Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle-guide (kystmeite)


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Brukar den med fast med lite avvik. Man behöver lite fler surringar visst man inte vill att braiden ska glida. Tar den genom knuten på mono/tufline å surrar 8 varv upp, 6 ned, 2 runt kun mono/tufline och sen tillbaka genom knuten, fukta och strama försiktigt så glider den på plats. en minidroppe med superlim så har du en trevlig knut=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker DAM Imperial softleader 0.80 til shock leader og 0.21 Berkely Whiplash Crystal på surf-spolene. Knyter de sammen med albright, og med litt superlim på knuten (viktig og ikke være for raus med limet). Har enda tilgode at det er knuten som ryker ved bunnapp... Knuten er slank og fin og suser lett igjennom ringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Fant denne artikkelen på WSF her om dagen og tenkte den kunne være interessant å poste her. Bling til flatfiskmeite ble plutselig en egen vitenskap!

http://www.worldseafishing.com/columns/mikethrussell/boat_plaice_rigs_its_not_all_about_bling.html

(Selv om jeg tror agnet også spiller en stor rolle skal jeg jaggu tenke litt på denne når jeg knyter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 3 months later...

Noen som har noe erfaring med Kroker fra GOTCHA TACKLE http://gotcha-fishing.co.uk? fant de i sverige for 10 sek pr pose med 30 kroker i ass størrelser.. regner ikke med owner kvalitet, men likevel, den prisen.. verdt å prøve for en meiter i oppstartsfasen da jeg regner med at mange sikkert blir sittende i bunn et sted.

Kent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

det er ligger noen fine ting på forsiden om takler. https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/meite

her er taklene lagd med klemhylser, perler og klips. men du kan lage dem uten ved å bruke knuter isteden. ihvertfall paternoster-taklet(for pulleytaklene trenger du perler). bruk opphengerknute eller trevei-svivler. skal du fiske flyndre på ryddig bunn anbefaler jeg å bytte ut søkke med en silde/skjesluk og sette en senestump etter sluken. dette kalles et slep og er veldig effektivt etter flyndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Sett noen fine paternostere her nå og har laget meg ett og annet selv, både med en og to kroker. Har brukt de mest rett ned fra båt eller brygger, for jeg ser ikke for meg noen god måte å kaste med de uten at agnet fyker en annen vei og og greien bare blir en stor klasse med tau! Hvordan bruker man krokklips best mulig med paternostere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noen fine paternostere her nå og har laget meg ett og annet selv, både med en og to kroker. Har brukt de mest rett ned fra båt eller brygger, for jeg ser ikke for meg noen god måte å kaste med de uten at agnet fyker en annen vei og og greien bare blir en stor klasse med tau! Hvordan bruker man krokklips best mulig med paternostere?

Agnstrikk.

Det er vel ikke akkurat så vanlig å bruke krokklips på paternoster........... Lag deg en pulley, de er fine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett noen fine paternostere her nå og har laget meg ett og annet selv, både med en og to kroker. Har brukt de mest rett ned fra båt eller brygger, for jeg ser ikke for meg noen god måte å kaste med de uten at agnet fyker en annen vei og og greien bare blir en stor klasse med tau! Hvordan bruker man krokklips best mulig med paternostere?

Surretråd sørger for at agnet blir sittende. Enkroks paternoster kan like gjerne byttes ut med en pulleyrig. Fisker på samme måte og er mye enklere i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Som nybegynner lurer eg på litt av kvart ikkje minst korleis eg skal knyta takkel, kor eg skal kjøpa alt (billigst muligt) og kva som er nødvendigt på ett takkel. Har lest gjennom heile denne tråden i kveld, litt dumt at dei fleste bildene og linkane ikkje finst meir. Noken som kan forklare heilt basic korleis eg skal knyte la oss sei ett paternostertakkel og tja ett glidande. Slik dei ville gjort det, slik at det vil fungere. Klarer selvsagt å lage ett paternostertakkel med ein otersvivel men har skjønt at ein helst ikkje skal gjera det, herregud er nesten meir forvirra etter å ha lest gjennom tråden her. Kanskje ei bok hadde vært litt til hjelp, og kva er dette crimp greiene som blir bruka heile tida, er det for å unngå å bruka ein knute når ein eks. vis skal festa ein krok i fortommen? Kanskje noken ferdig takkel kunne ha hjelpt meg, så kunne eg ha kopiert dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en kikk på http://therigwallet.blogspot.no/ der LasseB her på forumet har samlet mange fine rigger. Hvis du googler paternoster og running rig får du tusenvis av forklaringer på hvordan du binder disse.

Når det gjelder utstyr til tacklebinding kommer du ikke utenom at ebay.co.uk har best utvalg, mange selgere som selger all mulig krimskrams (som du egentlig ikke trenger). Ellers er jo gode gamle Veals i UK fortsatt kurrante. Norske nettbutikker og sportsbutikker virker det som har en minstepris på 39,- på hva som helst av småsaker, og da blir det fort dyrt når du trenger ganske mange pakker med kroker, svivler, sene og alt mulig annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.