Gå til innhold
Fiskersiden

Småflekket rødhai i indre oslofjord...


Maritim
 Share

Recommended Posts

Har sett denne skapningen i div. raporter og blitt inspirert. Så i går ble satsingen satt ut i livet. Etter litt fundering over sjøkart ( uten egentlig å vite hva jeg så etter) ble plassen valgt. En kamerat som heller aldri hadde sett arten, heiv seg med, og ut bar det. Vi hadde to stenger hver og egna med makrell.

Det tok ikke lange tida før det begynte å smånappe, men det var veldig forsiktig og tilsynelatende umulig å kroke. Etter hvert fikk vi kroka fisk, og det var selvfølgelig småhvitting. Så gikk det ei stund med mer smånapping, inntil kompisen klarer å kroke en fisk, han antyder at det må være noe litt større enn hvittingen, mest sansynlig torsk, men i lyskjegla dukker det opp en prikkete, langstrakt en, som bukter seg værre..

Vi får berga fangsten, veid, knipsa, og returnert den. Det var bikkjekaldt, så vi måtte jobbe fort som fy.

Så der står vi da, litt halvt måpende... Under en time etter vi starta vårt målretta haifiskeri, var turen allerede en suksess! Og det ett "steinkast" fra hovedstaden.

Fisken var ingen kjempe, en liten hann på 630 gr.

Etter litt: "nei så dæven" og "har du sett" og "det var som bare f..." og behørige gratulasjoner selvfølgelig, var det på tide å fortsette fisket. Etter nye runder med hvitting, var det min tur å få på no litt større. Jeg anonserte "litt større hvitting eller no...) men inners inne var jeg langt mer definert på hva jeg håpte befant seg i enden. Og jaggu f... ble ikke mine bønner hørt. Enda en småflekka, og vi hadde fiska i to timer! Min fisk var heller ingen kjempe, men litt større en kameratens, nærmere bestemt, en ho-fisk på 840 gr.

6918103035_75b6b7c957.jpg

Turen var dermed en braksuksess for alle parter!

Vi fisket ytterligere to timer, men kun med småhvitting som resultat. Det gjorde selvfølgelig ingen ting..

Opp eller nedlasting av bilder er foreløpig uten for min teknologiske fatteevne, så det får bli en annen dag.

Jeg kan selvfølgelig ikke si nøyaktig hvor vi fiska, men det var ikke langt fra byen. Jeg har jo hørt at fisken blir tatt i Oslofjorden, men viste ikke om dette stort sett var i ytre, eller på noen få lokaliteter eller hva... Men det ordna seg det :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det folkens! Det var en veldig artig, om enn litt heseblesende opplevelse p.g.a den lave tempraturen. Det ble ekspress-veiing og et par kjappe bilder pr. fisk, og så uti me 'n. Vi droppa å ta mål av lengden.

Når det gjelder bilder, tør jeg ikke love no ekspressløsning, i og med at jeg har PC-dyseleksi, men jeg får prøve å få hjelp. Han jeg fiska sammen med er jo datakonsulent så helt umulig skulle det vel ikke være :) Men du bør nok smøre deg med tolmodighet, for jeg har kåla med dette i et år nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice. Småflekka er på topp-fem-listen min over det feiteste vi har i sjøen i Norge. Tenk hvis det ikke hadde gått 2000 hågjel på hver småflekka her hos oss... Langt til Oslofjorden :)

nja, 100-150 hågjel på to småflekkete blir vel ikke akkurat 2000 på hver. Men ja, hadde gjort seg å kunne fiske spesifikt etter dem.

og grattis til fiskeren og forresten

Endret av Ølgylt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen alle mann! Laka i østerdalen viste seg langt mer vrien... Blanking i 29 blå.... Fin tur da, med båling og lavou-liv. Primusene gikk mer eller mindre konstant, og det gikk med litervis med bensin. Pils, vin, biff, brus og agn, alt måtte tines i varmt vann før bruk, upraktisk men det har jo sin sjarme også...

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.