Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret på sørlandet


Wiggy
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært ute en del i det siste, men kan bare vise til fangst av små SØ og en og annen sei. Har ikke fått noe av en slik størrelse at de har blitt med hjem enda. Prøver for øyeblikket å lære meg kunstformen "fluefiske med fluestang", så jeg skremmer nok adskillig mer fisk enn de jeg får :) Har tidligere fisket fluene med bombarda og fortom på spinnstanga. Veldig effektivt, men ikke like spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 217
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har vært ute en del i det siste, men kan bare vise til fangst av små SØ og en og annen sei. Har ikke fått noe av en slik størrelse at de har blitt med hjem enda. Prøver for øyeblikket å lære meg kunstformen "fluefiske med fluestang", så jeg skremmer nok adskillig mer fisk enn de jeg får :) Har tidligere fisket fluene med bombarda og fortom på spinnstanga. Veldig effektivt, men ikke like spennende.

Er i vert fall mye morsomere å ikke få fisk på flueutstyr, enn ikke å få fisk på spinnstang. Kan altid slipe litt på teknikken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vært ute og fisket siden oktober :o Hadde jeg visst om noen gode SØ plasser så hadde jeg nok tatt turen, men blir litt lei av å kjøre rundt og alltid ende opp på noens private eiendom for så å snu og kjøre videre. Blir så lite fisking av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ut i går men varte bare en time! Hendene tålte ikke mer! Kunne ikke kjenne dem.

Men krystall klart vann gjorde at jeg kunne se fiskene og kastet til flere SØ og en sandflyndre uten napp. Fikk flere napp av en stor stim sei. Det føltes som å fiske i et akvarium!

Satser på noe turer i neste uka.

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en time ut med stanga i dag. Så et par stykke hopper og klarte å lure to SØ rundt 300g på en sen fisket barbie francis reke (egen oppskrift). Utrolig klart vann for tida som gjører at man kan spotte en del fisk.

Nå kommer møkkeværet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en time ut med stanga i dag. Så et par stykke hopper og klarte å lure to SØ rundt 300g på en sen fisket barbie francis reke (egen oppskrift). Utrolig klart vann for tida som gjører at man kan spotte en del fisk.

Nå kommer møkkeværet....

Sentrumsnært fiske eller har du vært lengre ut?

Sjøl har jeg enda ikke vætet snøret i år, er første helt fiskefrie måned på så lenge jeg kan huske faktisk. Må komme meg ut snart....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrumsnært fiske eller har du vært lengre ut?

Sjøl har jeg enda ikke vætet snøret i år, er første helt fiskefrie måned på så lenge jeg kan huske faktisk. Må komme meg ut snart....

Det har blitt sentrums baserte turer. Jeg har dessverre bare hatt tid til en kjapp tur etter levering av barn i barnehagen. Jeg håper på noe turer denne uka før vi tar turen til varmere strøk og har store planer om å ta en barracuda på flue!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En ei uke i varmere strøk ble livet tilbake til det normale og jeg klarte å få litt hjemmefri i dag morges. Lite vind, knall sol og 6 varme grader gjorde det hele veldig behagelig.

SØ jakten gikk først ut til skjernøya uten napp eller tegn til fisk. Pga et sterkt behov for fisk ble kroppen dratt mot fjord. Plutselig var situasjonen noe annerledes. Flere vakende fisk og etter flere fluebytte og en fortoms forlengelse ble det liv i den andre enden. Resultatet ble to 800g SØ som hadde ikke oppnådd sine fineste former og en mistet.

Glad med den jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Har fisket nesten hver helg i det siste og fått mange fine sjørreter, men alle er relativt små (fra 300-700gram).

Har fisket både på Åpta og i Flekkefjord. Hvor er den store sjøørreten for tiden? :P

Min største ble fanget på lørdag i Flekkefjord på 890 gram. God fight på en lett Technium DF 9' 3-12g med en Shimano Sahara 1000 som egentlig skal være ørretsettet mitt :)

bilde.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fisket nesten hver helg i det siste og fått mange fine sjørreter, men alle er relativt små (fra 300-700gram).

Har fisket både på Åpta og i Flekkefjord. Hvor er den store sjøørreten for tiden? :P

Min største ble fanget på lørdag i Flekkefjord på 890 gram. God fight på en lett Technium DF 9' 3-12g med en Shimano Sahara 1000 som egentlig skal være ørretsettet mitt :)

bilde.JPG

Hvor i Flekkefjord var det du fisket?

Skal bort på mine gamle trakter på søndag og prøve på både sjøørret og andre arter. Tenker det kan stå fin fisk nede i Raulibukta nå.

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag tidlig var jeg og en kamerat ute for å prøve oss etter sjøauren for første gang i år, fire timers fiske resulterte i 4 fisk, to bittesmå som fikk svømme videre og to litt større i fin kondisjon som lander i panna etterhvert :)

De to små ble tatt i Snigsfjorden, den største på 7-8hk ble tatt i Lohnefjorden, mens sistemannn på halvkiloen ble tatt i Lehnesfjorden. De to største ble tatt på sluk, de to små tok på en opphengsflue.

Gleder meg allerede til neste tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med så mange tilbakemeldinger! Sniksfjorden og Lohnefjorden er to veldig gode plasser. Nok sagt :rock:

Forrige uke måtte bil i til reperasjon ved Gumpens Lyngdal og for en bra plassering for et verksted. Rett på Kvavikstrand. De tre timer som måtte til for å fikse bilen gikk som bare det når man kan fiske og få fisk!

Jeg kom til fjordensbredde og ble møtt av flere vakende fisk. Alle innenfor 20-25m. Så et virkelig godt fluekast var viktig. De var slett ikke intressert i en svart zonker (min børstemark imitasjon spesial) og så måtte en Barbie Francis reke flue på enden. Ved første kast ble det tungt i andre enden. En slank 500g SØ.

Til slutt ble det 7 stykker til sammen fra 400-500g. Jeg fikk faktisk tre på tre kast som er alltid moro, særlig når man har tilskuere. Jeg la merker til at SØene er ikke helt i full fin form enda.

Jeg tror jeg kommer til å bruke Gumpens Lyngdal oftere :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy med så mange tilbakemeldinger! Sniksfjorden og Lohnefjorden er to veldig gode plasser. Nok sagt :rock:

Forrige uke måtte bil i til reperasjon ved Gumpens Lyngdal og for en bra plassering for et verksted. Rett på Kvavikstrand. De tre timer som måtte til for å fikse bilen gikk som bare det når man kan fiske og få fisk!

Jeg kom til fjordensbredde og ble møtt av flere vakende fisk. Alle innenfor 20-25m. Så et virkelig godt fluekast var viktig. De var slett ikke intressert i en svart zonker (min børstemark imitasjon spesial) og så måtte en Barbie Francis reke flue på enden. Ved første kast ble det tungt i andre enden. En slank 500g SØ.

Til slutt ble det 7 stykker til sammen fra 400-500g. Jeg fikk faktisk tre på tre kast som er alltid moro, særlig når man har tilskuere. Jeg la merker til at SØene er ikke helt i full fin form enda.

Jeg tror jeg kommer til å bruke Gumpens Lyngdal oftere :lolu:

Med de prisene Gumpens opererer med er det relativ stiv kilospris på den ørreten der Ryan.....

Gøy å se at det er litt liv forøvrig, og gratulerer til fiskere med fangst! Er nesten sånn at jeg må ut å denge flue en dag detta! Hvor er Lohnesfjorden forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, Wiggy svarer på Hawk sitt innlegg der både Lenesfjorden og Lohnefjorden nevnes - så jeg sitter med inntrykk av at Lohne ikke er det samme som Lene. Men jeg finner ikke Lohnefjorden på kartet okkesom....

Lenesfjorden derimot veit jeg godt hvor er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gumpens spanderte denne gangen. Tok sin tid men takk og lov for lakk garanti!

Lohnefjorden ligger langs veien ut til lindesnes fyr. Lenefjorden ligger langs E39. Finner du Lohnestrand, finner du Lohnefjorden :rock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gumpens spanderte denne gangen. Tok sin tid men takk og lov for lakk garanti!

Lohnefjorden ligger langs veien ut til lindesnes fyr. Lenefjorden ligger langs E39. Finner du Lohnestrand, finner du Lohnefjorden :rock:

Spot on :)

Kafk4:

Dette var min første tur i Lenefjorden, så jeg er nok ikke den personen der er MEST fornuftig å motta tips fra... Vi fisket ikke helt inne i enden der jeg støtt og stadig ser at det står folk. Vi kjørte av E39 mot Molandsli og prøvde oss på et par vilkårlige plasser innover der -klarte iallefall å lure en på land :)

Skal på jobb vestover på torsdag morgen, vurderer en liten time innerst i Lenefjorden på vei til jobb -men d spørs om jeg orker å sette meg i bilen 05:00.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En solid økt i pontonbåten i Flekkefjord på søndag resulterte i 5 sjøørret opp til 500 gram på #5 fluestang og rekeimitasjon, en blank og fin laks på ca. 1,2 kilo som gav en god kamp på lett haspelutstyr, men som nok hadde veid 1,5 i god kondisjon, samt en del småtorsk, knurr, sypike og blåstål tatt på agn på strekningen Grønnes - Snerthammer. Veldig som folk stirrer fra land. Har de aldri sett en pontonbåt utpå fjorden før...? :-)

Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En solid økt i pontonbåten i Flekkefjord på søndag resulterte i 5 sjøørret opp til 500 gram på #5 fluestang og rekeimitasjon, en blank og fin laks på ca. 1,2 kilo som gav en god kamp på lett haspelutstyr, men som nok hadde veid 1,5 i god kondisjon, samt en del småtorsk, knurr, sypike og blåstål tatt på agn på strekningen Grønnes - Snerthammer. Veldig som folk stirrer fra land. Har de aldri sett en pontonbåt utpå fjorden før...? :-)

Stian

Folk stirrer bare du går rundt med fiskestang her borte i Lister...

Gøy med tilskuere,fisker en del langs Rosfjordstranden der det er en strandpromenade. Folk stopper opp i tide og utide med spørsmål om alt mulig, har sagår blitt spurt" hvorfor er det Ørret her,lever ikke den i ferskvann?" ol.

Hadde du gått med et garn eller håndsnøre under armen hadde nok ingen brydd seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veggeland: Da ble det en bra tur for deg i Flekkefjord. Skal selv hjem til helga for å fiske litt :)

Mossmann: Hvordan er det å fiske på Rosfjordstranden nå for tiden? Mulig jeg tar en tur der på lørdag, på jakt etter sjøørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.