Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 18. Desember


Remy
 Share

Recommended Posts

I gjeddas år! Joda, 2010 ble ett år i gjeddas tegn i forhold til antall turer satt i sammenheng med antall store fisk. I år begynte det fort og avsluttet fort. Vinduet er lite, og det gjelder vel å satse deretter?

Ikke vet jeg, aldri skjønt meg på denne elven. I mange mange år har jeg vært her, mest med flue, men sjelden klaffer det. Det er vel like mange år siden som minste tilatte aldersgrense på forumet jeg først var i elven. Men alikevel, aldri noen spesiellt suksess. Men det har da blitt noen igjennom årene, selv om fraværet og tilstedeværelsen har vært like sporadisk hele tiden. Den første uken slet jeg, jeg visste det ble tatt fisk og jeg ble urolig i kroppen, men fikk senket skuldrene og skjerpet meg. Så fisket jeg godt igjen og det ble noen flotte gjedder. Flere fisk på 6 - 8kg pluss ett par sniper. Men også noen litt større. De ble samtlige tatt på ett bait fra savagear med navn 4 play. Så det ble jo pers på Swimbaitfiske også, her er noen av fiskene:

8300gram fordelt på 105cm

26032010-105-8300-web.jpg

8800gram fordelt på 99.5cm

27032010-995-8800-web.jpg

SOm alle andre fisker ble den også satt pent ut

27032010-995-8800-release-web.jpg

8900gram fordelt på 106cm

24032010-106-8900-web.jpg

10640gram fordelt på 109cm

27032010-109-10640-web.jpg

13120gram fordelt på 116.5cm

27032010-1165-13120-web.jpg

27032010-1165-13120-2-web.jpg

27032010-1165-13120-release2-web.jpg

Tusen takk til de som hjalp til med å ta bilder, veie, måle etc. Satt pris på. Takk til de som var med på hyggelige turer :D Godt vi har så mange flere i vente :)

Nå er båten ferdig pusset for vinteren og åpne vann venter. Fortsettelse følger...

Hej hej, ja da var det dags igjen med en liten rapport. Mer fiskefattig rapport skal du lete lenge etter, så trodde du det var fisk på gang .... ædda bædda... MEN, vi fikk prøvekjørt båten og sjekket at den ikke trakk vann lengre. Korttrået glassfibersparkel er smurt på store deler av kjølen, pusset ned og sealet med to lag 2komponent epoxy maling. Deretter fikk den to strøk bunnstoff. Litt endringer av båten ble og gjort. Deretter fikk motoren en sevice og den maler og går som en V8. Fantastisk! Dette måtte prøves ut. Så vi dro til Glomma. Glomma som for få dager siden var krystallklar og flott, var nå utvannet kakao. Og etter litt snømåking og kreativ båtslipp fikk vi da skuta på vannet. Været var upåklagelig. 10 varme i skyggen? Og solsteik som brente seg fast i ansiktet, hallo, bedre blir det ikke. Jag kallar det att leva! Man trenger ikke drikke fancy sjampanje og dyr biff, når man kan kose seg med 4 pils og en pizza. Jauda, innen en ny fiskebåt står klar er MS Måkefot klar for brasene hun blir servert. Hun malte som en katt og gled frem i vannet med ett hint av grasiøsitet (om det er noe som heter det).

101473_s.jpg

101474_s.jpg

Vi fikk ihvertfall fisket oss litt nedover glomma i hølene før vi mistet motet og dro på oppdagelsestur. Spennende å kjøre rennene uten markører og bøyer. 10m, plutselig 0.4meter. Delta er moro, men litt mye spenning ble det.

101475_s.jpg

Landskapet er unikt. Sykt, man blir rådvill. Hva er land, hva er is, hva er åpent hav? Ikke lett å se der nede. Med sola som steiker og gir merkelige synforandringer i horisonten. Artig var det å møte en vegg med is ute ved flateby. Er ennå litt is på øyeren!

101476_s.jpg

Og isflakene var mange, nok jobb for matrosen som sovnet på post et par ganger!

101477_s.jpg

Så det ble med fiske, men vi fikk en rundtur før vi kom tilbake til utgangspunktet

101478_s.jpg

101479_s.jpg

101480_s.jpg

Litt pettersmart så fikk vi båten opp igjen også. 4 eller 3 hulstrekk med diffsperre er å anbefale

101481_s.jpg

Her om dagen kom det bare noe småtteri i posten, bla en del Stringtease StayLocks fra muskyshop og noen Jeff Bogs Paddletail i synkende og shallow som måtte testes ut.

bogs-1-shipment-web.jpg

I fjor klaffet det aldri i ett visst vassdrag. Men med informasjonen og erfaringen vår fra i fjor så det ut til at vi kunne snekre sammen noe som ville gi ett resultat i år. Og turen begynte før isen var av vannet. Tiden etter Nitelva var kjip. Møkkete vann, is på vann osv. Dere kjenner storyen. Kjipt kjipt kjipt. Så det er deilig å kunne nyte godt av rent vann og stor tro på det man driver med.

Det ble det noen fisk på meg og Atle. Testet oss rundt og fant jo noen fisk her og der. For min del ble denne fisken tatt på ett synkende Jeff Bogs Paddletail i selvvalgt Nightshiner. Og den måtte jo veies. Langt unna noe monster, men hei, det er en frisk og rask gjedde med flotte 6220g og 93cm. Bare in mind; fisken holdes ut fra kroppen, jeg lånte en jakke av Atle og han ville ikke ha fiskeslim på den...

27052010-93-6220-web.jpg

Så var det dags for en ny tur. Og jaggu var det fler oppi vassdraget denne dagen. Hyggelige folk også de vi snakket med ihvertfall. Vi fisket oss metodisk og riktig oppover (da vi ble liggende bak, ingen speedbåt hehe) og dro på en og en annen fisk her og der. Tror vi endte opp på en ti fisk. Ble etter en stund lei av gummifisk og fant ut at jerk må til. Og siden fisken går på litt dypere vann måtte en belly up på plass. Flott bete som jerkes glatt til 12+ meter. Tok ikke lange stunden før første fisk satt, og gikk. Så igjen litt senere. Bad ass gjedde. St Croix stangen gikk i bue i de tunge dragene. Den er bra, den er bra....... så ikke så bra. DEn gikk. Gjeddene er drit trege, og de jeg fikk opp på jerk satt dårlig. Nytt kast i ny retning, jerk jerk og det smalt til igjen gitt. Denne fisken ble med inn, ikke den stor fighten, men alikevel tunge drag. Fikk fisken inntil båten og det ble litt kaos pga rot i båten. Så kom den oppibåten. Den er fin, den er feit. I det jeg fjerner siste kroken spruter den energifulle gjedda adrenalin inn i blodet og drar til. Kroker seg selv igjen og to trebler inn i benet mitt. Får gjedda under kontroll (pokker så sterk) og får løsnet gjedda. Øystein tar tar hånd om veingen, mens jeg løsner kroker. 11990g smeller det fra han. Jeg kan ikke tro det, utrolig. Målet på gjedda er litt uvisst, jeg prøvde å måle mens Skog var snill og dro frem kamera, men når krok i benet klarte å huke seg i ermet på jakka og alt ble det så unøyaktig at vi driter i lengden. Men fisken var kort! Men hei, dagen var reddet og jeg kunne puste dypt ut. Endelig var tørketia over på storgjedda. Men i ettertid har jeg tenkt lenge og hardt på denne fisken. Jeg har gått med det inni meg, lenge. Lurt, tenkt. Og sånn måtte det være. Fisken er veid med veienett. Svaret; Øystein må ha kommet borti knappen på vekta og resatt den mens har lagt den fra seg og fisken ble puttet oppi, men alle kan gjøre feil og ingen sure miner over det!! Veienettet veier 1370g, minus 11900 = 10580g. Uansett, det var en flott, mett og stutt fisk!

01052010-11900-web.jpg

Igjen var vi tilbake i samme vassdraget. Med punga hjul henger ble båten stående igjen (hvem punga dekket vårt????? hehe ). Jauda. Tilbake igjen, trøtte og slitne begynte vi å bli. Lange dager, lite søvn. Igjen var det kjente ansikt å se på bredden. Men dagen ble ikke den samme som dagen før. Noen andre landet fisk, men vi fikk ikke kontakt. Vi sullet litt rundt og ble kanskje rastløse og fisket dårligere? Hvem vet egentlig... Det ble noen fisk og de jeg veide av mine var 88cm/5000g og 90cm 5340g. Øystein fikk vel en større en denne dagen. Alle mine ble tatt på jerk, Øystein sverget til gummi og wobler. (han for fortelle om sine fangster selv).

boat-begna-web.jpg

02052010-88-5000-web.jpg

02052010-90-5340-web.jpg

Så var vi jaggu tilbake igjen. Men TØRKE i alle sentrale vassdrag på Østlandet er det kjipt. Valgmulighetene er få. Steinsfjorden begynner nok å fiske godt på skrivende tidspunkt, men nei. Vi må tilbake. Vi har endelig klart å stikke hull på en stygg og vemmelig byll fra året før. Igjen fisker vi systematisk. Vi var alene denne dagen. Dro omvendt rekkefølge, fisket oss fra topp til tå. Første gang, dårlig. Lite fisk. Skog nappet på en på første kastet på en jeff bogs variant eller noe sånn. Jeg dro på en snipe. To... Vi så brutal ørret holde på i overflaten. Prøvde litt på den. Men nei... vinden ulte. Det var litt kjipt. Skog mista trua, men det var da jeg fikk motet tilbake. "de kommer, de kommer....." Jeg har blitt fortalt en gang i tiden av fiske er tålmodighetens dyd. 4 timer etter siste fisk var vi på toppen igjen. Planen var ett systematisk fiske til tå, deretter ut å dorge. Tok ikke mange kastene før det satt på en mindre fisk, og det tok ikke lange tiden før det drusa på noe tungt. Denne gang på en Jeff Bogs Nightshiner. Få minutter etterpå var fisken inne ved båten. Ting gikk nesten som smurt. Etter å ha blitt veid to ganger, med to vekter viste de vitale målene 11500g eksakt! DAMN! Turen ble en suksess.

05052010-11500-web.jpg

05052010-11500-web-2.jpg

Vi avsluttet med litt dorging. Fikk noen mindre fisk og hadde på mange som vi mistet. Ankret opp på dypere vann og Skog smalt til med gummien, jeg jerket. Tok ikke mange kastene i solnedgangen før det satt fisk. En flott fisk kom inn tatt på en belly up (again) og den veide 8340g og var 98cm! En god avslutning på en god dag.

05052010-98-8340-web.jpg

Så skulle jeg på premiere for min del. Jeg hadde ett mål, 10+ gjedde i mitt 9'ende vassdrag igjennom livet. Nytt, helt nytt. Jeg har tenkt, planlagt, tittet på satelittfoto i mange år. Endelig var tiden inne. Fred og jeg har snakket om denne plassen tidligere i år og at vi måtte få til en tur (bedre kjent som MAO på forumet). Og han var ikke vanskelig å be gitt! Han var litt tidligere fremme og hadde kikket litt rundt. Hans anbefalning var som min tankegang, og vi tuslet ut til en samstemt fiskeplass (er jo ikke så mye å fiske på). Men den var preget av lite vann. Veldig lite vann. Fred skulle fisk med flue, jeg shallow gummi, jerk og swimbait ala 4 play. Fisket meg noen hundre meter nedover elven for å bli litt kjent. Finne de grunne og dype partiene, forstå hvor man fisker... ble noen baits i elva, men ingen krise. Fred nappet på en fisk på fluen ganske raskt. Mer blid og fornøyd kar på tur skal man lete lenge etter. Fisken var ikke så stor, men bød da på seg med en liten fight. Men med gjeddepers på 13 tallet på flue var denne 10.5kg for lett gitt. Etter å ha prøvd med litt av hvert tredde jeg på et bait jeg hadde minimalt med tro på, men hadde bare med meg to shallow gummier i dag og det var igjen jeff bogs. Satte på en knall orange/yellow sak og på første kastet smalt det på. Bra fisk, man kjenner det med en gang. Tunge røsk, dype svingninger i stangen. Virket bra dette. Etter en kort fight var fisken inne. Med noen få kampskader fra tidligere, men alikevel var den frisk og rask. Vi fikk fisken avkroket og opp i veienettet. Kun etter en 30 min fiske kunne jeg notere 10+ gjedde i hele 9 forskjellige vassdrag ila mitt fiskerike liv! Herlig. Fisken veide 10360g og var 113cm lang. Helt grei kondisjon, men ikke noe purke som tidligere.

06052010-113-10360-web.jpg

Så ble det stille en stund. Men fisken er der, og trua er på topp hele tiden når man VET det går riktig fisk i området. Dette gir en placebo effekt, man fisker langt bedre. Ble jo litt kaffeslabras og MYE lakseprat. Du vet, to laksefiskere stående ved noe som kan minne om en elv om man ser med det gode øyet. Da går praten løst om verdens desidert råeste sportsfisk, laksen. Men vi må jo ikke glemme helt at det var gjedde vi fisket etter. Og ikke lenge etterpå gikk det på en snipe. Rask prosess. Ikke mange kastene etterpå går det på en bra fisk på en swim and jerk 19cm. Men den går av. Flere fisk går av, men de fleste virker ikke spesielt store. Men så blir det tungt når jeg fisker 4play 25cm sakte over elven. Godt tungt, men alikevel ikke de virkelig dyp, tunge dragene. Igjen går prosessen med avkroking, veiing og bilder som smurt. Fred står på. Fisken denne gangen veide 8440g og hadde en lengde på 104cm.

06052010-104-8440-web.jpg

Så drar tia seg til, vi har vestavind, nordavind, vindstille, sol, ikke sol, noe regn, vestavind, vindstille... ja sånn går det nå.. Fred og den gale banenen skulle egentlig ut etter harr senere på dagen, men etter en laber tlf fra kona til Fred droppet de det. Snø og heftig regnevær gjorde plassen til ett mye mer attraktivt sted. Bananen kommer, vi hilser, preker litt og så må jeg kaste litt igjen. Trua er der. Mens vi snakket så jeg noe mot andre siden av elven. Aner ikke hva, men fikk en dragning. Å joda. I det 4 playen så vidt treffer vannoverflaten (90% av den fortsatt i luften) eksploderer overflaten og en mega gjeddegjeft gaper opp. Tilslag, fast fisk. Utras, dype, tunge drag i stangen. Tyder godt. Etter en litt hektisk håving er fisken i sikkert grep. Og den ser bra ut. 117cm og lave 10900g, men 117cm gjedde er ALLTID en stor fisk uansett vekta. Og gleden sildrer i blodet. 2 fisk over 10, samt en på over 8! Ja, det kan man pokker ikke klage på!

06052010-113-10360-web2.jpg

06052010-117-10900-release-web.jpg

Fisken spydde en 50cm lang bendelorm over hånda mi! Kanskje det forklarer noe? Fisken var lissom feit, men alikevel "rognposan" den hadde på magen var tom! Utgytt? w00t..... Er usikker... men en ting jeg er sikker på etter denne dagen, er at kevlar hansken må bli brukt fremover (om jeg finner den, ellers får jeg en ny av dama). Hendene mine har noen stygge kutt her og der, samt at oversiden av fingrene er ca 60% større enn vanlig og har infeserte sår. Men det hører jo med. Spesielt så tidlig på året når gjeddene fortsatt er 0% utslitte når de kommer på land. Denne dagen går godt inn i historie boken min. En flott dag, og Fred; takk for superb selskap i dag.

bedelworm.jpg

dodgjedde107c.jpg

dodgjeddeivann.jpg

deadfishbig-weg.jpg

Så var det ut på tur igjen til vassdraget vi, eller jeg, endelig lykkes med. Det måtte bli en kort tur for min del. XDama er litt frustrert om dagen og vi var invitert på en VIP jubileum på ett utested/restaurant i Drøbak og jeg følte jeg måtte delta. Vi hadde en avtale om å dra kl 5 fra oslo. Jeg var fremme litt over seks. De andre haltet ettet ved halv åtte tiden. Møtte noen hyggelige fiskere som fisket der oppe. De hadde ikke fått det helt store, men hadde jo lest på en viss blogg om helt vanvittige fangster der oppe i fjor og følte at det var på tide å prøve seg. Jeg delte ihvertfall av meg det jeg selv vet om vassdraget. Og ikke så lenge etter var vi utpå. Vi putret oppover elven og så at det var enda en båt utpå. Vi slo av en prat fordi vi er så hyggelige ;) og startet å fiske. Tok noen kast, men ikke så veldig mange før første fisken satt på en jeff bogs paddletail. Fisken kom raskt opp og var 104cm og veide 8020g.

08052010-104-8020-web.jpg

Deretter var det lenge stille, kom opp et par sniper. Atle fikk fisk, men ingen store. Vi fisket oss systematisk nedover igjen, men vi tok igjen en viss båt hele tiden! Til slutt var det bare ett få timer igjen. Det var tregt, noen fisk opp mot 5, men tregt. Så da dro vi ned i utløpet. Jaggu tok vi ikke igjen en viss båt igjen... hehe... men vi la oss på motsatt side av utløpet og fisket. Fisket litt mer og flyttet oss litt rundt til vi fant fisken. I steikende sol og en kropp som sitret av de gulestrålene fra solen ble det dype drag i enden av jerkstangen. Fast fisk på en 8+ meter. Og den var tung å dra inn, men kom sakte og sikkert. Fisken kom til overflaten og som de fleste jerkgjeddene i våres satt den ekstremt dårlig. Håven ble brukt og fisken var safe. Etter en rask avkroking og smertefull prosess, raskt og flott, var fisken uti vannet igjen. Jeg kan med hånden på hjertet si at INGEN av våre fisker i år har vært oppi båten med enn 4min, i så fall har de også fått kjenne på vannet ett par ganger for å unngå at de tørker ut som mange synder med. Fisk med tørr slimhinne er ikke bra. Uansett, fisken veide 10250g og var 111cm lang og falt IGJEN for en Bellyup! Kanonbete som noen hater, men som fler og fler elsker etter som man skjønner potensialet i betet. Kanon! Da var det deilig å kunne dra hjem med nok en godkjent fiskeøkt i lomma. Takk for turen gutta.

08052010-111-10250-web.jpg

08052010-111-10250-release-web.jpg

08052010-111-10250-release-1-web.jpg

Vi tok en tur til plassen som hadde levert bra, jeg og Atle. Drittværet ble mer og mer ekstremt for hver mil vi la bak oss. Når vi kom frem ble det skikkelig ille. Vi prøvde overalt, hadde kontakt med fisk en gang som gikk av, kunne vært en 5 - 6kg's fisk. Og det var det. Lyssiden på det var at på ett kast fisket jeg opp to baits, men mistet jo 3. Fisken som var bortpå gikk på en hot orange Belly-up.

Igjen bar det ut på tur, Atle var med denne gangen direkte fra jobb. Litt trøtt var han da han påstod at han visste om en annen rute oppover som fikk oss ut av rushen. Jeg valgte å ikke diskutere mer, og lot han kjøre. Kostet oss ca 8mil ekstra. hehe. Vel fremme var det bare å fiske lurt. Fiske systematisk, følge magefølelsen, gjøre det riktig. Og ikke lenge etter dundret det på en 4kilos hos Atle. Så ett par sniper. Flyttet oss rundt og snart hadde jeg super flex i jerk stangen, tunge røsk som endte i slakk line. Pokker, bra fisk som gikk av. Gjeddene sitter så dårlig nå på jerk. Deretter hadde Atle en gjedde på en 7-8+ som fulgte helt inntil båten. Bellyup leverte igjen og en fisk kom raskt til overflaten. Den virket fin, men vi så den var kort. Opp i båten og endelig fikk jeg en dugelig fisk på 9580g og 102cm. Legg også merke til dette bildet, sammens med bildene av de lokale fiskene lengre opp. Ta bilde stående, i en 45g vinkel nedover, og se hvor mye råere og mer brutal, stor, gjedda blir!

1205-102-9580-web.jpg

Litt senere fikk Atle en ok fisk. Deretter smalt det til på ett custom bait fra USA. Fisken virket fin, utras, så glapp den. IGJEN!Neste kast, ny fisk, glapp, virket dog mindre. Har mistet like mange eller flere gromgjedder enn jeg har landet i år på jerk. Nytt custom bait prøver, ett Andreè. Fisken tar, slipper. Nytt custombait fra USA. Rosa og sort, to kast, smalt til igjen. Fisken var en gammel hann gjedde på 6660g og 96cm. Noe stygge sår hadde den også.

1205-96-6660-web.jpg

1205-96-6660-skader-web.jpg

1205-96-6660-skader1-web.jpg

Hvordan visste vi det var en hann?

gjeddesperm-web.jpg

Vi fikk vel en totalt 12gjedder i dag, mistet ihvertfall 2 skikkelig fine og en 5 - 7 andre som ikke virket så bra. Enkelt og greit en god dag. Gjeddene trekker inn på grunnere vann, enda en grunn til å jerke. Prøvde masse forskjellige baits med ulik innsats, jo dyrere, jo mindre fisk. Bellyup leverer varene gang på gang. Noen kan kalle det plastikk, andre kan kalle det effektivitet. Om det koster 500 eller 99,-, om det er lakkert i de vakreste farger, eller trykket med farge, jeg bryr meg egentlig ikke. Fisker med det som funker. Sendt avgårde ett forslag til Savagear om en økning i størrelse på minst 40%, gjerne 60% med samme egenskaper. Det kan bli en farlig munnfull! Så får vi se hva de sier. Klarte desverre å dra av det rosa og sorte baitet. Det var litt synd, men sånn er det noen ganger. Gummi leverte bare små fisk i dag, jerk leverte varene.

Men gutter og jenter, når dere fisker stor fisk, husk håndter de med fiskens helse som det viktigste. En krok i fingeren er bedre enn en død stor fisk. Dessuten er det jo rimelig FETT å se store fisk svømme avgårde??? Se bare så vakkert det kan være:

gjedderelease-web.jpg

gjedderelease1-web.jpg

Tok med Eddie en tur ut, men ingen av oss skulle på forhånd skjønne hvilken bedriten tur det skulle bli!! På vei møtte vi mye regn som antatt. Men mye ble mer og mer... fiske var über tregt. Veldig tregt, faktisk så tregt at Eddie blanket!!! Jeg blanket selv på storgjedda, ble ett par 4kilos og tre sniper samt en eneste veie fisk på 5020g! All fisk tatt på Jerk, Savage Gear Belly up var det eneste som leverte. Prøvde alt mulig annet av fanzy og flotte baits, men belly up var det eneste som leverte gitt. Fisken stod på mellom 2 - 4 meter. På veien hjem mens vi allerede var litt dritt lei kom plutselig hengeren helt ut i venstre speilet på bilen! Bremset forsiktig og plutselig var den i høyrespeilet!!! Her var noe galt. Stoppet ikke ett sekund for tidlig, for da vi stoppet datt hjulet av!!!! Hengeren er jo fra 1789 så hva kan man regne med :D Viking var snille og hentet hengeren for meg og kjørte den avgårde. Fantastisk med gratis veihjelp i forsikringen på bilen altså. Men nå er vi uten båt til midten av neste uke dog.... Men det finnes medisin mot det og i morgen skal medisinen inntas!

Medisinen fungerte!! 17 mai da er vi så glad, ja noen gladere enn andre for å si det sånn. Vel, for å gjøre en historie kort: Med medisin ladet og lovord fra meg selv om å snuse godt på 14kg bar det av sted med meg og Øystein som nettopp kom hjem fra en mer eller mindre vellykket Skogseidtur! Med Mojo i baklomma håpet han på årets første stor gjedde. Han hadde til og med pakket med to pils vi kunne feire med. Vi kom så frem og det tok ikke lang tid før vi var ute på fiskeplassen. Det stod en annen kar der og fisket. Skeptisk som jeg er på denne plassen var jeg litt tilbaketrukken med hilsingen. Det er jo så mange gjeddedrepere her. Men lettelse var stor da han flyttet på seg og hadde med seg en Weighsling. "En skikkelig kar tenke jeg" og ble glad. I samme øyeblikk kjente jeg noe niblet bortpå, så igjen, og igjen... så ingen ting før jeg kom mot land, da kom det en monsterbølge etter den stakkars 4playen. Spinnstopp, fisket stoppet også... sveivde igjen, bølgen kom enda raskere, spinnstopp.... fisken stoppet igjen... nå kun få meter fra meg. Siste sjans tenkte jeg raskt, sveide raskere og overflaten eksploderte. Så litt frem i tid. Aldri har jeg gitt en annen mannen klem så uoppfordret, og aldri har en polsk pils smakt bedre. Følelsen var deilig. Ny PERS! Jadda, ny pers med litt over en kilo! 14700gram veide vidunderet, vakre vakre skapningen! Med sine 124cm var den en majestetisk, flott fisk! Vi tåler noen bilder?

1705-124-14700-1-web.jpg

1705-124-14700-2-web.jpg

1705-124-14700-web.jpg

1705-124-14700-3-web.jpg

Litt etterpå kom noen polakker, de fikk rask en gjedde som gikk i søppleposen. Den fikk til slutt selskap av fire til! Ingen store, men sniper og opp til en 4kg! Det kom og to lokale karer traskende, gikk rett nedover, ca 500 meter + nedenfor brua og fisket til de fikk en gjedde. Den gikk opp på land, 8kg sak så det ut som. Kakk kakk, og den ble liggende. Så gikk de fornøyd avgårde! Skjønner meg ikke på dette.. Dette ble for mye for meg, så vi dro! Men herregud for en 17 mai! Gratulerer med dagen sier jeg!

beer.jpg

Btw, dette er gjedderogn? Fikk en del av det når jeg traff bunnen pluss at det lå laaange pølser med slikt på alt av ting og tang langs land:

rogn.jpg

Nå fikk jeg testet IGJEN om medisinen virkelig virker eller ikke, jeg gjennomførte ikke ritualet. Og jeg fikk bare to 3 - 4 kg fisk, hadde en fin følge fisk og kroket en 6-7kg's i halen og fikk en fight uten like. Andre hadde mer helle enn meg, bla fiskekompis Atle. Men medisinen og ritualet skal gjennomføres foran neste fisketur, det er klart. Det har ikke sviktet meg en eneste tur enda. Så da får vi se!

Atle og jeg tok en rask tur ut, men den ble noe avkortet da Atle skulle på jobb igjen på kvelden (som han kom rett fra når vi dro ut). Vel, vi prøvde å dorge i 4 timer uten resultat. Vi dro inn for å late vannet og jeg tok frem jerkstangen når Atle brukte litt lengre tid. Smalt fisk på første kastet, så andre, så tredje! Jøss.... ingen store, men 3kiloser. Vi fortsatt å kaste og ikke lenge etter var det følgefisk, mistet fisk, følgefisk og Atle fikk fast fisk. Fast fisk til slutt, men også fast Atle, fast fisk, fast håv og fast jerk! Gutten er tøffere enn få! Ynket seg ikke en gang, selv ikke da den siste halve cm måtte tres igjennom hånda. Før jeg skulle kutte kroken måtte vi ta bildet sa han! Så kuttet vi og det gikk greit.

00488_00654.jpg

Hadde flere følgefisk, men de satt ikke. Ergelig, kunne vært en 4 -5 fisk i størrelsesorderen 6 - 8kg... men sånn er det. Og der sluttet gjeddesesongen for meg, tror jeg var på to eller tre halvhjertlige turer etter dette. Neste år blir det nok mindre fiske og mer damer, men ørreten og laksen skal få sin tid den og! Men gjedda skal uansett vite at jeg kjenner dens besøkelstid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.