Gå til innhold
Fiskersiden

Er hoggormen fredet?


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Fikk høre at det var mye hoggorm nede ved bekken hvor ungene mine leker og begynte å legge planer for hvordan jeg kunne utrydde de. For orm er jo "luremus" til de grader! De ser ut som mark, men er det ikke!

Men midt i orme-massakre-planene mine var det noen som nevnte at hoggormen er fredet!!! :lol:

Hva er det for noe?

Stemmer det? Og i så fall hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt det før, men er litt usikker. Den står ikke på rødlista fra 2006 i alle fall, eneste reptilet der er slettsnoken og den er "bare" NT (nær truet)... Vi drepte alltid hoggorm vi fant på plenen eller på veien rett ved huset, men lot de vi traff i skogen få krype sin vei :lol:

EDIT:

Wikipedia Sier dette:

Hoggormen er en av tre slangearter som lever fritt i Norge, og den eneste giftige. De to andre slangeartene i Norge er buormen og slettsnoken. Stålormen blir ofte tatt for å være en slange, men den er en øgle. Alle frittlevende slanger (samt øgler og amfibier) i Norge er fredet etter viltloven. Hoggormen er også fredet over det meste av Europa.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle norges tre slanger, hoggorm, buorm og slettsnok er totalt fredet. Bestanden har i mange år gått tilbake på grunn av holdninger som enkelte har.... Slå i hjel, for jeg liker den ikke....

I mine øyne er det like gammeldags tankegang som hos de som mener fettfinnefisk er det eneste som har livets rett. Drep gjedda og karpefisken....

Våre frosker, padda og salamanderne er også totaltfredet.

Forklar dem at de ikke må klappe dem. Mest sannsynlig vill de vel ikke klare det heller. Hoggormen vil nok stikke langt vekk hvis en gjeng unger leker der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Slå i hjel, for jeg liker den ikke....

Det er ikke det at jeg ikke liker den, men jeg liker ikke at den holder til rett utenfor der vi bor :excl:

Jeg har ikke noe imot mus heller, men når de driver og skal inn i leiligheten synes jeg det er greit å "ta" dem. Eller er du imot det også? Hva med de som dreper alle de søte sneglene på hagene sine?

Men uansett - er de fredet skal ikke jeg gjøre dem noe. Jeg er bare litt overrasket over at de er fredet

Og det at huggormen ikke er farlig og at den forsvinner før noen kommer nær den - si det til alle de som er bitt av orm!

lag flere unger så du har noen å gå på gabrielsen. :excl:

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veps er generellt sett langt farligere enn huggorm - de fleste bittene er dessuten giftløse. Langt bedre å vise ungene en hoggorm - og lære de til å la den være i fred. Skal man drepe alt som er potensiellt farlig så har man en vanvittig drøy jobb å gjøre.

Men uansett - er de fredet skal ikke jeg gjøre dem noe. Jeg er bare litt overrasket over at de er fredet

De er nok fredet fordi folk "tror" for mye - og slår de ihjel når de ser de.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man drepe alt som er potensiellt farlig så har man en vanvittig drøy jobb å gjøre.

Helt klart. Men det handler jo ikke om å utrydde ALT som er potensielt farlig. Og heller ikke at man ikke skal gjøre noenting.

Er det vepsebol på loftet fjerner man jo det og reduserer faren for å bli stukket mens man er der. Men samtidig kan man godt bli stukket av veps mens man sitter og slapper av på veranden.

Samme ville jeg føle at det ville være naturlig med hoggorm. Man fjerner de som er i hagen (dersom det hadde vært lov), mens man selvsagt risikerer å bli bitt ute på tur.

Og de statistiske lekene deres som gjør at bier, veps og sikkert biller og maur og mye annet er farligere enn hoggorm er ikke noe verd. For en frisk ikke-allergisk person er et hoggormbitt skumlere enn å bli stukket av en veps - ferdig med det!

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig !

Her står det bla :

Forebyggingen går ut på å fjerne busker, kratt, høyt gress og steingjerder i umiddelbar nærhet av boligen for å hindre at slangene kommer for nær. Et slikt tiltak vil ofte også redusere bestanden av smågnagere, eventuelt holde de unna, og på den måten redusere slangenes tilgang på mat. En direkte bekjempelse uten at man gjør forebyggende arbeid resulterer oftest i at nye slanger vandrer inn på området i løpet av relativt kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Det er imidlertid en myte at huggormen er totalfredet. Under visse situasjoner er det lov å ta grep. "

.

Totalfredet er den, lell.

Sånn er det jo med bjørn og ulv også, som vi til stadighet ser. Totalfredet, men unntakene gies forbløffende ofte til rødlistede, totalfredede arter å være. Ekstra vern og avtaler.

Ingen arter er unntatt "særskilte" hensyn, dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en huggorm er jo selvsagt mye farligere enn en bie

Nei, faktisk ikke! I de fleste tilfeller er ikke et huggormbitt farligere enn et stikk fra bie eller veps. Kan forøvrig legge til at jeg er allergisk, veldig allergisk, mot bistikk... Så på den måten er jeg utrolig mye mer utsatt for fare enn fra en stakkars huggorm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man allergisk mot noe så er det potensielt farlig å bli bitt. Derfor er det mange som dør av veps og biestikk hvert år.

Selv hadde jeg "fornøyelsen" av å få hånden ned i et jordvepsbol. Kunne telle 70 stikk på armen. Merket giften godt da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk høre at det var mye hoggorm nede ved bekken hvor ungene mine leker og begynte å legge planer for hvordan jeg kunne utrydde de. For orm er jo "luremus" til de grader! De ser ut som mark, men er det ikke!

Men midt i orme-massakre-planene mine var det noen som nevnte at hoggormen er fredet!!! ;)

Hva er det for noe?

Stemmer det? Og i så fall hvorfor?

Kanskje begynne med det enkleste grepet her... fjern ungene fra bekken?...

om det er en god biotop for hoggorm, kommer det bare til nye om du dreper en.

la ormene være ifred og finn nye lekeplasser for ungene er mitt tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.