Gå til innhold
Fiskersiden

Årets kanskje viktigste mål er i boks!


Kim Rasmussen
 Share

Recommended Posts

Hepp hepp,

I går kveld hadde jeg bestemt meg for å prøve samme plass som forrige torsdag, som jo ga en fin uttelling i form av en Torsk på 8.40 kg. Det var meld 8-11 m/s og lett regn i går kveld på destinasjonen...

Jeg lot det stå til og dro ut på plassen og var fremme rundt kl.20.

Trakket meg gjennom litt tett skau i bekmørket og nedover noen litt bratte svaberg i håp om å finne en plass som var litt mer "vennlig" enn forrige gang - da jeg faktisk mistet fisken men klarte å huke denne igjen...

Eneste lyset på plassen var fra hodelykten min, ellers helt mørkt.

Etter å ha funnet en skapelig plass, rigget jeg meg opp.

2 stk. Devilstick's rigget med Pulley's og makrellagn ble satt opp. Agnet fant sin plass i midten av sundet.

Det strømmet bra på gjennom sundet, og bunnen er av typen leopard, men med 170 gr. spilesøkker, så fikk de ligge i ro. Det var vel nå rundt 10-11 m/s og mer enn lett regn i luften, mer som sludd - så sikten var relativt redusert. Det gikk ikke lange tiden før det meste var fullstendig vått.

Til tider kom det noen vindrosser som dro skikkelig på, og jeg måtte holde på stengene.

Det var omtrent umulig å se om noe nappet, for stangtuppene danset Colombiansk Salsa i vinden...

Heldigvis, noe senere roet vinden seg litt og regnet avtok.

Jeg registrerte noen små napp her og der, men ikke noe som satt.

Jeg fikk melding hjemmefra, og svarte at jeg pakker sammen snart, 0 fisk, våt..

Takke meg for DAM's Hydroguard, frøs ikke noe annet enn litt på hendene, men det var levelig.

Så........

Bra napping på høyre flanken. Ga det hele litt tid, så kom endelig runnet, og det var ikke så rent lite heller.

Strammet opp og gjorde meg klar. Kunne kjapt konstatere noe bra stort i andre enden.

Kjente at dette var noe av bra vekt, og det var antydinger til god fight innimellom, men med innlagte pauser der fisken føltes mest tung. Jeg tenkte at ja nå har jeg en fin Torsk på igjen, akkurat som forrige uke på samme stedet... Etter en noen minutter med pumping og sveiving - kommer noe stort til syne ute i vannoverflaten der ute.

Jeg får bekreft mine antakelser, en stor Torsk kommer glidende innover mot land.

Vakler og småsklir litt utpå de sleipe svabergene og får akkurat grepet etter kleppen med en hånd og senket den ned idet jeg styrer fisken mot land med en hånd på stangen. Får røsket fisken opp av vannet i et fast og bestemt drag i det jeg glir men klarer å hente meg inn igjen.

Ai! her var det vekt gitt...

Jøye meg for en Torsk tenker jeg...

Vekten ligger seg faktisk på rett over 14 kg.

Årets mål for fisk over 10 kg. fra land er i boks og med god margin!

Største fisk fra land noensinne for min del er med dette også et faktum..

Dessverre får man vel si, så hadde jeg klart å bløgge fisken med kleppen.

Den hadde ikke villet klart seg, så den var ikke egnet for utsetting igjen.

Torsken hadde litt rogn, men ikke i særlig mye, så den var nok ikke riktig klar for gyting enda.

I utgangspunktet ville jeg latt den gå, for produsere Torske-babyer.

Slike store fisker er jo relativt grov i kjøttet. Men skjebnen ble nå sånn at fisken ble med hjem..

Ser ut for at jeg har funnet en spott som huser store Torsker gitt...

20kpw9j.jpg

Torsk: 14 kg.

Agn: Makrell

Rigg: Pulley

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste overskrifta og regna med du hadde landa ei stor trampoline..... :)

Flott fisk! En kamerat fikk en fjordtorsk på samme størelsen for noen år siden. Den var helt fin å spise. Husker vi kokte hue helt, føltes som å stappe hue på ei ku ned i kjelen, men kinnmusklene var store som biffer og smakte hummer.... Helt kanon!

Gratulerer med mål nådd, og kjempe fisk!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.