Gå til innhold
Fiskersiden

Bananen prøver seg i barteland


nanablag
 Share

Recommended Posts

Planen var å dra oppover tiol Trøndelag tidlig på fredag 15.10.2011.

Planer og realiteter er dog helt forskjellige ting og forsinkelser grunnet papirarbeid og hjulskifte gjorde sitt til at det ble litt vel sent. Vel framme i Skarnsundet møtte jeg to av ekspertene fra NKML. Jeg unnlot å fiske denne kvelden og valgte istedet å bare stå der for å observere de dyktige fiskerne. Da jeg hadde plukket opp noe tips, triks og detaljer valgte jeg å finne leiligheten min på Skarnsundet fjordsenter.

Leiligheten var fin med kjøkken, stue, TV, fryser og to soverom.

Lørdag morgen kom Trønderflua og vi skulle fiske fra båt. Dagens mål var uer. Tackler ble kyndig valgt ut og vi skulle teste plasser hvor arten tas regelmessig. Først skulle vi teste den mest strømutsatte plassen. Allerede på første nedslipp kjenner jeg et napp, men den sitter ikke. Etter dette blir det dødt, helt dødt og da strømforholdene ble verre flyttet vi oss til en plass som var mindre utsatt for dette. På flere drift, hvorav noen tilsybnelatende gode, ble det ingen uer. Et par ganger hadde jeg små napp, men ingenting ville sitte. Trønderflua dro etterhvert opp en hvitting på 1575 gram, men denne var dessverre feilkroket.

Etter mye prøving kjenner jeg igjen napp, gjør tilslag og ingenting. Dette gjentar seg tre ganger før ejg synes tyngden tilsier at det er mer enn tackelet. Jeg sveiver opp og det er på 3 svarthå, hvorav 2 er korrekt kroket og art nr 66 er et faktum. Neste nedslipp gir 2 til av arten og nedslippet deretter gir dagens femte svarthå, som ble persen:

1710201111187a6ad311300b4cb4b4f8cbdd3b08.JPG

320 gram.

Vi testet plassen litt til før vi dro på brosmejakt.

Før brosmejakta måtte det fiskes opp litt agn og strømmen gjorde dette mer utfordrende enn vi hadde tenkt, men noen agnsei fikk vi etterhvert tak i.

Brosmejakta ga oss hver vår hågjel.

171020111119493105f140f54a6fb67b89afdfbb.JPG

1120 gram og ny pers.

Til slutt prøvde vi plasen hvor vi startet igjen, men dette resulterte ikke i noe som helst.

Båtturen var fiskemessig ikke særlig vellykket, men en ny art og en ny pers er fine bonuser :)

Været var topp og det var en fin dag på sjøen.

Trønderflua måtte hjem og spise og jeg måtte styrtkjøpe mat. Da det ble rimelig sent valgte flua å stå over kveldsfisket, noe jeg forstår godt. Jeg hadde ikke trua, men etter litt spising og avslapping på sofaen måtte jeg til slutt komme meg ut og prøve. For å kunne få havmus måtte jeg i det minste ha et agn i vannet. Forberedelser er noe dritt og jeg manglet både spilesøkker og agn.... Jeg prøvde å ringe Phil for å få kjøpt dette, men lyktes ikke. Man tar hva man har og jeg valgte å bruke vanlige søkker og håpet at strømmen tillot det. Valget falt på pulley-rigger, wirefortom og sirkelkroker. Da jeg bare hadde en ferdig fortom med owner mutu light 3/0 ble det en real haikrok på den andre stanga. Da jeg hadde mest tro på den minste kroken valgte jeg å bruke den sammen med det største søkket for å komme lengst mulig ut. Jeg fisket med karpestenger, en 2,5 lbs og en 2,75 lbs. Da jeg ankom plassen var jeg heldig og fikk littt agn av noen hyggelig skotter. Jeg tilbød dem penger for det, men det ville de ikke ha.....

Starten ga meg endel missede napp og 2 hyser, den største på 2,1 kg.

Akkurat i det jeg får inn en SMS som sier "Har du blanka?" napper det i den venstre stanga. Jeg får ikke kroket denne, men før jeg får sukk for meg runner det sykt på stanga til høyre. Jeg kroker fisken og kjenner at dette ikke er hyse. Jeg føler optimismen stige, men den store pulsen melder seg ikke før jeg får se fisken. Det er havmus! Jeg går ned i steinene og henter den og får hjelp av en hyggelig skotte til foto og litt sånn.

17102011111813bef2b55d6d432da96639e6a367.JPG

1695 gram og art nummer 67.

Jeg tar meg tid til å studere den litt ved release og blir utrolig fascinert av måten den beveger seg i vannet på. For en utrolig kul fisk!!

Det går ikke lange stunda før det runner på nytt og jeg kjenner at dette også er rette sorten.

Denne veies til 1490 gram.

Omtrent akkurat på slaget midnatt kommer enda et run som liknet fælt på de to forrige. Jeg kroker fisken og kjenner at jeg igjen har kontakt med musa :)

1710201111196d09c7e6502b49428d12d06f32f8.JPG

1740 gram og pers.

Etter dette ble det stille en stund før jeg landet min fjerde havmus for kvelden og livet, en tass på 900 gram.

Neste fisk var ei hyse før det nappet på nytt mens jeg holdt stanga i hånda. Det kan jo ikke gå bra og det gjorde det heller ikke. Fisken kjentes hyseaktig ut og større enn de jeg hadde fått. Kombinasjonen trøtthet, langt mellom nappene og økende strøm gjorde at jeg ga meg litt over 1.

Dette var virkelig en av mine beste økter i år og uten tvil min beste økt med kystmeite til nå :)

Søndag morgen kommer Trøndeflua oppover igjen og vi skal satse hyse. Flua får en liten sei og etter mye om og men får jeg til slutt kroket noe. Det viser seg å være hyse. Jeg velger å heise fisken og glemmer å ta hensyn til at det må løftes rimelig høyt og dumt. Det sier brak og stanga knakk. Velfortjent. Et av de klareste ikkegarantibruddene jeg har sett. Jeg har alltid hatt en aversjon mot å heise fisk og den ble ikke akkurat mindre nå. Jeg kunne og burde ha gjort det annerledes, men med en slik feil ble mitt livs andre stangbrudd under fiske et faktum, det forrige var en 50 lbs havfiskestang....

Etter dette gikk det ikke lang tid før pakking og jeg kjørte innom trøndeflua for å hente kveitefiletene han hadde lagret for meg. Takk for at du tok vare på den og takk for selskapet, Tor Erik :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Hvor misfornøyd er du?

Ikke så veldig egentlig, selv om det ikke var snakk om normal Oz-uttelling her.

lørdagskvelden var definitvt en topp fem blant årets fisketurer.

4 havmus på samme kveld er ikke verst for en mann som ikke får fisk ;)

Grattis med nye arter! Stadig på farten du.

Det hender man blir belønnet med en fisk til slutt bare man jobber lenge nok :)

Ja, må nok snart utvide forsikringa på bilen.....

Takker for alle gratulasjoner :)

Flott gjort, men det er jo ikke røye :-)

Alt som ikke er røye er egentlig litt annenrangs, men jeg er fornøyd allikevel.

Ble ikke det helt store sånn fiskemessig, men vi fikk da litt fisk, samt at du fikk 2 nye arter! Men jeg tror seriøst jeg vurderer å legge karrieren som båtfisker på hylla....:P

Du må bare øve litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dårlig!

Med det havmustempoet har du gått forbi meg om fem turer

Og ja, glem alt om vakre landskap, biler, damer og egne unger; det finnes ingenting som er vakrere enn en havmus som svømmer avgårde.

Jo Ølgylt,det er like vakkert å se på at svigermor setter seg inn i bilen sin etter en ukes besøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke finnlandshette for å holde varmen ser jeg :)

Grattis med nye arter å pers ;)

The place to be if you want mouse,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel framme i Skarnsundet møtte jeg to av ekspertene fra NKML. Jeg unnlot å fiske denne kvelden og valgte istedet å bare stå der for å observere de dyktige fiskerne.

HAHAHAHA! Det er ikke ofte jeg ler høyt av rapporter på fiskersiden, men jeg gjorde det nå! Det var spesielt én absurd formulering jeg reagerte på, et lite hint er gitt.

Gratulerer med nye arter, flotte havmus og fin rapport!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.