Gå til innhold
Fiskersiden

Delvis slutt fra Friluftsfjorden!


sarepta
 Share

Recommended Posts

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

At NJFF ikke engasjerer seg mer i dette spørsmålet er meg en gåte, men de er generelt lite interessert i å fremme sportsfiske som sport og generelt mer interessert i matauk. Siden landets (antatt) viktigste interesseorganisasjon for sportsfiskere velger å overse det fiskeområdet flesteparten av deres medlemmer fisker mest i, må det en grasrotbevegelse til.

Nja...

Må bare sitere følgende fra Østfold-info (NJFF Østfold sitt medlemsblad) som kom ut 1. juni 2011:

Vernebestemmelser for Oslofjorden

Rundt Oslofjorden bor nærmere 2 millioner mennesker – altså sogner 40 % av Norges befolkning til en eneste fjord! Slik sett er dette fra et brukerståsted Norges viktigste vannforekomst. Bruker-interessene er mange; om det er båtliv, bading, sportsfiske, fritidsfiske, jakt, hytteliv m.m. Et viktig grunnlag for at Oslofjorden skal være attraktiv for alle de menneskene som bor i umiddelbar nærhet, er at det er gode og sunne fiskebestander det kan høstes av i fjorden.

Flere av medlemmene i styret i NJFF Østfold har opplevd at yrkesfiskere nærmest utraderer lokale fiskebestander eller i perioder stenger av større eller mindre deler av fjorden. Er det riktig at en brukergruppe får gjennomføre handlinger som får så store konsekvenser for så mange andre brukere av fjorden? Burde enkeltdeler av fjorden eller større deler av fjorden skjermes for yrkesfiske i sin helhet, eller burde bruk av metoder som snurpenot, tråling, og garn over en viss lengde eller et visst antall, begrenses eller forbys? Dette er naturlige spørsmål å stille seg.

NJFF Østfold har bedt NJFFs administrasjon se på problemstillingene over. Vi håper NJFF kan komme frem til et forslag som fylkeslagene rundt Oslofjorden kan enes om. Vi ønsker at NJFF kan ta et faglig godt begrunnet standpunkt for den rette veien å velge for sikre Oslofjorden som friluftsfjorden!

Denne saken ble behandlet på fylkeslederkonferansen i NJFF i slutten av august, og det var foreslått innlemmet i NJFFs arbeidsprogram å arbeide med nettopp denne problemstillingen i 2012.

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med det meste du har skrevet. Om du får ett forbund med deg så kan (kan) kansje saken bli belyst i media.

Om Oslofjorden får forbud mot lysfiske og faststående redskap kan det hjelpe. Det er neppe lett å få til ett forbud som kan stoppe hobbyfiskerene med liner,garn,teiner og laksenot.

Forurensningen har gjort sitt.

Sukkertare og albueskjell er nesten borte og på toppen har du giftdumpingen fordi sossen trengte å mudre opp for å få operahuset sitt.

Legger du til forurensning,økt temperatur og skarv på toppen så taler alt for at vi bør redde restene av fiskebestanden.

Om noe slikt skulle redde fjorden i min levetid pga ditt sterke engasjement så er du historisk mere verdt enn Nansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsfjorden var det karene i Østfold jeger og fisk som kom på og det er langt bedre enn det gamle sportsfiskefjorden. Jeg tror ikke det blir lett å danne et rent sportsfiskeforbund, og jeg tror også det er unødvendig og for smalt med tanke på denne saken. Da er det bedre å prøve å komme med innspill til NJFF som har en solid organisasjon og et godt rykte. Vi har i det minste fått dem på banen og det er der det skjer. Jeg tror ikke hobby/fritidsfiskerne er de som det blir vanskeligst å få over på lett redskap selv om de er bra organisert. Her i distriktet er de svært få og det de i dag får i garn kan de enkelt få på lett redskap etter få år. Alle vil få mere fisk i fjorden hvis vi verner den. I tillegg er det slik olhei sier et spørsmål om hvorfor noen ytterst få skal få ødelegge for så mange. Fra politikere blir svaret ofte at "Her må det være plass til alle" plass til alle skal det være men på like vilkår. Det er direkte dumt å ha samme lover og regler her som i Sognefjorden.

Hvis det oppfattes som jeg krever oppmerksomhet og engasjement fra deltagerne på forumet er det ikke tilsiktet men jeg skjønner ikke at man ikke vil prøve å gjøre annet for å få fisken tilbake enn å klage. Ikke så mye klaging på dette nettstedet men på et annet og i tillegg blant nesten alle man møter langs fjorden. Jeg er glad for alle kommentarene jeg har fått og for alle som følger tråden. Hvis hver enkelt i tillegg ville markedsført ideen i aviser, mot politikere, miljøvernere ol hadde det vært topp.(Nå er jeg egentlig i gang med det jeg skulle holde meg unna).UFF...

Da man for noen år siden kåret århundrets Nordmann stemte jeg naturligvis på Nansen. Kunne jeg nådd den mannen til anklene hadde jeg vært stolt. Får prøve å slå han når det gjelder å jobbe for Friluftsfjorden for der var han veldig passiv..

I Akershus Venstre finner man www.engesaethsiri@hotmail.com nettopp valgt inn i fylkestinget. Hun har tidligere jobbet med marine saker i Bellona og har vist interesse for Friluftsfjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem som helst kan gjøre nesten hva som helst for saken. Min del av eventuell ære når vi forhåpentligvis kommer i mål betyr ingenting. Jeg jobber for noe jeg tror på og som flest mulig skal få del i. Ideen har vært oppe engang på 70 tallet og gjaldt da ørretfiske i indre deler av fjorden. "Utklippet" fra Gjengangeren sendte jeg til NJFF og fikk en meget hyggelig tilbakemelding. Saken kommer også opp på NRK Østafjells (radio) som en debatt mellom Kåre Pettersen i Venstre og trolig en fra yrkesfiskerne. Mulig det blir flere innslag utover.

Jeg er en kløne på data så også her trenger jeg hjelp fra yngre flinke folk.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant tråd dette. Jeg tror de aller fleste - ihvertfall her inne - er enig med dine vyer omkring Oslofjorden Sarepta. Men verden fungerer dessverre ikke slik at det er bare å komme med en god ide, så går resten av seg selv. Nå vet ikke jeg hva du konkret gjør overfor forvaltende myndigheter eller i ditt lokalmiljø for å få blest om din sak, jeg har bare det du har gjort her inne å forholde meg til. Og med dette utgangspunktet kan det kanskje synes som om du er litt for "defensiv", dersom du virkelig ønsker å sette denne (viktige) saken på den politiske agendaen i Norge. Har man en god ide og ønsker å gjøre noe med denne, må man være villig til å gi av seg selv, og å kjempe en AKTIV kamp. Denne kampen kan (og bør?) naturligvis føres på ulike arenaer, og på forskjellig måte; vi har jo alle litt ulik personlighet. Men budskapet bør ihvertfall adresseres til de rette myndigheter, samtidig som man aktivt og tydelig jobber for å få med seg andre på laget. Alene kommer man som regel ikke langt. Man må uansett være villig til å stå frem med ideen, markedsføre den og argumentere for hvorfor dette er en god ide.En slik prosess krever nesten ubegrensede mengder tålmodighet. For en slik prosess kan ta årevis, eller endog flere tiår.

Rent personlig har jeg arbeidet i omtrent 30 år for å øke akseptet for meite og karpefisk i Norge generelt, karpe spesielt, og i den sammenhengen også arbeidet for økt aksept for C&R som et viktig og naturlig forvaltningsvirkemiddel for sportsfiskere, noe dere her på FS neppe kan ha unngått å legge merke til... ;) Uansett, på tross av hard motstand opp gjennom årene, og selv om det fortsatt er en lang vei å gå, har vi tross alt kommet et stykke på disse årene. Og bare så det er sagt; dette er ikke bare noe jeg skal ta æren for; jeg har hatt mange på laget her. Og det er jo SAKEN som er viktig, ikke enkeltpersonen. Og utviklingen går uansett sakte men sikkert i riktig retning. Det er en slags naturlov at alle slike prosesser må ta litt tid.

og det er jo et par gode sitater som passer i en slik anledning. Fysikeren Max Planck uttalte at fremgang i verden ikke skjer fordi motstanderne lar seg overbevise, men fordi de dør. Og filosofen Arthur Schopenhauer sa at enhver sannhet gjennomgår tre stadier; "først blir den forsøkt latterliggjort, deretter blir den karftig motarbeidet, for til slutt å bli akseptert som en selvfølge."

Kanskje tiden ikke er moden for å ta den store kampen om Oslofjorden? Men jeg er sikker på at det vil skje en eller annen gang. Og da vil jo dine bidrag ha hatt betydning, på lik linje med andre sine bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje tiden ikke er moden for å ta den store kampen om Oslofjorden? Men jeg er sikker på at det vil skje en eller annen gang. Og da vil jo dine bidrag ha hatt betydning, på lik linje med andre sine bidrag.

Tiden er overmoden Piskator. Det finnes mer en 4000 saltvannsreservater på verdensbasis. I Norge er det vel bare ett så vidt jeg vet...

I lys av at vi er en fiskerinasjon, sitter på enorme hav-områder, og er "steinrike", mener jeg vi har forpliktelser i så måte..

Jeg mener, når fattige land i sør får det til, så har vi ingen unskyldning her på berget.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden er overmoden Piskator. Det finnes mer en 4000 saltvannsreservater på verdensbasis. I Norge er det vel bare ett så vidt jeg vet...

I lys av at vi er en fiskerinasjon, sitter på enorme hav-områder, og er "steinrike", mener jeg vi har forpliktelser i så måte..

Jeg mener, når fattige land i sør får det til, så har vi ingen unskyldning her på berget.

for all del, jeg er jo enig at vi burde være mye flinkere her til lands, og Oslofjorden er en av de sterkeste kandidatene til noe sånt. Men å faktisk GJØRE det er en prosess som krever både planlegging, mye hardt arbeide over lang tid, og det krever at befolkningen modnes (for uten å få befolkningen med på laget er det ikke lett å utrette noe). Det er også en prosess som kan ta lang tid. Det var det jeg mente når jeg antydet at tiden kanskje ikke er moden - ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde i min naivitet at frustrerte sportsfiskere rundt fjorden ville strømme til og tror de fleste hadde gitt opp da dette ikke slo til. Det hadde, etter min mening, vært et dårlig alternativ så da var det bare å fortsette. Sikkert for ustrukturert med for mange skudd fra hofta men mange har etterhvert hørt om ideen. Nå ruller saken bedre enn noen gang før og jeg vil at man vinkler den opp mot at nærmere to mill mennesker har krav på et flott fiskevann samtidig som vi i langt større grad tar vare på biologisk mangfold og bærekraft. Problemet er å få alle dem som i dag direkte eller indirekte forsvarer dagens bærekraftige utvikling/avvikling på banen. Da må politikere og miljøvernere engasjeres..

Friluftsfjorden!!

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper og tror at flere enn bare Østfold er på banen når NJFF sentralt kommer på banen. Østfold med Ole-Håkon Heier i spissen har gjort en glimrende jobb og fått satt fokus på hvor urettferdig og ødeleggende dagens forvaltning er. Tror mange også her på forumet har våknet. Kan bjellene vekke flere av NJFF medlemmene rundt fjorden er det hope in a hanging snore. Da kan vi ha en stor organisasjon i ryggen i tillegg til politikere som også er i ferd med å våkne.

Det er da man, i tillegg, skulle hatt hjelp av ALLE sportsfiskeren. Men...........................

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.