Gå til innhold
Fiskersiden

Fang og slipp


Minken
 Share

Recommended Posts

Ja det fungerer sikkert bra i utlandet, men her hjemme har jeg sett utrolig mye rart når det gjelder å slippe uti laks. Hva skal man gjøre da, skal man ha vaktbikkjer på alle valdene og sjekke hva som blir gjort.

Og det er riktig mange som drar både 3 og 7-8 storlakser om dagen på godplassene i beste fisketid i juni og med at de gir seg aldri. Klipper snøret, hvis den sitter godt og uti med den. Om den blør spiller ingen rolle ser det ut som. Og de er rene fornøyd med at de driver c&r. Jeg vil si at det er ren egoisme, man tenker kun på seg selv, hobbyen sin. Dessverre er dette en realitet, og det bør ikke være sånn. Og det er både nordmenn og utlendinger. Skotter også, de er ikke noe bedre. Mange av disse reiser jo hjem med fly også, og kan/vil ikke ta med laksen hjem. Så det virker som det har blitt en hysterisk lek slik det har blitt nå.

Og hvorfor skal man bedrive C&R ? Hva er grunnen til det ? Jo, for å spare bestanden er argumentet. Ja men da freder man elva da, så blir det ikke noen forskjellbehandling heller på C&T og C&R fiskere. Har ihvertfall ikke gjort meg særlig om det hadde skjedd, man har da andre interesser også. Og jeg skiter i om grunneierene ikke får de millionene hvert år :)

Se bare i Gaulfossen, det slippes ut hundrevis av laks tatt på flue, bare for at rikingene skal leike seg hele dagen og dra opp den ene laksen etter den andre. Og dette er prominente karer, og fluefiskere. Men nå kan det heldigvis være historie (?)

Har jeg villet har jeg sikkert dratt opp 10 storlakser de beste dagene i juni, men jeg gjør det ikke. For det første så tromper jeg meg ikke inn i køen igjen, til hensyn for andre fiskere. Og for det andre så leiker jeg meg ikke med laksen unødvendig. Vi drar tross alt laksen motstrøms etter tunga, svelget etc.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja det fungerer sikkert bra i utlandet, men her hjemme har jeg sett utrolig mye rart når det gjelder å slippe uti laks. Hva skal man gjøre da, skal man ha vaktbikkjer på alle valdene og sjekke hva som blir gjort.

Og det er riktig mange som drar både 3 og 7-8 storlakser om dagen på godplassene i beste fisketid i juni og med at de gir seg aldri. Klipper snøret, hvis den sitter godt og uti med den. Om den bør spiller ingen rolle ser det ut som. Og de er rene fornøyd med at de driver c&r. Jeg vil si at det er ren egoisme, man tenker kun på seg selv, hobbyen sin. Dessverre er dette en realitet, og det bør ike være sånn.

Nei, det bør ikke være sånn, og dette er på ingen måte i tråd med de idealer C&R tilhengere egentlig forsøker å etterleve. Og hvis denne beskrivelsen er riktig, ja da skjønner jeg godt at folk blir skeptiske til ordningen. Kanskje ordningen rett og slett er litt prematur i Norge, og at det inntil videre hadde vært bedre med bag limits parallelt med at man arbeidet med holdningsskapende arbeid? Det forundrer meg at briter er like skjødesløse med hvordan de behandler laksen, men kanskje de ikke er så nøye på det så lenge de ikke er "hjemme" i sine egne skotske elver? Hadde noen oppført seg slik i en britisk elv eller et britisk vann hadde de blitt ekskludert for alltid. Nei, skal det ha noen hensikt med C&R må man vise fisken noe mer omsorg og respekt, og sørge for at den faktisk kommer helskinnet gjennom opplevelsen. Og jeg tror også det er viktig å påpeke noe annet helt sentralt med C&R fisket; denne ordningen gjør det MULIG å fortsette å fiske, også på sårbare bestander, det betyr slett ikke at man ALLTID på liv og død krampaktig MÅ fortsette å fiske. Når man har fått en laks, enten man setter den tilbake eller kakker den, hvorfor ikke sette seg ned og nyte øyeblikket istedenfor å for enhver pris måtte fortsette å blodgutse?

EDIT: Og husk at grunnen til at man bedriver C&R er ikke BARE at vi skal kunne fortsette med vår egoistiske lek, det er minst like mye at vi skal unngå å skade bestandene. Nettopp derfor er det jo helt avgjørende at man behandler fisken korrekt.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man må gjerne fiske med stang, men generelt er jo dette en utrolig ineffektiv metode hvis matauk er målet. Det må jo være utrolig slitsomt å leve under det selvbedraget det er å måtte kakke fisken for å rettferdiggjøre at man syns det er morsomt å leke med liv. For det gjør vi alle åkkesom. Og sportsfiske er altså så humant at det kan rettferdiggjøre en høsting som i høyeste grad er unødvendig (fordi denne maten kan skaffes på annet vis) men det er dyreplageri nok til at det ikke kan rettferdiggjøre et rekreasjonsbasert fiske. Men bare man kakker fisken er det helt greit at man har det moro, altså leker? Dette stinker av dobbeltmoral lang vei! Utrolig at dere motstandere av C&R ikke ser dette. Våkn opp!

For det første er ikke stanga så inneffektiv som du vil ha det til. Avhngig av hvilken fisk man vil ha, selvsagt. En dag på svaberget har nesten alltid gitt meg mer en noen garn om natta, for ikke å snakke om oteren. Jeg kan fylle frysen raskt med pale, lyr og makrell uten å måtte ha båt, sette, trekke og renske garn. Men det er forsåvidt ikke hovedpoenget.

Jeg ser det moralsk problematiske med å fiske generellt, og er således dobbeltmoralsk i aller høyeste grad. Jeg lar meg underholde av den desperate dødskampen i andre enden av snøret, og i motsetning til enkelte andre tviler jeg på at fisken stiller seg likegyldig til den smerten den utvilsomt på et eller annet nivå utsettes for. At fisk har en god hukommelse vet vi svært godt, og at den er i stand til å huske smerte er det heller ingen tvil om. Men, for meg har det likevel aldri vært fiske uten høstingsaspektet. Dermed vil det faktisk for meg(tro det eller ei) være helt meningsløst å fiske på steder og bestander jeg ikke får/kan ta fisk. Jeg fisker heller ikke etter arter som i utgansgpunktet er fredet. Eller i elver jeg ikke får ta fisk. Og som jeg har sagt før, det løser seg jo av seg selv, da jeg ikke fisker på steder jeg ikke får ta fisk. Eller etter fisk jeg ikke vil spise, det være seg ulke, stor havnål eller karpe(som dere stadig vekk sier er en dårlig matfisk).

Men, jeg vil gjerne få poengtere en ting, hvis noen ikke har fått det med seg fra mine tidligere innlegg. Det er ikke det moralske ved å sette ut fisken som er mitt største problem. Jeg har også satt ut masse fisk, av forskjellige grunner som størrelse, feil art, fredning, støing.......

Problemet mitt er jo C&R i den forvaltningsmessige biten. Jeg kan ikke, eller vil ikke, hindre folk i å sette ut fisk hvis det er det de vil. Men jeg kan fremdeles ikke se at det er en menneskerett og fiske på bestander som er svært sårbare eller truet av utryddelse. Og det er ofte her diskusjonen om C&R kommer opp, nemlig ved at man i stedetfor å innfører generell fredning skal la folk praktisere C&R. Som i tilfellet ålen her forleden dag. I stedenfor å applaudere at Helga(eller hvem det nå var) tok ansvar, begynnte man å sno på ordene og begrepene for å finne en måte hvor dette ikke gjaldt fritidsfiskere som praktisrer C&R. man kan altså IKKE for en stakket stund la en nesten utryddet fisk få fred.

Hvis det kommer inn 15-20 Vossolakser på et år, ja da driter jeg i hvordan man fisker i andre deler av verden. Disse fiskene bør få alle muligheter til å gyte. Selv om sjansen for dødsfall er liten under vettug C&R, så skjer det ofte nok.

Vi har mange laksebestander i landet som bare har et par titalls gyteindivider. MÅ vi fiske på dem?

Bedriv endelig C&R, men går verden under fordi man lar en del bestander ta seg opp først, og så setter igang dette fisket når det ser bedre ut? Jeg har ikke problemer med at det er fiske jeg må avstå. Man kan ikke fiske overalt, etter alt, hele tiden.

Vi kan tydeligvis ikke koste på oss å la noen bestander får være i fred. Innlegg på innlegg om hvor skånsomt C&R er, hvor vanlig det er i utlandet, hvor viktig sportsfiske(etter ALLE arter) er for økonomi, turisme og rekreasjon in general.

Det er altså på det forvaltningsmessige jeg sliter med konseptet. Joda, jeg har sagt dette før, og vil bli møtt med de samme gamle argumentene, helt sikkert.

Valget å sette ut fisk av forskjellige grunner har jeg ikke problemer med, det er greit, men finner vi bestandsmessige grunner for å stenge fisket, ja da fisker vi ikke. Når det står fiske forboda, ja da er det forbode.

Men, denne debatten vil vi jo fortsette i mange år ennå. Til glede for nye lesere :)

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett så er avkrokingamatter etc. det beste. Men hvem går med dette oppe i ei lakseelv ?

Og man er alene f.eks. og storlaksen biter på og man er på et løp nedover elva :) Det funker dårlig hvis det skal gjøres perfekt i ei lakseelv. Og når det gjelder lakseelver i Norge, også Gaula så er de veldig varme i minst halvparten av sesongen. Og det meste går da på fluefiske. Og man må trøtte ut laksen helt til den ligger på siden og er klar til å landdras evt. Jeg vet at mange av disse laksene blir satt ut igjen, og de lever et meget farlig liv uti elva, pga. at de ikke får igjen oksygenbalansen. Så er det fare på ferde i ei elv med bestanden er det like greit å frede elva for noen år :) Og i etterhånd ha meget strenge kvoter !

Oppsyn er mangelvare i Norge, og her må det gjøres en god del.

Generelt så synes jeg at sportsfiskere i elvene heller ikke er den verste trusselen for laksen. Sykdommer, klima, forurensning, forhold i elva (isgang, flommer etc.) er en mye, mye større trussel for både laks og yngel/rogn. Og har man gyro i elva, er den nesten dødsdømt. Tror det er mye viktigere å sette fokus på dette.

Og vært flinkere i dette landet til å virkelig tenke på kultivering, for der er vi i steinalderen i forhold til mange andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(..) Men jeg kan fremdeles ikke se at det er en menneskerett og fiske på bestander som er svært sårbare eller truet av utryddelse. (..)

Jeg følger deg langt på vei i det du skriver Olav, og poenget er heller ikke at man på liv og død MÅ fiske på bestander som er truet eller sårbare. For noen arters eller bestanders vedkommede kan det godt hende at totalfredning er løsningen. Ålen er i mine øyne et slik eksempel. Det er jo heller ikke enkelt å utføre C&R på ål. Det har jo aldri blitt påvist gjenfangst av ål, og mange eksperter mener at dette skyldes at ålen er svært ømfintlig, stikk i strid med hva mange tror. Poenget er snarere at moderne C&R forvaltning, forutsatt at den er korrekt utført, i mange tilfeller tillater fiske på bestander som er truet eller sårbare, og det er absolutt ingen tvil om at dette gjøres med suksess mange steder i verden. Dessuten er det jo en viss forskjell å fiske på en sårbar ART og en sårbar BESTAND. Fisker man på en sårbar bestand, så risikerer man i verste fall at denne går dukken. Fisker man på en sårbar art risikerer man jo totalutryddelse. Rimelig stor forskjell på dette spør du meg, uansett hvor beklagelig det måtte være selv at en enkelt bestand dør ut. For meg handler dette om prinsippet at man ikke trenger å avslutte fisket hvis man ikke må, og at man på en rasjonell måte må vurdere dette i hvert enkelt tilfelle. Og nettopp derfor blir det i mine øyne feil, og å snu problemstillingen på hodet, å si at det er bedre å totalfrede sårbare bestander, ihvertfall uten å gjøre denne type vurderinger først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender innimellom at jeg bestemmer meg for aldri å delta i C&R debatter mer, men det sprekker alltid :D .

Grunnen til å sette ting på spissen, var egentlig innlegg fra "den andre" C&R tråden, hvor noen argumenterte med at "hvis man må fiske på truede arter, er det bedre å sette ut enn å kakke".

Det var da jeg ble engasjert igjen, og det henger igjen ennå.

Alt mitt engasjement koker ned til den ene greia.

MÅ vi fiske på truede arter(eller bestander for den saks skyld)?

Så, jeg tror de fleste vet hva jeg mener om saken, og jeg skal prøve etter beste evne å avholde meg fra å gjenta meg igjen og igjen og igjen........

Til helga skal jeg på hytta, og min Utla-sesong begynner. Det blir noe annet enn å krangle på nett :D

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett så er avkrokingamatter etc. det beste. Men hvem går med dette oppe i ei lakseelv ?

Og man er alene f.eks. og storlaksen biter på og man er på et løp nedover elva :D Det funker dårlig hvis det skal gjøres perfekt i ei lakseelv. Og når det gjelder lakseelver i Norge, også Gaula så er de veldig varme i minst halvparten av sesongen. Og det meste går da på fluefiske. Og man må trøtte ut laksen helt til den ligger på siden og er klar til å landdras evt. Jeg vet at mange av disse laksene blir satt ut igjen, og de lever et meget farlig liv uti elva, pga. at de ikke får igjen oksygenbalansen. Så er det fare på ferde i ei elv med bestanden er det like greit å frede elva for noen år :D Og i etterhånd ha meget strenge kvoter !

Oppsyn er mangelvare i Norge, og her må det gjøres en god del.

Generelt så synes jeg at sportsfiskere i elvene heller ikke er den verste trusselen for laksen. Sykdommer, klima, forurensning, forhold i elva (isgang, flommer etc.) er en mye, mye større trussel for både laks og yngel/rogn. Og har man gyro i elva, er den nesten dødsdømt. Tror det er mye viktigere å sette fokus på dette.

Og vært flinkere i dette landet til å virkelig tenke på kultivering, for der er vi i steinalderen i forhold til mange andre land.

Nei, hvem, flyr rundt med en avkrokingsmatte ved en lakseelv? Her er vel løsningen å bruke en håv med mykt nett, og aldri ta laksen ut av vannet (annet enn at den løftes et sekund opp av vannet når den veies i håvnettet)? Og ja, C&R på laksefisk når det er varmt i vannet er en utfordring, og kanskje noe man ikke burde? Eksperter antyder vel at man aldri bør praktisere C&R på ørret og laks når vanntemperaturen kommer over 14-15 grader. Dette burde definitivt tas inn i forvaltningsreglene. Bag limit eller eventuelt totalfredning er kanskje bedre på ekstremt lave elver under hetebølger? Og kanskje erfaringene viser at C&R som allment prinsipp ikke fungerer helt bra til laks når det kommer til stykket? Om dette er nok til å avvikle ordningen, eller om den må revideres er kanskje for tidlig å si noe bastant om?

For øvrig er det mange ting som er en mye større trussel for laksen enn sportsfiske, med eller uten C&R, selv om også vi må ta vår del an ansvaret. Men ja, man bør definitivt forsterke oppsynet, selv om dette innebærer økte kortpriser, og man burde helt klart øke kvaliteten på kultiveringsarbeidet.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg virker det helt unaturlig med C&R, men det kan skyldes at jeg er vokst opp med å bruke naturen og å høste av overskuddet i naturen. I dette ligger det en forutsetning at det er overskudd å høste av.

Jeg innser at C&R kan være et alternativ ved fiske på sårbare bestander, men etter min mening tåler de fleste lakseelvene dagens uttak og hvis de ikke tåler det er det greit å innføre kvoter eller fredning. Samme gjelder de aller fleste røye og ørretvannene i Nord-Norge.

Jeg praktiserer C&K og kommer nok til å fortsette med det. Og jeg får faktisk mer fisk enn jeg klarer å spise selv i løpet av året. Dette kommer slekt og venner til gode og er veldig populært - ikke minst hos de gamle sportsfiskerne som ikke lenger kommer seg på fjellet.

Det er imidlertid svært viktig for meg at fisken eller viltet kommer til anvendelse. Altså at man ikke tar liv unødig. Dette har med respekt for fisken og viltet og gjøre og jeg er usikker på om denne respekten sitter like dypt hos alle C&R`ere.

Det som provoserer meg er at enkelte Catch and releasere setter seg over andre. De minner meg om Jehovas og Livets lys som går rundt og banker på dørene for å prakke si "rette" tru på vanlige dødelige.

Men det er her som ellers stor forskjell på folk. Noen klipper av fortommen på en 6 kilos laks med markangeln i svelget å setter den ut igjen for å fiske en større. Andre bruker store summer for å polstre båten med gummimatter innvendig for å handtere fisken så skånsomt som mulig før den løses fra kroken å slippes ut igjen.

Når det gjelder laksebestanden spesielt er jeg enig med Sølvreven at det fins flere andre og større trusler enn stangfiske i elva. Nevner bl.a oppdrettsnæringa med spredning av sykdommer og parasitter samt genetisk forurensing. Hva gjør oljenæringa si seismikkskyting langs kysten med laksen? dette foregår samtidig som smolten er på tur ut i havet og den voksne laksen på tur inn. etcetera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ vi fiske på truede arter(eller bestander for den saks skyld)?

Naturligvis et godt spørsmål, og som jeg har skrevet er det naturligvis tilfeller der dette ville være galt, for eksempel er det nå rimelig grunn til å mene at vi ikke bør fiske ål i det hele tatt. Men dersom man skulle totalfrede alle sårbare bestander i utlandet ville det faktisk ikke vært særlig mange vann å fiske i det hele tatt. Og hvordan mener du man skal forvalte et karpevann der bestandene er tynne og det er uaktuelt å spise fiskene. Her er det jo i realiteten kun to alternativer; totalfredning eller C&R. Skal man forby fiske etter arter som er uaktuelle å spise? Basert på erfaringene fra utlandet virker det derfor rimelig korttenkt å uten videre mene at slike bestander uansett bør totalfredes, og det virker i den sammenhengen faktisk rimelig arrogant dersom vi som sitter her oppe i steinrøysa der vi fortsatt har mange moderat fiskede vann som tåler beskatning - og som i den store sammenhengen utgjør en forsvinnende liten del av klodens sportsfiskere - skulle legge premissene for hvordan slike vann burde forvaltes.

Det er imidlertid svært viktig for meg at fisken eller viltet kommer til anvendelse. Altså at man ikke tar liv unødig. Dette har med respekt for fisken og viltet og gjøre og jeg er usikker på om denne respekten sitter like dypt hos alle C&R`ere.

Det som provoserer meg er at enkelte Catch and releasere setter seg over andre. De minner meg om Jehovas og Livets lys som går rundt og banker på dørene for å prakke si "rette" tru på vanlige dødelige.

Det er jo nettopp fordi man ikke skal spise fisken, og fordi man ikke vil ta liv unødig at man praktiserer C&R. Å påstå at C&R fiskere har dårligere respekt for liv enn de som praktiserer C&K er rett og slett vås!

Nei, de som forfekter C&R forsøker å gjøre dette basert på kunnskaper og rasjonelle vurderinger og argumenter. Kan umulig sammenliknes med Jehovas vitner. Da er det faktisk større grunn til å hevde at de som er helt i mot C&R er nærmere en slik status, jfr det SMS skriver om fanatisme i den andre C&R tråden. For mange virker jo helt ute av stand til å ta til seg argumenter som bringes til torgs og som bryter med deres syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes C & R er verdiløst.

Har en ikke bruk for fisken som mat bør en ikke fiske, og hvorfor fiske i en elv hvor du ikke kan ta fisken??

Fisk er mat og ikke leka.

Dere som driver C&R finn dere en annen hobby.

Mulig det er flere som burde vurdere hobbyen sin.

Hvis ikke målet er å gjøre dama gravid ser jeg ikke noen grunn til å k****e heller...

Ufattelig bra poeng poeng Cato!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er flere som burde vurdere hobbyen sin.

Ufattelig bra poeng poeng Cato!

Jeg har ingen problemer med min hobby, den er tuftet på eldgammel tradisjon med jakt og fiske.

Men dagens moro med å fiske fisk kun for sportens og egen tilfredstillelse skyld har jeg ikke sansen for.

Hvis jeg ikke skal bruke fisken (mat til meg/oss eller familien) så ser jeg overhodet ingen grunn til å fiske den.

Fisk er ikke ett leketøy for gutter og jenter som søker spenning i hverdagen, men mat.

Sammenligninga med

Hvis ikke målet er å gjøre dama gravid ser jeg ikke noen grunn til å k****e heller...

sier mere om nivået dere har lagt dere på i diskusjonen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir my gjentakelser i denne tråden som vanlig og samme argumenter blir brukt gang etter gang.

Skal først komme med en fersk historie som forteller litt om hvor "skadelig" C&R er.

Mot alle odds beit det på en laks 4 juni i Rauma på Fiva House sine strekninger.

(Jobber som klepper på dette valdet hver sommer i 3 mnd)

Syntes jeg er ganske heldig som kan boltre meg på et vald av denne karakteren og trots problemene med Gyro og oppfordring til å slå i hjel fisken får jeg meg ikke til å gjøre det.

Altså biter det på en flott hunnlaks som uten den helt store kampen blir tatt inn, målt, tatt skjell av og sluppet tilbake.

Fisken slipper seg ned 100 meter til hølen nedenfor.

Den 7 juni hadde vi gjester og fisken blir tatt for andre gang etter en skikkelig kamp, denne gangen på sluk.

Ikke noe enestående, men viser at en fisk tåler betydelige påkjenninger og har blitt jaget et helt liv, bitt av seler og oter, forsert fosser og enorme strekninger.

Dette er ikke feite utrente vesen, men topp kondisjon som har enorm toleranse grense.

Skal vel innrømme at man har tilegnet seg en viss kompetanse på området når det er landing av fisk som er jobben vår, men alle kan om man vil lære seg dette og fisken er langt i fra så pysete som folk vil ha det til og tåler betydelig behandling.

En regel er: ønsker man at fisken skal overleve så gjør den det!

Kunne kanskje vært en ide og spørre folk som har drevet med dette i mange år slik at akkurat denne debatten om hvor vidt laksen dør eller ikke legges brakk.

Misstenker at de som roper høyest i mot C&R ikke akkurat er noe trussel mot bestanden og ikke har prøvd så hardt på området.

Vi snakker som om dette er et enestående fenomen, men som vanlig er vi treige oppe på berget og ligger maaange år etter resten av verden og land som feks scotland ler av oss og rister på hodet av holdninger vi har til C&R.

I de tropiske land hvor det drives Big Game fiske er det som regel en sjeldenhet at Billfish blir slått i hjel og det jobbes hardt med å tilpasse fiske slik at mest mulig fisk overlever.

Den moralske delen syntes jeg er så latterlig at jeg ikke gidder å komentere.

Hva er så bra med C&R

Les dette

http://www.reisaelva.no/premiedryss-for-gj...3606-19934.html

Det aller beste med C&R er den mattematiske delen med det både økonomisk og biologisk.

:Det er den billigste måten å drive kultivering på.

:Den beste måten med tanke på naturlig utvelgelse i naturen.

:Det gir oss en fordel med tanke på videre debatt for å få vekk nøtene i sjøen.

Hvorfor skal man fange laks etter at sesongen er over stryke og klekke frem laks når laksen utmerket klarer de tingene selv..

Det verste som finnes er å se de haiene som herjer på børsene landet over hvor diverse navn går igjen

i endeløs rekke og det er et mål å være selve "STORFISKER,N" på campingplassen. Fy f---

skulle vært morsomt å linje opp kopier fra en del børser her og se om det dukker opp noen kjente, men da blir man vel lyst i bann.

Det svømmer fortsatt et par flotte lakser rundt i rauma som fikk livet i gave så det er bare å sette igang.

Blir de slått i hjel lengre opp så er det bare å sitere et slag ord fra IGFA " A FISH IS TO VALUABLE TO CATCH ONLY ONCE

Tror egentlig dette med C&R gjør mere vondt hos fiskerene enn det gjør for fisken, det er nok det store problemet.

Jeg har ingen problemer med min hobby, den er tuftet på eldgammel tradisjon med jakt og fiske.

Men dagens moro med å fiske fisk kun for sportens og egen tilfredstillelse skyld har jeg ikke sansen for.

Hvis jeg ikke skal bruke fisken (mat til meg/oss eller familien) så ser jeg overhodet ingen grunn til å fiske den.

Fisk er ikke ett leketøy for gutter og jenter som søker spenning i hverdagen, men mat.

Sammenligninga med

sier mere om nivået dere har lagt dere på i diskusjonen. :D

Må bare gjøre deg oppmerksom på at sportsfiske etter laks ble innført av engelskmennen på begynnelsen av 1800 tallet og det var ikke ment som noe matauke, dette var rike mennesker som søkte eventyr som klatring, jakt og "SPORTSFISKE"

Grunnet mangel på sterkt nok utstyr så ble laks fanget med høygaffler, garn og teiner.

Hva skulle brukes som line? hestetagl, bommulstråd 1 cm tykk???

laksefiske med stang lot seg ikke gjøre, så at feks at markfiske etter laks er gammel tradisjon er altså feil.

Det var utstyr som ble igjen som dannet begynnelsen for sportsfiske i norge.

Så din elgamle tradisjon med fangst (ikke sportsfiske) har base i en helt annen kultur.

Da må du altså begynne med lystring, dyregraver etter rein og annet storvilt.

Jeg tror kanskje du skal være litt forsiktig med å kritisere nivået på forumet her, jeg tror jeg har de fleste på min side når jeg hevder at dette er et forum for sportsfiske og ikke fangst.

Bare for å gjøre det enkelt.

http://no.wikipedia.org/wiki/Sportsfiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok engang si at jeg er ikke fanatisk verken den ene eller den andre veien,men tror at hvis alle hadde blitt pålagt å slippe all fisk,spørs det om ikke interessen rundt veldig mange elver ville dødd ut. La folk gjøre det de føler for,moroa er jo helt klart å ha på laksen,men tviler på at jeg hadde brukt så mye av livet mitt på dette hvis jeg ikke fikk ta meg noen fisker til mat hver sommer. Jeg kakker så mye laks som jeg erfaringsmessig "må" ha til eget og nærmeste families bruk,og slipper de jeg føler for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir my gjentakelser i denne tråden som vanlig og samme argumenter blir brukt gang etter gang.

Det er ihvertfall en gudsens sanning

"Ikke noe enestående, men viser at en fisk tåler betydelige påkjenninger og har blitt jaget et helt liv, bitt av seler og oter, forsert fosser og enorme strekninger."

Så, etter å ha gjennomlevd alt dette, skulle det vel bare mangle at de ikke skulle kunne herjes med en, to eller flere ganger til. Ja, det er hardt å være fisk. Best vi følger opp som best vi kan. Sånn sett kan vi rykke fisken også. Det viktigste er jo at flest mulig får kjenne hvordan stakkaren fortvilt drar av gårde. Igjen og igjen....

Sånn for moro skyld.

Joda, det skjer ikke ofte at de fanges så mange ganger, men at selve poenget er at de skal herjes med fordi de tåler det.....

Jaja, vi blir ikke enige. Jeg er primitiv, jeg dreper fisken når jeg har fanget den. Torsk eller laks.

Det skjer mange steder i verden at fisk drepes også, selv om jeg mener at fordi ting gjøres i utlandet ikke nødvendigvis er er et argument for at det må gjøre slik, eller at det nødvendigvis er riktig.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du skal være litt forsiktig med å kritisere nivået på forumet her, jeg tror jeg har de fleste på min side når jeg hevder at dette er et forum for sportsfiske og ikke fangst.

En siste kommentar før leggetid.

Du bommer på selve problemet. Det hadde ikke vært et tema hadde du hatt rett i denne uttalelsen. JEG tror at grunnen til at mange sliter med dette, er at det ikke er en motsetning mellom sportsfiske og fangst. Ihvertfall ikke blandt mange av brukerne på dette forum. Å si at sportsfiske er C&R(som definisjon) må du gjerne gjøre, men jeg tror ikke du har de fleste med deg på det. At C&R har sine sider, og gjerne sine fordeler er greit, men å å mene at å drepe fisk ikke er sportsfiske, ja da faller ihvertfall jeg ut. Hvis jeg virkelig er alene om å mene dette, ja da er det sannsynligvis ikke forumet for meg.

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Laksefiske er for meg (og sikkert de fleste andre her også), mer enn bare selve fisket og eventuellt fangst.

Men at det er stas når laksen tar, kjøringen og ikke minst når fisken er på land skal jeg ikke legge skjul på.

Jeg syns det er ekstra hyggelig og kunne servere laks jeg har fisket selv til venner og familie. Uten at jeg har noen dype tradisjoner med "å høste av naturen", eller at jeg ser på laksen som mat når jeg fisker.

Å kjøre laks er utrolig gøy, selv om det er dyreplageri! Å kjøre fisken må en jo uanset, selv om det er snakk om C&R eller ei.

Jeg følger alltid de reglene som er satt for det vassdraget jeg fisker i, så jeg har over hodet ingen betenkeligheter med å "kakke" den laksen som biter på hvis reglementet tilsier det.

Hvis bestanden i et vassdrag ikke tåler beskatningen, så blir det innført restriksjoner deretter.

Mvh. Svennis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld.

Jeg fisker ikke spesielt etter laks.

Fisker litt i elver, men egentlig minimalt. Den storfisken jeg skal ha får jeg på fjellet.

Mitt fiske foregår i hovedsak på fjellvann, med slukstang, meite, fluestang og oter.

Bedriver ikke på noen måte noe sportsfiske, men fisker for egen del (lidenskap) og mat (fisk er godt).

Fisker med det utstyr som til sin tid er mest effektivt (unntatt garn).

Enkelte har tatt helt av med C&R og skal på død og liv slippe ut alt de får, da skjønner ikke jeg vitsen med å fiske. Dette har til og med smittet over på fjellfisket.

Dagens fiskeprogrammer er proppet full av C&R, kjøring av fisk, opp med fisken, kyssing, bildetaking og ut med den igjenn. Det er liksom standarden. Nå vell, ikke denne karen.

Jeg kommer ALDRI til å slippe ut en 1 - 4 kg ørret på grunn av C&R prinsipp, da tror jeg heller at jeg slutter å fiske.

Har riktignokk sluppet ut storfisk, men det er på grunn av deres egenskap som predatorer i vannet ved hytta hvor det er mye smårøyer.

Kan forstå at C & R er lønnsomt i elver med hard belastning, men vil ikke baglimit fungere på samme måte?

Tror neppe all fisk som slippes ut overlever.

Jeg ser ikke det humane i liksom å slippe fisken ut igjenn i stedet for å ta livet av den, når man selv har lekt med den (og påført den smerte) kunn for egen nytelse og spenning i x antall minutter. Det er mitt syn.

Hvis dette er ett forum kunn for de rette sportsfiskerne (som bedriver C & R), så melder jeg pass.

Har fisket på fjellet i 25 år, med sluk, flue og oter. Bittet fluer like lenge og har flere titals storørreter over 2kg på samvittigheten.

Jeg er interessert i å utveksle erfaringer med likesinnede og muligens (kansje) lære noe også.

Men er på ingen måte noen sportsfisker, kommer aldri til å bli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi meitefiskere er nok mer filosofiske av natur og pga av all ventingen blir det mye tenking.

Vi kan fort begynne å prate med fangsten og unnskylde oss over at vi forstyrret fisken i middagen.

Vi prater som om vi har svømt der nede en gang i et tidligere liv. Vi vet hva fisken tenker og tror.

Tror vi :)

Skulle fisken være skadet blir vi lei oss og smører litt salve på såret og ønsker god bedring.(gjelder ikke all fisk, men dog) :)

Når fangsten har uteblitt, har vi lært noe nytt. Når man har hatt suksess er det en selvfølge av all den tenkingen vi har gjort.

Vi bruker mye tid på å preppe god mat til fisken. At dette koster penger vitner kassalappen på rimi om.

Men likevel er det ingen som klager over at det var bortkastede penger når fangsten uteblir. Man fikk betalt mentalt og i ny kunnskap. For det vil alltid være en neste gang og da har man lært av sine feil. :)

Dessuten er sesongen lang og vi har jo en mengde arter å fiske på.

Så har du disse menneskene med lisens på å fiske kun en art. Prisen på kortet stiger i takt med sjansen på fisk. Gudene må vite hvor mye de har måtte forsake for at dette skulle bli mulig.

Her er ikke blanking et tema. Skulle noen andre stå i veien for sin suksess er det bare å ta konsekvensen. Joda, det er lett å lese lusa på gangen. Dette er normale mennesker som skifter ham når de står i elva.

Rettferdiggjøring av kortprisen skal gå i balanse med fersk fisk(som senere går i fryseren) :huh:

2-3 smålaks kan på ingen måte tilfredstille sesongens mål. Her er det kilo på bordet som gjelder.

Fruen der hjemme har nok sett prisen på laks i butikken og kan nok sin matematikk. Dette regnestykket går aldri opp. Ikke smaker den selvfiskede særlig bedre heller.

Men etter den uka blir gubben helt forandret. Nå er han klar for husets syssler.

Og gubben selv er mer enn fornøyd med å forsake mer av sin fritid kun for denne uka i året.

Kanskje han får lov til å fiske ei uke til neste år hvis han sender kjerringa til syden som kompensasjon. Hmmmm :D Men første må jeg se hvordan det går med den episoden hvor jeg pælmet han dusten ut i elva. Mulig jeg overreagerte litt. ;) Men man kaster ikke over mitt snøre 2 ganger ustraffet. B)

Joda, vi har nok litt forskjellig syn på vår hobby. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som ikke er enig i følgende har ikke livets rett; Der en bestand på en eller annen måte er på tilbakegang eller sliter, der lar man den viktige gytefisken gå. Der situasjonen tilsier at man kan høste av et overskudd uten å renne vassdraget i senk, der spiser man fisk - såfremt man vil.

Slutt å prat. Det er enkelt.

Endret av Ole M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi meitefiskere er nok mer filosofiske av natur og pga av all ventingen blir det mye tenking.

Hehe

Som laksefisker skulle jeg mene å ha ventet mer enn de fleste, og mye har jeg tenkt på der jeg har stått dag etter dag og ventet på den ene fisken jeg har lisens på, men noen filosof har jeg ikke blitt av den grunn :)

Olav

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer ALDRI til å slippe ut en 1 - 4 kg ørret på grunn av C&R prinsipp, da tror jeg heller at jeg slutter å fiske.

Har riktignokk sluppet ut storfisk, men det er på grunn av deres egenskap som predatorer i vannet ved hytta hvor det er mye smårøyer.

Dette handler ikke om prinsipp, det handler om praktiske konsekvenser for størrelsesfordelingen i bestander og populasjonsdynamikk. Hadde du faktisk lest hele tråden så hadde du sett at din egen praksis ikke er forskjellig fra den flertallet av de du antar er C&R-forkjempere utøver. Det har aldri vært snakk om å slippe ut igjen all fisk uansett av prinsipp, men når man tillegger de man tror man er uenig med mer ekstreme meninger enn man har, så blir det lettere å argumentere mot de. Jeg skrev "tror man er uenig med", fordi det virker som du tror at C&R-tilhengere på forumet mener det er et prinsipp at fisk ikke skal drepes eller spises uansett. Dette er ikke tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir my gjentakelser i denne tråden som vanlig og samme argumenter blir brukt gang etter gang.

En regel er: ønsker man at fisken skal overleve så gjør den det!

Kunne kanskje vært en ide og spørre folk som har drevet med dette i mange år slik at akkurat denne debatten om hvor vidt laksen dør eller ikke legges brakk.

Den moralske delen syntes jeg er så latterlig at jeg ikke gidder å komentere.

Det aller beste med C&R er den mattematiske delen med det både økonomisk og biologisk.

Tror egentlig dette med C&R gjør mere vondt hos fiskerene enn det gjør for fisken, det er nok det store problemet.

Må bare gjøre deg oppmerksom på at sportsfiske etter laks ble innført av engelskmennen på begynnelsen av 1800 tallet og det var ikke ment som noe matauke, dette var rike mennesker som søkte eventyr som klatring, jakt og "SPORTSFISKE"

Så din elgamle tradisjon med fangst (ikke sportsfiske) har base i en helt annen kultur.

Da må du altså begynne med lystring, dyregraver etter rein og annet storvilt.

Jeg tror kanskje du skal være litt forsiktig med å kritisere nivået på forumet her, jeg tror jeg har de fleste på min side når jeg hevder at dette er et forum for sportsfiske og ikke fangst.

Bare for å gjøre det enkelt.

Her gjør du opp regning uten vert. Hvor mange bilder, filmer ser man ikke av daukjørte fisker som med et forsktig grep under buken løftes opp for fotografering, før den settes ut i ei lita elv på 16-19 varmegrader.. Poenget er at alle som tror de er guds gave til sportsfiskersamfunnet ikke opptrer like korrekt som du kanskje gjør.

Snakker man med folk som jobber med settefisk får en svar. Tar man på laksen, ser en avtrykk etter hånden som sopp i løpet av et par uker.

For mange her inne er sportsfiske en videreføring av en gammel tradisjon med høsting av naturen. Tipper at under 10% av sportsfiskere uansett variant tjener på sportsfisket. Det vil si at resten ganske sikkert kan kjøpe seg mere fisk for pengene brukt på sportsfisket enn det de får . Det er ikke poenget. Mange, meg inkludert får en tilleggsverdi ved å spise eller by på noe man har fisket selv. Høstingen er en viktig del av det man holder på med. Og det er en videreføring av en gammel tradisjon med å høste av naturen. For meg er dette fremdeles sportsfiske. Uavhengig av om moderne sportsfiske i sin tid ble oppfunnet av rike fremmedgjorte kakser i England. Det er ikke dette utgangspunktet som avgjør hva som er sportsfiske i dag. Det er heller ikke verken du eller jeg som avgjør hva som er sportsfiske for den enkelte.

mvh

bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.