Gå til innhold
Fiskersiden

Småflekkt (gammel rapport oppdatert)


Martin S
 Share

Recommended Posts

(bilde mangler)

Ja, hva er nå dette?

Det er den jeg dro ut for å prøve å få igår.

Bare så vidt jeg gadd å komme opp av sofaen, dørstokkmila var minst 2 mil.

Men sjansen bød seg, løst snakk skulle omgjøres til praksis, et heftig sug etter fiske skulle tilfredsstilles. Kanskje spesielt etter årets første tur som falt i fisk, uten å egentlig få noe fisk å snakke om.

Jeg hadde ikke forberedt noen ting. Dama i ferskvaren på Meny lurte veldig når jeg kom med en pakke dypfryste makrellfileter og spurte om hun kunne legge de i mikroen en stund. Åpenbart ikke noe de normalt blir spurt om... :D

(bilde mangler)

Med halvtint makrell i posen rigget jeg til for kystmeite.

Tacklene var bundet, 2stk Owner SSW 5/0 på 2m 0,70 mono. Kanskje litt overkill til målet, men jeg tenkte at det burde funke, og så var det de jeg fant først etter at sommeren ble panikk-ryddet inn i boden. Som beskyttelse en liten stump med selvlysende slange fra Lopez, krydret med litt smådims fra Campelen. Og så en strimmel makrell på 7-10cm, surret sånn passe fast med agnstrikk. Flashet slangene et par ganger med blitzen, (som var det eneste som fungerte på kameraet igår - derfor litt dårlige mobilbilder i rapporten), og lempet uti.

Jeg har fisket på kvelds- og nattestid her på isen tidligere, og det har vært dødsens kjedelig. Sist gang døde jeg flere ganger.

Fisket startet også nokså labert, men på grunna var det litt liv. Jeg hadde med UL-stanga og fikk en nysjerrig svartkutling, et par småtorsk og noen sypiker på denne.

Og fikk nesten hjertestans når en torsk på 2-3kg plutselig kom inn i den relativt smale lysstripa fra hodelykten. Jeg rakk å tenke at jeg ikke hadde lyst til å sloss med den med #16 krok, så jeg fikk rykket den vekk i siste sekund.

(bilde mangler)

3,5 timer seinere, enda fler småtorsk, et par halvgreie hvittinger og noen kilostorsk. Ja for etter en treg start var bettet igår var faktisk ganske bra, merkelig bra til å være midtvinters, sen kveld. På tvers av tidligere erfaringer, og til stor glede for en sulten sportsfiskersjel. Selvsagt ingen store individer, jeg bor tross alt på østlandet ;)

Skyene vek til side og det ble månelyst bokstavelig talt. Jeg fikk med ett enda litt mer trua, og fortsatte å slippe ut igjen hvitting og torsk, agnet om, kastet ut.

Jeg måtte sloss med digre, tynne isflak som seilte rundt og dro med seg snøret og sørget for at det å ta opp et tomt tackle var en jobb i seg selv. Stort sett gikk det greit å skjære isen med snøret, et par andre ganger smalt søkket i brygga så det sang. Jeg burde fått en i leggen, idioten som står i månelyset og fisker, men det gikk bra.

Nok en gang dras det litt snøre av den ene baitrunneren, jeg gjør tilslag og det er fast fisk. Litt torskeaktig, men så kommer hai-følelsen.

(bilde mangler)

Jeg undertrykker en liten jubel idet haien bryter vannskorpa, full klaff på første forsøk! Kroken sitter klokkerent i munnviken og løsner lett. Heldigvis er den litt medgjørlig, og lar seg både avbilde og måle.

(bilde mangler)

(65cm/930g)

Beklager den litt uverdige Kiwiposen, men det var hvertfall bedre enn snøen :)

Den minste småflekkete jeg har fått, just på feil side av kilosmerket, men stas, veldig veldig stas, spesielt fordi denne gangen var det nettopp denne som var målet.

Enda godt jeg er tålmodig og skrullete nok til å stå ute i mørket i timesvis. En liten jubel slippes løs over fjorden. Kjæresten min ringer og minner meg på at det er sent og jeg har en jobb å passe på, slikt man gjerne glemmer på fisketur. Det gjør meg fint lite å pakke sammen for en gangs skyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot! Neida, fin hai og velfortjent med tanke på satsingen. Jeg ååååååååå vil ha en såååååånn!!1! :( Kanskje til søndagen? <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hyggelige tilbakemeldinger, det gjør rapportterskelen litt lavere for min egen del hvertfall :)

Rage: Den smaker marsipankake. Bare bland inn små mengder i sukkerbrødet!

Grattis med rød hågjel! (missunnelig). Jeg liker at folk begynner å skrive rapporter igjen :)

Takk!

Ja, jeg er jo enig med deg og flere andre at det har vært tynt med rapportskriving i det siste. Så da får man begynne med seg selv, og håpe andre følger på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfint. Hva med Roger? :P

Går forresten an å få hai der på dagtid også. Var en tur med guttungen i går, og da vi kom var det ei dame som dro opp en småflekka på drøyt kiloen. heldigvis fikk jeg forklart at dette var ikke mat, så vi slapp den ut igjen. Junior synes også det var god over snittet stas å møte en vaskekte hai!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin, skjer med at du skriver vekt og lengde med mikro-skrift? Det går bra altså, det er ingenting å være flau over. <4 Forøvrig grattis med ny hai, håper jeg får lagt inn en tur selv denne uka. Tross alt er det en art som har sneket seg unna meg en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor la du den på posen og ikke oppi? er det ikke vanskelig og bære den med seg hjem på den måten?

Grattis med fine eksemplar av den flotteste haien vi har.

Takk! Det er for å beskytte brygga mot det livsfarlige haisikkelet. Fisken blir selvsagt spikret opp på låvedøra :P

Finfint. Hva med Roger? :P

Går forresten an å få hai der på dagtid også. Var en tur med guttungen i går, og da vi kom var det ei dame som dro opp en småflekka på drøyt kiloen. heldigvis fikk jeg forklart at dette var ikke mat, så vi slapp den ut igjen. Junior synes også det var god over snittet stas å møte en vaskekte hai!

Hørte det, dere kom i grevens tid antagelig. Kult med hai for både store og voksne :)

Roger gikk for storeslem, med hvitting, torsk og sypike. Og overlot haien til meg, snill som han er.

Mistenker at dere fisker på en gyteplass kjenner igjen tendensene, så det er bra at de store hunnene blir satt ut igjen.

Grattis med kult fiske Martin!

Takker, tydelig en del aktivitet, ellers så vet vi jo at den er der og det årlig blir tatt en del på isen av folk som ikke prøver engang. Men det er kanskje sesong for haiorgier også?

Martin, skjer med at du skriver vekt og lengde med mikro-skrift? Det går bra altså, det er ingenting å være flau over. <4 Forøvrig grattis med ny hai, håper jeg får lagt inn en tur selv denne uka. Tross alt er det en art som har sneket seg unna meg en stund.

Takker! Skriften er liten fordi den inneholder viktig informasjon, kjent fra kontrakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ble en lang tur på isen igår, litt gyngende sjøis og en god neve med minusgrader skremte ikke Jon og meg fra å prøve lykken. En pose med hvitting og et par lyr med en på 1,8 på topp ble med hjem. Bonus for min del ble årets tredje småflekket rødhai, ny pers ble det også. 1100g blank. :)

6832287311_46507e6d0f.jpg

Foto: Jon Kolstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.