Gå til innhold
Fiskersiden

Fang og slipp


Minken
 Share

Recommended Posts

Hørte her på radioen nå at Miljødepartementet hadde bestemt at det nå blir forbudt å sette ut laks igjen, i norske lakseelver. Hørte jeg riktig, med radioen på svak styrke, eller er det noe galt med ørene mine? All laks virket det som.

Dyrevernorganisasjonen jublet visst.

Ok, baglimit nå!

* legger til; hvordan skal vi opptre overfor annen fisk, og hvordan har de tenkt seg å håndheve det?

Jan.

Miljødepartementet har sagt at det er forbud mot C/R i norske lakse elver. på grunn av at det er bevist at fisken kjenner smerte å frykt,

da skule man tro at det dreier seg om andre fiske slag å.

de kjenner sikkert den samme smerte å frykt

:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 232
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg går ut i fra at de offentlige myndigheter ikke er "artsrasister", så her ligger det vel an til mye rart.

Gratinert slimål, stekt karpe, røyka mort, eller hva med frityrstekt tangsprellsnacks.

Hva sier artsjegerene?

Og storørreten i innlandselvene? Hallingdalselva f.eks? Hvem gidder vel å kultivere når folk blir påtvunget å kakke storfisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bestemt at det ikke kan drivers C/R lenger, i følge tv 2 nyhetene,

så da kan det bli 1 laks på land å stopp der ikke mer fiske det døgne :unsure:

En baglimit på 1 tror jeg neppe du vil oppleve, men kan vi ikke etablere baglimit på for eksempel 2 da? Det må da være passende? Og er man så heldig å få de 2 på like mange minutter, så kan vi vel kutte snøret, og kastetrene litt i stedet? Jeg synes det å ta opp flere laks enn det på stang pr. fisker pr. fiskedøgn som utgangspunkt rett og slett ikke er riktig jeg. Helt ærlig synes jeg det tipper over til grådighet. Vi må bidra til å opprettholde bestandene vi også. Mange er vant til å trekke opp den ene laksen etter den andre, ganske ukritisk, og de gjør det på en måte som tilsier full fryseboks, ikke 1 gang i året, men stadig vekk. Er det virkelig sånn vi vil ha det? Det samme gjelder forsåvidt for sjøørret. Nå kan man ikke dytte sine egne preferanser over på andre, det blir feil, men jeg har i dag personlig et prinsipp om at jeg ikke tar opp ny sjøørret tidligst før den jeg har i frysen er spist opp. Jeg tar opp under 10 i løpet av et år, og jeg fisker mye! Og når jeg får en fisk jeg ønsker å ta opp, ja så gir jeg meg ofte. For meg hadde det vært greit med en baglimit i sjøen også, både for laks og sjørret, men også for andre arter som er i faresonen. Så kan man alltids diskutere hvorvidt dette lar seg håndheve med mer, klart, men vi har jo regler om minstemål i sjøen, så hvorfor ikke også en baglimit? Det har ingenting med å være "for restriktiv" å gjøre det synes jeg. Vi har stor frihet når det gjelder sjøfiske, og det er fint det, men kanskje er den litt for stor?

Vel, dere trenger ikke være enig med meg. Det er nå mine tanker i hvertfall.

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En baglimit på 1 tror jeg neppe du vil oppleve, men kan vi ikke etablere baglimit på for eksempel 2 da? Det må da være passende? Og er man så heldig å få de 2 på like mange minutter, så kan vi vel kutte snøret, og kastetrene litt i stedet? Jeg synes det å ta opp flere laks enn det på stang pr. fisker pr. fiskedøgn som utgangspunkt rett og slett ikke er riktig jeg. Helt ærlig synes jeg det tipper over til grådighet. Vi må bidra til å opprettholde bestandene vi også. Mange er vant til å trekke opp den ene laksen etter den andre, ganske ukritisk, og de gjør det på en måte som tilsier full fryseboks, ikke 1 gang i året, men stadig vekk. Er det virkelig sånn vi vil ha det? Det samme gjelder forsåvidt for sjøørret. Nå kan man ikke dytte sine egne preferanser over på andre, det blir feil, men jeg har i dag personlig et prinsipp om at jeg ikke tar opp ny sjøørret tidligst før den jeg har i frysen er spist opp. Jeg tar opp under 10 i løpet av et år, og jeg fisker mye! Og når jeg får en fisk jeg ønsker å ta opp, ja så gir jeg meg ofte. For meg hadde det vært greit med en baglimit i sjøen også, både for laks og sjørret, men også for andre arter som er i faresonen. Så kan man alltids diskutere hvorvidt dette lar seg håndheve med mer, klart, men vi har jo regler om minstemål i sjøen, så hvorfor ikke også en baglimit? Det har ingenting med å være "for restriktiv" å gjøre det synes jeg. Vi har stor frihet når det gjelder sjøfiske, og det er fint det, men kanskje er den litt for stor?

Vel, dere trenger ikke være enig med meg. Det er nå mine tanker i hvertfall.

Mvh. Jan.

1 fisk i døgne er helt greit,får ikke mer heller jeg.

men jeg tenker på alle de som reiser en tur ut med båt, de kan bare ta 1 fiske det er også greit for meg.

men blir det noen som slipper ut igjen fisken der.

pilking hvordan blir det,

eller er det bare elve fiske etter laks/sjøøret :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen ganger tenkt på hvorfor myndighetene hele tiden, når de uttaler seg, sier at de ikke ønsker å bruke c&r som del av et forvaltningsprinsipp. Hvorfor i all verden skal vi ikke kunne bruke dette som en del av forvaltningen når fisket har vært helt fritt? De er under press tror jeg, fra nei-til-ja-og-bort-med-vekk-instanser når de uttaler seg, og jeg er redd for at uttalelsene de kommer med egentlig ikke farger deres egen mening heller. Ynkelig.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kvote, men en laks pr. døgn synes jeg virker tussete. Dersom jeg får en laks på en kg (ikke uvanlig til meg å være :wacko:) , så skal jeg pakke sammen -herregud så kjedelig.. Dersom grensen er en fisk over eks. 5 kg. eller 2 stk. under , så ville dette stilt seg helt anderledes...

Enda værre er det dersom kvoten blir max 10fisk pr. år (og jeg, i motsetning til Gullhårsfiskere som MAO-Sølvræven, og Nils Master, risikerer at alle disse er småfisk...) og det i ei elv som ikke under noen omstendigheter anses for å være truet - GAULA (slik jeg forsto det gjelder dette også Orkla og Nidelva)..

Jeg viser bare til NINA rapporten som sier at bestandsmålet nås, den er ikke plaget av oppdrettsfisk (nedgang i antall oppdrettsfisk) og er ikke plaget av lakselus.. Hvorfor svarte skal en da skape en psykose og dommedagsstemmning, hvor en snakker som om en må innføre begrensninger (slik en selvsagt må i elver som er sterkt plaget....... ).

Noe av det værste er jo at de fleste som diskuterer kvoter diskuterer dette så generelt - har gått på limpinnen - og ikke tar utgangspunkt i at alle rapporter sier at det er store individuelle forskjeller mellom elver og distrikt, noe som selvsagt fordrer at individuelle tiltak iverksettes på bakgrunn av status og ikke med bakgrunn i dårlig skjult agenda (få fjernet Hvermannsen fra laksefiske slik at kunn de verdige får holde på med dette)..

Åhh det var godt å få det ut.........

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ganske oppgitt når folk påstår at fisken må kakkes fordi den føler frykt/smerte! Er vel bedre å bli litt redd og få litt vondt i leppa og bli satt fri igjen enn å bli slått ihjel! Veit hvertfall hva jeg ville valgt hvis jeg var fisk! Er vel ganske godt dokumentert at nesten all fisk som blir satt ut igjen klarer seg helt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forby C&R er jo dumt. Hvis fiske er dyreplageri må alt forbys da. Klart det er en viss prosent av laksen som ikke klarer å hente seg inn hvis den slippes uti, men de er i mindretall ! Dette er eller bør være fiskeren sitt ansvar, å ta en rask vurdering på om laksen kan slippes uti. Men jeg personlig synes det er greit (gjelder kun Gaula akkurat dette) at det begrenses til 1 laks pr.døgn i juni. Men kun denne måned. Med eller uten C&R. Men at man kan få fiske hver dag, så lenge man holder seg innen årskvoten som jeg synes kunne vært en god del større på C&R ! Juni er storlaksmåned nr. 1 og 1 laks tatt da er noe helt annet enn 2 smålakser for de fleste vil jeg tro :lol:

Tenk situasjonen, du står der sammen med endel andre fiskere i juni. 1 mann tar en 10-kilos. Han får ikke fiske mere den dagen, men gjerne dagen etter. Det blir mere plass for de andre fiskerne, og spenningen øker :lol: For ikke å snakke om at 2-3 fiskere i nærheten tar laks (helt vanlig). Endelig har du muligheten til å få fiske litt i fred og ro, uten å "stresse" i køen. Hadde vært litt dumt hvis disse fiskerne hadde trengt seg inn i køen igjen gang på gang. Noen tar jo mere laks enn andre. Slipp alle til, da blir opplevelsen for den enkelte bedre.

Men er man noen få fiskere og har et langt strekk til disp. blir situasjonen en annen.

Men jeg vet at på de beste valdene i Gaula, der er det bestandig en god del folk, spesielt i juni !

Og det er bestandig de fleste som venter på hugget (som enda ikke har fått laksen på kroken).

Og alle de ville ha vært happy hvis denne effektive fiskeren med gullhår..... hadde tatt en siesta til neste dag.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Eg har i alle år hatt eit positivt forhold til c/r, men når eg i kveld oppdaga at Paris Hilton går inn for det vart eg avskremt! :) Men ho forklarer c/r-en med at ho ikkje likar fisk, medan spaninga med å få den til å bita er det som trigger ho, er vell ho diskvalifisert frå vidare diskusjon...... :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Eg har i alle år hatt eit positivt forhold til c/r, men når eg i kveld oppdaga at Paris Hilton går inn for det vart eg avskremt! :) Men ho forklarer c/r-en med at ho ikkje likar fisk, medan spaninga med å få den til å bita er det som trigger ho, er vell ho diskvalifisert frå vidare diskusjon...... :D

Jeg slipper gjerne Paris Hilton ut igjen også jeg. Takke seg til en traust og god norsk bondekjerring :)

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Elgjakten er over når den på forhånd tildelte kvoten ,utifra en sunn beskatning, er skutt.Ingen grunn til å vimse rundt med paintball eller softgun etter den tid :angry2: Elgbestanden er jo forholsvis enkel å holde rede på ved på ved hjelp av helikoptertelling vinterstid,så avskytingen der er jo sånn noenlunde riktig.

Fuglejakta derimot er litt mer lik laksefiske.Vanskelig å få en full oversikt over bestanden,så det blir litt på skjønn.I dårlige år kan man oppleve baglimit og totalfredning av brunfugl (les hunnfisk).

Jasså??! :angry2:

http://www.abcnyheter.no/node/62166

Neste trinn i denne "utviklingen" må utvilsomt bli C/R på ælj også! He he! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

De som ikke skal bruke fisken bør ikke fiske, det er å leke med dyr(fisk) og leke med mat.

Og de som kun ser på fisk som mat burde ikke under noen omstendighet fange den med fiskestang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slitsomt å kjøre C&R debatten i flere tråder...

De fleste burde lese lederen til Martin Falklind i siste nummer av FJ, der han refererer til et møte med en hesteinteressert kvinne, og hennes reaksjon når Falklind fortalte at han satte tilbake fisken som svar på hvor mange kilo fiskekjøtt fisket hadde gitt. Falklinds motspørsmål på kvinnens reaksjon på at fisket da var meningsløst var hvor mange kilo hestekjøtt kvinnen fikk hver gang hun praktiserte SIN interesse.... :)

Og sammenlikningen med jakt med bedøvelsespiler er søkt, noe som lett kan begrunnes;

Fiske medfører ingen beviselig plage for fisken, ihvertfall ikke av bekymringsverdig art, og der all erfaring viser at C&R kan praktiseres med nesten total overlevelse. Jakt med bedøvelsespiler medfører svært stor risiko både for å skade, drepe og/eller plage dyret. Dette er en virksomhet som derfor kun tillates av ekspertise for eksempel i forbindelse med forskning.

Nettopp det at sportsfiske i motsetning til kan gjennomføres uten å skade individet er jo egentlig den største forskjellen på disse to aktivitetene, og nettopp derfor gir jo sportsfiske helt andre muligheter til en god forvaltning uten at det innebærer at man må slutte aktiviteten selv om bestandene blir sårbare. Dette burde jo heller betraktes som en stor fordel med sportsfiske sammenliknet med jakt.

Og for øvrig viser all dokumentasjon at jakt generelt medfører mye mer (utilsiktet) dyreplageri enn fiske. For med en skadeskytingsprosent på kanskje 10-20 prosent (av det jeg har felt av vilt er det en nesten skremmende lav prosent som har dødd momentant og jeg har slett ikke funnet igjen alt vilt jeg har skadet selv om jeg har lett i timevis), og der ettersporing kun er påbudt på storvilt, så sier det seg selv at det under jakta blir liggende igjen MYE skadet vilt som kanskje går en lang og pinefull død i møte. Det er merkelig at så få stiller spørsmål ved dette, mens sportsfiske, der man ikke har kunnet påvise noen slik effekt, der er det ramaskrik på grunn av noe som rasjonelt sett er positivt.

Jeg må understreke at jeg ikke er i mot jakt - jeg jakter som sagt faktisk litt selv - men hvor er perspektivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og de som kun ser på fisk som mat burde ikke under noen omstendighet fange den med fiskestang!

Hvorfor ikke?

Det må da være mye mer humant, og ofte effektivt enn f.eks line og garn. Eller trål.....

Jeg har bedrevet mye reint matauk i mitt fiske, og stang har stort sett gitt mer pr time enn garna har gjort. Ok, oteren er kanskje best på ørreten, men stanga er god og effektiv.

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Det må da være mye mer humant, og ofte effektivt enn f.eks line og garn. Eller trål.....

man må gjerne fiske med stang, men generelt er jo dette en utrolig ineffektiv metode hvis matauk er målet. Det må jo være utrolig slitsomt å leve under det selvbedraget det er å måtte kakke fisken for å rettferdiggjøre at man syns det er morsomt å leke med liv. For det gjør vi alle åkkesom. Og sportsfiske er altså så humant at det kan rettferdiggjøre en høsting som i høyeste grad er unødvendig (fordi denne maten kan skaffes på annet vis) men det er dyreplageri nok til at det ikke kan rettferdiggjøre et rekreasjonsbasert fiske. Men bare man kakker fisken er det helt greit at man har det moro, altså leker? Dette stinker av dobbeltmoral lang vei! Utrolig at dere motstandere av C&R ikke ser dette. Våkn opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er svært få som fisker med stang i ei lakseelv, bare for å kakke fisken :)

Opplevelsen, miljøet og en rekke andre ting trekker en til elva. Maten, den enormt fine maten, er bare et resultat av fisket. En del av opplevelsen er å sitte og nyte et utsøkt laksemåltid. Desserten altså.

C&R er helt greit det, for de som vil dette. Men nå synes jeg det har gått over styr, spesielt oppe i lakseelvene.

Man slipper ut hemningsløst laks, bare for å utnytte fiskekortet maksimalt hele dagen. Og mye av denne laksen skulle aldri ha vært sluppet ut i elva igjen. Det er bedre å kakke 1 laks enn å slippe uti mange om dagen, slik det er blitt nå. Og hvorfor skal man på liv og død fiske i en truet elv ?

Er det da ikke bedre å frede hele greia egentlig, i stedet for å leke seg med laksen ?

Tror det er mange elver som burde vært totalfredet, ihvertfall hatt strengere kvoter !

Jeg mener at hvis man slipper uti 1 laks, så bør de slutte fisket de også samme fiskedøgn. Da har de fått den samme fiskeopplevelsen (for dem) som de som kakker 1 laks (hvis kvoten f.eks. er 1 laks pr. fiskedøgn). Eller hva ?

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå synes jeg det har gått over styr, spesielt oppe i lakseelvene.

Man slipper ut hemningsløst laks, bare for å utnytte fiskekortet maksimalt hele dagen. Og mye av denne laksen skulle aldri ha vært sluppet ut i elva igjen. Det er bedre å kakke 1 laks enn å slippe uti mange om dagen, slik det er blitt nå. Og hvorfor skal man på liv og død fiske i en truet elv ?

Er det da ikke bedre å frede hele greia egentlig, i stedet for å leke seg med laksen ?

Tror det er mange elver som burde vært totalfredet, ihvertfall hatt strengere kvoter !

Jeg mener at hvis man slipper uti 1 laks, så bør de slutte fisket de også samme fiskedøgn. Da har de fått den samme fiskeopplevelsen som de som kakker 1 laks (hvis kvoten f.eks. er 1 laks pr. fiskedøgn). Eller hva ?

Kan godt hende ting har gått litt over styr. For det første bør man jo faktisk lære seg å handtere levende fisk først. Å UKRITISK dumpe uti fisk bare for å kunne utnytte kortet hele dagen virker ikke nødvendigvis som noen god løsning, og er heller ikke i henhold til intensjonene med C&R ordningen. Så fort man får en laks der sjansene for at den er overlever er små bør den kakkes, og så bør man avslutte fisket dersom kvoten er en fisk om dagen. Men så lenge man får fisk som klarer seg fint kan man jo i prinsippet sette tilbake hvor mange fisk det skal være. Jeg tror uansett dette er en relativt akademisk problemstilling, for hvor mange laks får man per dag?

Når det gjelder hvorfor man skal fortsette å fiske på sårbare bestander, så er svaret på det veldig enkelt, og noe som definitivt ikke bare gjelder laks; hvis man skal stenge alt fiske i vann og elver med sårbare bestander måtte man stenge noen av de mest attraktive elver og vann for sportsfiske i Norge. Er dette i våre interesser på sikt? Og det fine med C&R ordningen er jo at man kan fortsette fisket uten å skade bestanden, forutsatt at man kan å behandle levende fisk på en forsvarlig måte. Alle de tusenvis av eksemplene på dette fra utlandet lyver ikke... og som sagt, leker gjør vi alle åkkesom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.