Gå til innhold
Fiskersiden

Tromsøkaruss


Martins
 Share

Recommended Posts

Må innrømme at jeg ikke var verdens mest cocky på vei til prestvannet for å fiske karuss. Tromsøs mest populære turområde.

Men vel fremme begynte morroa. Småttisene beit jo som bare det. Det var faktisk ganske gøy å se at flytepærla (improvisert dupp) mi ble dradd under av illsinte POLARMONSTERKARUSS!.

Kommentarene var mange. Men overaskende nok var de aller fleste veldig positive, og stilte spørsmål osv.

Bare de to "tøffeste" joggerne ropte "Får dokker fesk!? BWAAHAHAHAHAHAHA."

Skjønner godt at folkt lurte. Jeg lurte ganske mye på hva vi dreiv med jeg også hehe. Man må nok være litt smågal for å drive med dette.

83290_s.jpg

Nye arter gjør meitehjerner ko-ko.

83291_s.jpg

I ren kameratskap legger jeg selsagt ut det rareste bildet av Andreas også! :lol:

En fin fisk i grunn.

83292_s.jpg

83293_s.jpg

83294_s.jpg

83295_s.jpg

Vi prøvde etter stingsilda også, men den var i det vanskelige hjørnet i dag.

Jaja. Ny art på meg :P

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja..på en av mine første turer der for en del år tilbake traff jeg på et helt busslast med folk fra japan, 50 fotografer og en guid som bare gliste..

har også fått klar melding om å dra til hel... av en fuglefotograf men litt pes gjør da bare turen mer innholdsrik.

Gratulerer med nok en ny art.

skal fikse brosme til deg i løpet av sommeren.

ps, jeg er på plass på rema i morgen kl 09.00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer.

Hvis du synes det er litt flaut å fiske slik som karuss i Prestvannet er trikset å låne en unge (hvis du ikke har selv). Har du med deg barn kan du gjøre de merkeligste ting og folk synes bare du er flink far/onkel/barnevakt :P

Pene karuss forresten. Har sett Prestvannkaruss før, men det er lenge siden (og har ikke fisket dem selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

artig! Og uansett alle nedlatende blikk og kommentarer. Dere kan jo trøste dere med at ingen på kloden har fått karuss lenger nord...! :);) For Prestvannet er jo en unik bestand, lenger ut i ytterpunktet for den mulige utbredelsen av denne arten er det vanskelig å komme. Jeg har jo hatt lyst til å prøve å få en karuss de gangene jeg har vært i Tromsø, men det har blitt med tanken. Ser jo at oppgaven virker overkommelig. Kanskje jeg skal gjøre alvor av det neste gang..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@piscator: Ja det skulle være gode muligheter for å få nappa opp en. De er ikke akkurat vonde å be. Har sett smågutter der som har fiska dem opp med en pinne, snøre og en bøyd sikkerhetsnål til krok. Men du må nok tåle "Bi dæ fesk tell middag? ;p"

Det som overasket meg litt var at de sto så nært land. Alle ble tatt 0.5-1m fra land og på bare 10-20cm dyp inne i en liten åpning i sivet.

Selv om det var utrolig grundt, var det umulig å skimte fisken, annet en noen skygger av og til. Var gøy å se på brødkulene vi hadde kastet ut. De danset rundt som pingpongballer der nede, tilsynelatende av seg selv. Men det var nok "Karuss og Baktus" som vill ha loff:p

Endret av Martins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har hørt skal det også svømme karuss i minst et vann til her i tromsø og det ligger lenger nord....gikk noen rykter om gullfisk i prestvannet for noen år tilbake men mest trolig var det noen som hadde fått karuss og gitt dem navnet gullfisk....Tromsøværinger flest er ikke klar over at det svømmer andre ting i vann enn torsk,sei,ørret.røye og laks.

Og kan det ikke spises så skal det ikke fiskes.

Her har dere litt småstoff om våres råeste meitevann her nord.

her er det også ei dame som etterlyser gullfiskene sine.

http://www.tromsoby.no/node/102800986

http://no.wikipedia.org/wiki/Prestvannet

http://www.nrk.no/programmer/radioarkiv/ve...te/2569326.html

Endret av Trulsolsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så søøøøøøøøøøte :)

Jeg går ut i fra at det var meg og andreas du siktet til!? Takk, det var da alt for meget :D Vi følte selv at bildene ble svært respektable :P

Jetmund: Aner ikke, men det frister ikke akkurat. Men de produserer jo alkohol, så er du desperat alkoholiker, så kan du jo prøve å sutte litt på en? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.