Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Hei.

I vinter har jeg tenkt at jeg skal prøve meg på isfiske :D

Men har ikke aning på hvordan man gjør dette eller hva man bruker!

Noen som kan oppsumere litt om isfiske ? :thumbsup:

Det var noen sett til 100-200 for isfiskestang, er dette godt nok?

Håper kanskje jeg og Veg kan ta oss noen turer på isen ? :D

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I vinter har jeg tenkt at jeg skal prøve meg på isfiske :D

Men har ikke aning på hvordan man gjør dette eller hva man bruker!

Noen som kan oppsumere litt om isfiske ? :thumbsup:

Det var noen sett til 100-200 for isfiskestang, er dette godt nok?

Håper kanskje jeg og Veg kan ta oss noen turer på isen ? :D

Ferskvann/Saltvann?

Hvilke arter?

Få fisk eller stor fisk? osv osv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye utstyr til isfiske nei. Pilkestikke kan kjøpes med sen og blink til litt over en hundrings. isøse trenger du kanskje for å få slapset ut av hullet (men oss tøffinger bruker henda da :D ) Isbor kan koste en slant men drar du på tur med meg kan du låne mitt :thumbsup: Du trenger bare slenge på noen maggot (som er billig hos xxl) på kroken under blinken, la den synke til bånn og fisk litt over. Passivt etter ørret og aktivt etter røye :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke så mye utstyr til isfiske nei. Pilkestikke kan kjøpes med sen og blink til litt over en hundrings. isøse trenger du kanskje for å få slapset ut av hullet (men oss tøffinger bruker henda da :rolleyes: ) Isbor kan koste en slant men drar du på tur med meg kan du låne mitt :) Du trenger bare slenge på noen maggot (som er billig hos xxl) på kroken under blinken, la den synke til bånn og fisk litt over. Passivt etter ørret og aktivt etter røye :)

Såpass lett ja. Vet du om finer steder på jonnsvannet da? Ønsker meg isbor til bursdag så jeg har det :D

Ble det noe på fredag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass lett ja. Vet du om finer steder på jonnsvannet da? Ønsker meg isbor til bursdag så jeg har det :lol:

Ble det noe på fredag?

Husk å ikke ønske deg det billige blå Mora-borret da. Da må du bare bytte til nytt bor neste sesong....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass lett ja. Vet du om finer steder på jonnsvannet da? Ønsker meg isbor til bursdag så jeg har det :lol:

Ble det noe på fredag?

ble kun en liten lyr på sluken på fredag, er såpass enkelt ja. Men det kan lønne seg å prøve pelagisk også da...

Her er bukta jeg fikk røyene mini i vinter ;)http://kart.gulesider.no/m/Id1fm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å anbefale denne linken til ferskinger i alle aldre:

http://www.fiskeklubben.no/docs/FiskeklubbIsfiske.pdf

Mange gromme røye- og ørretvann i Sør-Trøndelag da. Skikkelig misunnnelig.

Det sto masse nyttig der ja :D

Hvilke vann er dette? :thumbsup:

Noen som har prøvd dette http://www.gsport.no/Produkt/180256%28BC_6%29/kilpa-sammenleggbart-isbor-115-mm/ . tenkt og fiske ørret og røye, funker det?

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sto masse nyttig der ja :D

Hvilke vann er dette? :dribble:

Noen som har prøvd dette http://www.gsport.no/Produkt/180256%28BC_6%29/kilpa-sammenleggbart-isbor-115-mm/ . tenkt og fiske ørret og røye, funker det?

Jo lengre du går desto større blir fisken - er det ikke sånn det heter ? Nei, har vel ingen spesiell hemmelighet i ermet.

Du vil nok fort få anbefaling om at UR Rantanen (blå) er det beste. Spørs hvor mye borret skal brukes, hvor krevende isforhold og hvor ofte. Hold deg iallfall unna Biltema sitt.

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste isfiskeutstyret er skoa. Bruk heller veg sitt bor en stund, og ønsk deg skikkelige isfiskesko.

Uansett bør de(n) første turen(e) være med noen som har gjort det før, så ser du fort hvor interessert du er, og hva du trenger.

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste isfiskeutstyret er skoa. Bruk heller veg sitt bor en stund, og ønsk deg skikkelige isfiskesko.

Uansett bør de(n) første turen(e) være med noen som har gjort det før, så ser du fort hvor interessert du er, og hva du trenger.

hva er isfiskesko? bruker kun militærstøvler med ullsokker nok til å isolere ett hus jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond foreslo en gang "Muck Boots"; det var en god anbefaling. Jeg kjøpte mitt par i fjor, og er strålende fornøyd med de. Jeg kjøpte de litt for store i størrelse, slik at jeg kan ha på et par lag med ullsokker i tillegg. Disse støvlene er veldig varme og gode på isfiske, og jeg syns ikke de er for varme selv når det er mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OZ - HVordan er disse støvlene på dager med rundt 0 grader ? Er de alt for varme?

Jeg synes ikke det. BLir overraskende lite klam i dem også. Har hatt dem på meg i 25 blå, og ikke vært annet enn tørr og varm på beina. Hovedpoenget er jo å holde seg tørr, blir man våt eller klam er løpet kjørt uansett hvor tjukke støvlene er. Disse er jo ikke noe å gå lange marsjer i fjellet med, store og relativt tunge som de er, men til sitt bruk er de fine! Pass på å ikke kjøpe for trange støvler. Det skal være litt plass til ekstra ullsokker og litt luft rundt. Blir det trangt blir det klamt og da fryser man...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond foreslo en gang "Muck Boots"; det var en god anbefaling. Jeg kjøpte mitt par i fjor, og er strålende fornøyd med de. Jeg kjøpte de litt for store i størrelse, slik at jeg kan ha på et par lag med ullsokker i tillegg. Disse støvlene er veldig varme og gode på isfiske, og jeg syns ikke de er for varme selv når det er mildt.

Tydelig at jeg har peiling ja...

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kamik skoa er fine bruker kunn ulsokker på beina og ikke for trange sko så står du greit i 30- ingen problem B) hel havfiske dress er og anbefale i kulde over 15- og ikke de 2 delte det kan bli kaldt . klær er alfa omega for en hygerlig isfiske tur. Tom ole (av kroken) har 3 isfiske stenger lawson til rundt 360 spenn holder til gjedde lake osv men litt stive til abbor og andre mindre arter men han har masse greie muligheter der.Bla skogseid stikka nydlig stikke til abbor røye osv . Borr kjøp ur borr eller kjøp mora om du tar det som en trening :) uansett om du fisker mye på isen ender du nok opp med ur tenker jeg etterhvert :lol:

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.