Gå til innhold
Fiskersiden

FS Julekalender 2011, 1 Desember


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Så kaldt, hardt land

Det biter vårses hand

Og føttser støtt

Og klipper og stein

Er lik avgnagde bein,

Helt fri for kjøtt

Men bekk og dam

Er deilig og klam,

For fotsen søtt!

Og alt vi vil-

Pustløst liv;

Kald, men ikke stiv.

Aldri tørst, men alltid drikke;

Brynjekledd, men klirrer ikke.

Drukner i tørrvær;

Tror at hvert småskjær

Er selve fjellet;

Synes det våte kildevellet

Er en lindrig bris.

God og glatt som is!

For en fryd å få til-

Å fange fissk,

Så saftig-frisk

Det er det vi vil!

Med dette eminente diktet av Gollum sparker vi FS-julekalender anno 2011 i gang.

For øvrig skal ikke dette være en Bontelabotråd, jeg har faktisk nesten ikke fisket der i år. Derimot har det blitt en god del i Puddefjorden og Store Lungekreftvann. Hovedsakelig fordi jeg overhodet ikke har motstandskraft mot spørsmål som ”Pappa, kan vi dra på fisketur?”

storelungekreft.jpg

I det avmerkede området er det blitt en flott promenade med lekeplass, gode forhold for sparkesykkel og artsrikdom på utsiden av brygga.

Så her har jeg og minstepodinnen tilbrakt en del timer, og en del av dem til fiske. Sannsynligvis står ikke området tilbake for bonten når det gjelder artsrikdom, men vi har bare fisket rett ned etter leppefisk og mikroarter.

Med resultater som specimen grønngylt, tangsprell, dvergulker, og mange av de andre vanlige artene

Og en som ikke fullt var specimen:

hahaspecinot.jpg

Etter leppefisk er det nok av takler som funker, men det hindrer jo ikke meg i å gruble frem egne løsninger, og mens jeg gjorde det kom jeg på ideen til det som denne tråden egentlig handler om, noe jeg kommer tilbake til om litt.

Minstepodinnen fisket med standard mikropulley:

mikropulley.jpg

Som er det tackelet jeg vil anbefale til enhver nybegynner på leppefiske. Ettersom dette gir bedre krokningsprosent enn de vanlige opphengsløsningene.

Jeg brukte også det en god del ved siden av brungylttackelet mitt:

brungylttackel.jpg

Brungylttackelet er jo for så vidt et av de tacklene jeg er mest fornøyd med, og vurderte en stund om det var det som skulle bli ”Ølgylt-tackelet”. Her er tross alt en del snasne detaljer:

brungylttackelmedtekst.jpg

Og her er et tilfelle der tackelet gjorde jobben

primoaug11020.jpg

Men dette tackelet er bare beregnet for brungylt, og har en del svakheter hvis man skal bruke det etter andre arter.

F.eks, er bruken av crimps noe som svekker muligheten til å få større fisk opp med dette. Jeg har riktignok ikke opplevd at det har vært et problem, men så har jeg ikke fått noen store berggylt i år.

Akkurat denne versjonen har jo også problemet med 22kroken nederst, som altfor ofte havner langt inne i en bergnebb.

Her er en annen versjon som er enklere i oppsettet:

standardleppetack.jpg

Mens minstepodinnen sprang rundt på lekeplassen, som er for langt unna til at jeg kan fiske samtidig, hadde jeg tid til å gruble videre. Vel fungerer disse tacklene veldig bra, men jeg likte ikke at det var en svakhet.

Podinnen er ikke så ivrig på fisketurer, men også hun setter pris på det når vi klarer å kombinere ting. Så på sensommeren hadde vi en tur til skittbrygga

skittbrygga2.jpg

Der podinnen og venninnen badet og jeg fisket. Så bra som man kan ha det. Jeg fikk blant annet en specimenskrubbe, og en ide til hvordan jeg skulle tackle videre.

lepperogsntaug11017.jpg

Vel hjemme gikk hele ideen i glemmeboka.

Høsten kom med skolestart og barnehagestart og speiderstart og korpsoppstart og en haug med andre ting så det ble rett og slett ikke så mye fiske, og lite tid brukt på tackelgrubling.

Men så nærmet høstferien seg, og jeg skulle en tur ut og besøke en kompis som pt bor i solund kommune, og har tilgang til båt. For en gangs skyld var tacklene klare og jeg hadde til og med søkker.

Men mens jeg pakket ned tingene kom ideen fra sensommeren sigende tilbake inn i hodet. Og jeg ble sittende og konstruere tackelet om til havfiske, hvor det på mange måter hører hjemme.

Hodet surret og gikk, og mens kaffe etter kaffe og røyk etter røyk etter røyk forsvant, ble Ølgylttackelet til.

Etter knyting så første versjon slik ut:

lgylttackelver1.jpg

Og denne tok jeg med til Solund, fisket med og fikk en liten lange og en fin lysing på:

septokt11092.jpg

Bekreftelse på at det duger, men ikke nok utprøving til å konkludere med noe.

Og mer utprøving har jeg ikke fått gjort, men det kommer etter hvert.

Derimot har jeg fått tenkt videre på detaljer som kan forbedres.

Men bildet ga vel kanskje ikke så god beskrivelse av hva som er særegent med tackelet mitt, så her følger litt tekniske data:

lgylttackeletgrunnprinsippmedtekst.jpg

lgylttackeletsistevermedtekst.jpg

skjemaforlgyltmedlokke.jpg

Fordelene med ”ølgylttackelet” er mange, deriblant;

- Sterkere ved at hele greia er et stykke

- Attraktorene blir ikke borte hvis en fisk biter over snøret

- Glidende tackler kroker bedre og muliggjør sirkelkrok som igjen gir større sjanse for vellykket gjenutsetting

(Valg av krok og attraktorer er selvfølgelig helt åpent. )

Selv om jeg tror det er på havfiske tackelet vil komme mest til sin rett, er det velegnet til alle typer fiske der man ikke er avhengig av å kaste langt. For eksempel det det hele startet med; leppefisk.

lgylttakkelmikro.jpg

Så da håper jeg at Ølgylttackelet faller i smak.

Skitt fiske videre

Og god adventstid og jul og sånt

PS, Jeg har ikke nevnt havmus en eneste gang i denne luken, men nå har jeg det, og jeg fisker fortsatt etter dem.

Og siden jeg startet med et dikt så får jeg vel avslutte med et og

Det var alt

og hvis det blir kaldt

rimer det

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den rapporten ga jo ikke prestasjonsagnst..... er jo værre enn første gang en skulle tukle på ei dame dette.

makan til gjennomført. nesten så jeg håper ikke dette blir standaren. foer da sliter jeg. skrøyt jo på meg et lite bidrag jeg og.

He,he jeg er enig steady,ølgylt var ikke noe snill her,han la lista høyt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.