Gå til innhold
Fiskersiden

Isforhold i Telemark


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Du skautrollet, så du om det var slik på Voldsfjorden at det går an å fiske fra land eller var isen så spredt at det ikke har hensikt å forsøke?

Jeg skreiv jo "åpent vann", men det var i isfiskesammenheng. Det var en del drivende is, slush og "snerk" når jeg var der. Jeg tror ikke fiske fra land hadde fungert særlig bra. Men hvis du først skal fiske fra land så er det vel mange andre steder som er vel så aktuelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skreiv jo "åpent vann", men det var i isfiskesammenheng. Det var en del drivende is, slush og "snerk" når jeg var der. Jeg tror ikke fiske fra land hadde fungert særlig bra. Men hvis du først skal fiske fra land så er det vel mange andre steder som er vel så aktuelle?

Mange takk! Ja, det er flere andre steder som er aktuelle i den sammenheng. Jeg har stadig noen prosjekter i bakhodet, har tenkt å teste noe nær isflater og det var i den sammeheng jeg spurte.

Aller helst vil jeg ha heldekkende is rundt omkring snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norheimstjønna et lite stykke før Lunde (og andre små vann i samme område) har i alle fall sikker is om dagen; var der i dag og det lå speilblank is på ca 16-20 cm ved land, midten og ved utløp fra vannet.

Fisket var også bra til å være et vann av denne typen; 7 ørret og en røye i fin størrelse til f.eks. Abu Røyken.

Mageinnhold viste alt fra nymfelarver til stingsild, så det virker til å være bra mattilgang der. Fisket med kombi maggot/meitemark, små "blinker" og små kroker. Best bitt ved bekkeutløp og langs land generelt.

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norheimstjønna et lite stykke før Lunde (og andre små vann i samme område) har i alle fall sikker is om dagen; var der i dag og det lå speilblank is på ca 16-20 cm ved land, midten og ved utløp fra vannet.

Fisket var også bra til å være et vann av denne typen; 7 ørret og en røye i fin størrelse til f.eks. Abu Røyken.

Mageinnhold viste alt fra nymfelarver til stingsild, så det virker til å være bra mattilgang der. Fisket med kombi maggot/meitemark, små "blinker" og små kroker. Best bitt ved bekkeutløp og langs land generelt.

:) Grattis med fin matfisk, Jon! Du må dra med deg vår venn, Lasse, på tur no når han er heima slik at han forstår at det fortsatt kan vera is på vatna. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passerte Voldsfjorden igjen i går ettermiddag. Det var fortsatt åpent vann eller snerk fra Svanviksvingen og utover. På Kilevann (ved utoset) var det bra is. Jeg fikk 17 røyer der i går, samlet vekt 1,9 kilo.

Edit: Istykkelse Kilevann var rundt 15-20 cm.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visst også være fin is på flåtevann også nå.gledelig siden det pleier å være et av de siste vannene isen legger seg.Skal fore der i kveld.og fiske der både i morgen og mandag :) håpet er ny pers på både ørret og røye :hailfs: kanskje jeg får på den siste store jeg mista der..... :wub: med skogseid-stikka fra holth har jeg ihvertfall en sjanse ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge pent.no så skal høyeste temperatur i Herre området neste uke være - 5. Resten av uka har opp til - 9 grader, noe som bør gjøre mye for områder som Voldsfjorden. :)

:) Grattis med fin matfisk, Jon! Du må dra med deg vår venn, Lasse, på tur no når han er heima slik at han forstår at det fortsatt kan vera is på vatna. :lol:

Takk takk, Even!

Hvordan er det med Lasse for tiden i de dype skoger tro, går det i tackleknyting? :P

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas 14

Passerte Voldsfjorden igjen i går ettermiddag. Det var fortsatt åpent vann eller snerk fra Svanviksvingen og utover. På Kilevann (ved utoset) var det bra is. Jeg fikk 17 røyer der i går, samlet vekt 1,9 kilo.

Edit: Istykkelse Kilevann var rundt 15-20 cm.

Så du om det var noen ute å fisket på Voldsfjorden?

Har lyst til å prøve meg der denne vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du om det var noen ute å fisket på Voldsfjorden?

Har lyst til å prøve meg der denne vinteren.

Det er nok uansett lurt å vente minst en uke til, slik at minusgradene som jeg nevnte her får jobbet med isen flere dager på rad. Jeg kommer nok selv til å sjekke fjorden etter neste uke, hvis jeg ikke hører noe her på FS om det har vært andre folk utpå. Har det ikke kommet ny info her innen den tid så skal jeg si ifra til deg hvordan det ligger an etter neste uke, Thomas. :lol:

Tanken er å få tatt med niesen og nevøen min på en isfisketur der hvis det blir trygg is, da skal de virkelig få oppleve hvor artig fiske kan være. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok turen i kveld for å fore et par hull i nordenden av flåte,og ble egentlig litt lang i maska! helt isfritt :lol: de som har vært på flåte før i år har nok vært i sør-enden.der bor nok ikke drømme-ørreten min,så det ble til at jeg foret i kilevannet istedet.får prøve å få noen trøste røyer i morgen.skal stoppe på voldsfjorden å sjekke forholda for dere som bor litt unna.kjører jo tross alt forbi der.... ellers får vi håper kulda varer så flere spennende steder blir fiskbare. for de som tenker på stokkevannet kan jeg si at isen igjen har lagt seg,men trenger nok ei uke før den er trygg. pilkehilsen fra Bjørn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok turen i kveld for å fore et par hull i nordenden av flåte,og ble egentlig litt lang i maska! helt isfritt :lol: de som har vært på flåte før i år har nok vært i sør-enden.der bor nok ikke drømme-ørreten min,så det ble til at jeg foret i kilevannet istedet.får prøve å få noen trøste røyer i morgen.skal stoppe på voldsfjorden å sjekke forholda for dere som bor litt unna.kjører jo tross alt forbi der.... ellers får vi håper kulda varer så flere spennende steder blir fiskbare. for de som tenker på stokkevannet kan jeg si at isen igjen har lagt seg,men trenger nok ei uke før den er trygg. pilkehilsen fra Bjørn :)

Flott om du tar deg turen nedom Voldsfjorden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har netopp vært å rusla på isen i voldsfjorden. 50-60 meter utenfor brygga innerst var isen nesten 20 cm. kom en samtidig med meg og han satte seg ut i midten av det innerste bassenget.et sted jeg tidligere har fått endel sei og hvitting.Da er det bare å sette igang for de som har interesse av den fjorden..... :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har netopp vært å rusla på isen i voldsfjorden. 50-60 meter utenfor brygga innerst var isen nesten 20 cm. kom en samtidig med meg og han satte seg ut i midten av det innerste bassenget.et sted jeg tidligere har fått endel sei og hvitting.Da er det bare å sette igang for de som har interesse av den fjorden..... :angry2:

Knall! Mange takk for is-sjekking, da blir det nok en tur utover en av de nærmeste dagene. Var det bryggene helt innerst ved det store gule huset ved vannkanten du var eller ved den lille flytebrygga rett nedenfor Svanviksvingen?

Fremdeles meldt minusgrader samtlige dager frem til 7 januar så nå virker det lovende. :angry2:

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok turen i kveld for å fore et par hull i nordenden av flåte,og ble egentlig litt lang i maska! helt isfritt :angry2: de som har vært på flåte før i år har nok vært i sør-enden.der bor nok ikke drømme-ørreten min,så det ble til at jeg foret i kilevannet istedet.får prøve å få noen trøste røyer i morgen.skal stoppe på voldsfjorden å sjekke forholda for dere som bor litt unna.kjører jo tross alt forbi der.... ellers får vi håper kulda varer så flere spennende steder blir fiskbare. for de som tenker på stokkevannet kan jeg si at isen igjen har lagt seg,men trenger nok ei uke før den er trygg. pilkehilsen fra Bjørn :angry2:

Jeg tar nok turen til Kilevann i morra, skal fore før jeg skal fiske med tantungene til sambo i overimorra. Andredagen var det faktisk en rakker som røyk opphengeren på blinka, så det går nok noen fine fisker i Kilevann også... Tipper ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne turen bortom steinen om du fisker i nedre deler troll :angry2: der kommer vi til å sitte i morgen også. Jeg har hatt på ørret i kilevannet som var for stor for hullet,det var i øvre deler....men det er vel slik at det finnes digre fisk i de fleste store sjøer,men tror det fort går 50 år til jeg får på en så stor en igjen :angry2:

og til jon: Jeg var helt innerst der man kan kjøre ned til vannet. legger ved et par bilder...kanskje du kjenner deg igjen :o

70914_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28234/70914.jpg

70915_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/28234/70915.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

var selv en liten tur i kilevannet i dag ;) forer så fangstene må vel dukke opp etterhvert :o

http://propilkki.no/viewtopic.php?f=64&t=682

Endret av bsalte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta gjerne turen bortom steinen om du fisker i nedre deler troll :) der kommer vi til å sitte i morgen også. Jeg har hatt på ørret i kilevannet som var for stor for hullet,det var i øvre deler....men det er vel slik at det finnes digre fisk i de fleste store sjøer,men tror det fort går 50 år til jeg får på en så stor en igjen :)

og til jon: Jeg var helt innerst der man kan kjøre ned til vannet. legger ved et par bilder...kanskje du kjenner deg igjen ;)

Heisan,

jeg kommer innom dere i morgen, pleier sjøl å fiske rundt samme steinen. Fiska der på andre juledag, og hadde tenkt å fore opp der for fiske med ungene tirsdagen. Ok for deg, eller har du hevd på plassen for tida? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan,

jeg kommer innom dere i morgen, pleier sjøl å fiske rundt samme steinen. Fiska der på andre juledag, og hadde tenkt å fore opp der for fiske med ungene tirsdagen. Ok for deg, eller har du hevd på plassen for tida? :lol:

På de vanligste plassene i kilevannet er noen hevd helt uaktuellt <_< da er det nok i tilfelle lurest å gjemme seg bort ;) blir familiefiske på kilevannet til og med tirsdag for oss og et par familier til. men jeg har ikke noe imot at folk setter seg ved siden av oss.bare hyggelig om det blir sosialt utpå der :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de vanligste plassene i kilevannet er noen hevd helt uaktuellt :) da er det nok i tilfelle lurest å gjemme seg bort ;) blir familiefiske på kilevannet til og med tirsdag for oss og et par familier til. men jeg har ikke noe imot at folk setter seg ved siden av oss.bare hyggelig om det blir sosialt utpå der :D

Hoppla,

jeg valgte å fore opp noen høl litt nærmere utoset (nordenden av øya mellom steinen og utoset) i dag i stedet. Kom på underveis at erfaringa mi er at fisken står veldig konsentrert på et lite område ved steinen, så da fant jeg det for godt å fore opp en annen plass. Jeg regner med at det var dere som var på plass der ute i dag. Blei det ålreit fangst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppla,

jeg valgte å fore opp noen høl litt nærmere utoset (nordenden av øya mellom steinen og utoset) i dag i stedet. Kom på underveis at erfaringa mi er at fisken står veldig konsentrert på et lite område ved steinen, så da fant jeg det for godt å fore opp en annen plass. Jeg regner med at det var dere som var på plass der ute i dag. Blei det ålreit fangst?

Fangsten første dag var 15 stk-i går 16 stk og i dag var det vesentlig kaldere og dårligere.dro tidlig hjem.

fisken var slett ikke i bettet i dag!!!

Noen som vet om det er is i fossing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangsten første dag var 15 stk-i går 16 stk og i dag var det vesentlig kaldere og dårligere.dro tidlig hjem.

fisken var slett ikke i bettet i dag!!!

Finnes det noen sammenheng mellom lavere temperatur i luften og dårligere bitt hos fisken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.