Gå til innhold
Fiskersiden

Rekordkarpe fra Ungarn


 Share

Recommended Posts

Ser fra diskusjonen der at den er tatt i en utgravet innsjø (altså ikke naturlig) hvor det er satt ut fisk som blir matet for å vokse seg store. Kun C&R ser det ut som. Litt som å lage seg ei stor laksemære og fore dem opp til de blir gigantiske, fiske en og si at du har verdensrekorden på laks. Bare dette er i en mye større skala enn ei mære selvfølgelig ;)

Må være fantastisk morro å fiske der, men litt rart å sette det opp mot rekorder fra "ville" vann. Forstår diskusjonen som går der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fra diskusjonen der at den er tatt i en utgravet innsjø (altså ikke naturlig) hvor det er satt ut fisk som blir matet for å vokse seg store. Kun C&R ser det ut som. Litt som å lage seg ei stor laksemære og fore dem opp til de blir gigantiske, fiske en og si at du har verdensrekorden på laks. Bare dette er i en mye større skala enn ei mære selvfølgelig ;)

Må være fantastisk morro å fiske der, men litt rart å sette det opp mot rekorder fra "ville" vann. Forstår diskusjonen som går der.

Helt enig! Blir for dumt med en rekord fra et vann hvor fisk blir fora!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner skepsisen her, men nå foregår normalt karpefiske på den måten at man fórer inn fisken. Sitter det da tett med fiskere rundt vannet til enhver tid som fórer hardt, er det klart at fisken vokser fort. Hvis det derimot fóres masse i tillegg fra de som styrer vannet, og eller at fisken ble satt ut med en allerede massiv vekt, så er jeg enig i at det bør reises en diskusjon om dette bør telle som verdensrekord eller ikke. Kjenner ikke til dette vannet så skal ikke uttale meg noe mer.

Uansett, en voldsom karpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feit pudding!

Skulle man slette alle rekorder på karpe som har hatt gunstig påvirkning fra foring i vannet tror jeg alle rekorder tilbake til 60-tallet ryker.

denne fisken lever jo opp til nick'et ditt beerbelly..! ;)

Liten tvil om at omfattende foring (med boilies) - en virksomhet som nå har vart kontinuerlig (dvs hver eneste dag) i 30-40 år - er hovedårsaken til at europeiske karper når stadig nye rekordvekter. Dette har jo gitt fiskene et uhyre næringsrikt kosttilskudd, som betyr at karpene er i stand til å nå sitt maksimale vekstpotensiale. Det er få naturlig næringsrike vann som kan by karpene på så gode betingelser.

og hvis man skal kun akseptere fisk fra "naturlige" vann, vil nesten alle europeiske karpevann måtte ekskluderes. For de fleste karpevannene i Europa er menneskeskapte, enten det er vannreservoarer eller vannfylte grusgraver. Med tiden er de blitt "naturlige" som noen. Det vil uansett bli en håpløs oppgave å differensiere dette. Er det noen som mener at en eventuell ørretrekord fra et kraftverksmagasin burde vært underkjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hvis man skal kun akseptere fisk fra "naturlige" vann, vil nesten alle europeiske karpevann måtte ekskluderes. For de fleste karpevannene i Europa er menneskeskapte, enten det er vannreservoarer eller vannfylte grusgraver. Med tiden er de blitt "naturlige" som noen. Det vil uansett bli en håpløs oppgave å differensiere dette. Er det noen som mener at en eventuell ørretrekord fra et kraftverksmagasin burde vært underkjent?

Ha ha dere karpefiskere er alltid på barikadene klar for en fight. Jeg vil nok kanskje sette grensen ved aktiv foring. I england har man ørretdammer med feit foret regnbue der folk kan betale for å fiske. Sikkert med påbudt C&R også. Slik som dette og den ovennevnte karperekorden gjør meg ikke veldig imponert. Det er måten det blir gjort på. Jeg fisker selv ikke karpe. Men nå og da finner jeg frem meitestangen etter abbor eller berggylte. Ingenting er så avslappende som meitefiske. Kanskje ikke like posh som fluefiske etter laks. Uten at det plager meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha dere karpefiskere er alltid på barikadene klar for en fight. Jeg vil nok kanskje sette grensen ved aktiv foring. I england har man ørretdammer med feit foret regnbue der folk kan betale for å fiske. Sikkert med påbudt C&R også. Slik som dette og den ovennevnte karperekorden gjør meg ikke veldig imponert. Det er måten det blir gjort på. Jeg fisker selv ikke karpe. Men nå og da finner jeg frem meitestangen etter abbor eller berggylte. Ingenting er så avslappende som meitefiske. Kanskje ikke like posh som fluefiske etter laks. Uten at det plager meg

ikke noe barrikade-fight for mitt vedkommede, kun en oppklaring av hvordan ting faktisk ER. Jeg er egentlig minimalt opptatt av rekorder bortsett fra den kunnskapen dette gir oss om artenes maksimale størrelse, og har ikke tatt stilling til om dette er riktig eller galt - det får bli opp til den enkelte. Men jeg ønsker å påpeke at det ikke er noen opplagt grense mellom det ene eller det andre her. Du nevner selv (halv)kunstige dammer med regnbueørret. De faller på mange måter inn i samme kategori. Det er likevel en viktig forskjell her. Mens regnbueørretene mange steder holdes i små merder og fores opp på pellets der, før de slippes fri etter å ha spist seg fete, foregår den foringen karpefiskerne driver med hele tiden ute i det "fri", på "vill" fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som mener at en eventuell ørretrekord fra et kraftverksmagasin burde vært underkjent?

Det er normalt lite foring av fisk i vannmagasiner. Disse magasinene ligger ofte såpass usentralt plassert at meitefiskere ikke orker å dra dit. Og ved lav fyllingsgrad kan det være vanskelig å få rigget til stolen skikkelig pga steinete underlag.

Ingenting er så avslappende som meitefiske. Kanskje ikke like posh som fluefiske etter laks.

Fluefiske etter laks er nå mer kitch enn posh synes jeg ;-)

Endret av mono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt lite foring av fisk i vannmagasiner. Disse magasinene ligger ofte såpass usentralt plassert at meitefiskere ikke orker å dra dit. Og ved lav fyllingsgrad kan det være vanskelig å få rigget til stolen skikkelig pga steinete underlag.

he he, men det forandrer ikke det prinsippielle. Og dette handler om mer enn foring, det handler vel så mye om lokaliteten er menneskeskapt eller ikke. Og hvis man først er negativ til foring og hva det gjør med veksten til fisken; hvis man får en kjempebrasme i Mjøsa som har spist seg så stor fordi den holder til i nærheten av et renseanlegg, der næringsforholdene er mye bedre enn ellers i Mjøsa (den er allerede foret inn), skal da en slik rekord underkjennes? Som sagt, de eksempler jeg her trekker frem er for å problematisere og vise hvor vanskelig det er å sette en slags grense her. Dette må bli opp til den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt lite foring av fisk i vannmagasiner. Disse magasinene ligger ofte såpass usentralt plassert at meitefiskere ikke orker å dra dit. Og ved lav fyllingsgrad kan det være vanskelig å få rigget til stolen skikkelig pga steinete underlag.

Fluefiske etter laks er nå mer kitch enn posh synes jeg ;-)

Hva er dette for noe å skrive? Du hater tydeligvis meitefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er dette for noe å skrive? Du hater tydeligvis meitefiske?

http://no.wikipedia.org/wiki/Kitsch

Så jeg tror ikke du behøver å bekymre deg.

Kitsch blir vanligvis ansett som smakløs, banal og dårlig i forhold til det rådende synet på hva som er god kunst(fiske).

Hehe... Jeg ser neste naturlige trinn i denne diskusjonen, det ligger i Hålandsdalen...

Kan du utdype dette. Er ikke så godt kjent når det gjelder Hålandsdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det jeg siktet til, men den andre setningen.

Ja nå ser jeg. Nå bruker vel ikke hardcore meitefiskere stol. Men heller meite-stressless med innebygd playstation og bredbånd samt et lite kjøleskap for ymse drikkevarer :fish: Dette og alt det andre utstyret blir jo tungt å bære over lange strekninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette. Er ikke så godt kjent når det gjelder Hålandsdalen

skogseidvannet ligger i Hålandsdalen. Nesten grotesk utseende røyer, og norges største. Det er også oppdrettsanlegg i vannet, og en god del spillfor har utvilsomt bidratt til at røyene har blitt ekstra store (selv om det var stor røye der tidligere også). Skal man underkjenne rekordrøyer fra skogseid fordi de er DELVIS oppfostret på menneskets oppdrettsfor, som vel er ganske så likt karpemeiternes for (ja, mange karpemeiter bruker oppdrettspellets i foringen...)?

og før vi går inn i en diskusjon om skogseidvannet spesielt. For nye medlemmer kan vi opplyse at dette er et tema som ble relativt heftig debattert for noen år siden... ;)

meite-stressless med innebygd playstation og bredbånd samt et lite kjøleskap for ymse drikkevarer. Dette og alt det andre utstyret blir jo tungt å bære over lange strekninger

hvis man skal fiske på samme plass over lengre tid er jo en god stol et must. Meite-stressles'en er en av de beste investeringene jeg noen gang har gjort på fiskefronten. Men alt til sin tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å gå 500 meter med meiteutstyret en gang. Aldri mer! Men stolen min er temmelig godt justerbar, så jeg får som regel plassert den. Tipper Mono spøkte litt. Og han har jo et poeng, selv om vi gjerne kjører land og strand rundt vil vi sjelden gå for langt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var så absolutt ment som en spøk, men håpet jo at noen meite- og/eller laksefiskere skulle fyre seg opp litt. Har vært litt laber temperatur på diskusjonene her inne en stund nå ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var så absolutt ment som en spøk, men håpet jo at noen meite- og/eller laksefiskere skulle fyre seg opp litt. Har vært litt laber temperatur på diskusjonene her inne en stund nå ;-)

Laksefiskere fyrer seg jo sjelden opp, de er ikke like engasjert og pasjonert rundt hobbyen sin som meitefiskere er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som tydelig ikke vet hva meite dreier seg om, og ser på oss som en gruppe med tullefolk som fisker etter tullefisk:

..klapp igjen.

Rage da! Nå må du ikke ta dette så alvorlig. Dere meitefiskere må tåle litt skrå blikk og uskyldig satire :shifty:

skogseidvannet ligger i Hålandsdalen. Nesten grotesk utseende røyer, og norges største. Det er også oppdrettsanlegg i vannet, og en god del spillfor har utvilsomt bidratt til at røyene har blitt ekstra store (selv om det var stor røye der tidligere også). Skal man underkjenne rekordrøyer fra skogseid fordi de er DELVIS oppfostret på menneskets oppdrettsfor, som vel er ganske så likt karpemeiternes for (ja, mange karpemeiter bruker oppdrettspellets i foringen...)?

og før vi går inn i en diskusjon om skogseidvannet spesielt. For nye medlemmer kan vi opplyse at dette er et tema som ble relativt heftig debattert for noen år siden... ;)

Du er inne på noe der. Steder som Skogseidvannet i Hålandsdalen. Blir et grensetilfelle. Både på grunn av fisken vil være konsentrert til et sted mest sansynlig. Samt at den har blitt fet på spillfor. Selv om den er aldri så "vill" så blir dette i mine øyne kankje ikke helt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steder som Skogseidvannet i Hålandsdalen. Blir et grensetilfelle. Både på grunn av fisken vil være konsentrert til et sted mest sansynlig. Samt at den har blitt fet på spillfor. Selv om den er aldri så "vill" så blir dette i mine øyne kankje ikke helt riktig

og mitt poeng med å trekke frem slike grensetilfeller som Skogseid, er at hvis man skal innføre restriksjoner i forhold til sånne faktorer og rekordfisk, blir det omtrent umulig å sette en fornuftig grense. Derfor har man i realiteten ingen grense, dvs grensen er at fisken ikke kan være holdt i noen form for merd og foret opp der før den er sluppet fri. Men som vi har sett fra disse eksemplene er det ingen stor prinsipiell forskjell her, og det er helt forståelig at du synes dette er litt ugreit, selv om sportsfiskesamfunnet altså har landet på en litt mer liberal linje.

mulig meiterne er litt hårsåre, men det er jammen meg andre grupper sportsfiskere også. Egentlig en ganske tåpelig diskusjon. Vi har alle våre særegenheter, og vi er vel alle best tjent med å evne å se disse, senke skuldrene og kunne være litt selvironiske. Det er likevel en slags asymmetri her. For jeg vil påstå at den jevne (moderne) meitefisker har bedre innsikt i hva de andre petri brødre driver med, enn omvendt. Mye av det "skytset" og den harselas omverdenen forsøker å bruke mot meite er derfor ren skivebom, basert på myter og manglende innsikt. Dette bidrar altså til det stikk motsatte av hva slik lett og uhøytidelig "mobbing" potensielt kan, nemlig å føre til økt gjensidig forståelse mellom ulike typer sportsfiske. Når det kommer til stykket sitter vi vel egentlig i samme båt...?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En spennende diskusjon dette, og som flere er inne på er det ikke lett, om ikke umulig, å sette en grense i praksis mellom hvilke fisk eller bestander som er ville og hvilke som er "menneskeskapte". Så da tenker jeg som så at i stedet for å hisse seg opp, kan man jo bare fiske det man sjøl har lyst til og ikke ofre så mange kalorier på hva alle andre gjør eller synes er gøy.

Personlig ville jeg nok slitt med å ha ei Skogseidrøye på rekordlista, men at andre har det gjør meg absolutt ingenting. Og dermed er vi tilbake til det sportsfiske faktisk er; rekreasjon, folkehelse og good times utifra egne preferanser. IKKE surmuling og dårlig stemning over hva alle andre bruker tida på. For som piscator sier er vi sportsfiskere i samme båt selv om vi utøver fisket forskjellig.

Dere som tydelig ikke vet hva meite dreier seg om, og ser på oss som en gruppe med tullefolk som fisker etter tullefisk:

..klapp igjen.

Nå henger jeg ikke helt med. Er det ikke nettopp det vi er da?

Er jaffal det jeg har som tittel i telefonkatalogen: Tullefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.