Gå til innhold
Fiskersiden

Nes kirkeruiner - Nå har vi vært der !


Gabrielsen
 Share

Recommended Posts

Hadde tenkt å ta med meg ungene på utflukt til Nes kirkeruiner, men så googlet jeg stedet og fant denne tråden på et annet forum og ...... ja, vet ikke helt hva jeg skal si :rolleyes:

http://www.paranorma...5ad505900655625

Dere som har vandret forbi der på fisketur natterstid, har dere lagt merke til alt det rare som skjer der? Eller er det rareste alle de "paranormale" som går rundt på jakt etter energi? :dribble:

Fra tråden:

har sovet der en gang og tror ikke jeg vil gjøre det en gang til. vil helst slippe og hver i nærheten av det stede etter mørkesfrembrud

Desverre er samtlige venner og bekjente overbevist om at hele stedet er ondt...

Spesielt rundt kl 02:00 er det mye aktivitet, som gir seg kl 02:30. Og da blir det totalt stille (ihvertfall i selve kirkeruinområdet).

stien som går ned mot vannet er i allefall ikke hyggelig å gå på... blir varm og rar når jeg går der. rare greier.

den stien... Syns den er helt forferdelig tyngende å gå på. Var der en tur i sommer på høylys dag, og den gjorde STERKT inntrykk.

så til dere som har vært der,og det ikke har skjedd noe,da er nes kjempe fint og nydelig,men synet forandrer seg etter at man opplever ting der..

barna til Jacob C. Finckenhagen går igjen der, og han. yngste barnet (Christiania) er nok mulig murt inn i veggen bak alteret. Under ruinene så er det et gravkammer som er 5 ganger så stort som kirken. Yngste sønnen til Jacob ble kjørt over av hest og vogn og går igjen rundt porten til kirka..

hører barnegråt nede ved barnegravene..

Første gang jeg var på Nes kirkeruiner, merket jeg at så fort jeg kom innenfor porten , så kjente jeg en svak kvalme, samtidig som jeg følte en utrolig sorg.

Jeg følte en trang til å gråte, for hva enn som hadde passert meg, hadde gjenlatt en sorg av en tragedie. Jeg følte tapet av ett barn. Som om jeg hadde mistet en datter\sønn.

Jeg tror at det er noe der. som ikke vil ha oss der. I følge historien Tok Finkenhagen (presten) livet av ungen (eller unga) sine og Kona før han tok seg selv. han ligger visst ikke ved grava si, i følge myten er han visst murt inn bak alteret.

Kanskje vi tar en tur i Frognerparken i stedet :thumbsup:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde ikke du var av det lettskremte slaget Svein :P

Jeg har hatt mange turer dit ned og det mest ubehaglige jeg har opplevd er vel et par kvelder med i overkant mye mygg. Har tusla over den gamle kirkegården langt på natt flere ganger. Den er faktisk ganske idylisk der den ligger. Et flott sted i Nes.

Spøkelseshistorien om Finchenhagen er jo bare eventyr, han var riktignok prest i Nes, men døde 80 år gammel av alderdom og ikke pga selvmord etter å ha drept sin lille sønn og kone.

Herlig hvor lettlurte noen er, eller er alt bare cover for å holde fiskeplassen for seg selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis kirka faktisk sklir uti mens du er der, så kanskje du er heldig ved at bølgene vasker opp en mengde ørret <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hu hu hu .......

At det foregår skumle ting rundt kirkeruinene er helt sikkert.

En lokal bonde som også var en meget ivrig sportsfisker benyttet seg ofte av muligheten for å fiske der. Han var også meget glad i skjenken og hver gang han hadde fisket kom han meget bedugget hjem. Respekt for kirkeruinene hadde han i stort mon. Det var faktisk slik, at på vei ned til elva tørte han ikke gå gjennom ruinene,men tok en stor omvei rundt. Når han skulle hjem hadde alkoholen tøffet han opp såpass mye at han freidig gikk rett gjennom den gamle kirkegården. Kona hans hadde sett seg drittlei på all denne skjenkinga og bestemte seg for å skremme han, så hun la en listig plan. Hun var fullstendig klar over hans redsel for de gamle ruinene, og at alkoholen gjorde at redselen var noe mindre når han gikk hjem.

Så, midt på natta, tok hun et hvitt laken og tredde over hodet, gjemte seg bak en gravsten, og ventet på at gubben skulle komme ruslende hjemover. Etter en liten stund hørte hun det knase i grusen, og rett foran gubben kastet hun seg frem og utstøtte:

"uhu uhu uhu..."

"Hvem er du?" spurte gubben

"Jeg er djevelen sjøl" svarte kjærringa

"Da må jeg få hilse på deg" sa gubben og rakte frem hånda, "For jeg er gift med søstra di"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig hvor lettlurte noen er, eller er alt bare cover for å holde fiskeplassen for seg selv

he he, dette er kanskje det nærmeste man kommer sannheten i denne saken!? :P

Å bli oppspist av mygg er også det skumleste jeg har opplevd ved kirkeruinene, og i gamledager, da vi i Stimen arrangerte det sagnomsuste "ruinstevnet" i meite, ble vi plaget av veps noen ganger... Naturligvis er det en viss fare for leirras der ute på Nestangen, men elvebredden rundt hele tangen er steinsatt for å redusere risikoen for ras. Og man skal jo ha rimelig uflaks og være så til de grader på feil sted til feil tid, hvis man skulle oppleve noe slik. Det har vel ikke vært noe seriøst ras der på et par hundre år, så risikoen er vel ganske liten, når det kommer til stykket.

Ellers er jo dette en bra fiskeplass. Best fra båt, og det er både stor abbor og gjedde (og lake?) der. Ellers er det bra fiske etter mange karpefisk, særlig vederbuk, men man kan jo få både stor stam og brasme også. Det er jo interessant at elvene som møtes - Glomma og Vorma har så forskjellig temperaturregimer. Vorma har liten variasjon i temperaturen året rundt, pga Mjøsa. Der varierer temperaturen mellom et par plussgrader og drøye ti (Vorma er nesten alltid isfri), mens Glomma varierer mellom 0 grader vinterstid, da den er islagt ovenfor neset, og opp til over 20 grader i overflaten om sensommeren, hvis været er bra. Og fisken kan utnytte dette, og flytte seg frem og tilbake alt etter hvor temperaturen og mattilgangen er mest gunstig der og da. Dette gjør det jo til en utfordring å fiske der. Man må være forberedt på å flytte seg, og lete opp fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vente til den seansen er unnagjort før jeg tar sjansen på å bevege meg opp mot ruiner med lik støpt inn i veggene, hvor både prester og drepte barn går igjen, hvor det hviler en tung ondskap over stiene man går på, hvor kirken raser ut i vannet mens man fisker, kuer som skremmer vettet av folk, hvor djevelen selv vandrer rundt natterstid – ja, og jeg har også hørt fra sikre kilder at Nasgûlene holder til der når de ikke jakter på Frodo :D

Det er jo i kveld man skulle ha vært der – på selveste fredag 13! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden var jeg der nede sammen med noen av folka som frekventerte paranormal forumet. Vi skulle virkelig se om det var noe i de gamle ryktene og myten om Kirkeruinene. Blåste og småregnet der, var en høstkveld i 06 trur je. Ble fryktelig skuffede folk da det itte skjedde en dritt, mens herværende herremann tuslet ned den stien hvor det ulykkelige forelskede paret skal frekventere jevnlig. Og mens han gikk nedover stien så han både Glomma og Vorma åpenbare seg fremfor han... Og spøkelser ble glemt, mens tanker om stor abbor o.l absolutt ble vekket, men har ikke fått vært der med stang siden heller, men ganske sikker på at det er en knall fiskeplass. Ruinene drev å ble restaurert og på den tiden der, mulig de er ferdige nå?

Knall om du tar noen bilder når du fisker der, er ikke så opptatt av selve ruinene, men elvebredden er intr.

Og graven til han Finchenhagen finner du på den siden av kirka som peker mot parkeringsplassen og hovstien inn til kirka. Mener den ligger pretty close

to selve kirkemuren og :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Ja, da fikk vi endelig vært på dette skumle stedet - og vi valgte å dra dit midt på dagen på en lørdag. Sjansen for at kirka raser uti elva eller at noe annet skjer er vel kanskje ikke på topp akkurat da?

Det var veldig spesielt å parkere bilen på slik historisk grunn. Her hvor de to av Norges mektigste elver møtes - Vorma med vann fra Hunderfossen og Mjøsa - og Glomma med kilder langt pokker i vold inni landet. Her har det skjedd mye i årenes løp!

Her ligger altså ruinene etter det som en gang var Nes kirke....

12102011225121a508d099f64bc0a3208434b6d2.jpg?18

Og - tja..... Litt skummel?

121020112251d834ca7e05154bf19337017d7d9c.jpg?58

121020112252812f5d3f3e2441c0bae6653788d4.jpg?39

12102011225207398720f83f43859d1e1fa4f0f3.jpg?21

1210201122527b375ea922ee41ba81d777e349af.jpg?48

I historiene jeg har lest om dette stedet er jo stien ned til elva (eller elvene) stadig nevnt. Så det var med stor spenning vi tok noen prøvende skritt på den. Men for oss virket det som en vanlig sti - noe det sikkert også er på dagtid....

121020112253c1c5e4f5c3594b2eb3dcf7c6b768.jpg?68

Og så kom vi til et område som i hvert fall ikke var skummelt. Tvert imot. Et veldig hyggelig sted hvor man kan sitte og filosofere, småpludre eller bare nyte utsikten.

1210201122542d66d1734ff7448c94937cbaafb5.jpg?34

Og mindre innbydende ble det ikke da vi kom oss ned til elva. Flott område!

Her ser vi faktisk både Vorma, Glomma og VormaGlomma på samme bilde :thumbsup:

121020112254be07d180df5141309d7959f0e287.jpg?10

Vakkert?

Og her er oppover langs Vorma

121020112254304645b4931e42938229316c4a84.jpg?83

Nederst i Vorma -like før samløpet med Glomma - var denne flotte flytebryggen. Den falt i smak hos oss alle - og ja - jeg tenkte tanken at den hadde det vært moro å fiske fra :)

121020112255ffdc0eaaeca64e2ea46486827cf9.jpg?36

Og visst vaket det fisk! Hele tiden.

121020112255cec892f87623456daa73388f3f26.jpg?79

Tilbake til kirken

1210201122550c446f46eb404e1599faf4c914cf.jpg?3

Vi måtte jo bare konstatere at det ikke var noe unaturlig / overnaturlig / skummelt her. Bare noe ruiner av en gammel bygning :rolleyes:

Ingenting å være redd for,

1210201122568ad68d123ef44d608c7b787cfad3.jpg?90

Eller......

121020112256c49edab6175b42bbb3beaab7a873.jpg?54

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og her er oppover langs Vorma

121020112254304645b4931e42938229316c4a84.jpg?83

dette er jo strekningen vi - dvs SFK Stimen - arrangerte ruinstevnet på! Vi snakker nå om nesten 25 år tilbake i tid. Skremmende hvor fort tiden har gått. Selv har jeg fisket mest på Glomma-sida, skjønt nå, hvor vannet i Glomma kjøles ned raskt, kan det godt hende det står mer fisk på Vorma-sida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.