Gå til innhold
Fiskersiden

Hvorfor så få rapporter om ørretfiske?


knutis
 Share

Recommended Posts

Noe av det triveligste lesestoffet på fiskersiden er velskrevne rapporter med gode bilder. Desverre er de litt for sjeldne og er muligens blitt sjeldnere med åra. Og merkelig nok er det utrolig få rapporter som omhandler det som vel er landets mest populære fiske. Fiske etter vanlig ørret. Hvorfor er det slik tro? Frykt for å røpe godplassen? Negative kommentarer når noen har kakka og spist pen fisk? Lite respons på rapporter?

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

enig med deg knut. mitt problem er at jeg har vanske å leseskriver, å føler jeg skriver som en 8 åring. skulle gjerne skrevet rapporter.

legger merke til at det er utrolig mange som har egen blogg å skriver der istedet for her.

Ta det helt med ro steady,jeg forstår hvert eneste ord du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om rapporten er velskrevet eller ikke skal ikke jeg uttale meg om, men her kan du i alle fall lese om en ørrettur jeg hadde i sommer: http://fiskogrask.blogspot.com/2011/08/en-positiv-overraskelse-i-skauen.html. Jeg begynte å blogge om alle turene mine fra i år av, og poster en del av rapportene på FS-forumet også. Ikke nødvendigvis bare de der fangsten er bra, men gjerne de der det ligger litt historie bak, der det skjer noe moro eller hva som helst.

Du trenger ikke få storfisk for å skrive dele fangstrapporter med folk. Det er mange som kjeder seg på jobb her i landet, og trenger lesestoff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er ræva til å skrive, men jeg la ut en rapport med bilder av noen av ørretene jeg har tatt i sommer. Og får å svare på spørsmålet ditt så virker det som det er laber intresse for ørretfiske her.

Endret av Jan Inge B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det disse bloggene som er i ferd med å drepe Fiskersiden?

dette er jo et generelt problem! Ulempen med disse bloggene er at da må du kjenne adressene. Veldig upraktisk og slitsomt hvis men hele tiden skal holde seg oppdatert på bloggene til en haug med petri brødre. Mye mer praktisk om alle kommuniserer på samme plass - her. Da har vi bare en nettside å forholde oss til. Man kan lure på om blogging egentlig er en litt usmakelig og "fordekt" form for narsissisme?

når det gjelder fangstrapporter, så er vel heller ikke jeg den flinkeste, så jeg sitter nesten i glasshus og kaster stein her! Dette skyldes mest at jeg er lat, så skyldes det litt at jeg synes det blir for tungvint å legge ut bilder (derfor vinner latskapen). I tillegg er det vel en oppfatning at ens egne fangster ikke er så oppsiktsvekkende, og HVIS de mot formodning skulle være det vil jeg vel ikke rapportere fordi jeg ikke liker å bli oppfattet som skrytete. Dessuten unnlater jeg å rapportere hvis jeg får en fisk på et sted som bør holdes utenfor offentlighetens lys. Men likevel, jeg vil heller bruke en felles side, enn å opprette en blogg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke bloggene er det store problemet... For som piskator sier, må man holde styr på flere adresser, og om man leser en blogg eller tre, så er fiskersiden langt mer variert. En annen sak er det at noen svært aktive brukere boikotta fiskersidene etter at Raphaug ble utestengt. Dette legges jo merke til.

Men å snakke om usmakelig, og fordekt narsisisme.... det synes ivertfall jeg blir tullete. Folk som er glødende intressert i fiske, og ønsker å dele dette med andre, fortener ikke slike karakteristikker.. Blogginga er kommet for å bli, og hjelper til med å holde interessen oppe for sportsfiske.. Vil tro det hjelper mer å skrive en raport selv, enn å kritisere bloggerne som faktisk skriver raporter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Raphaug utestengt? Dette må det da bli en slutt på,kommentarene til Raphaug var jo konge!Det er lov å bli forbanna,men det er også lov å bli venner igjen.

Ellers er det litt sant det piscator skriver om frykten for å virke skrytete,men litt skryt skal det jo være,man skal skryte litt av det man fanger.Det er like mye inspirasjon for andre som det er skryt.Bare å brette opp ermene og skrive fler rapporter folkens,og del dem på FS.Hvem har vel tid til å pjukle rundt på allverdens blogger.

Endret av don don
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er jo et generelt problem! Ulempen med disse bloggene er at da må du kjenne adressene. Veldig upraktisk og slitsomt hvis men hele tiden skal holde seg oppdatert på bloggene til en haug med petri brødre. Mye mer praktisk om alle kommuniserer på samme plass - her. Da har vi bare en nettside å forholde oss til. Man kan lure på om blogging egentlig er en litt usmakelig og "fordekt" form for narsissisme?

når det gjelder fangstrapporter, så er vel heller ikke jeg den flinkeste, så jeg sitter nesten i glasshus og kaster stein her! Dette skyldes mest at jeg er lat, så skyldes det litt at jeg synes det blir for tungvint å legge ut bilder (derfor vinner latskapen). I tillegg er det vel en oppfatning at ens egne fangster ikke er så oppsiktsvekkende, og HVIS de mot formodning skulle være det vil jeg vel ikke rapportere fordi jeg ikke liker å bli oppfattet som skrytete. Dessuten unnlater jeg å rapportere hvis jeg får en fisk på et sted som bør holdes utenfor offentlighetens lys. Men likevel, jeg vil heller bruke en felles side, enn å opprette en blogg.

Hva er så galt med å være narsissistisk? Hvilket motiv har man ved å vise frem fisk man har fått annet enn å vise seg frem? Skal vi ikke være så ærlige med oss selv og innrømme at at det er fint å få skryt? Det aller meste vi gjør her i livet er vel i bunn å grunn for å få positiv feedback på en eller annen måte. Blogging er ikke en usmakelig og fordekt form for narsissisme, det er en ærlig og åpenlys form for narsissisme, på samme måte som en fangstrapport på et internettforum. For meg har FS mista sjarmen, og det er ikke på grunn av brukerne for å si det sånn... Bloggformatet er egentlig ikke så ulikt forumet, man skaffer seg en krets som leser hverandres blogger, og tilsvarende som jeg før koste meg med tilbakemeldinger i fangstrapport på FS koser jeg meg nå med treff-statistikk og en og annen blogg-kommentar. Takk for meg, over og slutt.

[please, someone, buy FS!]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er så galt med å være narsissistisk? Hvilket motiv har man ved å vise frem fisk man har fått annet enn å vise seg frem? Skal vi ikke være så ærlige med oss selv og innrømme at at det er fint å få skryt? Det aller meste vi gjør her i livet er vel i bunn å grunn for å få positiv feedback på en eller annen måte. Blogging er ikke en usmakelig og fordekt form for narsissisme, det er en ærlig og åpenlys form for narsissisme, på samme måte som en fangstrapport på et internettforum. For meg har FS mista sjarmen, og det er ikke på grunn av brukerne for å si det sånn... Bloggformatet er egentlig ikke så ulikt forumet, man skaffer seg en krets som leser hverandres blogger, og tilsvarende som jeg før koste meg med tilbakemeldinger i fangstrapport på FS koser jeg meg nå med treff-statistikk og en og annen blogg-kommentar. Takk for meg, over og slutt.

for all del, vi er vel alle narsissister når det kommer til stykket, i større eller mindre grad. Problemet i dagens media-bilde er at dette tildels har bikket over. Det viktigste er å synes, hva man egentlig presterer er blitt mindre viktig. Det er ingen tilfeldighet at blogging er noe av det vanligste å ironisere over av dagens komikere, selv om det er dobbeltironisk at de som ironiserer er minst like narsissistiske som bloggerne! ;) .

Men hovedpoenget med mitt forrige innlegg var ikke å overfokusere på narsissisme. Der sitter vi vel alle i glasshus og kaster stein alle og enhver, i større eller mindre grad. Nei, hovedpoenget er at en privat blogg bør ha utsikter til å nå ut til færre interessefeller enn en felles side. Som sagt, hvis opplegget skal bli at vi alle har hver vår private blogg, blir det jævlig tidkrevende å holde følge med hva som skjer på området, i og med at man da må søke seg inn på en haug med sider. Da er det så utrolig mye mer praktisk at alt er samlet på en plass. Så kan man gjerne mene at kvaliteten på FS er synkende. Men det berører egentlig ikke de prinsippielle sidene her. At man føler seg mindre hjemme på en side handler også om at det er vanskeligere for en felles side å passe helt med hva hver enkelt ønsker seg. Særinteressene må tildels vike for en gyllen middelvei, som flest mulig støtter opp om. På en blogg kan man jo bare kjøre sitt eget løp uten tanke for hva andre måtte mene. Naturligvis må det bli opp til den enkelte hva man skal gjøre. Men jeg synes det er synd at utviklingen går i retning av mer blogging og mindre felles løsninger. Rent personlig vil det føre til at jeg nok kommer til å melde meg litt ut. Kommer neppe til å gidde å søke på privatpersoners blogger. SÅ interessant er ikke dette. Det er jo mangfoldet og meningsutvekslingene som gjør FS interessant, ikke først og fremst fangstrapportene.

for øvrig mener jeg at utestengelse generelt er en dårlig ide for en side som dette. Jeg mener dette bør sitte SVÆRT langt inne. Nå vet ikke jeg hva bakgrunnen til at raphaug ble utestengt fra denne siden. Han var jo litt frisk i "kjeften", men mitt inntrykk er at det tross alt var innenfor hva man burde tåle. Det kan være en vanskelig balansegang, men generelt mener jeg man har mer å tape enn å vinne på å stenge noen ute. Det bidrar til mindre engasjement, og som vi i dette tilfellet ser; at flere tidligere aktive debattanter melder seg ut. Det har et slik forum alt å tape på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RSS feed feks, eller en åpen session i Opera løser jo problemet med "for mange sider å gå inn på".

men selv ikke verdens mest avanserte teknologi eller programvare kan dekke over det at en felles side, der alle møtes "på like fot" og diskuterer, er mer spennende enn en side der en person har regien på alt, og kommer med sine tanker uten å bli utfordret. Det er artig på høre hva folk tenker om saker og ting, men det blir først virkelig spennende når tankene og meningene blir utfordret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.