Gå til innhold
Fiskersiden

havabbor i indre oslofjord


Grimey
 Share

Recommended Posts

Ikke at jeg har så innmari peil, for jeg har ennå til gode å få havabbor, men det har vært et mål/håp for sesongen, så jeg har fulgt med på vanntemperaturer/badetemperaturer. Det er ikke mer enn en drøy uke siden den begynte å stige over 13/14 grader, så jeg har tenkt at det har noe med saken å gjøre. (Har selvsagt merket meg mangelen på havabbor-rapportering her.)

I følge det jeg har lest meg til på fiskersiden og andre steder, er det ikke unormalt at havabboren ikke dukker opp før uti juli.

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofjorden bikket 13 grader for over en måned siden i følge ekkoloddet mitt. Men fra slutten av mai har temperaturen helt korrekt vært ganske stabil i utviklingen. (tre uker siden jeg var ute selv nå, så det kan ha skjedd noe dramatisk på de ukene selvfølgelig.)

Denne siden er ganske grei for info om temperaturen i Oslofjorden, selv om tallene må tas med en liten klype salt:

http://www.yr.no/observasjonar/badetemperaturar.html

Tidligere år har jeg fått de første borrene i mai, men til nå i år har jeg ikke fått en eneste. (Har dog mistet to, men det teller som kjent ikke.) Men som rogna sier er det nå det virkelig beynner, så håpet er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at fangstrapporter mangler på fluefiskesiden og det er ikke fordi ingen fisker etter HA. Vet ikke om HA i oslofjorden er spesiell for de rapportene som har kommet er fra vestlandet og der er ikke vanntempen så høy som her. Nå er tempen oppe i 16/18 grader og da skal det være aktivitet.

Synd hvis man har klart å ødelegge bestandene av en så flott fisk. Jeg er ikke overrasket. Men som vanlig er det vel ingen som har skyld i det.

Friluftsfjorden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at vi må ha påfyll av en rik årsklasse fra Engelske kanalen for å få noe mer liv i fjorden. Dessverre har det vært noen dårlig år på andre siden av Nordsjøen og det har vært lite rekruttering grunnet kalde vintre(unntatt den siste). Bestanden i Oslofjorden er derfor fisket ned av først og fremst yrkesfiskere da det ikke er noen begrensninger overhodet på uttak av HA. Kanskje på tide å frede fjorden for garnfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De voksne individene greier seg nok bra men all yngel ryker antagelig med. Dette er ikke noe jeg vet men det samme skjer i alle fall under kalde vintre i England, så det er naturlig å tro at det samme skjer her da vinterne er mye strengere.

Hvis vi hele tiden fisker på de samme årsklassene blir de bare færre og færre og vi må ha tilførsel sørfra for å opprettholde en god bestand.

Vi får håpe det blir noen rike årsklasser i England fremover så vi får påfyll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yrkesfiske kan man KANSKJE skylde på, men jeg tror ikke HELT på det når det gjelder havabbor. Tror en mye mer sannsynlig forklaring er det enkle faktum at Norge representerer yttergrensen for artens (mulige) utbredelse. Det er slett ikke hvert år vi opplever optimale forhold - noe som er nødvendig for å få en oppsving i bestanden. Derfor er det egentlig helt som forventet at vi observerer store årlige svingninger i havabborbestanden. Dette er helt naturlig og noe vi bare må leve med. Og i den grad yrkesfiske er et problem, det beste man kan gjøre i en slik situasjon er å sette tilbake mesteparten av den fisken man får, for å hele tiden ha en størst mulig gytebestand. I dårlige år spiller det kanskje ingen rolle, reproduksjonen er nær null uansett. Men når forholdene bedrer seg vil en brukbar bestand av gytemoden fisk føre til en raskere oppgang i bestanden og en større maksimumsbestand. Dette er eksakt samme tankegangen man bruker overfor tynne bestander av rype og skogfugl. Meningsløst å jakte på en tynn bestand av standfugl. Det man heller bør skyte er overskuddet av årets produksjon, i den grad det er OK å ta ut noe som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,yttergrense for overlevelse har det alltid vært og vi er avhengige av rike utvandrende årsklasser fra England og noen milde vintre. Tidligere fisket vi svært godt en 8-9 års periode grunnet svært stor utvandring fra UK og antagelig større overlevelse av yngel grunnet milde vintre. Nå er bestanden i UK på et lavmål og det merker vi i fjorden. Når vi fisker på den samme bestanden blir den mindre og mindre da det antagelig ikke er noen rekruttering eller innvandring som jeg skrev tidligere. Yrkesfiskerne tar av og til store mengder HA,det vet vi og dette bidrar ikke positivt i regnskapet i alle fall. Hvor mye vi sportsfiskere tar opp vet jeg ikke men mange av oss som er ivrige setter tilbake stort sett alt,for min del over 200 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går kveld, og ikke overraskende ble det null abbor. Kun to makrell og en liten torsk. (Vekslet på dorging og visping med fluestangen.) Ganske klart vann dog, selv om Sandvikselva i dag så ut som kaffegrut. :)

22 grader i vannet inne ved Sandvika og 20 ute i selve fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute en tur i går kveld, og ikke overraskende ble det null abbor. Kun to makrell og en liten torsk. (Vekslet på dorging og visping med fluestangen.) Ganske klart vann dog, selv om Sandvikselva i dag så ut som kaffegrut. :)

22 grader i vannet inne ved Sandvika og 20 ute i selve fjorden.

Like mye brennmaneter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er nok så, men hvor stor overlevelse er det blant yngelen. Fins det noe forskning på dette?

Noe tall for overlevelse har jeg ikke lest noe konkret om annet enn det overvåkningsprogrammet man kjører i definerte områder i UK hvert år. I 2011 ble det påvist en markert nedgang i yngelbestanden grunnet streng vinter. Man må anta at det samme gjelder for Norge også da vinterne her er enda strengere. På den annen side er fjordene mye dypere hjemme og det tar lenger tid å avkjøle disse store vannmassene. Vinteren er dog mye lenger her i Norge så hva utfallet blir totalt sett for småfisken er det vel ingen som vet noe om dessverre.

Det viser seg at yngelen i UK holder seg nær kysten i 3-4 år før den vandrer ut sammen med den voksne fisken. De årlige forflyttningene av voksen fisk I UK foregår sør-/sørvestover i oktober/november og i mars/april begynner den på hjemvandringen. Ett eller annet sted på veien hjem gyter den i mai/juni avhengig av vanntemperaturen.

Det samme mønsteret på forflyttning ser vi på havabbor rundt hele Nordsjøen men vi har også overvintrende fisk både i Oslofjorden og på Vestlandet samt påvist gyting på Vestlandet. Det ble også fanget en hanfisk i Oslofjorden med rennende melke. Synd at forskningen som var i gang ikke ble videreført da det er mange ubesvarte spørsmål om denne flotte fisken.

Endret av knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.