Gå til innhold
Fiskersiden

Tackle-guide (kystmeite)


Karl Inge S
 Share

Recommended Posts

[quote name=Mr Big fish :thumbsup:' timestamp='1287645466' post='624872]

Du trenger ikke Wire til det.

Kan sende deg bilde av et greit oppsett om du vill eller ring meg :)

kjempe! tviler veldig sterkt på at jeg faktisk får hav-ål, men kjekt å ha utstyret klart hvis sjansen skulle dukke opp..

sender du bilde? jeg er på jobb nå og kan ikke ringe før i kveld..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempe! tviler veldig sterkt på at jeg faktisk får hav-ål, men kjekt å ha utstyret klart hvis sjansen skulle dukke opp..

sender du bilde? jeg er på jobb nå og kan ikke ringe før i kveld..

Kan ta en Havål kveld/natt med deg jeg om du vill, du veit hvor jeg bor å jeg veit hvor de bor :)

Har bare hatt 2 forsøk etter de i år men er klar når du er klar......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1287645979' post='624879]

Kan ta en Havål kveld/natt med deg jeg om du vill, du veit hvor jeg bor å jeg veit hvor de bor :D

Har bare hatt 2 forsøk etter de i år men er klar når du er klar......

hørres bra ut, skal legge inn feriesøknad hos fruen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørres bra ut, skal legge inn feriesøknad hos fruen :)

Stor fordel å være 2 om en stor en skulle bite på, de er rimelig stærke å ville.

Har allt utstyr til veging å løfting av ålen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Mr Big fish :)' timestamp='1287646280' post='624882]

Stor fordel å være 2 om en stor en skulle bite på, de er rimelig stærke å ville.

Har allt utstyr til veging å løfting av ålen.

ja eg kan tenke meg det, eg burde kjøpe en større/lengre håv egentlig, har ikke i nærheten langt nok skaft til å rekke ned til vannet på den jeg bruker nå.. flaks jeg bare får små fisk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Ved tackler til hågjel, pigghå osv ville jeg droppet perlen ved knuten, og heller dratt silikonslangen over knute og krokhode; slik at den kan ta av fra slitasjen som skapes av haitennene om kroken havner litt inni munnen på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tackler til hågjel, pigghå osv ville jeg droppet perlen ved knuten, og heller dratt silikonslangen over knute og krokhode; slik at den kan ta av fra slitasjen som skapes av haitennene om kroken havner litt inni munnen på den.

det skal tas til etteretning :dribble:

jeg pleier oftest å tre plastkula over knuten da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo folkens

var å fisket etter diverse arter i helga, brukte en nr 8/0 sirkel krok, artene som jeg ville ha var torsk, lange og brosme.

brukte makrell som agn, men hvor mye makrell skal man ha på kroken? tror jeg brukte altfor lite.

Dere bruker ikke hele makreller??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo folkens

var å fisket etter diverse arter i helga, brukte en nr 8/0 sirkel krok, artene som jeg ville ha var torsk, lange og brosme.

brukte makrell som agn, men hvor mye makrell skal man ha på kroken? tror jeg brukte altfor lite.

Dere bruker ikke hele makreller??

Tror det er bedre å ha for lite enn for mye agn, viktigste er at krokbøy- og spiss er åpen. På en 8/0 ville jeg kanskje brukt en makrellremse på 10x2x2 cm festet med surretråd litt oppover krokfortommen, altså at kroken henger i enden av agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er bedre å ha for lite enn for mye agn, viktigste er at krokbøy- og spiss er åpen. På en 8/0 ville jeg kanskje brukt en makrellremse på 10x2x2 cm festet med surretråd litt oppover krokfortommen, altså at kroken henger i enden av agnet.

var vel omtrent det jeg brukte.. men fikk faktisk bare 1 liten lyr og 2 rødspetter på dette.. sinnsykt stor munn på de spettene! de var ikke store, men fikk kroka begge to fint i munnviken.. derfor jeg lurte på om dette var litt forl ite agn, stor fisken gidder ikke spise så små agn.. men får prøve igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du hatt flaks, er ikke akkurat optimalt med 8/0 til rødspette. Stor fisk spiser også små agn :)

fikk 2 spetter på 2 forsøk, begge beit rent på.. men kanskje litt flaks ja :P ble bare veldig overasket over størrelsen på munnen på disse fiskene..

ny art ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 2 months later...

zjgjd0.jpg

Slenger med et bilde av noen av mine tackler. Jeg er nybegynner innen surf/kyst-meite.

Nr.1 fra venstre ga meg en Sandflyndre på 560 gr. i går. Regner med den var svært sulten...

Hadde ikke regnet med at en Sandflyndre ville prøve seg på en såpass stor sirkelkrok med blekksprut og det hele...

Nr.2 fra venstre ga meg en Lange på nøyaktig 3 kg.

Begge agnet med reker.

De andre tacklene er mer eller mindre uprøvd foreløpig...

Til flatfisk bruker jeg vanligvis bare noen perler og mindre kroker, agnet med reke og blåskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heisann,sitter er og leser igjennom her og ser på div tackles til folk. Og nybegynner innen kystmeite som jeg er så er det noen ting jeg lurer på: ser at mange lager tackles med bare typ 20cm monoline med bling på og en svivel i enden. Åssen er det dere bruker disse/fester dem til snøre fra stanga?

og ein anna ting,hvilke type snøre pleier folk å bruke til kystmeite på ei surfstang? Har akkorat kjøpt min første surfstang nå på ferie og lurer på hva jeg skal fylle opp snella med type og tykkelse. Tenker jeg kommer til å kaste med vekter mellome 150-200gram. Og hvor lang sjokkfortom/slagline er normalt å ha på enden av snøret før fortommene og tykkelse på den? Og hvilke svivler og liknende bruker dere,typr og størrelse på greiene?

Ble en del spørsmål dette,men er som sagt helt ny til hele kystmeite greia.

Endret av dragev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.