Gå til innhold
Fiskersiden

Utrangert fiskeutstyr ønskes.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Det var bare 12 stk polakker på moljå i dag, men det var ikke mangel på utstyr.

Forstår egentlig ikke problemet her, hva galt har de gjort....??? de hjelper bare til i enkelte branskjer det er en veldig stor mangel på arbeidere.

Har selv jobbet med polakker, men det diskuteres ikke her... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg forstår heller ikke problemet, det virker som enkelte har hatt dårlig erfaring med noen østeuropeere og er så trangsynt at de tror det gjelder alle. Enkelte tror visst at alle nordmenn er prektigheten selv og oppfører seg alltid perfekt.

Derfor skal utlendingene fordømmes og rakkes ned på uansett om det er litauere, romenere eller polakker.

Makan til tullereaksjoner er det lenge siden jeg har sett her inne.

Enkelte her må åpne gluggene og ta hjernen ut av fryseren før de skriver neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog et fint tiltak fra din side, Mr Big Fish.

Du kommer til å gi dem deres livs fiskeopplevelse. På hjemmebane finnes det nesten ikke noe annet enn småfisk igjen. :)

Endret av PRH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog et fint tiltak fra din side, Mr Big Fish.

Du kommer til å gi dem deres livs fiskeopplevelse. På hjemmebane finnes det nesten ikke noe annet enn småfisk igjen. :)

Tusen takk.

Bare småfisk ja, allt fra industri osv har visst tatt knekken på mye av livet i vannet der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har møtt mange fiskende østeuropeere, senest i går og mange har bra utstyr men det er to ting som kunne vært mye bedre snøre og krokene. Holdningene til hva de/vi tar med oss er dessverre et resultat av manglende regelverk(minstemål), og en inngrodd tro på at havet er utømmelig.

Sportsfiskefjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

Bare småfisk ja, allt fra industri osv har visst tatt knekken på mye av livet i vannet der nede.

Njaaa.... Hvis det er deres "versjon", så kjøper jeg ikke den helt sånn uten videre. :blink:

De står faktisk for mye av "utryddingen" selv, med overdrevent bruk av garn, dynamitt, elektriske instrumenter, total mangel på minstemål, kakking av alt de får etc etc.

Men som sagt, jeg kjenner kun til de litauiske forholdene men vil tro at de polske ligner mye. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småflirer litt, her, men samtidig bør jo hver og en spørre seg selv HVORFOR visse nasjonaliteter nevnes i negative sammenhenger, mens man knapt hører et vondt ord om nederlendere, dansker, italienere, franskmenn, briter, amerikanere, sveitsere etc, selv om også disse fisker i norske farvann. Selvsagt henger det sammen med antallet sportsfiskere fra de enkelte landene, men neppe bare dette. Har sjøl plukket polsk søppel ved vannkanten. Det bør uansett ikke være noe likhetstegn mellom inntekt og oppførsel i naturen. Det hele koker ned til generell attitud og syn på naturen, om naturen er til for å brukes eller misbrukes. Har selv sett endel ting som ikke plasserer østeuropeere på toppen av lista over de som oppfører seg best, for å si det sånn, men det finnes selvsagt unntak. Greia er hva som er unntak og hva som er regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skummlest hele tråden, og føler behov for et par kommentarer.

- Det finnes vassdrag og vann hvor det ferdes østeuropeere, og hvor det ikke eksisterer søppel etter dem, bare så det skal være klart.

- Tariffavtalen innen byggebransjen (er usikker på om det i dette tilfelle er byggebransjen det er snakk om) er allmenngjort iallfall for storoslo og flere andre steder i landet, og minstelønna ligger på i overkant av 130,- kr. timen.

- Desverre, jeg har for tiden ikke noe "slitent" utstyr liggende, men lykke til videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør uansett ikke være noe likhetstegn mellom inntekt og oppførsel i naturen. Det hele koker ned til generell attitud og syn på naturen, om naturen er til for å brukes eller misbrukes. Har selv sett endel ting som ikke plasserer østeuropeere på toppen av lista over de som oppfører seg best, for å si det sånn, men det finnes selvsagt unntak. Greia er hva som er unntak og hva som er regel.

Dette er jo kjernen i det hele, hva er regelen og hva er unntaket? Og uten å dra ALLE over en kam - for det fins jo nok av hederlige unntak uansett hvilken gruppe man ser på - så er det liten tvil om at mange fra Øst-Europa har litt andre holdninger i forhold til natur enn vi har her hjemme. I utgangspunktet skulle man kanskje mene at det ikke bør være noe LIKHETSTEGN mellom inntekt og oppførsel i naturen, og det er det heller ikke, men det er utvilsomt en SAMMENHENG.

Nå er det vel slik at de som er aller rikest også er de som nesten bare er opptatt av penger, og lar disse gå foran alt, også det å ta vare på naturen. Det er nok få rikinger som kaster søppel i naturen, men til gjengjeld forurenser bedriftene til mange av disse personene naturen, og gjør MYE mer skade på naturen enn noen bæreposer med søppel vil gjøre.

De som er nederst på den sosiale rangstigen kommer nok GENERELT verre ut i forhold til søppel, og dette blir ofte oppfattet som verre sett fra samfunnets side. En pose søppel i naturen SER man, noen tonn CO2 ekstra i atmosfæren er usynlig... Bevares, ALL form for forsøpling av naturen er jeg i mot, og man kan aldri rettferdiggjøre sine egne feil med andre sine, men det er kanskje greit å ha et visst perspektiv på det hele her også?

Det er derfor viktig å arbeide for bedre holdninger i forhold til det med søppel i naturen, men i denne sammenheng er det et viktig poeng vedrørende atferden hos de som er lavt på den sosiale rangstigen som synes å gå mange hus forbi. Dersom hverdagen består av for mange bekymringer er det vanskelig å sette fokus på, og bruke ressurser på faktorer som synes perifere. For en som sliter med å få endene til å møtes i hverdagen, og som sliter med ulike problemer, enten det er helse eller andre ting, så kan man forstå at det med forsøpling av naturen fortoner seg som en relativt lite viktig sak.

Og det er jo den samme psykologien som gjør at det er mye vanskeligere å få mennesker fra de lavere sosiale lag til å slutte å røyke, selv om de har mye dårligere råd. For dem er røyken det minste problemet i hverdagen, ja kanskje endog en slags trøst. OK, et slik perspektiv på tilværelsen FORSVARER naturligvis ikke det å kaste søppel i naturen, men det kan definitivt bidra til å FORKLARE det. Og spørsmålet er hva vi da som samfunn bør gjøre for å løse problemet. Holdningsskapende arbeid er vel og bra, og kanskje veien å gå, men som sagt, hvis vi ikke klarer å motivere folk, så vil de heller ikke endre holdninger, uansett hvor hardt vi prøver. Det beste tiltaket for å løse en rekke samfunnsproblemer, enten det er røykekutt eller forsøpling av naturen, er derfor kanskje å bryte ned sosiale forskjeller i samfunnet?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halleluja, vi nordmenn er de mest perfekte menneskene på jorda, vi rydder ALLTID opp å legger søppelet vårt fint fra oss i de rette boksene i kildesorteringen.

Knuser alldrig flasker i fylla, å kaster ivertfall ikke noe på sjøen, å nei da, de står alle fremmedkulurelle for, vite eller svarte, det må være de.

Skyter inn at begge barna mine har brune øyne å svart hår så pass på lommebøkene deres hvis dere ser meg på en molo på karmøy å har med barna, ikke la fiskeutstyret ligge uten tillsyn, da blir det borte.

Vill ende denne tråden nå å takker de som har vettet i behold her i landet å her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg startet denne tråden var fordi jeg så noen som skulle gi bort ei snelle her om dagen på dette forumet, å jeg tengte, hmmmm, kansje jeg skal prøve å se om det var flere "som meg selv" som kansje har noe liggende som eventuellt kunne gis bort.

Dette er jo en fiske side å burde inneholde "fiskerelaterte" ting å ikke en spypose hvor man kan tømme all gørra si i, det finnes mange andre forum på nettet man kan gjøre det på.

Kan ikke noe for det jeg, men har jobbet tett sammen polakker å lithauere i 3, 4 år å siden jeg selv har hatt tøffe peroder i livet veit jeg hvor lite som skal till i hverdagen for å gjøre dagen litt lysere når man kansje ikke har det så lett.

Om jeg skulle gått inn i en tråd her på fiskersiden som handlet om fluefiske å begynt å rakke ned på alle fluefiskere å påstått at de kler seg i latex hjemme å er gummifetishister fordi de går i høye vadere i lange pereoder når de er ute å fisker hadde sikkert jeg fått pepper for det, berettiget.

Men det gjør jeg ikke, selvom jeg har min mening om MYE jeg også behøver det ikke ha noe på en fiskeside å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media er vel flinke til å påvirke holdningene våre.

My Webpage

My Webpage

My Webpage

My Webpage

Bedrifter er vel også flinke til å utnytte dem:

My Webpage

My Webpage

My Webpage

My Webpage

My Webpage

Ut fra disse linkene synes jeg at mitt første innlegg var mer enn nok berettiget.

Hvorfor ingen har kommet med tilbud om utstyr ennå vet jeg ikke.

Men det kan ha noe med at det burde være et velferdstilbud som bedriften sponset.

Eller at fagforeninga spyttet i litt siden bedriften stiller båt.

Tilbudet burde jo gjelde alle ansatte, så slipper man murring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Media er vel flinke til å påvirke holdningene våre.

My Webpage

My Webpage

My Webpage

My Webpage

Bedrifter er vel også flinke til å utnytte dem:

My Webpage

My Webpage

My Webpage

My Webpage

My Webpage

Ut fra disse linkene synes jeg at mitt første innlegg var mer enn nok berettiget.

Hvorfor ingen har kommet med tilbud om utstyr ennå vet jeg ikke.

Men det kan ha noe med at det burde være et velferdstilbud som bedriften sponset.

Eller at fagforeninga spyttet i litt siden bedriften stiller båt.

Tilbudet burde jo gjelde alle ansatte, så slipper man murring. :)

Tilbudet gjelder alle ansatte å flere ansatte har vært med, var faktisk en av de ansatte som måtte inn till land fordi han var for dårlig kledd på siste tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle gått inn i en tråd her på fiskersiden som handlet om fluefiske å begynt å rakke ned på alle fluefiskere å påstått at de kler seg i latex hjemme å er gummifetishister fordi de går i høye vadere i lange pereoder når de er ute å fisker hadde sikkert jeg fått pepper for det, berettiget

Det har vi da gjort mang en gang her inne.... fine diskusjoner har det vel og vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic. Unnskyld!

Til deg som har det fiskeutstyr du treng og framleis har ein slant til overs - kvifor ikkje få deg eit fadderbarn? Då treng du iallfall ikkje bekymre deg over om den som får hjelpa verkeleg treng den. Om ikkje lenge får du eit bilde av ein unge som har fått det litt bedre. Det kan du henge på veggen og tenke at no gjer du verkeleg ein forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic. Unnskyld!

Til deg som har det fiskeutstyr du treng og framleis har ein slant til overs - kvifor ikkje få deg eit fadderbarn? Då treng du iallfall ikkje bekymre deg over om den som får hjelpa verkeleg treng den. Om ikkje lenge får du eit bilde av ein unge som har fått det litt bedre. Det kan du henge på veggen og tenke at no gjer du verkeleg ein forskjell.

Har en som heter Oleg i Russland. Kommer litt i glemmeboka siden mye av tiden går med til eget avkom.

Tror de heller vil ha noen extra slanter :) 200 kr er vel standard :)

Dette kan trekkes fra på skatten i tillegg. Det gjelder jo selvsagt de andre pengene også :)

Dette er det andre barnet jeg og dama er fadderbarn til.

Dama var pådriveren her, så jeg skal ikke ta på meg noe av den æren. Dame vil og gutt betaler :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de plassene jeg tidligere har gått for å fiske med barna mine får jeg ikke lenger fisket på.de er okkupert av polakker som fisker på skift og holder av plasser til hverandre ved å sette ut ei stang.har prøvd å få plass fire helger på rad uten å få fiska med barna.gi utstyr til polakker slik at enda fler av dem kommer på fisketur er helt uaktuellt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som heter Oleg i Russland. Kommer litt i glemmeboka siden mye av tiden går med til eget avkom.

Tror de heller vil ha noen extra slanter :) 200 kr er vel standard :)

Dette kan trekkes fra på skatten i tillegg. Det gjelder jo selvsagt de andre pengene også :)

Dette er det andre barnet jeg og dama er fadderbarn til.

Dama var pådriveren her, så jeg skal ikke ta på meg noe av den æren. Dame vil og gutt betaler :lol:

Var no slanten eg tenkte på då :)

Min (vår) heiter Diwin og kjem frå Rwanda. Har sett son min opp som fadder slik at han får all korrespondansen. Håpar han kan få litt sosial bevisstheit av det etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de plassene jeg tidligere har gått for å fiske med barna mine får jeg ikke lenger fisket på.de er okkupert av polakker som fisker på skift og holder av plasser til hverandre ved å sette ut ei stang.har prøvd å få plass fire helger på rad uten å få fiska med barna.gi utstyr til polakker slik at enda fler av dem kommer på fisketur er helt uaktuellt!

Har du pratet med dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de plassene jeg tidligere har gått for å fiske med barna mine får jeg ikke lenger fisket på.de er okkupert av polakker som fisker på skift og holder av plasser til hverandre ved å sette ut ei stang.har prøvd å få plass fire helger på rad uten å få fiska med barna.gi utstyr til polakker slik at enda fler av dem kommer på fisketur er helt uaktuellt!

Høres ut som laksefiske i norske elver, utført av nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg ikke at en tråd kan ende som denne i dette foraet..

Dere som snakker om søppel.

Ta en tur i hovedstader rundt i verden.

Få steder flyter mer over av søppel enn Oslo.

Til og med Santo Domingo i det lutfattige landet Den Dominikanske Republikk er renere enn Oslo.

Kjør en tur på landsbygda i Sverige og sammenlig så med landsbygda i Norge.....

Eller ta en tur til Polen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg ikke at en tråd kan ende som denne i dette foraet..

Dere som snakker om søppel.

Ta en tur i hovedstader rundt i verden.

Få steder flyter mer over av søppel enn Oslo.

Til og med Santo Domingo i det lutfattige landet Den Dominikanske Republikk er renere enn Oslo.

Kjør en tur på landsbygda i Sverige og sammenlig så med landsbygda i Norge.....

Eller ta en tur til Polen......

Har vært en del rundt, og kan desverre ikke se meg enig i din uttalelser om søppel rundt omkring. Ta deg en tur på landsbygda i de tidligere kommunistlandene, så skal du få se på søppel. Det eneste du kanskje ikke finner der er ting som kan brenne, og det er fordi det går i ovnen.

Har jobbet sammen med østeuropeere i flere år, og da ikke bare noen timer på dagen, men bodd sammen 24 timer i døgnet på båt. Da lærer du mye om folk! Selv om det er noen år siden kommunismen ble avskaffet, henger holdningene igjen. Ta det du kan raske med deg og gi F i det som ikke omhandler deg selv.

Holdningen jeg har fått til folk derfra har de ganske enkelt gjort seg fortjent til selv. Selvfølgelig finne det unntak, men de har jeg ikke truffet mange av.

Respekt er ikke noe du får, det er noe du opparbeider deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.