Gå til innhold
Fiskersiden

FS-Julekalender : 7.desember


ThorEH
 Share

Recommended Posts

TIL GLEDE FOR NYE LESERE..

Jeg og ArildH hadde under castingkurset med Moskoeps og gutta avtalt at vi snarest mulig skulle ut og praktisere distansekasting etter flate fisk, og plassen hadde vi jo testa før med hell. Her er det nemlig tatt ett utall med store flate fisk før. Skater, fine skater.

KIS fikk tilbudet om å være med, og han er vanligvis ikke vanskelig. Selv om han var litt kritisk til værmeldingene utover dagen. Men med kom han

Jeg får nyss om at de skal kjøre innover kl 18, så jeg er taktisk og kommer meg avgårde 17.50.. må sikre godplassen vet dere. Så innen Arild og KIS er på plass, så har jeg fått satt på plass tripod med stengene klare til å kastes ut. En med glidende og en med pulley-rig. Begge med 0,80 mono og 5/O Owner Gorilla kroker.

509969146_29ab3ac51a.jpg

Ganske pent med matchende stenger og sneller smile.gif

De andre begynner også å rigge opp, og jeg tar meg god tid med å agne riggene, gode stykker med makrell (godt surret fast med surretråd). Her skal det kastes langt, man har jo vært på kurs med Danny Moskoeps. Etterhvert er alle mann klare, og vi kitter ut 2 stenger hver. Det går ca 15 sek før det napper i første stanga mi, men klarer ikke å kroke noe. 2 minutter senere så har jeg fast fisk på den andre stanga (den med pulley-rig).. og opp kommer en fin koketorsk som KIS gjør kort prosess på. Den krabaten skulle få bli middag hjemme hos ham imorgen.

Jeg har kjapt ett par napp til, men uten at det gir resultater i fast fisk.

Så går det en times tid eller så, uten at det skjer stort, så vi bestemmer oss for at det på tide og sjekke agn igjen.

509969154_4a864a2d43.jpg

ArildH sjekker og skifter agna..

Så er det å kaste ut igjen, først den med glidetakkel. Og så den med pulley, denne er klippet ned så jeg får dagens lengste kast med den nå...

Og mens jeg strammer opp snøre så kjenner jeg at det napper, løser forsiktg litt på bremsen og snøret raser av spolen. Jeg lar den gå noen sekunder før jeg setter bremsen i bunn og sveiver og gir tilslag... og der får jeg svar. Det er BOM STOPP! Men så kommer den mot meg..

509969158_290f953bcc.jpg

Til vanlig så er det jo stort sett mindre fisk vi får, så jeg har bremsen i bunn undet tilslag, men jeg får det for meg å løsne litt på bremsen nå, og ikke før jeg får gjort det så raser den avgårde igjen... jeg og KIS blir bare stående og måpe. Litt etter litt får jeg kjempa inn noen meter, og så tar den litt igjen. Så kommer den sakte men sikkert inn, men når det er 15-20 meter igjen, så dykker den til bunns igjen. Og det er først da jeg begynner å bli skikkelig nervøs da det er en stygg kant rett foran brygga jeg står på. Men jeg får den opp igjen, og så fort jeg ser sjokkfortommen så tar den ett utras ned igjen. Men får pressa den opp igjen, og nå kommer den helt opp.... Det er noe tare foran på krokfortommen aå jeg ser bare en mørk fisk med en hvit blindside, så jeg melder selvsagt det vi pleier å få der ; skate.

Arild har allerede funnet frem laksehåven sin, og skal til å håve den da taren forsvinner og vi ser hva det er.. Men hva *****!?!? Det er jo ikke plass til den i håven uten å risikere å slå den av... Det er da dagens mann KIS, med gravemaskinnevene, er god å ha.. han spretter resolutt ned på svaberget og tar og stapper en tommel inn i kjeften på fisken,men når han skal løfte den så får han problemer og må til med den andre hånda også! Fisken har siden han stappa inn den første tommelen dobblet størrelse... Den har plutselig blitt forholdsvis diger !

Men mannen med gravemaskinhendene får løfta fisken slik at vi får lagt halen i håven, og Arild og KIS får løfta den på land! Og for en fisk !

509969160_e015c3aa9b.jpg

509969166_cbd246a0c3.jpg

Vi diskuterte en del under veiing om den skulle bli middag eller om den skulle få friheten tilbake:

Og vi kom frem til at det beste valget for samvittigheten var dette :

509969172_bb925150a9.jpg?v=0

509973730_10d7357a92.jpg

Og det ga denne følelse, MYE bedre enn en haug med kveitemiddager.

Mest sannynlig kommer jeg nok aldri til å få kjenne den følelsen igjen (ihvertfall ikke fra land) Og en kveitemiddag kan jeg kjøpe på en restaurant hvilken dag som helst !!

509973762_1646ec99b4.jpg

Så var det bare å sette seg ned å vente igjen da smile.gif

Forøvrig så fikk jeg ei kveite til, 20 minutt etter den store. Men det var ei lita ei som slo seg av da jeg skulle løfte den opp på brygga. Men pytt pytt smile.gif

Forøvrig så veide godsaken 11660g, men ikke målt da vi ville få satt den ut så fort som mulig !

Jeg kommer til å få sove godt inatt.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er man mentalt forberedt på en luke om fotografering av rosaflekket skjevnebbet kløvhalegekko, og så finner man ut at du fisker? Når begynte du med det da? ;)

Grattis med drømmefisk, må ha vært en enormt digg følelse x2, først fighten og så frislipp! Brillefin luke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.