Gå til innhold
Fiskersiden

Jons årsrapport 2010


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Gjest StadJon

En oppsummering av fiskeåret 2010. Mål for året var gjedde over 10 Kg, samt å runde 70 arter. Denne oppsummeringen blir kort; jeg har ikke ånden over meg til å skrive masse.

I starten av året bodde jeg fremdeles i Trondheim, og en tur til Lygnin 14 januar ga da en ny pers på piggskate:

Skate-5750gr.jpg

5750 gr.

Siste dagen i februar var jeg med Vilhelm og Andreas J. på en tur. Målet for turen for min del var å lure opp ei kveite, men også kanskje større piggskate.

Begge artene skulle vise seg å spille på lag denne dagen:

Skatepers2JPGb.jpg

6600 gr. - 100 cm

På tampen av dagen ble det et run som gikk og gikk, og så kom arten jeg ønsket meg:

Kveite3jpgfb.jpg

2360 gr.

Så gikk det mye tid vekk til flytting til Telemark med min lille familie, leting etter ny bolig, innflytting osv. Løsningen ble korte ettermiddag/kveldsturer innimellom; hvor planen var å gradvis øke persen på gjedde. Det ble mye gjedde; hvor vekt, lengde osv ble logget.

gjeddetopp.jpg

gjeddemunn1.jpg

Største fisken jeg fikk på land i den perioden, var like over fem kilo.

Alt fiske var topwater, siden målet var å få gjedde over 10 Kg på denne metoden. Det kom opp mange gjedder i ymse størrelser, men det var først i midten av august at det skulle løsne. Saken var at alle gjeddeturene gikk til samme plass, så jeg fikk ikke variert og testet andre vann. Dette gjorde det ekstra vrient å finne de store gjeddene.

Men innimellom all gjeddefiskingen, så var jeg med på LFF for første gang - laget bestod av Irvin, Andreas og meg. Plasseringen ble så som så, men det sosiale og annet var upåklagelig. Håper at jeg får sjansen til å bli med i år også. Et høydepunkt var en ungmåke på 10/0 og makrell.

mkkamke2.jpg

Feilkroka dessverre, rett gjennom vingen. Etter mange hakk, sår og bitt så fikk jeg den løs og den kunne igjen fylle magen med gammel dritt, fiskeslo og saltvann.

Så ble det igjen turer etter gjedda, og dagen kom da det løsnet helt. På en orange Rapala Sub-Walk smalt det på en gjedde på første kast, og etter en lang og vill fight fikk broren min lirket henne oppi håven - med et nødskrik.

purglede.jpg

baby2.jpg

ryggbredde.jpg

11400 gr. - 115 cm.

Årsmålet var nådd, på topwater-metoden som jeg hadde satt meg fore. Årets fisk for min del!

To dager senere var resultatet dette:

snipestadliten.jpg

Akvariefisk er søtt!

Etter dette var igjen dager med litt sporadisk gjeddefiske, før en tur til vestlandet med kompiser i september. Turen ga ingen voldsom uttelling for min del, men en fisk var jeg veldig fornøyd med:

pigghpers.jpg

8250 gr. - 118 cm.

Tidlig på året kjøpte jeg inn litt jigg-utstyr, siden jeg hadde lyst til å begynne litt mer med det fisket. På første kastet med en SG Dying Minnow, montert på et Berkley jigghode, smalt det på noen meter fra land. Jeg ble litt paff da jeg så den høye ryggen i det mørket vannet, og var veldig glad for at jeg hadde tatt med meg håven ut på sandbanken der jeg fisket fra.

Mens fisken lå i karpenettet, ble kameraet rigget i hui og hast. Gleden var stor da vekten viste 1100 gr. etter at nettet var trukket fra:

abborfjes.jpg

abbor2.jpg

1100 gr- 43 cm.

I dagene som fulgte, forsøkte jeg mer etter abbor. Underlig nok så jeg ikke tegn til andre abborer, men en snipe like dropshot-riggen min og viste i det minste at det funket:

helfiskmunn.jpg

Etter dette roet fisket seg veldig; det ble færre turer og frem til isen la seg mistet jeg litt piffen. En ny vestlandstur med gode fiskekompiser ga en ny art i form av en 200 gr. glassvar og en middels tangkutling, men ellers var det stille.

Så kom isen, og på første isfisketur ble det klaff med balansepilk, og denne gjedda dukket opp:

109899_s.jpg

6000 gr. - 92 cm.

Siden da har det vært stille blant gjeddene, og jeg har prioritert annet fiske jeg ikke har bedrevet før. Nå om dagen går det i mormyshka og kikk-fiske på nye plasser; noe jeg syns er veldig moro og lærerikt.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med 2010 som fiskeår; det ble noen fisk jeg virkelig satte pris på, samt at jeg lærte utrolig mye både ved egne opplevelser, men også ved å prate med andre sportsfiskere. Noen nye perser og arter ble det sånn ellers, men ikke noe å dvele lenge ved. Håpet er at 2011 vil bli givende, og så langt har et par turer gitt en ok fisk. Mer om det i "Jons fiske 2011"-tråden som sikkert dukker opp etterhvert.

Oppsummering:

- Målet om å runde 70 arter gikk ikke. Jeg endte på 61; mye skyldes nok at jeg merker at "artsjaget" har måtte vike for fiske hvor jeg har fisket målrettet etter større fisk, testet nye steder osv. Kanskje jeg får en ny giv til våren; det er enda mange ferskvannsarter jeg aldri har fått før. En av målene for 2011 er å få mer erfaring med ferskvannsmeite - noe jeg gleder meg mye til.

- Gjedde over 10 Kg: Her ble det fullklaff, noe jeg veldig fornøyd med.

Håper alle hadde et godt 2010 på alle måter, og at fiskelysten vedvarer og stiger i 2011. Godt nytt år til alle!

Endret av StadJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Savnet en beskrivelse av bingo&spa-turen vår etter lyr.

Jeg satt lenge og grublet på hvordan jeg skulle få beskrevet den turen med ord. Til slutt måtte jeg innse at den satsingen rett og slett ikke lar seg beskrive med ord. Takk og lov for bingo & spa; det reddet helhetsinntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.