Gå til innhold
Fiskersiden

Delvis slutt fra Friluftsfjorden!


sarepta
 Share

Recommended Posts

Jeg har i flere år forsøkt å få dere sportsfiskere til å slutte opp om et stort verneområde i oslo-og drammensfjorden kallt Friluftsfjorden. Det har jeg ikke lykkes med. Derfor vil jeg heller bruke mere tid på å påvirke politikere og politiske partier da det faktisk har vist seg enklere. Ingen ideell situasjon for med et stort lag kunne vi nådd fram både fortere og mer effektivt.

Hvorfor nesten 100% av dere er fornøyd med dagens forvaltning har jeg ikke tenkt å bruke tid på å finne mere ut av. Ikke si at dere ikke er enig i dagens forvaltning , men mener en Friluftsfjord er urealistisk for den har jeg hørt før men hittil ikke registrert et eneste forslag på en mellomløsning.

Dett var dett..

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 96
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har vært aktiv på desse sidene i rundt et år nå. Jeg la tidlig merke til Sareptas engasjement. Konseptet "friluftsfjorden" er en åpenbart fornuftig ide'. Utført andre steder hen med stor suksess, og ikke en gang veldig kontroversiell, men møtt med en øredøvende stillhet her på forumet... Rett og slett merkelig spør du meg.. Oslofjorden er selv idag en svært intressant fiskefjord, og har et enormt potensiale. Ingen annen norsk fjord har så mange brukere. Jeg skjønner godt at Sarepta har gått lei av mangelen på respons. En ting er brukerne av fiskersiden's manglende angasjementet, synd og skam. Men jeg tenker også at driverene av desse sidene har svikta. Angasjementet var stort når Pikewallis foreslo innføring av C&R på gjeddefestivalen i steinsfjorden, og vel og bra er det, men hva med "friluftsfjorden"? Er det noe på trappene i så måte?

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dagens sportsfiskere skal ha alt servert på et fat, gennerelt veldig laber intresse for å gjøre noe positivt i nærmiljøet(fiske relatert). Det er veldig synd. Tenk hvor mye bedre alt kunne hvert med litt dugnadsånd

Endret av Jan Inge B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest alt som har dukket opp av ting du har skrevet - og jeg er enig i "alt"! Dessuten er jeg imponert over engasjementet og og pågangsmotet ditt. Du har til og med vært delaktig i å hjelpe meg med å bestemme meg for hva jeg vil stemme på mandag - så noe har du ihvertfall fått til... Hvis ikke min støtte har vært synlig før, så håper jeg at dette hjalp!

Stå på!

FRILUFTSFJORDEN!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du har mye ståpåvilje, men det kreves nok ganske mye for å få folk opp av sofaen. Du har skrevet mange innlegg, men det er fortsatt litt uklart for meg hvordan du konkret vil at Oslofjorden skal forvaltes.

Her er noen ting jeg synes er litt uklare, hvis du har svart på de allerede så beklager jeg, hvis du ikke vet svare på de så har du noen tips til videre arbeid.

-Skjønner at du ønsker at fjorden skal være fri for yrkesfiske, har du funnet tall på hvor mye fisk de tar opp av fjorden og hvor dette skjer? Vil man løse et problem, må man dokumentere at det eksisterer.

-Omfang og verdien av sportsfiske i fjorden, hva vet vi om det? Jeg vet at det jobbes med å kvantifisere verdien, om et års tid regner jeg med at dette arbeide pupliseres.

-Finner man ut verdien av sportsfiske, kan man sammenligne det med verdien av yrkesfiske.

-Hvordan påvirkes sportsfiskerne av yrkesfiske? Er det noen konflikter mellom gruppene, eller er det bare media skapt?

-Vil omfanget av sportsfiske øke hvis fjorden blir vernet?

-Vil opplevelseskvaliteten øke? Føler fiskerne at deres totale opplevelse vil bli bedre? Dette henger sammen med hvem fiskerne er, hvor fangstorienterte er de? Slik jeg opplever mitt fiske i fjorden er ikke yrkesfiskerne det største problemet, det er tilgjengeligheten. Klart jeg skulle ønske at jeg fikk noe mer fisk, men det hjelper lite hvis man ikke har plasser å fiske fra.

- Hva med hobbyfiskere(de som setter garn på fritiden), hvor mye tar de opp av fjorden? Skal man forby dette fiske også?

- Kan man risikere at sportsfiske også begrenses, hvis man finner ut at dette også er negativt på f.eks lokale stammer av torsk, HA og SØ? Har man brukt argumentet mot yrkesfiske, kan det brukes mot sportsfiske.

- Hvordan skal det håndheves i praksis, hva slags verneområde skal det være og hvem skal forvalte det?

Kan sikkert skrive 100 spørsmål til, men her har du i alle fall noen av de. Skal du påvirke politikere må du ha alle svaren, ikke tru at de gidder å løfte en finger for å finne ut noe som helst. Klarer du å overbevise dem om at dette er et problem, kan du kanskje få litt gjort.

Skriv kronikker og debatinnlegg, lag sirkus, få media med i saken. Få fram hvor viktig sportsfiske i fjorden er, NM i havfiske viser jo at folk fortsatt gidder å bruke fjorden!

Lykke til med arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får svare litt generellt for hvis alt skal dokumenteres og settes opp mot andre ting tror jeg man havner i samme grøfta de som ville verne Oslomarka havna i. De kjempet i tiår uten å komme noen vei. Men så kom det planer om et stort konferansesenter midt i Marka. Det fortalte medlemmer i Naturvernforbundet Jens Stoltenberg da han tok en pust i bakken på hytta de leide der. Han var på sykkeltur. "Marka skal vernes" var svaret og et år senere var den vernet. Økonomisk ulønnsomt men da snakker man heller samfunnsøkonomi. Jens går ikke på vannet så også vi må snakke samfunnsøkonomi.

Man holder konferanser og møter hvor man prøver å finne årsaken til at fisken, spesiellt torsken er borte. Alle skylder på alle og i tillegg på skarv og sel. Hadde man tatt en tur til Øresund hvor alt trålfiske er forbudt og annet fiske sterkt regulert hadde man fått sett et sted med bærekraftige fiskebestander. Men det blir for enkelt. Tråling uten skillerist må man ha selv i oslofjorden. Vi snakker forresten om Oslofjorden ut til Larkollen/slagentangen pluss drammensfjorden. Vi vil ikke ha vekk yrkesfiskere eller fritidsfiskere men mener at de skal fiske med samme redskap som alle andre, håndsnøre eller stang. Det de ikke vil kunne få i forhold til i dag er reker. Men kanskje er det mer lønnsomt å la predatorfisk ta rekene enn å la noen ytterst få gjøre det og samtidig ta med seg annen fisk og ødelegge bunnvegetasjon og bunndyr. Områder med mye tråling har også mye slimål.

Alle skjønner at dagens fiske ikke er bærekraftig til tross for at fjorden slik Maritim nevner har et enormt potensiale. Jeg anbefaler dere å se NRK`S ut i naturen "Oslofjordens hemmeligheter". Nå vil sikkert mange si at så bra blir det aldri mer i fjorden, men tenk om det kan bli halvparten så bra.

Jeg ser at mange nå har fått øynene opp for at vi faktisk kan få gjort noe. "lag et kart over området dere vil verne" skrev en miljøbyråkrat i Akershus til meg, og det er der vi må starte. En enkel brosjyre som viser området og hvilket vern vi ønsker. Det kan det bli debatt av. Har foreslått det samme for Venstre. Hvis vi kunne linket partiets framgang til vernetanken hadde vi hatt et parti helt med oss (de har vedtatt å jobbe for en annen forvaltning men det har også AP).

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får svare litt generellt....

Er det et svar du liker å få av politikere? Husk det er mye som koker bort i det generelle, engasjement er stort sett noe folk har for konkrete ting og planer.

Hva sier du den dagen du står fjes til fjes med statsministeren? Eee.... jeg synes det er mye yrkesfiske i Oslofjorden, kan ikke du verne den for meg og noe andre sportsfiskere vi vil gjerne fange litt mere fisk. Da burde du heller si, du Jens hvorfor i granskauen skal "14" yrkesfiskere ødelegge for "23.000" sportsfiskere og muligheten for flere til å drive med fisketurisme etc. Jeg har regnet på det og et verne ville over en 10års periode gi "37" milloner mer i statskassa... Da er det kanskje noen som spisser ørene, jeg mener nå i alle fall det.

Oslomarka ble ikke vernet på grunn av et konferansesenter og en tilfeldig prat, men du må gjerne tro det...Se på http://www.oslomarka.no/ masse konkrete tall, kart og planer der. Hva står det på Friluftsfjorden.no? Hvor mange medlemmer er dere?

Nei ta deg en pause du, legg om strategien og finn en måte å nå fram på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mailet med dem som i tiår hadde jobbet for vern og de sier at provokasjonen fra Løvenskiold var det som utløste vernet. Det var i 2004 at Stoltenberg satte fart på saken. Det stemmer at de hadde samlet masse fakta men uten Stoltenberg, Solheim og andre kjente politikere som "ville ha marka for seg selv" hadde de fortsatt holdt på med å samle data. De begynte allerede i 1936.

Vi har aldri sagt at yrkesfiskerne skal ut av fjorden men la dem fiske med samme redskap som alle andre i verneområdet. Det må for eks yrkesfiskerne gjøre enkelte steder i USA. Grunnen er den du selv har regnet deg fram til nemlig at sportsfiske er langt mer lønnsomt. Ressursene i havet tilhører samfunnet, ikke fiskernes organisasjoner. Yrkes-og fritidsfiskerne har bevist at de ikke er i stand til å forvalte dem. Da er det på tide at andre får ta over å prøve seg like lenge.

Du må mer enn gjerne hovere over hvor få vi er, hvor kort vi har kommet og at du ikke finner noe på nettet. Jeg kommer uansett ikke til å gi opp. Hva andre vil gjøre har jeg tenkt å la bli opp til dem. Det var derfor jeg skrev at jeg tar en pause på det å få flere med meg. Ikke slik du oppfordrer til, ta en totalpause.

Hvis du sitter på ferdige kalkyler kan vi heller samarbeide. Jeg lurer for eks på hvor du har tallet 23 000 sportsfiskere fra når NJFF kan fortelle at over 50% av oss har sportsfisket det siste året. Rundt Friluftsfjorden bor det nærmere 1,5 mill mennesker.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angasjementet var stort når Pikewallis foreslo innføring av C&R på gjeddefestivalen i steinsfjorden, og vel og bra er det, men hva med "friluftsfjorden"?

Walmann er svært kjent i sportsfiskemiljøet i Norge (GT, tidenes mest photoshop'ede jerker, creme brulé-sveising av softbaits, gubben til hun som drev Pima i Asker osv...), og tiltaket han foreslo var svært konkret og enkelt å gjennomføre i praksis. Jeg mener ikke å være frekk, men selv om jeg også har lagt merke til sareptas engasjement i langt tid så aner jeg virkelig ikke hvem vedkommende er... Jeg har aldri sett han/henne avbildet med fisk, og kan heller ikke huske en fangstrapport med bilder fra sarepta. En titt på profilen din, sarepta, gjør meg heller ikke så mye klokere.

Skal du dra i gang noe slik må du også stikke hodet ditt litt mer frem så folk vet hvem du er! Dersom jeg er en av få som ikke aner hvem du er, hva du gjør, hva du fisker, og om du får fisk, så beklager jeg selvsagt på det sterkeste dette innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det blitt så populært med underskriftskampanjer på nettet. Vet ikke helt hvor stor effekt noen ark med underskrifter har men det er en enkel måte å få mange flere engasjerte og navn som støtter saken. Brukes forumet her samt andre forumer til å formidle burde det være mulighet til å få med seg 10.000-100.000 underskrifter ville jeg tro om ikke enda fler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walmann er svært kjent i sportsfiskemiljøet i Norge Jeg har aldri sett han/henne avbildet med fisk, og kan heller ikke huske en fangstrapport med bilder fra sarepta. En titt på profilen din, sarepta, gjør meg heller ikke så mye klokere.

Skal du dra i gang noe slik må du også stikke hodet ditt litt mer frem så folk vet hvem du er! Dersom jeg er en av få som ikke aner hvem du er, hva du gjør, hva du fisker, og om du får fisk, så beklager jeg selvsagt på det sterkeste dette innlegget.

Underlig holdning å innta, hvor mange og store fisk Sarepta får, har da ingen ting med dette å gjøre. Og når det gjelder en liten hånstrekning fra forumet så er ikke det veldig komplisert. "Vi ønsker et forbud mot yrkesfiske i oslofjorden! Friluftsfjorden!!". klistre dette øverst på en side, og la brukerne signere om man er enig i utsagnet" Tror du undervurderer publikum SMS, finnes kansje noen som trenger en kul kar med store fisker, for å ta dette budskapet, men dette er langt fra alle. Så kan jo du stille med fangstbilder, så får vi med resten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden jobber i høyeste grad for en løsning ala Friluftsfjorden,med så mange mennesker boende rundt denne fjordtarmen så sier det seg nesten selv. Oslofjorden,Akerselva,Marka...det er en sammenheng her ikke sant.Så mange mennesker har rett og slett krav på et godt friluftstilbud, de også.En god grunn til at jeg selv overlevde "the concrete jungle" de årene jeg bodde i hovedstaden var jo at det var mulig å bruke disse pusterommene.Det er greit at det er 500 steder å drikke seg full på,men vi må ha et sted å gå til når vi er fyllesjuke også :P Å få "liv i" Oslofjorden igjen er i alle interesse,også for de som vil være yrkesfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforbeholden støtte fra meg Sarepta.. Og jeg har også fulgt mange av innleggene dine her på fiskersiden, innelegg i avisa mm.. Det som er helt sikkert er at det har blitt mer fokus på Oslofjorden som et marint verneområde, og jeg tror veien har blitt kortere. Har lest mange av de sure oppgulpa til mange av brukerne her inne, og det har undret meg at du har møtt så mye motstand (og i for seg gjør det enda, i innlegg som menig fiskebolle og sms over her). Ikke akkurat oppbyggende og støttende, men stå på videre, og det er nok uansett mye mer å hente på å overbevise politikere og menigmann enn brukere av fiskersiden. marine verneområder kommer nok til å komme her på berget også etterhvert.. Ble imponert da jeg så kart over det marine verneområde rundt koster i sverige. Vet det er flere politikere som begynner å tenke i de baner.. Stå på videre, den jobben du har gjort til nå har gitt resultater:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ok at noen er uenig med meg. Bare klapp på skulderen er heller ikke bra. Jeg må være en av de få i sportsfiskemiljøet som ikke kjenner til Walmann og hans tidligere frue men det gjør ingenting, for meg.

Det stemmer at jeg ikke er den typen som stikker fram haka. Skulle gjerne vært det men vi er forskjellig. Da jeg ble intervjuet i forbindelse med serien "villsjelen" som bladet "Villmarksliv" har gående sa jeg at jeg gjerne skulle hatt en targetman som kunne fronte saken. Jeg er typen defensiv midtbane som kan plukke opp og fordele baller. Gammel er jeg også,62 år. Kan pensjonere meg og finne meg et sted hvor det er fisk. Jeg fisker mer for rekreasjonen enn håpet om å fylle fryseren, lage artsliste eller absolutt å få stor fisk (har ingenting imot de som gjør nevnte ting) Jeg synes rett og slett fiske er gøy og gøyest når man har bra mulighet for å få eller se fisk.

Når jeg tross alt har klart å få satt saken på kartet hos noen er det enda klarere at vi kan komme mye lengre, mye fortere hvis vi går sammen. Når jeg ser hvor mye positiv tilbakemelding jeg har fått denne helga er jeg mer optimist enn noen gang.

PS. Som jeg skrev. Vi vil IKKE kaste yrkesfiskerne ut av verneområdet i fjorden, og forresten er det på utsiden av yttergrensen det meste av yrkesfisket foregår.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal fortsette arbeidet ditt. Og beklager på egne vegne at jeg ikke engasjerte meg mer, men jeg er litt yngre enn deg og tidsklemma strekker ikke til... Tror du har fått satt fingeren på enkelte punkter som gjør at ting kan skje i fremtiden.. Men, vi vet alle at byråkrati tar tid....

P.S.... Jeg visste hvem Walmann var, men ikke at det var kaillen til Pia.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

liker iveren etter å redde stumpene i oslofjorden. håper du får gjennom dette til slutt og at en del andre fjorder følger etter.

hvem pokker bryr seg om hvem walmann var? aldri hørt om han eller quinnfolket det snakkes om.

det trengs noen ildsjeler rundt forbi, å skulle ønske jeg engasjerte meg mere i slike saker selv

så ikke gi opp håpet om en dag slippe å se fjorden lagt helt øde, ødelagt av overfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens. Sarepta har gjort en fremragende innsats for å verne Norges mest brukte fiskevann. Jeg er helt enig i at vi trenger mer " hard facts" for å underbygge det vi alle ønsker, en levende og spennende fjord hvor friluftsliv og sportsfiske er innbydende og spennende. At NJFF ikke engasjerer seg mer i dette spørsmålet er meg en gåte, men de er generelt lite interessert i å fremme sportsfiske som sport og generelt mer interessert i matauk. Siden landets (antatt) viktigste interesseorganisasjon for sportsfiskere velger å overse det fiskeområdet flesteparten av deres medlemmer fisker mest i, må det en grasrotbevegelse til.

En grasrotbevegelse er avhengig av ildsjeler, og Sarepta er en slik. Kudos til han for det han har gjort, og forhåpentligvis vil fortsette å gjøre. Det er definitivt på tide at Fiskersiden, som Norges definitive samlingspunkt for sportsfiskere, kommer på banen og i hvertfall spør Sarepta hvordan de kan bidra. Personlig tror jeg veien å gå er via NJFF (enten de vil det eller ei), og de følger med på hva som skjer på Fiskersiden. Så dersom Fiskersiden kan legge X-antall underskrifter på bordet hos NJFF er det kanskje håp om at de våkner og faktisk begynner å jobbe for interessene til de av sine medlemmer som ikke bare bruker børse men også fiskestang som fritidssyssel.

Stå på Sarepta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo folkens. Sarepta har gjort en fremragende innsats for å verne Norges mest brukte fiskevann. Jeg er helt enig i at vi trenger mer " hard facts" for å underbygge det vi alle ønsker, en levende og spennende fjord hvor friluftsliv og sportsfiske er innbydende og spennende. At NJFF ikke engasjerer seg mer i dette spørsmålet er meg en gåte, men de er generelt lite interessert i å fremme sportsfiske som sport og generelt mer interessert i matauk. Siden landets (antatt) viktigste interesseorganisasjon for sportsfiskere velger å overse det fiskeområdet flesteparten av deres medlemmer fisker mest i, må det en grasrotbevegelse til.

En grasrotbevegelse er avhengig av ildsjeler, og Sarepta er en slik. Kudos til han for det han har gjort, og forhåpentligvis vil fortsette å gjøre. Det er definitivt på tide at Fiskersiden, som Norges definitive samlingspunkt for sportsfiskere, kommer på banen og i hvertfall spør Sarepta hvordan de kan bidra. Personlig tror jeg veien å gå er via NJFF (enten de vil det eller ei), og de følger med på hva som skjer på Fiskersiden. Så dersom Fiskersiden kan legge X-antall underskrifter på bordet hos NJFF er det kanskje håp om at de våkner og faktisk begynner å jobbe for interessene til de av sine medlemmer som ikke bare bruker børse men også fiskestang som fritidssyssel.

Stå på Sarepta!

Enig med deg i det du skriver Erik. Jeg har selv stusset over hvor lite engasjemeng det vises fra organisasjonene og ikke minst mediaene som "representerer" sportsfiskerne som bruker denne store fiskebaseng.Er de redde for å ikke bli politisk korrekte, eller har de "bare en jobb de henter lønna ifra" ?Har de glemt hvem de representerer?

Er tiden inne for en ny forbund som representerer kun sportsfiskere??

De har FB side og her kan men evt. begynne med å skrive innlegg om saken. Det er da bare å kome med kommentar til innlegget eller klikk "liker"

Edit: Limer klip fra NJFF sin FB side fra infoside :

Oppdrag : "NJFF skal sikre allemannsrettens til bruk av norsk natur og representere jakt- og fiskeglede til alle - alltid"

Dessverre ser det ut som om det blir bruk mest tid på jaktrelaterete temaer (ikke noe gal i det) og kommersiell engasjemeng: Sportsfiske kommer i skygen av resten...

" NJFF ønsker i størst mulig grad å synliggjøre flest mulig av de gode tilbudene og mulighetene vi kan tilby"

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis jeg var for krass i mine kommentarer, men trådstarter spurte hvorfor han ikke fikk mer oppsluttning her på siden og jeg kommenterte til det. Jeg hjelper gjerne til videre, men da kunne det være greit med en gjennomgang av hva som er gjort og hva man trenger hjelp med videre.

Kanskje kan vi møtes ved fjorden en plass,fiske litt og drikke kaffe? Jeg har i mine 26år på jorda fisket 22 av de i Oslofjorden, det er en fantastisk plass og jeg vil at mine to barn også skal kunne oppleve det samme som meg (og helst få litt mere fisk). Jeg tror vi er mange som ønsker dette, vi trenger bare å få organisert det litt bedre.

Skitt fiske

Oskar Onstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste innleggene til menig fiskebolle og sms som konstruktive jeg da.

Sarepta stikker i det minste haka frem her på forumet, og det er da helt naturlig at man vil vite litt mer hvem denne karen er, som "krever" oppmerksomhet og engasjement, og å få vite litt mer rundt saken hans :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.