Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 12. desember


OLHEI
 Share

Recommended Posts

Det er lite som virker som det skal med utleggingen min av ting på forumet i dag, men her er i alle fall teksten til dagens luke:)

Mitt nærmeste karussvann frem til 2007 (da jeg flyttet), var i høyeste grad et offentlig område, og plassen jeg brukte å fiske fra ligger like ved en badeplass og et kommunalt friområde. Men en kveld i juni 2005 det skulle bli regn passet det seg slik at fiskekompis Ulf og jeg allikevel reiste dit en fredag. Det ble en engangsforeteelse…..

Alle kvinner…

Vi ankom litt sent, da sola allerede var på vei ned bak åsen. På stranda var det rigget opp et telt og vi kunne høre lav musikk.

Jaja, da var det vel bedre enn vi hadde fryktet; noen få personer som campet ville jo ikke bety noe fra eller til. Jeg gikk til min faste plass like bortenfor camperne, mens Ulf gikk til en annen plass på den andre siden av vannet.

Jeg rigget meg til så kjapt jeg kunne og foret opp lett med grunnfor og noen maiskorn på toppen. Deretter var det bare å sette seg og vente på at noe skulle skje. Og det gjorde det jo…

…men det var hos camperne. Ei arabisk dame dro i gang noe en voldsom jamring da stereoen deres åpenbart ble skrudd på full guffe. Aiiiiaaahhhhh, ljomet det surt mens bassen skurra. Duppene mine lå like fordømt rolige. Så kom det en ny låt (som jeg faktisk kjente igjen, men ikke akkurat digger rått): ”alle kvinner, alle menn, om du er fattig eller om du har spenn….”. Ingen bevegelse i duppen var å spore. Vel, kanskje bassforvrengningen fikk duppene til å riste littegrann? Nja, iallfall ikke napp. Og så gikk strømmen…

…alle menn…..

”F**n”, hørte jeg fra teltet, ”den j***a stereoen!”. Og så fikk jeg en mort i all stillhet. Men det var jo ikke det jeg var ute etter, tenkte jeg, mens den arabiske dama tro til igjen. Og så ble det en ny runde med ”spenn osv.” Også karussmeite som jeg forbandt med ro og stillhet. For meg var det timer i mørket med stirring på lysende dupper i vegetasjonen like foran meg. Sistnevnte holdt for så vidt stikk, men roen var veldig fjern. Men nå begynte sivet foran meg å bevege seg. Karuss! Så gikk strømmen igjen.

”Aggregatet er tomt for bensin”, hørte jeg, mens jeg stirret på stråene som rørte på seg, og forsøkte å plassere agnet optimalt. ”F**n”, kom svaret. Du verden som sivet beveget seg. Og der kom et par mopeder kjørende. En av dem skulle kjøpe bensin, og etter en lengre diskusjon, mens sivet fortsatte å riste foran meg, ble en av mopedistene utstyrt med 50 kroner til å kjøpe bensin for. Det var det de hadde. Brått gikk duppen opp og ned, og jeg gjorde tilslag. Bråstopp! Men så slapp den igjen. Og dermed var det jeg som bannet (inni meg), mens mopeden kjørte av gårde igjen.

…om du er fattig…

På’n igjen. Jeg agnet på nytt, og de klarte å få tynet ut ytterligere noen låter av aggregatet som snart bare gikk på luft. Det var stille igjen, og mens de ventet på strøm, ventet jeg på napp. Jeg behøvde ikke vente lenge før sivet var i bevegelse igjen. Jeg finjusterte duppen for å forsøke å lokke fisken til å ta, men uten nytte. Det eneste jeg fikk var enda en mort.

Så kom mopedisten tilbake, og da ble det liv i leiren. Først var det et svare styr for å få fylt opp aggregatet, og deretter kom det: ”F**n, harru røyka i teltet mitt?”. (Lavmælt mumling til svar). ”F**********n ass! Harru røyka marrihuana i teltet mitt? (Enda mer lavmælt mumling). ”F************!!!!”, ropte mopedisten, ”Hva skal jeg si til morra mi nå a?”. Jeg begynte å le lenge inni meg. Fra høyre begynte stråene å bevege seg. ”Iddoit!!!”, kom det, ”du er så dom du!”. ”Hva skal jeg si til morra mi nå? Det gåkke bort det vet du!”. Duppen beveget seg, og alle mine muskler spente seg. Bare litt til nå……der!!

…..eller om du har spenn…..

Fisken raste ut av sivet, mens mopedisten skjelte ut kompisen sin (eller hva han nå enn var), og sa han var dom førti ganger med mer eller mindre forskjellige tonefall. Frem og tilbake gikk fisken et par minutter, før den endelig var klar for håven. Spenningen var stor da jeg tittet oppi nettet. Og der lå en flott karuss! Ja! Veiingen viste 1460 gram og ny personlig rekord! Frem med kameraet, og mens utskjellingen fortsatte ved teltet, kunne Ulf se det blitset i krattet bare noen tiltalls meter bortenfor. Deretter ble fisken gjenutsatt, og turen var vellykket.

Jeg kastet ut igjen, men snøret sank rart, så jeg dro til et halvhjertet tilslag. En karuss føk av gårde og opp i overflaten, og så gikk den. Så nærme var jeg dobbel suksess på fem minutter, og mens aggregatet startet igjen og den arabiske dama begynte å ule for n’te gang, agnet jeg opp på nytt med skjelvende hender.

…enten du er fiende eller venn…..

Nå skulle det tagges! Mens jeg ventet på neste napp, tråkket ungdommene forbi fem meter bak ryggen min uten å se meg i jakten på noe de kunne spraye ned eller ødelegge. Mens sivet beveget seg på nytt spilte anlegget for seg selv, mens ungdommene hadde funnet noen ruter å knuse i et gammelt ubrukt hus noen hundre meter unna. Og der satt en ny fisk! Denne gangen varte kampen lengre, og ikke overraskende kunne jeg etter litt tid håve en karpe som veide knappe kiloen.

….spill denne lååååteeeen!

Nå var klokka blitt over ett, dermed sendte jeg en SMS til Ulf om at vi kanskje skulle dra hjem. På vei ut av skogen passerte jeg teltet hvor det satt et par semifulle typer og ikke sa ett eneste ord mens bassen skurra. Det vil si, i det jeg hadde passert hørte jeg følgende passiar: ”Hvem var det a? Hvor kom han fra?”. ”Hakke peiling!? Ser ut som sånn fisketulling”. Jaja, tenkte jeg, og takk for i kveld!

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er linken med bilde av fisken: Karuss 1460

Får dessverre ikke til å sette inn bilder - jeg blir bare sendt ut av innleggingen...får ta det igjen senere når det nærmer seg årsoppsummering 2010, nå må jeg ut og bære ved;)

God 12. desember i alle fall:)

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.