fikk på båtplassen etter at jeg påpekte at Yamaha ikke alltid er best. Saken er at alle de 3 store japanske produsentene lager gode motorer. Disse motorene er basert på bil og MC teknologien til disse firmaene. Det er sjelden det kommer nye båtmotorer siden markedet er lite sammenlignet med bil/MC, derfor er det mye teknologiutvikling fra bil/MC området som blir introdusert ved nye modeller eller store oppgraderinger. Derfor er modeller som er nye eller har gjennomgått store oppgraderinger er å foretrekke. Så til JPs spørsmål, Suzuki DF70 er som SU skriver et bra alternativ for deg, vekten er 154kg og motoren har EFI. Johnson 70 som blandt båtfolket i USA kalles Johzuki er samme motor. Honda BF75 med sine 172kg blir nok tung for deg. hvilken motor har du i dag ? btw: hvordan ble det med de bildene du skulle sende meg ? Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
abbor Skrevet January 21, 2007 Rapporter Share Skrevet January 21, 2007 115hk, merket står i posten over Så på sideplaneren i kveld og fikk litt dårlig samvittighet Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 21, 2007 Rapporter Share Skrevet January 21, 2007 Så til JPs spørsmål, Suzuki DF70 er som SU skriver et bra alternativ for deg, vekten er 154kg og motoren har EFI. Johnson 70 som blandt båtfolket i USA kalles Johzuki er samme motor. Honda BF75 med sine 172kg blir nok tung for deg. Jaja og LOL.18 kg mellom liv og død. Grete Roede kurs må vel bli redningen? Gammel selcoen min som det henger to motorer på, lurte jeg på om den "tålte" vekta av en 4 takter 70hk. Vel det henger en 70 hk der nå pluss at en komois og meg med våre drøye 210kg vekt til sammen STO i brønnen bak der...kanke si at jeg ble skremt av det. Så dermed har jeg vanskelig for å se at Mørebasen ikke skulle tåle det. SU hadde i sin en tid en 60 hk 4takt der samt at vi begge som veier litt mer en normalt står bak der og driller fisk/legger ut....vi burde gåt ned i fritt fall hvis en skal ta abbor`s utalelser seriøst her. Teknologien er mere lik bil området enn mc..det ser man glatt på elsystem samt kammaksler/stempel og veiv oppbyggingen. Og motorblokk (Ikke klin likt sef). Større maskiner er nesten rivd ut av en bil og pakka inn som en påhenger. Hadde de vært henta rent fra mc så hadde nok vekta gått betraktelig ned samt at det hadde vært "vepser" som raste rund på vannet. hehehe. Hadde 15 fots jolle godkjent for 6 hk...hadde på en 30hk der, gikk som F (31 knop med rigg planer og 2 mann) Til sist vil jeg bare si at det er tross alt litt sunt med meninger og motforestillinger rundt dette med motorer/båter/fiskeutstyr osv. Go on peoples Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S.U Skrevet January 21, 2007 Rapporter Share Skrevet January 21, 2007 Har vært å lukta på suzuki sin, ja. Motoren blir jo dobbelte av verdien på båten, så,,, Ny båt å.. 100 hk, på basen!! gikk unna det S.U :-) Tusen takk for godt svar! Setter pris på din frittalenhet! Det var en 100 hk Johnson 1978mod,, ca 34-35 knop Ikke no problem med 90 hk 4takt eller. En i klubben hadde en 90hk mariner 4takt på sin. ca 34 knop. Ikke no problem med å stå bak i båten, Vi veide nesten 200 kg + motor 180-190 kg. Ble brukt i venern i over 12-14 sek. vind. Hadde ikke no problem med att vannet kom inn bak. Eneste problem med en stor 4 takter er dorge hastighet. Ikke lett å komme ned i hastghet, uten drivanker. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Blydonkern Skrevet January 21, 2007 Rapporter Share Skrevet January 21, 2007 Det var en 100 hk Johnson 1978mod,, ca 34-35 knop Ikke no problem med 90 hk 4takt eller. En i klubben hadde en 90hk mariner 4takt på sin. ca 34 knop. Ikke no problem med å stå bak i båten, Vi veide nesten 200 kg + motor 180-190 kg. Ble brukt i venern i over 12-14 sek. vind. Hadde ikke no problem med att vannet kom inn bak. Eneste problem med en stor 4 takter er dorge hastighet. Ikke lett å komme ned i hastghet, uten drivanker. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.