Gå til innhold
Fiskersiden

FS-julekalender 2011, 4. desember.


 Share

Recommended Posts

Etter tre fine luker, der Ølgylt satte en herlig standard, håper jeg ikke folk blir skuffet over en fangstrapport fra fredag kveld, som nok ville blitt publisert uavhengig av julekalenderen. Luken blir også publisert vel en time før tiden, men det får bare stå sin prøve. Slik lyder uansett luke 4:

Ting virket lovende for kveldens fiske da jeg stod opp til sol og noenlunde blank fjord fredag morgen. Det var nesten så en kunne håpe på en havåltur. Dessverre sa meldingene for kvelden at det skulle friskne på til 10-12 sekundmeter inne i fjorden, og 15-18 ute i havgapet der ålen bor. I tillegg skulle det regne og sludde. Ting lå med andre ord til rette for en strålende kveld med surfstengene. Fiske må en jo, spesielt når en trenger stoff til å lage julekalenderluke.

Det gikk ut et knippe tekstmeldinger, men voldsom interesse for deltaking var det ikke, av naturlige årsaker. Dermed ble det min bror og jeg som kjørte av gårde i sekstiden. Siden det allerede blåste friskt, droppet vi havålen, og gikk i stedet for havmus i dypet i Osterfjorden.

Vi rigget oss til på en liten, opplyst kai, og før stengene var ute av trekkene kom også Jak kjørende. Han hadde, mot all formodning, trosset vær og vind for å få fisket litt han også. I det klokken bikket halv syv var de første agnene på vei til bunns. Loddet mitt traff solid grunn på rundt 130 meters dyp, og allerede før jeg hadde fått satt stangen i poden nappet det. Tilslag, og fast fisk. Ingen kjempe, men nokså perfekt tyngde til å være en havmus på halvannen kilo. For eksempel. Hva det var får vi derimot aldri vite, for 60-70 meter oppe i vannmassene glapp krokfestet. Jeg satset på at det fremdeles var agn på krokene, og slapp saligheten ned igjen der den kom fra.

Jeg hadde poden stående lengst ute på kaien, og fisket derfor på dypest vann. Torbjørn og Jak fisket på sin side på rundt 80-90 meter, som faktisk er det dypet det er tatt flest havmus på her. Når det er sagt er min ene tatt mer eller mindre akkurat der kveldens første fisk hugg, så noen fasit finnes neppe.

I det stang nummer to var rigget og klar til agning, runnet det hos meg igjen. Det var tydeligvis agn igjen etter første kontakt, og nå gikk snøret taktfast av spolen. Det er slik vi liker det. Tilslaget satt også som det skulle, og den intense rykkingen avslørte tidlig at dette ikke var arten vi var på jakt etter. Tokilosbrosme var stalltipset, og det stemte nokså bra. Fin matfisk i alle fall, og ekstra gledelig at den hadde magesekken full av trollhummer. Brosme som spiser skalldyr har erfaringsmessig veldig godt kjøtt.

IMG_4790.JPG

Kveldens første brosme.

Nye agn ble surret fast til tospann-Ownerene og sendt til sjøs. Shimano-stangen fisket på rundt 120 meters dyp, Mitchellen på vel 140. Med kuling fra sørøst måtte podene blyes ned nokså heftig, men det ble nå stort sett stående stødig, med et hederlig unntak.

I det klokken bikket åtte kom også Eirik kjørende, rett fra jobb og ikke kledd for fiske. Han ble likevel stående og prate en halvtimes tid, og innen et kvarter var gått runnet det hos meg igjen. Tilslag, og fast fisk. En lett og livløs sak, og håpet om havmus steg igjen. Opp fra dypet var det likevel, og ikke så veldig overraskende, en liten brosme som kom sigende. Eirik reiste hjem igjen i det himmelens sluser åpnet seg på vidt gap. Med seg i bagasjen fikk han brosme.

En liten halvtime gikk uten nevneverdig med action, men så runnet det på ny hos meg. Tilslag, og fast fisk igjen. Bare tyngde og knapt et rykk minnet nok en gang om riktige sorten, og denne gangen var det da også en bruskfisk. Ingen havmus riktig nok, men en hågjel. Grei size også til å være våre kanter av landet, 880 gram.

IMG_4796.JPG

Hågjel på 880 gram, grei size fra land på våre kanter.

IMG_4798.JPG

Catch and release selvsagt.

Snart var Jak kald og lei, og pakket sammen for kvelden. Fiskeløs. Torbjørn og jeg ble værende, og etter flere smårun hadde endelig Torbjørn fast fisk. Også denne oppførte seg havmusete, men nok en gang var det en hågjel som ble løftet opp på land, fotografert og sluppet tilbake dit den kom fra.

IMG_4800.JPG

Torbjørn med hågjel.

Like etter runnet det hos meg igjen, og min andre hågjel for kvelden så lyset fra lyktestolpene. På dette tidspunktet hadde jeg sluttet å håpe på musen, og ble ikke det minste overrasket over hva det var som hadde tatt det lille agnet.

Klokken gikk mot elleve, og både vind og sludd hadde tatt seg opp. Det var i det hele tatt ikke utpreget trivelig å være på fisketur. Men pakket i gode klær gikk det likevel helt greit. Neste run kom hos Torbjørn, og det var av den ville typen. Her luktet det lyr lang vei, og lyr var det. Som vanlig hadde den også krokene langt nede i magesekken, så livet endte der på betongen.

Det begynte å nærme seg tid for å kalle det kvelden, men vi ble sittende litt til. Heldigvis. Midt i et skikkelig stormkast runnet det nemlig fint på Mitchellen min. I det jeg tok stangen blåste poden opp på høykant, og med pod med stang i høyre hånd og stang med fisk i venstre, måtte jeg bare avvente til kastet hadde gitt seg. Så ble tilslaget satt med stor kraft, og det svarte tungt i dypet. Hvis dette var havmus var det verdensrekord. Minst.

En seig fight fulgte, og det ble selvsagt konkludert med brosme eller lange. 30 meter fra overflaten ble det litt lettere. Svømmeblæren var kastet. Snart brøt også en meget fin lange overflaten, og i det Torbjørn heiste den på land i håven, innså jeg at dette fort kunne være den største fisken jeg har fått i min ett år lange surfkarriere. Mistanken ble bekreftet like etter. Vekten stoppet på 6680 gram. Fisken hadde nok potensial for en kilo eller to til, men mageinnholdet var nokså slunkent. Filetene ble derimot fine.

IMG_4806.JPG

Ny langepers fra land, forøvrig min største fisk på surfutstyr. Vekten: 6680 gram.

Før vi pakket sammen fikk vi besøk av tre ungdommer som hadde sett fighten og landingen av langen fra leiligheten som ligger rett bak kaien. De konkluderte raskt med at de aldri mer skulle bade her når det bodde slike ”beist” i sjøen. Det ble ikke akkurat noe bedre av at vi viste dem bilder av hai fra samme sted.

I det bilen var pakket slo stormen inn med full styrke, og det var egentlig helt greit å være på vei hjem igjen. Havmusen… Vel, den får vente til en annen kveld.

Ønsker alle FS-brukere en fin førjulstid. Husk å skvise inn en fisketur eller to mellom julehandel og pepperkaker…

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savner ikke kystmeite noe mindre av å lese rapportene dine, så det må nok bli en satsing etter den lille flekkete så snart som muligheten byr seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.