Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på over 16 kg i Eidfjord


Erling
 Share

Recommended Posts

Hva er egentlig forskjellen på en oppdrettslaks og en villaks fra klekkkeri ?

(spesielt om o-laksen rømte som smolt kanskje samtidig som "villaksen" ble satt ut fra ett klekkeri )

Antar at en viktig forskjell er at fisken fra klekkeriet settes ut i den elven den "er fra " !

Ein o-laks som er rømt som smolt gir ein like god fight som villaksen. Den er også likeverdig som matfisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 162
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Genetikk spelar ei stor rolle her.

Kortversjonen: Hver elvs laksestamme er spesielt tilpasset sin elv gjennom naturlig utvalg over utallige generasjoner av laks siden siste istid. Det kan være spesielle forhold i elven som favoriserer ulik kroppsform ift til å forsere ulike typer fosser og stryk, samt kamp om gyteplasser. Denne genetiske tilpasningen er en del av det naturlige mangfoldet, og bør selvsagt bevares. Imidlertid er det "naturlige" i naturen forandring, ikke at den er statisk, men da som oftest på en helt annen tidsskala enn de få tiårene vi har hatt innblanding av o-laks i villaksstammene våre.

Langversjonen: Overlates ærbødigst til laksefiskere og biologer, med høyde for korrigeringer av utsagnet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli interessant denne tråden nå.

Etter som jeg leser meg frem i det som er skrevet her i kveld, så har sportsfiske Norge kapitulert.....for å drodle på det. Vi sportsfiskere ( ikke meg ) har akseptert all rømningen av o-laksen fordi "vi få'kke gjordt noe med det", og jaggu liker vi å kjøre den også...og kan utvide sesongen med å fiske olaks i nedre deler av elven..

I siste rapport fra DN - Bestandstatus for laks 2007, er antall selvreproduserende lakseelver redusert fra 667 til 450 fra siste rapport i 1999. Det har altså forsvunnet 217 færre selvreproduserende lakseelver på 8 år. Kan o-laks være en del av bildet ? Og dette aksepterer vi fordi er litt gøy å fiske o-laksen også lissom ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli interessant denne tråden nå.

Etter som jeg leser meg frem i det som er skrevet her i kveld, så har sportsfiske Norge kapitulert.....for å drodle på det. Vi sportsfiskere ( ikke meg ) har akseptert all rømningen av o-laksen fordi "vi få'kke gjordt noe med det", og jaggu liker vi å kjøre den også...og kan utvide sesongen med å fiske olaks i nedre deler av elven..

I siste rapport fra DN - Bestandstatus for laks 2007, er antall selvreproduserende lakseelver redusert fra 667 til 450 fra siste rapport i 1999. Det har altså forsvunnet 217 færre selvreproduserende lakseelver på 8 år. Kan o-laks være en del av bildet ? Og dette aksepterer vi fordi er litt gøy å fiske o-laksen også lissom ?

Vi har vel ikke akseptert rømmingen !

Ellers hjelper det ihvertfall mere å fiske oppdrettsfisk enn villfisk .... :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli interessant denne tråden nå.

Etter som jeg leser meg frem i det som er skrevet her i kveld, så har sportsfiske Norge kapitulert.....for å drodle på det. Vi sportsfiskere ( ikke meg ) har akseptert all rømningen av o-laksen fordi "vi få'kke gjordt noe med det", og jaggu liker vi å kjøre den også...og kan utvide sesongen med å fiske olaks i nedre deler av elven..

I siste rapport fra DN - Bestandstatus for laks 2007, er antall selvreproduserende lakseelver redusert fra 667 til 450 fra siste rapport i 1999. Det har altså forsvunnet 217 færre selvreproduserende lakseelver på 8 år. Kan o-laks være en del av bildet ? Og dette aksepterer vi fordi er litt gøy å fiske o-laksen også lissom ?

Fort gjort å forveksle "laksefiskere" med "sportsfiskere" ser jeg. Sesongen min varer hel året den. Jeg er ikke avhengig av laksens tilstedeværelse for å kunne fiske. Greit nok at laksefiskerne er sportsfiskere, men alle sportsfiskere er ikke laksefiskere.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha....så hvitfiskere er sportsfiskere og laksefiskere til nød sportsfiskere......fan ikke rart det blir som det blir når nisselua blacker gangsynet.

Du får løfte litt på lua da. Åpenbart at et eller annet blokkerer synet ditt. Har aldri sagt at laksefiskere ikke er sportsfiskere, men at ikke alle sportsfiskere er laksefiskere. Kall det gjerne flisespikking, men for meg ble det et poeng. For all del, laksefiskere er selvsagt sportsfiskere, men det finnes også endel sportsfiskere som ikke bryr seg filla om laksefiske, og således ikke har et enormt behov for å utvide sesongen ved å fiske o-laks. Det finnes mye annen fisk enn laks i vannet vet du.

Jeg er enig med deg i at det er leit at fjøslaksen skal presse ut de ville, men det er på ingen måte avgjørende for mitt fiske, da jeg ikke fisker etter noen av dem. Jeg er også litt enig med Hunter i at det i det minste er en ekstremt vanskelig kamp å kjempe. Det betyr ikke at man skal slutte å sloss av den grunn.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli interessant denne tråden nå.

Etter som jeg leser meg frem i det som er skrevet her i kveld, så har sportsfiske Norge kapitulert.....for å drodle på det. Vi sportsfiskere ( ikke meg ) har akseptert all rømningen av o-laksen fordi "vi få'kke gjordt noe med det", og jaggu liker vi å kjøre den også...og kan utvide sesongen med å fiske olaks i nedre deler av elven..

I siste rapport fra DN - Bestandstatus for laks 2007, er antall selvreproduserende lakseelver redusert fra 667 til 450 fra siste rapport i 1999. Det har altså forsvunnet 217 færre selvreproduserende lakseelver på 8 år. Kan o-laks være en del av bildet ? Og dette aksepterer vi fordi er litt gøy å fiske o-laksen også lissom ?

Det er helt greit at du synes at o-laksen har blitt et problem. Ingen her aksepterer nok o-laksen fremfor den ville bestanden som gjennom hundrevis (tusenvis) av år har oppnådd en genetikk som er robust og sterk.

Har vi fått velge er selvsagt villaksen den som kommer seirende ut.

Men det er forskjell på fisk og menneske, som ellers overalt her på forumet.

Om vi hater fisken, så ikke "hat" fiskeren for å si det litt sterkt :ph34r:

Sportsfiskeren eller hva man kan kalle det har ikke skylda for at o-laksen er der.

Og det må jo være bedre å være ute i det fri nede ved fjorden f.eks. og fiske o-laks (når den først er der), fremfor å dra på byen å drikke seg f... (lell om det og er artig). Ut på tur, aldri sur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må oppfordres at alle fisker så mye olaks de kan og gidder!

En olaks på land er en mindre i elva, de som fisker olaks fortjener honnør.

Å tolke en kommentar om at det kan være gøy å fighte ofisk dithen at man ikke bryr seg om villaksen er rimelig drøyt. De aller aller fleste som fisker laks har nok et ganske klart skille mellom de å få en olaks og det å få en villaks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen liker o laks som rømmer.

Den er jo silt fram som fjøsfisk gjennom 25år ++

Og når den blander seg med villfisk blir den anderledes en den ville fisken.

Men ikke for å trø noen på tærene, men....

Er ikke laksefisker selv men mener å ha hørt at det er 2 laksestammer i en av jærselvene.

En som er naturlig og en som er tilført i nyere tid av sportsfiskere

Hvordan ser dere på d når en tilfører en ny "stamme" i en elv for å forberde fisket?

Hilsen

Fishermann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg sterkt imot ihvertfall. Vel og merke hvis man satt ut laks med dårlig genetikk.

Da vil jo dette spre seg til andre elver i området. Så å sette ut "tvilsom" laks for at fiskere skal ha det morsomt blir litt feil. Et sikkert og lukket system blir noe helt annet. Ingen ting kan måle seg i dyreverdenen med de raser som har overlevd århundrer, uansett hva det er. Det er de sterkeste som har ført "slekta" videre.

En annen ting som jeg er meget tvilsom til er at det er fanget stamlaks hvor smolt settes ut i andre elver (en mix. av forskjelige stammer).

Kan aksepteres hvis det er 100% umulig å gjenskaffe gener fra det aktuelle vassdraget. Så genbank blir mere aktuelt for hvert år.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at denne diskusjonen har gått litt vekk frå sitt opprinnelege tema.

I mine auge kan ein ikkje samanlikna villaks og oppdrettslaks. Oppdrettslaksen "forureinar" dei ville laksesammene i Noreg, og blandar seg med den opprinnelege villaksstamma og dei genetiske eigenskapane forsvinn etterkvart! Som vestlending har eg fått og sett altfor mange O-fiskar oppover i tida!! Eg må innrømma at eg vert ganske skuffa når eg ser det er ein oppdrettslaks eg har på kroken, og særlig spreke er dei ikkje, men ein ting skal seiast og det er at han smakar godt! :blush: Ein gjer og ein viktig jobb med å få dei vekk i frå elva, slik at innblandinga av oppdrettsgen vert minimale under gytinga!!!

Det at fisken på 16 kg viste seg å vera ein oppdrettslaks var ikkje særlig overraskande ut i frå bileta! Det var fleire fysiske teikn som viste det, men dette har eg skrive før.

Det å skilja villaks/oppdrettslaks og sjøaure frå kvarandre, ser ut til å vera vanskeleg for mange fiskarar! Etter å ha vore aktiv innan kultivering i fleire år, føler eg meg ganske trygg på skilje dei frå kvarandre. Eg reknar ikkje med at den "vanlege mannen i gata" skal klare å artsbestemma dei, men det som irriterer meg er at blad som Jakt og fiske, Villmarksliv og Alt om fiske stadig klarar å ta feil av oppdrettslaks og sjøaure når dei skal artsbestemma fiskane til konkurransar! Slike blad trudde eg hadde personar med nok kunnskap til å skilja dei to frå kvarandre!!! og det ville vore forbaska viss ein oppdrettslaks hadde vunne ein sjøaurekonkurransen!!! :ph34r:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ingen motsetning mellom å være dypt bekymret for villaksens fremtid på nasjonal skala, men samtidig glede seg over den isolerte hendelsen å få en stor o-laks. En mindre o-laks betyr en mindre mulighet for "genetisk forurensning", selv om sportsfiskeres innhugg dessverre blir som et piss i havet å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ser jeg ingen motsetning mellom å være dypt bekymret for villaksens fremtid på nasjonal skala, men samtidig glede seg over den isolerte hendelsen å få en stor o-laks. En mindre o-laks betyr en mindre mulighet for "genetisk forurensning", selv om sportsfiskeres innhugg dessverre blir som et piss i havet å regne.

Og dette er sakens kjerne, pent oppsummert! En stor fisk er en stor fisk, den er sjelden (selv stor o-laks er sjeldne!) og den kjemper hardt, så en slik opplevelse er spennende og gir et kick, nær sagt uansett hvilken fisk det er snakk om. Den sportslige verdien kan med andre ord likefullt være tilstede, selv om dette er fisk man helst så ikke fantes i systemet. Det er jo bare dumt å sette disse tingene opp mot hverandre. Selv om man synes det er spennende å få en stor o-laks (eller en hvilken som helst annen stor fisk for den saks skyld) så utelukker da ikke det at man er sterkt kritisk til o-laks, eller sammenlikner dette med å få en villaks. Det må jo gå an å ha to tanker i hodet samtidig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tydeligvis ikke har fått med deg er at laksefiske er kunst, kjærlighet og følelser. Laksefiske er rent objektiv det kjedeligste, dyreste og mest irrasjonelle sportsfisket vi har i Norge.....men det har en "X-faktor".

Jeg tror en god del av denne X-faktoren er å fange denne ville, mytiske og ubesudlede blanke fisken som har vandret fra sitt fødested til sine beiteområder langt til havs for så å returnere og bite på din krok i hjemelva si.

Så noen tror kanskje at en stor fisk er en stor fisk. Men slik er det altså ikke. Ja, oppdrettslaks er Salmo Salar. Ja, de kan være sterke, og ja: de er på ingen måte undermåls som matfisk etter å ha beitet på det samme foret som en villaks.

Men akk nei: det er og blir en skuffelse og få en fjøslaks på kroken. Uansett hvor flott, stor og sterk den er. Laksefiske handler ikke om logikk......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tydeligvis ikke har fått med deg er at laksefiske er kunst, kjærlighet og følelser. Laksefiske er rent objektiv det kjedeligste, dyreste og mest irrasjonelle sportsfisket vi har i Norge.....men det har en "X-faktor".

Jeg tror en god del av denne X-faktoren er å fange denne ville, mytiske og ubesudlede blanke fisken som har vandret fra sitt fødested til sine beiteområder langt til havs for så å returnere og bite på din krok i hjemelva si.

Så noen tror kanskje at en stor fisk er en stor fisk. Men slik er det altså ikke. Ja, oppdrettslaks er Salmo Salar. Ja, de kan være sterke, og ja: de er på ingen måte undermåls som matfisk etter å ha beitet på det samme foret som en villaks.

Men akk nei: det er og blir en skuffelse og få en fjøslaks på kroken. Uansett hvor flott, stor og sterk den er. Laksefiske handler ikke om logikk......

-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tydeligvis ikke har fått med deg er at laksefiske er kunst, kjærlighet og følelser. Laksefiske er rent objektiv det kjedeligste, dyreste og mest irrasjonelle sportsfisket vi har i Norge.....men det har en "X-faktor".

Jeg tror en god del av denne X-faktoren er å fange denne ville, mytiske og ubesudlede blanke fisken som har vandret fra sitt fødested til sine beiteområder langt til havs for så å returnere og bite på din krok i hjemelva si.

Så noen tror kanskje at en stor fisk er en stor fisk. Men slik er det altså ikke. Ja, oppdrettslaks er Salmo Salar. Ja, de kan være sterke, og ja: de er på ingen måte undermåls som matfisk etter å ha beitet på det samme foret som en villaks.

Men akk nei: det er og blir en skuffelse og få en fjøslaks på kroken. Uansett hvor flott, stor og sterk den er. Laksefiske handler ikke om logikk......

Jo da, sportsfiske handler mye om følelser. Men hvordan man føler det er da samtidig situasjonsbestemt. Og som sagt, det ene utelukker ikke det andre. Og laksefiske skiller seg da slett ikke ut fra andre typer sportsfiske når det kommer til stykket. De som BARE fisker laks må jo gjerne få lov til å gå rundt i den villfarelsen at deres fiske er så spesielt sammenliknet med andre ting. Verden vil jo som kjent bedras. Men for de som har åpnet sin horisont og prøvd mye annet også, så vet de at laksefiske "bare" er et sportsfiske på lik linje med alt annet. Og ja, det er faktisk grunn til å hevde at mange typer sportsfiske er både mer spennende, mer logisk, gir mer tilfredsstillelse, og er mer følelsesladd enn laksefiske. Jeg mener i hvertfall det, og jeg har fisket etter det meste. Og ja, jeg har fisket etter og fått laks i elv, og dorget laks i innsjøer, men selv om jeg synes dette var et spennende fiske, og fiskene gav meg noen heftige adrenalinkick, så synes jeg IKKE dette fisket påkalte de samme følelsene som for eksempel karpefiske, og mange andre typer sportsfiske, har gjort. For å være ærlig, og for å provosere litt, var det store og sterke fisker, men egentlig ikke så mye mer.... ja, mange engelske sportsfiskere, selv lakseguruen Hugh Falkus, har jo sammenliknet laks med en karpe uten hjerne....

Jeg ville nok også blitt litt skuffet dersom jeg fikk en o-laks i elv, mest fordi jeg rasjonelt og biologisk sett synes det er helt galt med rømt o-laks, men det hadde likevel ikke ødelagt gleden over å få en stor og hardt kjempende fisk. Men jeg respekterer jo at andre ser det annerledes...

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du tydeligvis ikke har fått med deg er at laksefiske er kunst, kjærlighet og følelser. Laksefiske er rent objektiv det kjedeligste, dyreste og mest irrasjonelle sportsfisket vi har i Norge.....men det har en "X-faktor".

Jeg tror en god del av denne X-faktoren er å fange denne ville, mytiske og ubesudlede blanke fisken som har vandret fra sitt fødested til sine beiteområder langt til havs for så å returnere og bite på din krok i hjemelva si.

Så noen tror kanskje at en stor fisk er en stor fisk. Men slik er det altså ikke. Ja, oppdrettslaks er Salmo Salar. Ja, de kan være sterke, og ja: de er på ingen måte undermåls som matfisk etter å ha beitet på det samme foret som en villaks.

Men akk nei: det er og blir en skuffelse og få en fjøslaks på kroken. Uansett hvor flott, stor og sterk den er. Laksefiske handler ikke om logikk......

Jeg synes laksefiske er litt oppskrytt og kjedelig jeg .

Ps:

Fikk en flott laks på 10 kg og innser at jeg sikkert ikke får større noen gang og har dermed lagt det litt på "hyllen " Fikk den på første kastet mens de andre ikke var klare med stengene -_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks eller Sjø-ørret:

Noen typiske forskjeller mellom artene:

Laksen har en slank og strømlinjeformet kroppsform.

Sjø-ørreten er mer kompakt og rund i formen.

Hodeformen på laksen er mer spiss og langstrakt, mens sjø-ørreten sitt er mer avrundet og kortere.

Sporden på sjø-ørreten er vanligvis helt rett i bakkant. Laksens spord er V-formet i bakkant.

Halerota til sjø-ørreten er tykkere enn hos laksen. Dessuten har laksens halerot en markert kant, noe som gjør det lettere å gripe og holde en laks etter halerota. Halen til sjø-ørreten glir lett ut av handa.

Enden av kjevebeinet på laksen er på linje med bakkant av øyet, mens på sjø-ørreten går kjevebeinet forbi bakkant av øyet. Sagt på en annen måte, øyet til sjø-ørreten sitter lengre framme på hodet enn hos laksen.

Sjø-ørreten har ofte prikker under sidelinja, mens på laksen er dette mer sjelden.

Antall skjell fra fettfinnen og skrått ned til sidelinjen er på sjø-ørreten 13 til 16 (oftest 14), mens på laks 10 til 13 skjell (oftest 11).

Tenner i overkjeven. Ikke helt sikker på om dette er et kjennetegn, men sjø-ørreten har ofte tenner på tvers oppe i ganen. Dette har aldri laksen?

Merk at flere av punktene over kan forekomme hos begge arter. I tillegg kan det forekomme hybrider. Ovenstående må derfor bare tas som indikasjoner på art. For eksempel hadde "verdensrekordsjø-ørreten” på 20 kg fra Lakselv i Finnmark, både prikker nedenfor midtlinja og rett spord. Fisken var som kjent i ettertid en tredjegangsgytende holaks!

Sikker artsbestemmelse får en bare ved å foreta skjellanalyse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på signaturen din, så er jeg litt usikker på hvem som har trukket nisselua litt vel langt ned...

Noen må slutte å putte penger på dette medlemmet. torbl: Det du tydeligvis ikke har fått med deg er at laksefiske er kunst, kjærlighet og følelser. Laksefiske er rent objektiv det kjedeligste, dyreste og mest irrasjonelle sportsfisket vi har i Norge.....men det har en "X-faktor".

Jeg tror en god del av denne X-faktoren er å fange denne ville, mytiske og ubesudlede blanke fisken som har vandret fra sitt fødested til sine beiteområder langt til havs for så å returnere og bite på din krok i hjemelva si.

Så noen tror kanskje at en stor fisk er en stor fisk. Men slik er det altså ikke. Ja, oppdrettslaks er Salmo Salar. Ja, de kan være sterke, og ja: de er på ingen måte undermåls som matfisk etter å ha beitet på det samme foret som en villaks.

Men akk nei: det er og blir en skuffelse og få en fjøslaks på kroken. Uansett hvor flott, stor og sterk den er. Laksefiske handler ikke om logikk...... Må bare si meg enig torbl.;-)

piscator Postet i dag, 06:04

Og dette er sakens kjerne, pent oppsummert! En stor fisk er en stor fisk, den er sjelden (selv stor o-laks er sjeldne!) og den kjemper hardt, så en slik opplevelse er spennende og gir et kick, nær sagt uansett hvilken fisk det er snakk om. Den sportslige verdien kan med andre ord likefullt være tilstede, selv om dette er fisk man helst så ikke fantes i systemet. Det er jo bare dumt å sette disse tingene opp mot hverandre. Selv om man synes det er spennende å få en stor o-laks (eller en hvilken som helst annen stor fisk for den saks skyld) så utelukker da ikke det at man er sterkt kritisk til o-laks, eller sammenlikner dette med å få en villaks. Det må jo gå an å ha to tanker i hodet samtidig

:)

Når jeg leier på en laks i en time er det klart at jeg blir forbannet hvis det kommer opp en "drittlaks". At alle er på jakt etter "fighten" er greit men det er et sykdomstegn hvis man går rundt å er strålende fornøyd med å dra på "drittlax".Altså en tanke :)

Hjelp, det ble litt rotete.

Endret av villlax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er kjempegøy å fiske laks. Hvis det faktisk biter på en laks blir jeg kjempeglad. hvis jeg klarer å få den på land blir jeg enda gladere. Det er for meg slik at hvis det er en oppdrettsfisk, så blir jeg også glad, er det en villaks, blir jeg også glad, litt gladere enn hvis det er fjøslaks, men altså verken lei meg eller sint. Hvis det derimot er gjedde (skjedd to ganger i lågen), så blir jeg veldig skuffet, bare får å få inn en ny dimensjon i diskusjonen. :)

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.