Gå til innhold
Fiskersiden

Delvis slutt fra Friluftsfjorden!


sarepta
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

http://www.facebook....friluftsfjorden

Jeg har enda ikke vært inne på fjesboka men må vel krype til korset for den gode sak.

Synes det i likhet med på fluefiskesiden er mange innom Friluftsfjorden her på forumet. Det er mange som vet om at noen jobber for å en helt annen forvaltning. Verneområder er ingen utopi, men bare noe vi ikke tror er mulig å få til. Heldigvis blir det fler og fler på vår banehalvdel men vi trenger mange fler medspillere. Ideen skal ikke få dø uten at vi har gjort et hedelig forsøk. Det er bare å komme ned fra gjerdet for der skjer det ingenting, og syns du det skjer for lite rundt Friluftsfjorden kan du sikkert gjøre noe. I det minste gå innom Facebook.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alt om fiske" har vist null interesse for saken når jeg har forsøkt meg, men kanskje andre har mere hell. Derimot har både "Villmarksliv" og "Jakt og fiske" vært villig til å ta inn leserbrev. Det koster uansett ingenting å sende dem en mail..

Kjenner man politikere eller miljøvernere (som ikke bare er opptatt av co2 og oljesøl) kan man jo kontakte dem. Hva med ditt lokale jeger&fisk? Jeg er hvertfall imponert av hva Østfold jeger &fisk har fått til og jeg tror ikke det har kostet dem mye tid.

Akershus er et av fylkene med tettest "bestand" av sportsfiskere derfor tok jeg for meg Venstres kommunestyremedlemmer i Bærum, fant den yngste og sendte en mail hvor jeg i korte trekk fortalte om verneområdet. Hyggelig mail tilbake om at dette skulle han ta opp. Tar han det opp er det hvertfall ti til som vet litt om saken. Andre kan prøve andre partier. Det er uansett ikke bortkastet.

God ny uke

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gjør som på Venern... Max 3 fisker hver, resten må slippes ut levende, øke minstemålet, og strengere BØTER for dem som

ikke overholder dette!! Nesten i hver havn rundt Venern følger folk med hva andre tar opp av båtene, og slik holder

di fiskebestandene og størrelsene på fisken oppe... Første gang jeg fisket på Venern ble jeg overasket over å se

hvor engasjerte alle var om å opprettholde dette, og bevare innsjøen sin.

Sikker på i di fleste hjem finners det en fiskestang, og da må vi ha fisk å fiske. Merker selv at det er vanskeligere å få like

mye og stor fisk som før. Unntaket er vel makrellen og SØen. Etter som jeg har merket da... :P

Meeen, di fleste steder må yrkesfiskere legge bak seg mange Nm for å komme til fiskeplasser, hvorfor ikke her og, er ikke

for langt til ytre Oslofjord/ Rauer osv ? Ikke så mye peiling på fiske der ute, så kanke uttale meg :S

Også har vi alle utlendinger som jobber i Norge og skal leve billig. Aner ikke hvor mange jeg har snakket til, som sitter med

dupp i dager/uker og tar vare på ALT av fisk, til og med di aller aller minste. Jeg har blitt så forbanna og skjellt dem ut, men

di forstår jo ikke et kvekk av hva jeg sier :( Di tror jeg tar mye av fisken som skulle blitt stor og formert seg.

Savner virkelig størrelsen på fisken man fikk en lørdagskveld på svaberget... Jajaaa, sveiver flua jeg....

Andrew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaa nei jeg vet ikke :P Men liker opplegget på Venern og engasjementet til alle rundt den, for di vet hva som skjer med fisken

vis det ikke overholdes. Og det er jo faktisk noen yrkesfiskere med trål der. Aner ikke hva reglene er for dem :)

Jeg er absolutt ikke den største torske fiskeren, det vil si at i interne "konkuranser" vi har, teller torsk minuspoeng hehe :) Men

når vi tar med barna ut for å fiske, så er det jo makrell, torsk og sei som er grei fiske.

Og fersk nytrukken torsk som smaker sååå godt :D

Friluftsfjorden!

Endret av Andrew Gilbu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk med et hefte som myndighetene på Tasmania gir ut for å informere om vernesonene på øya og der har de i likhet med andre steder i Australia satt baglimit på forskjellige fiskeslag. Fritt fiske kun på Atlanterhavslaks såvidt jeg husker. Jeg er ikke for baglimit i første omgang, det vil bare skape vanskelige situasjoner, trass og hånlatter. Vi tror jo at det står en Sareptas krukke på havets bunn og pøser ut fisk i samme tempo som vi drar den opp. Baglimit i ferskvann, og spesiellt for laks er noe vi derimot skjønner og kan akseptere. Merkelig. Vi får heller konsentrere oss om minstemålene som svært få har fått med seg. Det bør vi sende mail på til miljøavdelingen i fylkene og spørre om de har tenkt å gjøre noe med det. En liten folder med bilde på fisk og minstemålet på den, evt plakater som settes opp på strategiske steder. Finnes sånne som forteller hva som er lov og ikke lov ang hummerfisket. Hummer og laks prioriteres alltid. Kardinalen og kongen.

Yttergrensen for Friluftsfjorden går innenfor det området de fleste yrkesfiskerne fisker i, men det tråles også jevnt og trutt også innenfor grensen. I tillegg til lokale fiskere har vi for tiden besøk av lysfiskere fra Vestlandet og de jakter på sild og brisling. Nå er det nesten ikke predatorfisk igjen i vårt område så det gjør ikke mye fra eller til men skal man bygge opp bestandene til bærekraft må også det fisket sterkt reduseres. Tror marinbiologene (og mange andre) ville hatt stort utbytte av å være med på å gjenopprette fiskebestandene i fjorden.

Friluftsfjorden!! (flott at andre begynner å bruke navnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde lysfiske var blitt forbudt, stemmer ikke det da?

lysefiske er forbudt med mindre du har en inspektør fra kystvakten om bord til og kontrolere bifangsten. Etter hva jeg har sett på innmeldingene på sildelaget så er det to båter som har melt inn brisling på østlandet i år og de er begge fra hvaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakka akkurat med Kjell Aaby som er leder for lysfiskekomiteen til Fritidsfiskerne og han sier at forordningen med en inspektør fra kystvakta opphørte 1 mars i år. I fjor trodde de at de endelig hadde fått satt en stopper for lysfiske men dessverre tok de helt feil. Alt er ved det gamle. De har også hatt oppe et forslag om at man ikke skal kunne lysfiske på mindre enn 100m dyp. Det ville fått dem ut av fjæresteinene der de ofte befinner seg.Kjell hadde forresten registrert 9 steng.

Kjell Arne, det kommer trolig et leserbrev eller kronikk fra meg i TB snart så har du tid og lyst kan du følge opp.. Fikk tilbakemelding fra Kåre Pettersen i Venstre på et leserinnlegg i Gjengangeren og han sier at det blir lagt merke til blant fylkespolitikerne. Men klart de lurer når alle er skrevet av samme mann. Lettere dengang man sendte brevene i posten og kunne underskrive med nesten hva som helst..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moss' nye Høyreordfører svarte i dag:

"Vil politikere i Moss støtte arbeidet rundt "Friluftsfjorden" for å få tilbake livet i Oslofjorden? "

Ja! Vi er blant annet representert i Oslfojordens friluftsråd og følger opp mye av dette her. Videre er det naturlig at vårt reorganiserte utvalg for miljø, teknikk og samferdsel jobber med disse sakene.

http://www.moss-avis.no/nettgjest/tage-pettersen-var-nettgjest-1.6584992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Per Magnar. Friluftsfjorden begynner så smått å bli et begrep, og jo flere som reklamerer for den jo bedre. Den ligger også på facebook men det er dessverre svært få som støtter oss der. Vil man ha forandring er et besøk og støtte det minste man kan gjøre. Østfold jeger og fisk stiller spørsmålet om det er riktig at et lite mindretall (yrkes-og fritidsfiskere) skal få ødelegge for så mange og skal man måle etter oppslutningen vi har oppnådd er det ingen tvil om at flertallet sier et rungende JA på spørsmålet. Merkelig når så mange er misfornøyd med fiske i fjorden.. Skal møte en representant for oslofjorden friluftsråd til uka, og er det noen som burde støtte oss så er det dem, men de vil ikke ha noen mening. Det er egentlig det samme som å forsvare dagens ordning for den som tier samtykker.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er rett sted å poste dette,men det er en ting jeg har lurt på.Hjelper det å legge ut kvistvaser i sjøen?I ferskvann kan jo vaser få fiskebestanden til å eksplodere.Hvis disse hadde blitt lagt i fiskens oppvekstområder så måtte de vel fått en viss betydning?Og ja,jeg vet at havet er stort,men det er forskjell på Oslofjorden og Stillehavet.Det holder jo mye fisk rundt vrak blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsippet er brukt. Gamle juletrær er vel best egnet for abboren i innlandet, men tiltak som går på samme prinsippet, er også brukt en del i saltvann, over hele verden. Som regel dreier det seg om betongkonstruksjoner, men store konstruksjoner av sammenboltede bildekk, er også brukt. Dessuten er også utbrukte oljeinstalasjoner etablert som kunstige rev. I oslofjorden er egnede betongkonstruksjoner plasert i havnebasenget. Så vidt jeg har skjønt er de plasert ut både langs Aker-brygge og videre østover. Det tok vist heller ikke lange tida før både hummer, torsk, og andre krabater flytta inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic også, men. For meg som ikke er troende . En av mine motoer er " Fra vannet er vi kommet, og til vannet skal jeg til..."

Man sliter etter hvert med nok gravplass til lands. Hva med grav plass til sjøs? Ikke noe som er bedre en å bidra til liv etter døden...

( Bare litt kreativ tips til kommunene rundt om langs kysten)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstige rev og kunstig tareskog virker og hvertfall førstnevnte er billig. Alle vet jo hvor mye fisk det kan være rundt steder hvor for eks steinmoloer har rast ut. Vrak er en annen flott fiskesamler. Bildekk derimot virket ikke, og i USA ble en hel "park" av dekk tatt opp igjen. Mulig det funker bedre her? Mye kan gjøres men da må vi komme mannsterke på banen og ikke tro at alt kommer av seg selv. Vi kan påvirke og jo flere vi blir jo bedre. Ta en titt på det explorer skriver om fiskeridirektoratet i tråden "gjett hvem som bryr seg?" Kanskje er medspillerne der vi minst venter det. Mange unge marinbiologer er også folk som tenker i våre baner.

Forslaget ditt Explorer kan du glemme. Luftet tanken om at asken min skal strøs i Saltstraumen men det fikk ingen positiv respons delv om fisken trolig ikke spiser aske. Gamle uarrangerte båter tømt for olje og annet svineri kan man spre på bunnen bl annet for at man ikke skal få brukt trål..

Friluftsfjorden!!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med plakater høres ut som et godt forslag, er nok mange som bla ikke vet om at minstemålet på torsk er 40 cm, og derfor tar torsk på 2-3-4-5-6 hg med seg hjem, i ren uvitenhet. Minstemålet på ørret er vel også verdt å informere om. for dette er vel de som er mest aktuelle for de fleste som fisker? vet ikke hva andre får jeg, men det er det som er aktuelt for meg i hvertfall når jeg fisker med sluk. Og er vel ikke alle som er så fiskeinteresserte at de følger med og har fått disse "nye" reglene med seg. Mange som fisker kun et par ganger i året ( dette er ikke noe jeg har tall på) og sikkert fra land eller båt. Og en torsk på 40 cm trenger vel heller ikke så mange år på seg før den er "koketorsk" halvannen - tokilosfisk....

Friluftsfjorden!

Begynner å skje ting nå...

Tror det du sier er sant. Sikkert mange hytte eiere som fisker 3-4 ganger og tar da opp all fisk de får, også de under minstemål.

Noen vet vel ikke om reglene, men andre driter vel i det. Plakater på oppslagstavler og skilt på fiskeplasser er vel en grei løsning for å informere de som ikke vet om minstemål

Er vel sikkert ikke dette som er det største problemet, men det er en del av problemet.

Ellers syns jeg friluftsfjorden er en knall ide!! stå på!

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.