Gå til innhold
Fiskersiden

Fang og slipp


Minken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg trekker meg ut av denne tror , det vil ingen ende ta.

Det koker hele tiden ned til meg meg meg meg og mine lakser og hva jeg vil.

Vel gutter jeg drar til Kenya og skal stå på brua i båten min i 1mnd og gjestene kommer til å få mange sailfish og annen fisk som svømmer i det Indiske havet.

All Billfish (sverdfisk artene) blir tagget og satt ut om gjestene vill eller ikke, det samme gjelder også annen fisk av interesant str.

Når kvelden er over og kapteiner med gjester samles er det langt fra samme holdning til fiske som vi har her.

Det meste handler om nettopp om å ta vare på en bestand som faktisk er god og vi tenker å fortsette å ha en god bestand.

Mann fisker her hjemme i mange tilfeller over 100 timer etter en laks og forstår ikke at det er sinnsykt.

I kenya får vi i hvert fall over 2 sailfish pr dag og gjerne på flue ! alikevel gjør vi vårt beste for å sette tilbake fisken vi får.

Siden starten på tagging & release begynte før min tid for 15 år siden har bestanden tatt seg opp.

Selvfølgelig tar den komersielle flåten mye mer enn oss som eier og driver big game båter, men det hjelper ikke at vi slår i hjel alt vi får. (litt sammenlignbart med oss laksefiskere kontra notfiskere.

Det skal sies at en sailfish er godt betalt, (betaler en tank på en stor sail) alikevel setter vi ut fisken vi får og går glipp av den intekten.

Det første jeg fikk høre for 5 år siden som ny i dette gamet var at "tag & release" skal utføres ellers blir du frosset ut av de andre kapteinene.

I fjor var det mye snakk om å begynne med sirkel krok for å forhindre at det ble feilkroking ved bruka av livebait

Praten gikk villig om hvordan vi kunne gjøre dette på best mulig måte for å spare bestanden av Billfish.

Alle er klar over at hvis man egner med triple j kroker blir krokingen av Marlin ca 95% og man kommer seg opp på lista.

Alikevel gir vi oss ikke før det lykkes med sirkel krok og vi kan sette tilbake fisken vi får uten skade på indre organer.

Sansyneligheten for at en billfish dør etter gjenutsett er mye større enn med en laks pga varmt vann, hai etc, men de som overlever er meget verdifulle for vidre bestand.

Denne holdningen finner man over hele verden og jeg forstår ikke hvorfor Norge alltid skal være minstemann i klassen når det kommer til slike spørsmål.

Regn antal timer dere bruker på å få en laks og tenk i gjennom om det er bra med dagens utstyr.

Norge er ikke lnger noe stormakt med tanke på laks, utlendingene svikter næringen og flere fiskere reiser nettop til varmere strøk for å oppleve et godt fiske.

Vi burde forvente et bedre fiske i norge og ikke finne oss i at det blir minimalt med laks og unnskylde oss med kameratskap, drikking, naturopplevelse bla bla bla og de som får fisk er som regel de som tilbringer mye tid i elva og er såkalte eksperter.

Vi burde forvente at bestanden vår er var god at selv "syversen" i tredje som har fått perm av kona også får seg en laks i ny og ned og ikke trenger å sykemelde seg etc for å få nok tid i elva.

Det er heller ikke "syversen" som er problemet,, problemet er de laksebørsbaronene som elsker å se navnet sitt på lista og skal være best.

Situasjonen er alvorlig og hadde jeg sittet med styringa skulle nettop notfiske blitt forbudt, oppdrett skulle betalt skatt til elvene, vassdrag åpnet igjen og masse penger skulle vært brukt på forskning.

Dette er bare ønsketenkning og det eneste vi i elva kan gjøre er å begrense uttaket av laks slik at det sikkres nok laks på gytegrunnene.

Dette kan kjøres med kvoter, men totalen blir feil hvis dette blir missbrukt.

Det viktigste er måtehold og sunn fornuft, prøve å forstå et dette er som en bank.

Man kan ikke bare ta penger ut! det må settes noe inn også!!

Skal sende hjem rapport etter at første sail er tagget og så kan vi jo diskutere om det er så galt det vi driver med der nede.

En liten link fra Torgeir Huset sin første Marlin Tagged & released i fjor, følte egentlig ikke at han deppa så veldig etter at vi satt den ut igjen.

Om den overlevde??

Hadde vi slått den i hjel hadde den i hvert fall ikke overlevd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at nisselua blir dratt fram når folk ikke ukritisk applauderer at den praksisen som blir fulgt på steder som Kola, Island, Alaska og Canada - steder hvor nesten bare ekstreme, pengesterke tilreisende fiskere fisker, skal overføres til vanlige norske elver som har helt andre mennesketyper som fiskere.

Det er nesten så jeg vil dra fram klovnemaska (når vi nå er inne på hodeplagg til de som mener noe annet enn oss selv) og tre den på de som virkelig ikke ser denne store forskjellen. Hvorfor skal verdiene til rike bortskjemte fiskeboms som bare er ute etter å sette en eller annen rekord settes foran verdiene til normale mennesker som faktisk har et liv - som har noen hjemme som de synes det er stas å ta med god selvfisket mat til - og som gleder seg til søndagsmiddagene utover vinteren og røkelaksen til jul? Og som kanskje i flere tiår har bidratt med dugnadsarbeid i elva de fisker i.

(I stedet for å bare dra fram lommeboka)

Nei, de aller fleste laksefiskere er enige om at tiltak som er nødvendige for å opprettholde en levedyktig laksestamme i de forskjellige elvene bør gjennomføres, men 100% c%r overalt og uansett, bare for at det skal bli lettere for fiskebomsen å få fisk, er noe helt annet.

Denne holdningen finner man over hele verden .

Ja, vi ser jo det på tilreisende fiskere. Rart de legger bort disse holdningene når de kommer til Norge :)

Hvor mange tonn norsk ferskvanns- og saltvannsfisk blir drept hvert år i Norge av fiskere fra andre land?

Er ikke få

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at nisselua blir dratt fram når folk ikke ukritisk applauderer at den praksisen som blir fulgt på steder som Kola, Island, Alaska og Canada - steder hvor nesten bare ekstreme, pengesterke tilreisende fiskere fisker, skal overføres til vanlige norske elver som har helt andre mennesketyper som fiskere.

Det er nesten så jeg vil dra fram klovnemaska (når vi nå er inne på hodeplagg til de som mener noe annet enn oss selv) og tre den på de som virkelig ikke ser denne store forskjellen. Hvorfor skal verdiene til rike bortskjemte fiskeboms som bare er ute etter å sette en eller annen rekord settes foran verdiene til normale mennesker som faktisk har et liv - som har noen hjemme som de synes det er stas å ta med god selvfisket mat til - og som gleder seg til søndagsmiddagene utover vinteren og røkelaksen til jul? Og som kanskje i flere tiår har bidratt med dugnadsarbeid i elva de fisker i.

(I stedet for å bare dra fram lommeboka)

Nei, de aller fleste laksefiskere er enige om at tiltak som er nødvendige for å opprettholde en levedyktig laksestamme i de forskjellige elvene bør gjennomføres, men 100% c%r overalt og uansett, bare for at det skal bli lettere for fiskebomsen å få fisk, er noe helt annet.

Ja, vi ser jo det på tilreisende fiskere. Rart de legger bort disse holdningene når de kommer til Norge ;)

Hvor mange tonn norsk ferskvanns- og saltvannsfisk blir drept hvert år i Norge av fiskere fra andre land?

Er ikke få

TAKK FOR DET

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trekker meg ut av denne tror , det vil ingen ende ta.

Nei det må du da ikke gjøre. Vi som fisker i radbrukne elver og kjører C&R bør holde sammen. Tenker jeg tar med meg en flaske god brun jeg, og labber en tur opp til deg på Fiva til sommeren. Jeg har som regel ei uke biiiitte litt lenger nede i juni. Så kan vi jo diskutere laksefiske vi.... :-)

Registrerer at nisselua blir dratt fram når folk ikke ukritisk applauderer at den praksisen som blir fulgt på steder som Kola, Island, Alaska og Canada - steder hvor nesten bare ekstreme, pengesterke tilreisende fiskere fisker, skal overføres til vanlige norske elver som har helt andre mennesketyper som fiskere

Jeg har truffet på mang en menig mann fra Norge på mine turer i særdeleshet i Skottland. De unner seg ei uke i ei elv som har mye laks. Er ikke så mange norske elver som har de overdådige bestander lenger. Verdens beste laksefiske, er ikke lenger i Vosso, Alta, Lærdal, Gaula, Rauma, Driva eller Namsen.....men i andre land.

Det er nesten så jeg vil dra fram klovnemaska (når vi nå er inne på hodeplagg til de som mener noe annet enn oss selv) og tre den på de som virkelig ikke ser denne store forskjellen. Hvorfor skal verdiene til rike bortskjemte fiskeboms som bare er ute etter å sette en eller annen rekord settes foran verdiene til normale mennesker som faktisk har et liv - som har noen hjemme som de synes det er stas å ta med god selvfisket mat til - og som gleder seg til søndagsmiddagene utover vinteren og røkelaksen til jul? Og som kanskje i flere tiår har bidratt med dugnadsarbeid i elva de fisker i.

(I stedet for å bare dra fram lommeboka)

Hmmm, syns du blander en del grunnverdier i en blanding her. La meg først skyte inn at jeg har en generasjon bak meg med gratis arbeid til lokale elver jeg er født og oppvokst ved. Og det er vel slik der som andre steder, at mitt gratisarbeid drypper tilbake til meg som glede av utøvelse av lidenskapelig hobby - og økonomisk tilbake til grunneier.

Din referering til fiskeboms er ett snevert skytemål. Det er dog grunneieren som vil ha "dollars" du bør da rette din skuffelse mot, for så lenge markedet råder, så vil det alltid være en som selger så høyt man kan. Og er da fisket godt, ja da.....forsvinner også jeg ut til høyre grunnet pris. Men jeg kan da ikke være sur for det. Jeg vil ikke ha en Stalinstat som bestemmer prisen i marked.

Nei, de aller fleste laksefiskere er enige om at tiltak som er nødvendige for å opprettholde en levedyktig laksestamme i de forskjellige elvene bør gjennomføres, men 100% c%r overalt og uansett, bare for at det skal bli lettere for fiskebomsen å få fisk, er noe helt annet.

Javisst. Men er det noen som har sagt C&R overalt ? Ikke som jeg vet.

Det er hele tiden ment som ett forvaltningsgrep på linje med baglimit. Og baglimit er i all hovedsak per dags dato bare tull og pjatt, for å døyve samvittigheten til både grunneiere og de fleste som fisker. Noen få unntak som vi kan kalle reelle limits, men dessverre idag....altfor få.

Ja, vi ser jo det på tilreisende fiskere. Rart de legger bort disse holdningene når de kommer til Norge :D

Hvor mange tonn norsk ferskvanns- og saltvannsfisk blir drept hvert år i Norge av fiskere fra andre land?

Er ikke få

Litt forskjellig fra bobilturisten med frysere i, til laksefiskere i Namsen f.eks.... Møter mang en tilreisende fisker i de elvene jeg fisker i, som ikke er rovfiskere akkurat. Men hva som skjer på det åpne hav, aner jeg dog ikke. Nå er det vel heller ikke så lenge siden jeg leste, at det i en norsk fiskekonkurranse på sjøen, så lå det etterpå å fløt havnen full av fisk, konkurrentene hadde fisket...Jeg vil vel kanskje si som så at både nisse - og klovneluer er i alle leire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at nisselua blir dratt fram når folk ikke ukritisk applauderer at den praksisen som blir fulgt på steder som Kola, Island, Alaska og Canada - steder hvor nesten bare ekstreme, pengesterke tilreisende fiskere fisker, skal overføres til vanlige norske elver som har helt andre mennesketyper som fiskere.

Det er mulig jeg misforstår deg her Gabrielsen, og jeg har ikke orket å lese igjennom hele denne tråden, mye av det blir rett og slett for drøyt, og sånn jeg ser det helt på siden av hva denne diskusjonen egentlig (bør) dreie® seg om. Men uten å kopiere ALT som blir gjort andre steder i verden, C&R debatten har da ikke noe med økonomi å gjøre, ei heller med rekorder som sådan. Nei, C&R dreier seg primært om to ting; å bevare fiskebestandene, og å bevare sitt eget fiske. Med andre ord; å unngå å sage over den greina man selv sitter på. Og hvordan C&R skal og bør praktiseres avhenger av hva slags fiskebestand vi snakker om, og heller lite om lommeboka til de som fisker. Noen steder er et 100% C&R det eneste gangbare, andre steder er en bag limit, eller strenge begrensninger i antall fiskere, bra nok. Men uansett hva man skal gjøre; det viktigste er at de tiltak som blir innført, er rasjonelt og solid faglig forankret. Det kan man neppe si er tilfelle i mange av de tiltak som innføres i norske lakseelver, som mer minner om famling.

Og btw, leste i helgen en avisnotis om at det var gjort en undersøkelse i Alta, der det ble dokumentert at ca 97% av laksen overlevde C&R, og at DN nå faktisk åpnet for dette som forvaltningspraksis, under visse betingelser. Så verden går kanskje fremover? Men uansett hvor mye vi sportsfiskere gjør, og hvor mye vi gjør for å bevare bestandene, det vil sannsynligvis hjelpe laksen lite i det lange løp, dersom man ikke samtidig tar tak i alle de andre faktorene, de som virkelig er en trussel for laksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sportsfiske er akkurat det navnet sier, fiske for sportens skyld, og er ikke/bør ikke være koblet til matauk.

Når det er sagt bør man selvfølgelig kunne fiske det man klarer å spise, men svært viktig - heller ikke mer. Det betyr at hver enkelt må bruke hodet litt mer enn vi gjør i dag. Det bør altså ringe noen alarmklokker når sesongens fjerde 7-kilos laks kakkes i hodet. Akkurat de samme klokkene bør ringe når makrell nr 37 vippes opp i båten eller når kjempekveita, tunfisken eller sailfishen ligger i båten. Da må man spørre seg; klarer jeg (og de aller nærmeste) virkelig å spise alt dette. Hvis svaret er nei må man velge. Noen velger da C&R og noen velger å avslutte fisket. Begge deler er etter mitt skjønn like gode løsninger. Problemet er de som ikke i det hele tatt kjenner begrepet måtehold. Når fangsten er så stor at den krever kreative løsninger som salg, komposttilskudd, eller "gave" til en unormalt stor krets av nær famile eller naboen må det være lov å gå litt i seg selv. Verre er det egentlig ikke.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo nettopp at ikke alle lakseelver tåler at hver mann kakker det han og hans nære familie potensielt klarer å spise.

Jeg er heller for en stengning av fiske der hvor bestanden ikke tåler å bli fisket på enn at man skal fortsette fiske med en lovpålagt C&R... dette for BESTANDENS skyld!

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er sportsfiske er opp til den enkelte å definere. Jeg foretrekker når det gjelder vilt og fisk såfremt bestanden tåler det og selv ta ut individet som jeg skal spise,fremfor å kjøpe det i butikk . Jeg VET at viltet/fisken har hatt et fritt liv frem til den havner på matbordet mitt når jeg gjør det på denne måten. Det vil med andre ord si at jeg IKKE utelukkende fisker for sporten sin skyld ! Å fiske utelukkende for sporten sin skyld skulle vært forbudt !

NÅr bestandene er slik at de ikke produserer overskudd, så foretrekker jeg fredning istedet for fortsatt fiske med c&r.

Mange c&r typer skriker høyt om at det er de som virkelig er opptatt av laksens ve og vel. De er nok vel så mye opptatt av seg selv, eller hva det måtte være. De setter ihvertfall ikke fisken ve og vel fremfor sin egen trang til å plage fisk for fornøyelsens skyld.

Nå er det engang slik at fisk i utgangspunktet er mat for oss mennesker mener nå jeg ihvertfall. Å bruke fredning som virkemiddel viser at man setter fisken i sentrum og yter fisken den respekt den fortjener. Man sender også et signal om at den eneste grunnen til at lidelse kan påføres fisk/vilt er hvis utg.punktet er at det skal spises. Jeg er veeeeldig glad i alle slags dyr og behandler de med stor respekt,men mat må man jo ha og ettersom jeg er allergisk mot alt av kaninfor så må jeg desverre spise mine "venner"

C&R vil på sikt gå på en skikkelig smell. Verden vil ikke tolerere denne lek med liv bare for fornøyelsens skyld, bare vent og se ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&R vil på sikt gå på en skikkelig smell. Verden vil ikke tolerere denne lek med liv bare for fornøyelsens skyld, bare vent og se ! :)

Det er nettopp det verden, som Norge på mange måter ikke er en integrert del av, faktisk gjør.

Å mene at det ikke er moralsk akseptabelt å fiske utelukkende for sportens skyld er å fordømme de aller fleste sportsfiskere i de fleste land i verden, og samtidig hevde at det kun er i et fåtall land på utvalgte bestander at sportsfiske skal kunne bedrives. Kan _muligens_ være at slike holdninger ville føre til noe eksklusivt fiske?

Uansett: du lurer verken PETA, meg eller andre ved å forsvare din lek med liv med at du dreper og spiser fisken etterpå, kun deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett: du lurer verken PETA, meg eller andre ved å forsvare din lek med liv med at du dreper og spiser fisken etterpå, kun deg selv.

Hvorfor tror du meg ikke når jeg sier at jeg foretrekker å drepe maten min selv,fremfor at andre skal gjøre det for meg ?

Dessuten er det ingen lek med liv når man dreper fisken man får. Da er det alvor :-)

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det verden, som Norge på mange måter ikke er en integrert del av, faktisk gjør.

Å mene at det ikke er moralsk akseptabelt å fiske utelukkende for sportens skyld er å fordømme de aller fleste sportsfiskere i de fleste land i verden, og samtidig hevde at det kun er i et fåtall land på utvalgte bestander at sportsfiske skal kunne bedrives.

Uten at jeg er direkte uenig så kunne jeg tenkt meg dokumentasjon/argumentasjon på at c&r ville vært utført av flertallet av sportsfiskere i verden, dersom de fisket på ren sunn fisk som tilhørte bestander som tålte uttak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett laks komme flytende nedover elva halt døde, å de er ikke TATT PÅ VALDE DER JEG FISKER :)

valdet er 1.5 km langt, så de må ha blitt tatt på vald oven får oss,

det vil si at hvis ikke laksen har kommet seg på det streke så må den da dø,

jeg var en tur i opptrets anleg med barna i sommer,

der stå det 2 mann å slengte med flue, å tok fisk etter fisk,

så stå han som drev plassen å skrev opp allt de kasta ut igjen,

de måtte betale kg som alle andre selv om de var kastet ut igjen :)

hvis i skal drive med C/R så må det læres på riktig måte HVIS DET FINNES,

jeg er ingen ekspert på dette, men jeg likker ikke at folk leker med maten,

jeg synes det er dyre plageri,

sorry, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det verden, som Norge på mange måter ikke er en integrert del av, faktisk gjør.

Å mene at det ikke er moralsk akseptabelt å fiske utelukkende for sportens skyld er å fordømme de aller fleste sportsfiskere i de fleste land i verden, og samtidig hevde at det kun er i et fåtall land på utvalgte bestander at sportsfiske skal kunne bedrives. Kan _muligens_ være at slike holdninger ville føre til noe eksklusivt fiske?

Ja, C&R debatten her hjemme bærer utvilsomt preg av at mange ikke kjenner særlig til hvordan holdningene og virkeligheten er ellers i verden. Sannheten er jo at C&R har blitt integrert som en helt naturlig del av sportsfisket og forvaltningen av fiskebestander. Folk ute i den store verden forstår at vi fisker FØRST OG FREMST for fornøyelsens skyld, og fiskereglene reflekteres av dette. Kanskje dette henger sammen med at folk ute i den store verden i mye større grad enn her hjemme fisker etter fisk som ikke er så interessante som matfisk? Men en like stor del av svaret kan skyldes at de innser at C&R er lurt, både biologisk, sportsfiskemessig, og økonomisk. Man er pragmatiske rett og slett. Og C&R får stadig større omfang og aksept, stikk i strid med det enkelte her hjemme forsøker å gi inntrykk av.

Hvorfor tror du meg ikke når jeg sier at jeg foretrekker å drepe maten min selv,fremfor at andre skal gjøre det for meg ?

Dessuten er det ingen lek med liv når man dreper fisken man får. Da er det alvor :-)

Jo da, jeg tror de fleste tror deg og andre når dere sier at dere foretrekker å drepe maten deres, dersom dere har muligheten. Men der hvor dere lurer dere selv er når dere hevder at det ikke er noen lek når man dreper fisken man får. For sportsfiske ER lek med liv, uavhengig av om vi dreper fisken etterpå eller ikke. Det er delvis fundert i selve definisjonen av sportsfiske; som et fornøyelsesbasert snarere enn et matbasert fiske. Og det er basert i det faktum at INGEN i dag lever av maten sportsfiske gir. Og alle sportsfiskere, uansett hvor viktig de synes maten er, fisker FØRST OG FREMST for lekens skyld. Derfor er sportsfiske lek, og det blir helt feil å skyve frem maten som den rettferdiggjørende faktoren, når det er en annen hovedgrunn til at vi driver med denne sporten. Ja, å drive slik slalom i argumentasjonen bærer unektelig preg av litt hykleri, som jeg har vært inne på så mange ganger tidligere.

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og C&R får stadig større omfang og aksept, stikk i strid med det enkelte her hjemme forsøker å gi inntrykk av.

Vel, jeg vet ikke om jeg tror helt på dette. Gjelder ikke dette bare de fiskeslagene det drives "turistfiske" etter - som gir store penger i kassa og hvor man er redd inntektskilden skal bli borte? Og hvor fiskerne er lite interesserte i annet enn bilde av seg selv med trofèfisken + dokumentasjon på lengde og vekt + opplevelsen.

Andre grupper fiskere i de samme landene dreper nok fisk for fote - akkurat som mange tilreisende fiskere gjør i Nitelva og andre steder de kommer til. Folk fra land som har kommet så mye lengre enn oss nisseluebærere i Norge. :)

I Norge har vi da kommet langt? I svært mange miljøer er det en selvfølge å sette ut sjeldne arter, all fisk man ikke skal spise eller bruke til agn, fisk fra bestander som er "svake", store eksemplarer av rovfisk på steder hvor de har viktig betydning som predatorer mm.

Det dere ønsker er å gå enda lenger - lenger enn de går i noe annet land - nemlig å slutte helt å fiske fisk for å spise

Bare innrøm det ! :)

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg vet ikke om jeg tror helt på dette. Gjelder ikke dette bare de fiskeslagene det drives "turistfiske" etter - som gir store penger i kassa og hvor man er redd inntektskilden skal bli borte? Og hvor fiskerne er lite interesserte i annet enn bilde av seg selv med trofèfisken + dokumentasjon på lengde og vekt + opplevelsen.

Andre grupper fiskere i de samme landene dreper nok fisk for fote - akkurat som mange tilreisende fiskere gjør i Nitelva og andre steder de kommer til. Folk fra land som har kommet så mye lengre enn oss nisseluebærere i Norge. :)

I Norge har vi da kommet langt? I svært mange miljøer er det en selvfølge å sette ut sjeldne arter, all fisk man ikke skal spise eller bruke til agn, fisk fra bestander som er "svake", store eksemplarer av rovfisk på steder hvor de har viktig betydning som predatorer mm.

Det dere ønsker er å gå enda lenger - lenger enn de går i noe annet land - nemlig å slutte helt å fiske fisk for å spise

Bare innrøm det ! :)

Naturligvis er inntekter fra fiske en viktig del av bildet her. Hva fiskerne er interessert i; trofebilder, rekorder, eller en opplevelse er for så vidt irrelevant. Det må jo bli opp til den enkelte. Men hvilke fiskeregler som praktiseres er ikke bare avhengig av turisme. Det er mange faktorer som spiller inn, og man skal ikke undervurdere ønsket om å bevare bestander. Mange steder har man kommet langt når det gjelder tenkingen rundt sportsfiske, mat, og bevaring av fiskebestander. At det også fins steder, som Øst-Europa og deler av Asia, der man enda ikke er kommet like langt rokker ikke ved hovedinntrykket.

For øvrig tror jeg få av oss ØNSKER at det skal bli slik at vi helt må slutte å drepe fisk, det er i så fall et slags sykdomstegn. Men HVIS det er nødvendig for at bestandene ikke skal ødelegges, så vil vi naturligvis akseptere det uten problem, rett og slett fordi maten bare er en hyggelig bieffekt. Det er uansett leken som er aktivitetens egentlige formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det allerede er innført tenkte scenarioer ved ordet hvis... :glare:

Hvis det skulle kommet et påbud om stenging av videre fiske i enkelte lakseførende elver, gjerne i "din" elv:

Vil du, som "C&R-foretrekkende" sportsfisker ha like lett for å akseptere at sånn ble det, som for de av oss som mener vi høster ansvarlig nok?

(Ikke et innlegg rettet noen spesielle her inne!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer at nisselua blir dratt fram når folk ikke ukritisk applauderer at den praksisen som blir fulgt på steder som Kola, Island, Alaska og Canada - steder hvor nesten bare ekstreme, pengesterke tilreisende fiskere fisker, skal overføres til vanlige norske elver som har helt andre mennesketyper som fiskere.

Det er nesten så jeg vil dra fram klovnemaska (når vi nå er inne på hodeplagg til de som mener noe annet enn oss selv) og tre den på de som virkelig ikke ser denne store forskjellen. Hvorfor skal verdiene til rike bortskjemte fiskeboms som bare er ute etter å sette en eller annen rekord settes foran verdiene til normale mennesker som faktisk har et liv - som har noen hjemme som de synes det er stas å ta med god selvfisket mat til - og som gleder seg til søndagsmiddagene utover vinteren og røkelaksen til jul? Og som kanskje i flere tiår har bidratt med dugnadsarbeid i elva de fisker i.

(I stedet for å bare dra fram lommeboka)

Nei, de aller fleste laksefiskere er enige om at tiltak som er nødvendige for å opprettholde en levedyktig laksestamme i de forskjellige elvene bør gjennomføres, men 100% c%r overalt og uansett, bare for at det skal bli lettere for fiskebomsen å få fisk, er noe helt annet.

Ja, vi ser jo det på tilreisende fiskere. Rart de legger bort disse holdningene når de kommer til Norge :)

Hvor mange tonn norsk ferskvanns- og saltvannsfisk blir drept hvert år i Norge av fiskere fra andre land?

Er ikke få

Støtter meg 100% bak dette innlegg. :glare: Vil også si meg serdeles tvilende til "tilreisende utlenninger". Meg erfart skulle disse fått en opplæring i fiskekultur og folkeskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Heisann!

Skriver oppgave på skolen angående velferd og etikk innen fisk. Jeg ser denne diskusjonen ikke har hatt en etisk og velferdsmessig side enda, så jeg ønsker bare her å få folkets meninger angående deres synspunkter på det å fange fisk og slippe den løs igjen, da med tanke på at nyere forskning viser at fisk føler smerte. Er i utgangspunktet ute etter gode argumenter for hvorfor man driver denne sporten (med og uten velferd i bakhodet). Jeg skriver en nøytral oppgave så det hadde vert litt artig å fått igang en liten diskusjon her!

Synest du det er greit å drive C&R dersom fisk føler smerte på lik linje med høyerestående dyr (fugl, dyr, menneske)? Hvorfor? Hvorfor ikke?

Fyra laus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Leste en gang att sport/ fritidsfiske var verdens største sport. Var fler som drev med dette enn sparket fotball. Sikkert iberegnet alle som fisker i ny og ne. Men allikevel sier dette noe om hvor mange som setter pris på dette. Det er også bevist att fiske har en stor positiv innvirkning på psykiske og fysiske lidelser.

Fisken har utvilsomt større missbehag (hvis de kan føle dette) under fangst av yrkesfiskere enn sportsfiskere. Men allikevel er det MYE billigere og miljøvennlig å kjøpe fisken. Så som Piscator sier leker vi alle med fisken, uavhengig om vi dreper den eller ikke. Er sikker på att også de som gjemmer seg bak "matfisken", føler samme kicket når storfisken runner. Da fisker man ganske enketl ikke for maten sin skyld.

Fisker man for man vil ta livet av fisken selv, for å gjøre det mest humant? Hvor ofte kjøper du hel gris, for å slakte den selv? Det er vel ikke noen annen industri som burde vært gått opp i sømmene. Her blir dyr som skjønner de skal dø, behandlet som mat lenge før de er slaktet.

Så til alle dere som "tror" att fisken har følelser og tenker på dens beste ve og vel. Dere burde heller bruke energien på dyr som vi VET kjenner smerte og faktisk opplever FRYKT.

Når samfunnet i sin helhet slutter med "dyreplageri", skal jeg vurdere min sport som har leget mange av mine sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare skumlest denne tråden så mulig mitt forslag til å redde villaksstammene er nevnt før.

For å redde de forskjellige laksestammene bør/må det bygges egne klekkerier ved hver av de store elvene der man på høsten har stamfiske stryker og kultiverer yngelen til den kommer opp i en viss størrelse før man slipper den i elva.

Eventuelt hvis elva er infisert med gyro kan de slippes som smolt i nedre deler av elva for å sikre høyere overlevning.

Dette vil selvfølgelig koste penger,men burde ikke være så veldig dyrt.

Her bør staten på banen og legge inn penger,men penger fra salg av fiskekort burde også bli øremerket til å finasiere klekkeriene.Sikkert mange ildsjeler som er villige til å hjelpe til også.

Man har bygget laksetrapper før for å hjelpe laksen nå bør man bygge egne småklekkerier også.

Hvis dette gjøres kan man ungå c&R og baglimit og man sikrer at laksestammene ikke lenger er truet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørte her på radioen nå at Miljødepartementet hadde bestemt at det nå blir forbudt å sette ut laks igjen, i norske lakseelver. Hørte jeg riktig, med radioen på svak styrke, eller er det noe galt med ørene mine? All laks virket det som.

Dyrevernorganisasjonen jublet visst.

Ok, baglimit nå!

* legger til; hvordan skal vi opptre overfor annen fisk, og hvordan har de tenkt seg å håndheve det?

Jan.

Endret av JanM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.