BAN Posted October 22, 2014 Report Share Posted October 22, 2014 Hvis du ikke må kaste langt så trenger du ikke å klipse opp fortomene. Litt surretråd holder agnet på plass selv om det flagrer litt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
can Posted October 22, 2014 Report Share Posted October 22, 2014 ok såg i "den stor klokeboken" som det heite ein gong (agnfiske i sjøen) at det blei benytta paternostertakkel med fortommer heilt ned mot 5 cm med sirkelkrok trur eg skal knyta meg ett sånt ett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted October 16, 2015 Report Share Posted October 16, 2015 Lurer på litt om Uniknuten. Den oppskriften jeg bruker heter "Duncan (Uni) knot". Denne forsøker jeg å bruke når jeg setter svivler etc på tackels. Når jeg lager denne ender jeg opp med den senestumpen jeg skal klippe i en liten løkke som stikker ut fra knuten. Da ser hele knuten klumpete og rar ut. Om jeg vipper den løkken av senestumpen og strammer til blir knuten veldig fin og smekker, men kanskje også svakere? Klarer ikke se at jeg gjør noe feil i utgangspunktet men et eller annet må det jo være. Er jeg på feil knute eller hva? Noen som forstår hva jeg mener? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
can Posted October 16, 2015 Report Share Posted October 16, 2015 Ser ut som du bruket vanlig UNI knute,var iverfall den som kom opp når Eg søkte, den Eg og bruker. Kan sjå litt klumpete ut meiner Eg uten at Eg har studert den så nøye. Men lika han, enkel og har Ikkje hatt problemer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted October 16, 2015 Report Share Posted October 16, 2015 (edited) Lurer på litt om Uniknuten. Den oppskriften jeg bruker heter "Duncan (Uni) knot". Denne forsøker jeg å bruke når jeg setter svivler etc på tackels. Når jeg lager denne ender jeg opp med den senestumpen jeg skal klippe i en liten løkke som stikker ut fra knuten. Da ser hele knuten klumpete og rar ut. Om jeg vipper den løkken av senestumpen og strammer til blir knuten veldig fin og smekker, men kanskje også svakere? Klarer ikke se at jeg gjør noe feil i utgangspunktet men et eller annet må det jo være. Er jeg på feil knute eller hva? Noen som forstår hva jeg mener? Har du en link til knuten du bruker da jeg ikke helt forstår dette med den løkken. Uni har bare en enkel endetamp under normale forhold. Uni skal ikke se klumpete ut... Edited October 16, 2015 by BAN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
can Posted October 17, 2015 Report Share Posted October 17, 2015 Kor mange surringa pleie de ta med knuten,selv tar Eg vel ein 3-5 alt etter kor tjukk gøten er. Blir muligens litt klumpete dersom den Ikkje samsas skikkelig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted October 17, 2015 Report Share Posted October 17, 2015 Har du en link til knuten du bruker da jeg ikke helt forstår dette med den løkken. Uni har bare en enkel endetamp under normale forhold. Uni skal ikke se klumpete ut... http://www.animatedknots.com/duncan/ Knyter denne med 0,53 mono. God kvalitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted October 17, 2015 Report Share Posted October 17, 2015 Prøv med 3 surringer. Da burde den se penere ut og vil allikevel være sterk nok. Jeg bruker kun Uni på tacklene mine og den har fungert ypperlig på mono opp til 1,2 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
can Posted October 17, 2015 Report Share Posted October 17, 2015 Dumt att mesteparten av bildene i denne tråden er vekke 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted October 17, 2015 Report Share Posted October 17, 2015 Dumt att mesteparten av bildene i denne tråden er vekke Kunne ikke ha vært mer enig. Mye unikt materiale som er blitt borte.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piddien Posted November 9, 2015 Report Share Posted November 9, 2015 Det hadde vært hyggelig om billedlinkene hadde blitt oppdatert. Med tanke på at tråden er 10 år gammel er det kanskje ikke så rart at mange av linkene er døde, men det går vel an å legge ut bildene på nytt? Det er ikke nye mening i at denne tråden er pinned når de fleste av bildene på første side er borte. Mesteparten av nytteverdien for oss som lurer på å begynne med kystmeite er borte når bildene mangler. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 Gikk nettopp opp for meg at pulley og glidende er det samme tacklet. Bare at søkket sitter på forskjellig plass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 Pulley er mer lik en sjokk-rigg hvis jeg ikke tar feil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 12 minutes ago, Potemkin said: Pulley er mer lik en sjokk-rigg hvis jeg ikke tar feil. Forklar? Om jeg bruker bait clips så kan jeg bare flytte søkket så går det fra pulley til glidende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 På glidende skal hovedsnøret være knyttet til fortom (krok-fortom-svivel-hovedsnøret) og søkket skal glide på hovedsnøret uhindret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 Ja, og om du flytter på søkket, og også hvor du fester hovedlina, så blir det er pulley. Mulig jeg forklarer dårlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 (edited) Hva gjør du med beads og crimp som skal hindre at pulley riggen slår rundt? I tillegg får du en lang senestump hengende løs med en svivel i enden. Man kan lage et glidetakkel hvis man clipser søkket på hovedlina, men det vil se veldig rart ut. Dessuten blir clipsen glidende på braid og det kan ende med at braiden ryker. Edited August 10, 2016 by Potemkin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 Ser ikke hva du mener. Bytter plass på søkket og hovedsena, og vips! Det er et glidetakkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 Fester du hovedlina på øverste svivel og bruker clips til å henge søkke på hovedlina, så har du et glidetakkel. Men da ligger svivel nede til venstre og øverste svivel mot hverandre. Kanskje ikke det beste med tanke på at knuten/crimp kan få litt juling. Fester du hovedlina nede til venstre og clipser på et søkke på hovedlina, så får du en løs svivel hengende løs uten noen funksjon. Men du kan jo henge en krokfortom i den. Da får du noe som kan ligne på en helikopter rig i tillegg. Fester du hovedlina nede til venstre og clipser søkke på den øverste svivelen, så har du en sjokk-rigg. Noe som jeg så for meg i første innlegg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BAN Posted August 10, 2016 Report Share Posted August 10, 2016 (edited) Up and over pulley Dette er riggen til de sære og sky fiskene... 120 cm omvendt pulley og 180 cm fortom Håper det er forståelig da jeg ikke gidder å omformatere det. Edited August 10, 2016 by BAN Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted August 11, 2016 Report Share Posted August 11, 2016 Setter på en gummiperle på begge sider av den svivelen som vandrer så spiller det ingen rolle hvem vei den drar. Setter du på powergum eller en vridd slange (i steden for crimps) på begge sider av samme svivel så kan det brukes som paternoster også. Omvendt pulley som BAN viser er slik jeg har lært å lage glidetakkel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted August 11, 2016 Report Share Posted August 11, 2016 Glidetakkel. http://www.hagstone.net/boatrig5small.jpg Det du har tegnet over er glidende paternoster rig. Glidende paternoster er ikke en pulley rig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted August 11, 2016 Report Share Posted August 11, 2016 Ok. Vis meg hva du kaller pulley da? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Potemkin Posted August 11, 2016 Report Share Posted August 11, 2016 http://www.skyeshorefishing.co.uk/uploads/1/6/9/3/16937874/8803951_orig.jpg Forskjellen mellom glidende paternoster og pulley er at pulley har rig Clip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Den Rare Posted August 11, 2016 Report Share Posted August 11, 2016 Men det spiller ingen rolle for funksjonen av tacklet. ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts